Consumentenrecht
Geplaatst: 13 jan 2014, 22:05
Wat zijn nu de rechten en plichten bij de aanschaf van een auto?
Als je een auto wilt kopen, in ons geval een Lupo, dan kan je die kopen bij een particulier of een autobedrijf. Voor de koper en de verkoper gelden in deze overeenkomsten rechten en plichten.
Wat is nu de plicht van de koper:
De koper heeft de plicht om de aan te kopen auto te onderzoeken en goed te bevinden. Vele autokopers zijn geen deskundige en hun onderzoeksplicht gaat vaak niet verder dan het uiterlijk inspecteren van de auto en een proefrit maken. De koper kan dan in het geval van kapotte bekleding of een deuk in een deel van de carrosserie geen aanspraak maken op enig recht, omdat dit zichtbare zaken zijn. Het wordt anders wanneer de auto het ineens niet meer doet. (motorschade, of andere gebreken die men van buitenaf niet had kunnen controleren) De tijd waarna een dergelijk gebrek zich voordoet is ook belangrijk. U staat sterker als dit kort na een aankoop zich voordoet dan na een maand of zes. (mijn topic over de bak (na vierdagen))
De koper kan de auto ook, in overleg met de verkoper, technisch laten keuren door bijv. de ANWB. Over de kosten kan je dan afspraken maken. E.e.a. is echter ook een momentopname en verborgen gebreken komen ook bij een aankoopkeuring niet aan de orde.
Denk bijvoorbeeld ook aan het checken van de kilometerstand. Als koper (leek) kan je de kilometerstand aflezen en hierover vragen stellen aan de verkoper. Als er een NAP is, wil dit nog niet altijd zeggen dat de kilometerstand ook klopt, zeker bij geïmporteerde auto’s is de kilometerstand bij de NAP pas bekend, nadat de auto voor de eerste keer gekeurd (APK) is. Bij de Lupo kun je dus bij IEDERE VW-dealer het chassisnummer laten controleren. De VW-delaer heeft een prgramma waar iedere in Europa verkochte auto aan de hand van het chassisnummer gevolgd wordt. Iedere controle/beurt in de garage is verwoord.
Wat is de plicht van de verkoper:
De verkoper heeft een mededelingsplicht. Deze mededelingsplicht gaat VOOR de onderzoeksplicht van de koper. Het kenmerk van een (particuliere) koop/verkoop is dat in het geval van de particuliere koop/verkoop beide partijen niet technisch deskundig zijn. Bij verkoop/koop bij een bedrijf wordt de verkoper WEL geacht deskundig te zijn. Daarom is in beide gevallen de medelingsplicht van de verkoper belangrijk. De verkoper MOET de koper voor het sluiten van de koopovereenkomst vertellen wat de gebreken van de auto zijn. Doet de verkoper dat niet dan kan de koper, als deze later mankementen ontdekt waarvan de verkoper op de hoogte was, de koop op grond van dwaling ontbinden (later meer daarover) Dat kan zowel bij een particuliere koop als bij koop bij een autobedrijf.
Tweedehands auto’s moeten voldoen aan de verwachting die de koper ervan heeft of mag hebben. Wat een koper van een auto mag verwachten hangt wel af van een aantal dingen:
Het merk;
De prijs; hoe lager de prijs, hoe lager de verwachtingen;
Het bouwjaar; hoe ouder de auto, hoe lager de verwachting(en);
De kilometerstand; hoe hoger de kilometerstand, hoe lager de verwachting(en);
Hoe is de auto onderhouden;
Wat zegt de verkoper van de auto;
Geeft de verkoper extra garantie of niet.
Wat je in ieder geval mag verwachten is dat de auto veilig genoeg is om mee te rijden. Als je daaraan twijfelt; laat de auto keuren of laat hem staan. Als u de auto voor onderdelen wiltgebruiken is dit uiteraard niet aan de orde.
