Trillingen, ten einde raad
- Riggard
- Allemans 3L vriend

- Echte naam: Richard
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 000.000km
Trillingen, ten einde raad
Hoi,
Mijn auto heeft een irritante tik/trilling links voor, ik heb geen idee waar het door komt.
Symptomen:
Heel licht getril en periodiek een set ritmische lichte tikken.
Deze tikken voel ik aan mijn linkervoet als ik op de snelweg rij, snelheid/versnelling maakt daarbij niet veel uit, het lijkt wel op wat hogere toeren op te treden. het is geen gewoon 'getril', er zit echt een tikje bij. Soms is het even totaal weg, maar meestal komt het snel weer terug.
Uitrollen met de koppeling in (eco stand) maken de trillingen iets minder, weg gaan ze niet.
Als ik wat hogere snelheden rij, zeg 140 a 150kmh, dan wordt de trilling snel sterker, en goed voelbaar. Tot op het punt dat ik het irritant vind. De tik is dan weg.
Wat is er recent gebeurd?
- Wiellagers links en rechts voor vervangen
- Aandrijfassen links voor en rechts voor vervangen
Kort nadat ik de aandrijfassen gedaan had waren de trillingen niet weg, daarom ook de bakflensen vervangen
De assen heb ik vervangen omdat;
- rechts voor had ik een knak bij optrekken
- Links kreeg ik vrij snel daarna gebonk bij het rijden op lage toeren. As vervangen, dat verhielp het niet, dus daarna meteen beide bakflensen maar gedaan.
Nu geen gebonk of getril meer bij 50 rijden in z'n 4. Dat is opgelost.
Verder heb ik recent ook de bak eraf gehad om de koppeling te wisselen.
Ook heb ik de stuurkogels gecheckt, geen voelbare speling.
Kortom, bijna alles is al gedaan en gecheckt zou je zeggen, ik ben dus even op zoek naar wat ik nog meer kan checken voor de oorzaak van deze tikken. Graag jullie advies in deze.
Mijn auto heeft een irritante tik/trilling links voor, ik heb geen idee waar het door komt.
Symptomen:
Heel licht getril en periodiek een set ritmische lichte tikken.
Deze tikken voel ik aan mijn linkervoet als ik op de snelweg rij, snelheid/versnelling maakt daarbij niet veel uit, het lijkt wel op wat hogere toeren op te treden. het is geen gewoon 'getril', er zit echt een tikje bij. Soms is het even totaal weg, maar meestal komt het snel weer terug.
Uitrollen met de koppeling in (eco stand) maken de trillingen iets minder, weg gaan ze niet.
Als ik wat hogere snelheden rij, zeg 140 a 150kmh, dan wordt de trilling snel sterker, en goed voelbaar. Tot op het punt dat ik het irritant vind. De tik is dan weg.
Wat is er recent gebeurd?
- Wiellagers links en rechts voor vervangen
- Aandrijfassen links voor en rechts voor vervangen
Kort nadat ik de aandrijfassen gedaan had waren de trillingen niet weg, daarom ook de bakflensen vervangen
De assen heb ik vervangen omdat;
- rechts voor had ik een knak bij optrekken
- Links kreeg ik vrij snel daarna gebonk bij het rijden op lage toeren. As vervangen, dat verhielp het niet, dus daarna meteen beide bakflensen maar gedaan.
Nu geen gebonk of getril meer bij 50 rijden in z'n 4. Dat is opgelost.
Verder heb ik recent ook de bak eraf gehad om de koppeling te wisselen.
Ook heb ik de stuurkogels gecheckt, geen voelbare speling.
Kortom, bijna alles is al gedaan en gecheckt zou je zeggen, ik ben dus even op zoek naar wat ik nog meer kan checken voor de oorzaak van deze tikken. Graag jullie advies in deze.
-
luposuctie
- Allemans 3L vriend

