Meten is weten 3: revisieturbo + freeflow uitlaat + remap
Helaas heeft Johnny de simulatiesoftware nog niet in huis, deze is in zijn vakantie geleverd bij de buren en die hebben vergeten dit weer te melden en nu zijn die er weer niet, hoe het verhaal precies zit weet ik niet meer maar het pakket ligt ergens anders in ieder geval. Daarom hebben wij besloten om vandaag te focussen op remapping met een standaard stuk software te weten een milde variant en om van daar uit verder te werken.
Eerst wordt er een basisinstelling gedaan om te zorgen dat de koppeling in het juiste bereik staat zodat er voorkomen wordt dat er een hoop slip kan gaan plaatsvinden tijdens de testrun na het remappen, ik heb geen zin in een verbrandde koppeling namelijk. De koppeling staat op 1,82 volt en wordt door Eldert-Jan naar 1,95 bijgesteld, de auto doorloopt in 1 keer foutloos de basisinstellingen.
Johnny heeft de ECU 2 keer geherprogrammeerd vandaag middels de
adapter waardoor de ECU steeds uitgebouwd moest worden, met simulatiesoftware zet je een kabelsetje tussen ECU en boordbekabeling naar een laptop zodat je rijdend (op de testbank of op de weg) aan de motorsoftware kan sleutelen zonder de ECU uit te bouwen. Helaas pindakaas dus en het loshalen kost iedere keer veel tijd dus vandaar deze route...
De eerste remap (rode lijn) leidde tot 67,3 pk en 165,7 Nm en de tweede remap tot 76,5 pk en 166,4 Nm. Johnny heeft op mijn verzoek bij de tweede remapping (blauwe lijn) onderin de toeren wat meer luchtdruk ingesteld maar we kwamen er achter dat de turbo tussen de 1700 en 2000 rpm ongeveer 0,2 bar te weinig druk krijgt, de turbo is gereviseerd dus daar zal het waarschijnlijk niet aan liggen, de vacuümslangen en N75 zijn inmiddels wel al 15 jaar oud en die kunnen aan slijtage onderhevig zijn. Daarom hebben Johnny en ik besloten dat het mooi was voor vandaag (het veranderen van parameters in de ECU leidt niet volledig tot het gewenste resultaat) en ik ga de hardware aanpakken.
Ofewel,
- alle vacuumslangetjes vervangen
- N75 calibratie uitvoeren
- logs maken op groep 11 om te kijken wat het verschil is tussen gevraagd en geleverd
- bij geen effect N75 wisselen
Mijn auto moet zeker 10 a 15 Nm er nog bij kunnen krijgen maar eerst zal ik de rest van het turbotraject op orde moeten hebben.
Resultaat remap sessie 3 april 2014: 76,5 pk en 166,4 Nm
En dan de ultieme test: hoe rijdt het? in 1 woord FANTASTISCH! De power komt er heerlijk rustig in en gaat maar door, inhalen gaat zo vreselijk makkelijk nu
Vervolgstappen: ik ga met een week of 6 weer terug, dan heeft Johhny de simulatiesoftware in huis en heeft zich ermee bekwaamd en kunnen we de puntjes op de i gaan zetten, en dan wil ik ook een meting doen die het verschil tussen normale diesel en biodiesel aantoont.
Johnny en Eldert-Jan, wederom bedankt!