Wat ook meespeelt is als de verkoper zegt dat de auto goed is. In mijn geval heeft hij gezegd dat er niks mis was met de versnellingsbak, terwijl hij hem daarvoor wel had laten repareren bij de VW-dealer (mededelingsplicht) Gaat er binnen zes maanden iets stuk dat moet de VERKOPER bewijzen dat het de schuld is van de koper dat e.e.a. stuk is gegaan. Als koper hoef je dat dus niet te bewijzen.
Als de auto dus niet voldoet aan de verwachtingen die u mag/mocht hebben, dan is de auto ondeugdelijk en heeft u recht op reparatie of een andere auto.
Wat moet je nu doen als iets dergelijks aan de hand is?
Ga eerst terug naar de verkoper en probeer een oplossing te vinden. Lukt dat niet, dan kun je het volgende doen (later leg ik dit ook uit aan de hand van wetsartikelen)
Stuur een brief naar de verkoper (aangetekend) Omschrijf daarin de klacht en noem daarin ook een bepaalde tijd die de verkoper heeft om het probleem op te lossen. Geef daarin ook aan wat u (koper) gaat doen als de verkoper zich daar niet aan houdt. Op diverse sites, waaronder die van de consuwijzer staan voorbeeldbrieven.
Vervolgstappen zijn het ontbinden van de koopovereenkomst (vernietiging) U heeft dan recht op uw geld en u moet de auto teruggeven.
Indien de verkopende partij aangesloten is bij de BOVAG dan kunt u zich wenden tot de geschillencommissie van de BOVAG. Is de verkopende partij geen lid van de BOVAG, dan zult u uw rechtsbijstandsverzekering moeten aanschrijven of zelf uw recht halen door een zelfgekozen advocaat.
Wat zijn nu wettelijk gezien de bepalingen:
O.a. artikel 7:17 van het Burgerlijk Wetboek.
Daarin staat de de afgeleverde zaak aan de overeenkomst moet voldoen. Ook staat daarin dat de auto niet aan de overeenkomst voldoet als de auto niet aan de eigenschappen voldoet de de koper op grond van de koopovereenkomst van de auto mocht hebben. De koper mag verwachten dat de auto de eigenschappen bezit die voor normaal gebruik noodzakelijk zijn en waarvan de koper de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen. De koper kan zich niet beroepen op de zogenaamde nonconformiteit als deze wist of redelijkerwijze kon weten dat de auto niet aan de overeenkomst beantwoordde. Zoals eerder gezegd die deuk in de carrosserie of gescheurde bekleding.
O.a. Artikel 18 uit boek 7 van het Burgerlijk Wetboek zegt iets over de verplichtingen van de verkoper:
Art 7:18 behelst dus eigenlijk de mededelingsplicht
O.a. artikel 7:22
Daarin staat dat de koper de BEVOEGDHEID heeft om de overeenkomst te ontbinden als de auto niet aan de overeenkomst voldoet, tenzij de afwijking van de overeenkomst gezien geringe betekenis de gevolgen van de ontbinding niet rechtvaardigt.
OF
De koper kan de prijs verminderen in evenredigheid met de afwijking van de overeenkomst.
Dit is pas mogelijk als de herstel en vervanging onmogelijk zijn of niet van de verkoper gevergd kunnen worden.
In mijn geval voldeed de auto niet aan de overeenkomst, omdat de bak niet goed was. De verkoper heeft daarover geen mededelingen gedaan (Zijn plicht, ik had er niet eens naar hoeven vragen) en de kilometerstand bleek niet juist. De verkoper wist dit ook niet, maar HIJ is deskundige. Als consument ben ik leek.
Dan is er ook nog zoiets als dwaling.
Dwaling in de zin van het Burgerlijk Wetboek wil zeggen dat er sprake is van een onjuiste voorstelling van zaken. De onjuiste voorstelling moet zo essentieel zijn dat zonder deze onjuiste voorstelling de overeenkomst niet was gesloten.
Als ik dus had geweten dat de kilometerstand niet klopte en dat de verkoper de auto al had laten repareren voor een defekt aan de bak, dan had ik de koop niet gesloten.