- Echte naam: Marcello
- Productiedatum: 04 aug 2000
- Kilometerstand: 245.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Planetsilver - LR7V
- Brandstof: Normale diesel
Re: Trillingen, ten einde raad
Hoi.
Misschien in de bak zelf??? of in de dif? Ik heb ook gehoord dat de aandrijf assen vast gezet worden met locktide
of draagarm rubbers? schokdempers, veerpootlagers ik noem ook maar wat -)
mvg
Marcel
Misschien in de bak zelf??? of in de dif? Ik heb ook gehoord dat de aandrijf assen vast gezet worden met locktide
of draagarm rubbers? schokdempers, veerpootlagers ik noem ook maar wat -)
mvg
Marcel
- foppe
- 3L Vriendenteam

- Echte naam: hou ik lekker geheim
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 14 nov 2001
- Kilometerstand: 506.000km
- Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Ik wil wel eens in je auto rijden, kijken wat ik hoor. Zou het ook de ABS kunnen zijn die een beetje stoort ?
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs 
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
- NicoTDI
- 3L Speurvriend

- Echte naam: Nico
- Transmissie: Handgeschakeld
Ophang rubbers, of wellicht draagarm die verslijten ook nog wel is ?
Handschakel = Probleemloos!
- Riggard
- Allemans 3L vriend

Je hoort niks, je voelt alleen wat ritmische tikken op lage snelheid en op hoge snelheid een trilling.foppe schreef:Ik wil wel eens in je auto rijden, kijken wat ik hoor. Zou het ook de ABS kunnen zijn die een beetje stoort ?
Storing in de ABS zou alleen problemen moeten geven met remmen toch?
-
Don 3L Jose
- Handgeschakelde vriend

- Productiedatum: 0- 0-2002
- Kilometerstand: 354.000
- Kleur: Reflexsilver - LA7W
Misschien in de hoek van stuurhuis zoeken?Riggard schreef: Je hoort niks, je voelt alleen wat ritmische tikken op lage snelheid en op hoge snelheid een trilling.
- foppe
- 3L Vriendenteam

Nee, ik ken iemand die in de bochten last heeft van tikken. Ik denk niet dat jij hier last van hebt, maar wie weet. Ik kan het herkennen in ieder geval.Riggard schreef:Je hoort niks, je voelt alleen wat ritmische tikken op lage snelheid en op hoge snelheid een trilling.foppe schreef:Ik wil wel eens in je auto rijden, kijken wat ik hoor. Zou het ook de ABS kunnen zijn die een beetje stoort ?
Storing in de ABS zou alleen problemen moeten geven met remmen toch?
- Willemvee
- Hemelse Vriend

- Echte naam: Willem
- Autotype: Overige autotypes
- Productiedatum: 10 jul 2008
- Kilometerstand: 270.000
Als er iemand ervaring heeft met het opsporen van vage trillingen is het Foppe wel...
I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
-
joost1990
- 3L Buddy

- Echte naam: Joost
- Productiedatum: 0- 0-1999
- Kilometerstand: 232.000
- Kleur: Zwart - L041
Is dit probleem inmiddels opgelost en wat was nu uiteindelijk de oorzaak?
Het lijkt erg op een probleem wat ik nu ook heb... Ongecontroleerde tikken op de snelweg, af en toe is het over en lijkt er ineens niets aan de hand te zijn maar van het ene op het andere moment begint het weer.
Het geluid is niet echt hoorbaar maar wel voelbaar, ik dacht eerst aan een homokineet maar dat zou je constant moeten voelen als je bijv. gas bij geeft op de snelweg.
Het lijkt erg op een probleem wat ik nu ook heb... Ongecontroleerde tikken op de snelweg, af en toe is het over en lijkt er ineens niets aan de hand te zijn maar van het ene op het andere moment begint het weer.
Het geluid is niet echt hoorbaar maar wel voelbaar, ik dacht eerst aan een homokineet maar dat zou je constant moeten voelen als je bijv. gas bij geeft op de snelweg.
-
sjoerd
- Allemans 3L vriend

