How to auto importeren uit Duitsland

Handleidingen en instructies die niet specifiek met de auto te maken hebben.

Moderator: reichbus

Gesloten
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

How to auto importeren uit Duitsland

Bericht door Nietsnut »

In mijn introductiepost heb ik reeds geschreven over mijn ervaringen van het importeren van een auto uit Duitsland, omdat het lezen van een post soms even duurt heb ik er een procesflow van gemaakt. Alle documenten die in de flow genoemd zijn (iig de meeste) zijn in mijn post te bekijken.

Als er op- en of aanmerkingen zijn laat maar horen.
Als je de plaatjes niet helemaal kan zien moet je je beeld kleiner scrollen (ctrl + scrollknop van muis naar je toe rollen)

Nietsnut
Rode of gele kentekenplaten?
* Uitleg verschillen rode en gele platen
* Naar ik me heb laten vertellen staat er in het wetboek waarmee de politie werkt dat rode platen WEL mogen in NL, en gele NIET.
opm 1: Pluto/Dre het deel over verzekeren betreft zelf naar huis rijden in de pas aangekochte auto, als je de auto op een aanhanger mee naar huis neemt is er geen verzekering voor de gekochte auto nodig. Wel voor het trekkende voertuig + aanhanger natuurlijk. Als je zelf een autoambulance hebt (ook heb je in veel gevallen een E achter B rijbewijs nodig) of voor weinig kan lenen is die optie vaak de goedkoopste, anders gewoon WA-verzekerd naar huis rijden.

opm 2: toevoeging: Als je geldige keuringspapieren van de Tüv bij de auto hebt, dan wordt de geldigheidsdatum door de RDW overgenomen als apk-datum. Mits je dit zelf aangeeft bij het aanmaken van de werkorder.

Toevoeging van NicoTDi: Dat de auto Tüv heeft is op 2 manieren aan te tonen;
Punt 1: de Tüv-brief zelf,
Punt 2: het staat vermeld op het door Dekra uitgegeven verzekeringsbewijs (indien de auto bij Dekra verzekerd is/was in Duitsland). Als de auto bij een andere verzekeraar verzekerd is/was staat het zeer waarschijnlijk niet op het verzekeringsbewijs. (Dekra is de duitse Kwik-Fit en zij verzekeren ook auto's.)



opm 3: Toevoeging van JHL: modelformulieren voor de koop van een auto in Duitsland.

opm 4: ik kreeg net de vraag of het mogelijk is om de waarde van de auto naar beneden te brengen door de auto van schade te voorzien (kapotte plaatdelen monteren bijvoorbeeld), de aanwezige opties demonteren danwel het onderhoudsboekje niet mee te nemen..
Punt 1: Het lagere BPM-tarief bij schade invoer is niet meer. Met of zonder schade betaal je hetzelfde tarief. Tenzij je om een taxatie vraagt... dan mag je BPM op basis van taxatie betalen, dus niet volgens de standaard tabel. Doe dit alleen als de taxatiewaarde lager is dan de autotelex waarde.
Punt 2: Opties demonteren; welke opties??? De 3L heeft er niet veel...
Punt 3: Onderhoudsboekje meenemen/weglaten; de RDW-keurmeester kijkt hier niet naar.
punt 4: BPM-tarieven worden dmv een afschrijftabel bepaald, adhv de leeftijd (hoe ouder het voertuig, hoe minder BPM)
Punt 5: Informatie over de BPM samenstelling in 2011


opm 5: als je de auto op de aanhanger mee wilt nemen moet de auto afgemeld zijn.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


============================================================
Versiebeheer:
Update 7: 2012-05-08 auto moet afgemeld zijn in Dld. voordat je meeneemt (opm 5)
Update 6: 2011-12-07 meer Tüv informatie toegevoegd
Update 5: 2011-12-07 'legaal' de BPM verminderen
Update 4: 2011-10-04 Duits koopcontract toegevoegd
Update 3: 2011-09-29 Tüv informatie toegevoegd
Update 2: 2011-03-25 Info over rode en gele kentekenplaten verduidelijkt
Update 1: 2011-02-28 Nieuwe flows gemaakt en gepost. Het deel over zelf naar huis rijden en verzekeren is aangepast.
Initiële post geschreven op 2011-02-20 door Nietsnut
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
NicoTDI
3L Speurvriend
3L Speurvriend
Berichten: 1530
Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:15
Echte naam: Nico
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: GLD

Re: How to auto importeren uit Duitsland

Bericht door NicoTDI »

Kleine toevoering aan dit topic.

Helaas is het tegenwoordig niet meer mogelijk om als niet Duitser een kurzzeitkennzeichen te nemen, je bent echter aangewezen op een Export kenteken (rode platen).
Voor een Export kenteken heb je ook een Duits rekening nummer nodig, dit voor de belasting van de auto af te schrijven. Vaak is het wel mogelijk om een Duits rekening nummer tijdelijk te ' kopen ' van iemand die bij het kantoortje werkt waar je uiteindelijk ook je kenteken platen laat maken. Hier ben je al snel 25,- incl belasting voor kwijt.

Prijzen liggen ook iets hoger rond de 150,- heb je een Export kenteken


Voor de BPM gebruiken we nog te vaak www.autotelex.nl, hier worden nog vaak erg hogen bedragen getoond omdat deze reken methode helaas nog niet via de koerslijst te werk kan gaan.
Een alternatief voor is www.xray.nl hun werken met koerslijsten hier door heb je veel aftrek aan je BPM bedrag je kunt zelfs versleten banden meenemen.
Handschakel = Probleemloos!
Gesloten

Terug naar “Algemeen”