Artikel 6:228 Burgerlijk Wetboek zegt daarover:
Een overeenkomst die tot stand is gekomen onder invloed van dwaling en bij een juiste voorstelling van zaken niet tot stand zou zijn gekomen is vernietigbaar.
Daar zijn nog wat aanvullende voorwaarden aan verbonden. Google daarvoor even op 6:228.
In het Nederlands recht moet dwaling aan een aantal voorwaarden voldoen:
1. Onjuiste voorstelling van essentiële eigenschappen en/of omstandigheden;
2. Er moet een causaal (direct) verband zijn tussen de dwaling en het sluiten van de overeenkomst. Als er niet gedwaald was, zo de overeenkomst niet of onder andere voorwaarden tot stand zijn gekomen;
3. De eigenschappen waaromtrent onjuiste voorstelling bestond, moeten in beginsel wel kenbaar zijn geweest;
4. Dwaling moet zijn veroorzaakt door een mededeling van de wederpartij, het zwijgen van de wederpartij of wederzijdse dwaling;
5. De dwaling mag niet op grond van in het verkeer geldende opvattingen, schending van de onderzoeksplicht of toekomstige zaken betrekking hebben.
In mijn geval:
1. Ik ging ervan uit dat de kilometerstand juist was en dat er niks mis was met de versnellingsbak.
2. Als ik had geweten dat de auto bijna 300.000 km had gereden en dat er al gesleuteld was aan de bak, dan had ik hem laten staan.
3. Ik heb gevraagd naar de staat van de versnellingsbak.
4. De wederpartij heeft gezwegen over reparatie aan de bak. Wederzijds wisten wij niet van de kilometerstand, maar hij wordt wle als deskundige gezien, temeer daar hij zich specialist noemt in auto’s van het VAG-concern.
5. Ik heb de auto onderzocht (rondom en proefrit)
Zie voor eventuele vervolgstappen de sites van het juridisch loket of consuwijzer.
Een interessante site om eens te kijken is zomoto.nl Daar kan je de waardebepaling van je Lupo eens bekijken. Dit kan aan de hand van het kenteken en de kilometerstand en of de auto uitstekend, goed of matig is.
Als je een auto wilt kopen, in ons geval een Lupo, dan kan je die kopen bij een particulier of een autobedrijf. Voor de koper en de verkoper gelden in deze overeenkomsten rechten en plichten.
Wat is nu de plicht van de koper:
De koper heeft de plicht om de aan te kopen auto te onderzoeken en goed te bevinden. Vele autokopers zijn geen deskundige en hun onderzoeksplicht gaat vaak niet verder dan het uiterlijk inspecteren van de auto en een proefrit maken. De koper kan dan in het geval van kapotte bekleding of een deuk in een deel van de carrosserie geen aanspraak maken op enig recht, omdat dit zichtbare zaken zijn. Het wordt anders wanneer de auto het ineens niet meer doet. (motorschade, of andere gebreken die men van buitenaf niet had kunnen controleren) De tijd waarna een dergelijk gebrek zich voordoet is ook belangrijk. U staat sterker als dit kort na een aankoop zich voordoet dan na een maand of zes. (mijn topic over de bak (na vierdagen))
De koper kan de auto ook, in overleg met de verkoper, technisch laten keuren door bijv. de ANWB. Over de kosten kan je dan afspraken maken. E.e.a. is echter ook een momentopname en verborgen gebreken komen ook bij een aankoopkeuring niet aan de orde.
Denk bijvoorbeeld ook aan het checken van de kilometerstand. Als koper (leek) kan je de kilometerstand aflezen en hierover vragen stellen aan de verkoper. Als er een NAP is, wil dit nog niet altijd zeggen dat de kilometerstand ook klopt, zeker bij geïmporteerde auto’s is de kilometerstand bij de NAP pas bekend, nadat de auto voor de eerste keer gekeurd (APK) is. Bij de Lupo kun je dus bij IEDERE VW-dealer het chassisnummer laten controleren. De VW-delaer heeft een prgramma waar iedere in Europa verkochte auto aan de hand van het chassisnummer gevolgd wordt. Iedere controle/beurt in de garage is verwoord.