- Echte naam: sjoerd
- Productiedatum: 24 sep 1999
- Kilometerstand: 493.000km
- Kleur: Ebonyschwarz Perleffekt, 4Z - LZ9W
Bij mijn Lupo (180K, 1999) was een "rumble" achtig geluid waar door de vorige eigenaren lang naar is gespeurd. Uiteindelijk bleek het stuurhuis de oorzaak te zijn. Op klinkers hoorde ik gerommel.
Bij hogere snelheden was de auto onzeker qua besturing en ook trad een trilling voor op, voelbaar door het rempedaal. De sensatie was vergelkijkbaar met een kromme remschijf.
Gefixed door Davis/Ecomitive.
veel succes.
Sjoerd
Bij hogere snelheden was de auto onzeker qua besturing en ook trad een trilling voor op, voelbaar door het rempedaal. De sensatie was vergelkijkbaar met een kromme remschijf.
Gefixed door Davis/Ecomitive.
veel succes.
Sjoerd
Audi A2 blauw youngtimer
Landrover D2 TD5 1999 youngtimer
hiervoor: Audi A2 zwart 3L youngtimer
daarvoor: 2014-2016 Moonsilver 3L 1999
Landrover D2 TD5 1999 youngtimer
hiervoor: Audi A2 zwart 3L youngtimer
daarvoor: 2014-2016 Moonsilver 3L 1999
- Gargamel
- Goede 3L vriend

- Productiedatum: 15 jul 2002
- Kilometerstand: 202000
- Kleur: Cedergroen - LK6Y
- Brandstof: 100% biodiesel
- Contacteer:
Riggard, controleer je loopvlak van je linker voorwiel eens, er kan een bout of zo in je band zitten. of een stuk staal, het kan zo iets simpels zijn.
Gargamel.
Gargamel.
http://www.2N-biofuels.nl voor zuinig en Co2 neutraal rijden. En ook voor goede koffie!
-
3L-Emiel
- 3L Vriendenteam

even een totaal andere set velgen pakken? ik offer mijn setje wel op voor de test.
-
joost1990
- 3L Buddy

Het heeft in mijn geval niets te maken met hobbels of bochten... het kan op een recht stuk snelweg (gisteren 200km gereden) ineens gaan trillen en na een paar km weer over zijn. Als ik extra gas geef als hij trilt dan wordt het trillen/ritmisch tikken harder voelbaar en als ik gas los laat lijkt het te verdwijnen. Als ik direct daarna weer gas geef is het weer terug.
Als het dan eenmaal gestopt is dan rijdt hij heerlijk zonder enige trilling of tikken en ook als ik extra gas geef is er ook niets vreemds hoorbaar... Bak is gereviseerd trouwens. Emiel (of een ander in Noord- of Zuid Holland), zou jij heel misschien vanavond tijd hebben om een stukje in mijn auto te rijden? Wellicht dat een ander direct merkt wat er loos is?
Als het dan eenmaal gestopt is dan rijdt hij heerlijk zonder enige trilling of tikken en ook als ik extra gas geef is er ook niets vreemds hoorbaar... Bak is gereviseerd trouwens. Emiel (of een ander in Noord- of Zuid Holland), zou jij heel misschien vanavond tijd hebben om een stukje in mijn auto te rijden? Wellicht dat een ander direct merkt wat er loos is?
- foppe
- 3L Vriendenteam

Ik zeg vlakke kantjes op de band(en).
Probeer maar eens andere banden.
Probeer maar eens andere banden.
-
joost1990
- 3L Buddy

Ik hoop dat dat het is want dat zou qua kosten nog wel meevallen. Vanavond toch de auto even op de brug zetten om hem eens goed te bekijken want heb hem nog nooit eerder op de brug gehad..
- Wolf
- 3L Vriend voor het leven