Wat is de plicht van de verkoper:
De verkoper heeft een mededelingsplicht. Deze mededelingsplicht gaat VOOR de onderzoeksplicht van de koper. Het kenmerk van een (particuliere) koop/verkoop is dat in het geval van de particuliere koop/verkoop beide partijen niet technisch deskundig zijn. Bij verkoop/koop bij een bedrijf wordt de verkoper WEL geacht deskundig te zijn. Daarom is in beide gevallen de medelingsplicht van de verkoper belangrijk. De verkoper MOET de koper voor het sluiten van de koopovereenkomst vertellen wat de gebreken van de auto zijn. Doet de verkoper dat niet dan kan de koper, als deze later mankementen ontdekt waarvan de verkoper op de hoogte was, de koop op grond van dwaling ontbinden (later meer daarover) Dat kan zowel bij een particuliere koop als bij koop bij een autobedrijf.
Tweedehands auto’s moeten voldoen aan de verwachting die de koper ervan heeft of mag hebben. Wat een koper van een auto mag verwachten hangt wel af van een aantal dingen:
Het merk;
De prijs; hoe lager de prijs, hoe lager de verwachtingen;
Het bouwjaar; hoe ouder de auto, hoe lager de verwachting(en);
De kilometerstand; hoe hoger de kilometerstand, hoe lager de verwachting(en);
Hoe is de auto onderhouden;
Wat zegt de verkoper van de auto;
Geeft de verkoper extra garantie of niet.
Wat je in ieder geval mag verwachten is dat de auto veilig genoeg is om mee te rijden. Als je daaraan twijfelt; laat de auto keuren of laat hem staan. Als u de auto voor onderdelen wiltgebruiken is dit uiteraard niet aan de orde.
Wat ook meespeelt is als de verkoper zegt dat de auto goed is. In mijn geval heeft hij gezegd dat er niks mis was met de versnellingsbak, terwijl hij hem daarvoor wel had laten repareren bij de VW-dealer (mededelingsplicht) Gaat er binnen zes maanden iets stuk dat moet de VERKOPER bewijzen dat het de schuld is van de koper dat e.e.a. stuk is gegaan. Als koper hoef je dat dus niet te bewijzen.
Als de auto dus niet voldoet aan de verwachtingen die u mag/mocht hebben, dan is de auto ondeugdelijk en heeft u recht op reparatie of een andere auto.
Wat moet je nu doen als iets dergelijks aan de hand is?
Ga eerst terug naar de verkoper en probeer een oplossing te vinden. Lukt dat niet, dan kun je het volgende doen (later leg ik dit ook uit aan de hand van wetsartikelen)
Stuur een brief naar de verkoper (aangetekend) Omschrijf daarin de klacht en noem daarin ook een bepaalde tijd die de verkoper heeft om het probleem op te lossen. Geef daarin ook aan wat u (koper) gaat doen als de verkoper zich daar niet aan houdt. Op diverse sites, waaronder die van de consuwijzer staan voorbeeldbrieven.
Vervolgstappen zijn het ontbinden van de koopovereenkomst (vernietiging) U heeft dan recht op uw geld en u moet de auto teruggeven.
Indien de verkopende partij aangesloten is bij de BOVAG dan kunt u zich wenden tot de geschillencommissie van de BOVAG. Is de verkopende partij geen lid van de BOVAG, dan zult u uw rechtsbijstandsverzekering moeten aanschrijven of zelf uw recht halen door een zelfgekozen advocaat.
Wat zijn nu wettelijk gezien de bepalingen:
O.a. artikel 7:17 van het Burgerlijk Wetboek.
Daarin staat de de afgeleverde zaak aan de overeenkomst moet voldoen. Ook staat daarin dat de auto niet aan de overeenkomst voldoet als de auto niet aan de eigenschappen voldoet de de koper op grond van de koopovereenkomst van de auto mocht hebben. De koper mag verwachten dat de auto de eigenschappen bezit die voor normaal gebruik noodzakelijk zijn en waarvan de koper de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen. De koper kan zich niet beroepen op de zogenaamde nonconformiteit als deze wist of redelijkerwijze kon weten dat de auto niet aan de overeenkomst beantwoordde. Zoals eerder gezegd die deuk in de carrosserie of gescheurde bekleding.
O.a. Artikel 18 uit boek 7 van het Burgerlijk Wetboek zegt iets over de verplichtingen van de verkoper:
Art 7:18 behelst dus eigenlijk de mededelingsplicht
O.a. artikel 7:22
Daarin staat dat de koper de BEVOEGDHEID heeft om de overeenkomst te ontbinden als de auto niet aan de overeenkomst voldoet, tenzij de afwijking van de overeenkomst gezien geringe betekenis de gevolgen van de ontbinding niet rechtvaardigt.
OF
De koper kan de prijs verminderen in evenredigheid met de afwijking van de overeenkomst.
Dit is pas mogelijk als de herstel en vervanging onmogelijk zijn of niet van de verkoper gevergd kunnen worden.
In mijn geval voldeed de auto niet aan de overeenkomst, omdat de bak niet goed was. De verkoper heeft daarover geen mededelingen gedaan (Zijn plicht, ik had er niet eens naar hoeven vragen) en de kilometerstand bleek niet juist. De verkoper wist dit ook niet, maar HIJ is deskundige. Als consument ben ik leek.
Dan is er ook nog zoiets als dwaling.
Dwaling in de zin van het Burgerlijk Wetboek wil zeggen dat er sprake is van een onjuiste voorstelling van zaken. De onjuiste voorstelling moet zo essentieel zijn dat zonder deze onjuiste voorstelling de overeenkomst niet was gesloten.
Als ik dus had geweten dat de kilometerstand niet klopte en dat de verkoper de auto al had laten repareren voor een defekt aan de bak, dan had ik de koop niet gesloten.
Artikel 6:228 Burgerlijk Wetboek zegt daarover:
Een overeenkomst die tot stand is gekomen onder invloed van dwaling en bij een juiste voorstelling van zaken niet tot stand zou zijn gekomen is vernietigbaar.
Daar zijn nog wat aanvullende voorwaarden aan verbonden. Google daarvoor even op 6:228.
In het Nederlands recht moet dwaling aan een aantal voorwaarden voldoen:
1. Onjuiste voorstelling van essentiële eigenschappen en/of omstandigheden;
2. Er moet een causaal (direct) verband zijn tussen de dwaling en het sluiten van de overeenkomst. Als er niet gedwaald was, zo de overeenkomst niet of onder andere voorwaarden tot stand zijn gekomen;
3. De eigenschappen waaromtrent onjuiste voorstelling bestond, moeten in beginsel wel kenbaar zijn geweest;
4. Dwaling moet zijn veroorzaakt door een mededeling van de wederpartij, het zwijgen van de wederpartij of wederzijdse dwaling;
5. De dwaling mag niet op grond van in het verkeer geldende opvattingen, schending van de onderzoeksplicht of toekomstige zaken betrekking hebben.
In mijn geval:
1. Ik ging ervan uit dat de kilometerstand juist was en dat er niks mis was met de versnellingsbak.
2. Als ik had geweten dat de auto bijna 300.000 km had gereden en dat er al gesleuteld was aan de bak, dan had ik hem laten staan.
3. Ik heb gevraagd naar de staat van de versnellingsbak.
4. De wederpartij heeft gezwegen over reparatie aan de bak. Wederzijds wisten wij niet van de kilometerstand, maar hij wordt wle als deskundige gezien, temeer daar hij zich specialist noemt in auto’s van het VAG-concern.
5. Ik heb de auto onderzocht (rondom en proefrit)
Zie voor eventuele vervolgstappen de sites van het juridisch loket of consuwijzer.
Een interessante site om eens te kijken is zomoto.nl Daar kan je de waardebepaling van je Lupo eens bekijken. Dit kan aan de hand van het kenteken en de kilometerstand en of de auto uitstekend, goed of matig is.