- Echte naam: Dirk
- Productiedatum: 03 jan 2005
- Kilometerstand: 257.000
- Kleur: Sagegreen met. - LA6Q
- Contacteer:
De auto onlangs een keer op de brug gehad waarbij hij 'uit de veren' geweest is ? Wellicht is hij na die tijd niet helemaal recht terechtgekomen en zit er iets in de wielophanging scheef in de 'gewrichten'. Ook de aandrijfassen even goed bekijken.
Succes !
Succes !
Mijn Lupo 3L - 2005 - Sagegroen ! http://www.3lvrienden.nl/viewtopic.php? ... stelt#p375
Na 8 jaar en 170.000km komt het afscheid dichterbij
Na 8 jaar en 170.000km komt het afscheid dichterbij
- Riggard
- Allemans 3L vriend

Niet opgelost, heb het al 20k ofzo, dus ik vind het wel best. Aandrijfassen nieuw, wiellagers nieuw, bakflensen nieuw, treedt op bij zomer/winterbanden, geen speling op de wielen oid.joost1990 schreef:Is dit probleem inmiddels opgelost en wat was nu uiteindelijk de oorzaak?
Als het een issue was dan was het wel stuk gegaan.
-
lupocor
- Vriendelijke ebay held

- Echte naam: cor
- Kilometerstand: 68.000
misschien te veel speling in het rubber van de achterste motorsteun (onder achter aan de versnellingsbak)
ik had ook veel trillingen en resonerend geluid maar na het wisselen van deze motorsteun was het voor 90% verdwenen.
het rubber wat er bij mij in zat was behoorlijk uitgelubbert.
ik had ook veel trillingen en resonerend geluid maar na het wisselen van deze motorsteun was het voor 90% verdwenen.
het rubber wat er bij mij in zat was behoorlijk uitgelubbert.
-
joost1990
- 3L Buddy

Ik heb de auto op de brug gezet en alles een beetje bekeken. Het zag er allemaal netjes uit, aandrijfassen leek me niks mis mee maar motorrubbers heb ik niet goed bekeken.
De bak is ca. 5 a 10dkm geleden gereviseerd toen de auto nog in bezit was van de vorige eigenaar en daar is geen bon van of zo. Bak ziet er vanbuiten helemaal netjes en brandschoon uit, ik zag alleen wel een heel klein olie plekje, dit leek heldere/verse olie.
Dit weekend ga ik alles nogmaals goed bekijken en de olie toch maar even preventief vervangen zodat ik ook kan zien hoe de olie eruit komt. Ik ben als de dood dat er te weinig olie in is gedaan of zo. Verder zag ik dat de multiriem vervangen moet worden dus dat doe ik misschien ook maar gelijk.
Tijdens het rijden hoor ik af en toe ook een soort slepend/schurend geluid alsof er een tak onder de auto over de grond sleept... kan me slecht voorstellen dat het met de banden te maken heeft.
Riggard, je woont in de buurt zie ik... zou ik eens langs mogen komen om te zien/horen of het probleem indd hetzelfde lijkt?
De bak is ca. 5 a 10dkm geleden gereviseerd toen de auto nog in bezit was van de vorige eigenaar en daar is geen bon van of zo. Bak ziet er vanbuiten helemaal netjes en brandschoon uit, ik zag alleen wel een heel klein olie plekje, dit leek heldere/verse olie.
Dit weekend ga ik alles nogmaals goed bekijken en de olie toch maar even preventief vervangen zodat ik ook kan zien hoe de olie eruit komt. Ik ben als de dood dat er te weinig olie in is gedaan of zo. Verder zag ik dat de multiriem vervangen moet worden dus dat doe ik misschien ook maar gelijk.
Tijdens het rijden hoor ik af en toe ook een soort slepend/schurend geluid alsof er een tak onder de auto over de grond sleept... kan me slecht voorstellen dat het met de banden te maken heeft.
Riggard, je woont in de buurt zie ik... zou ik eens langs mogen komen om te zien/horen of het probleem indd hetzelfde lijkt?
- Gargamel
- Goede 3L vriend

- Productiedatum: 15 jul 2002
- Kilometerstand: 202000
- Kleur: Cedergroen - LK6Y
- Brandstof: 100% biodiesel
- Contacteer:
breuk in je veer kan ook.
http://www.2N-biofuels.nl voor zuinig en Co2 neutraal rijden. En ook voor goede koffie!