Ja, dat is inderdaad anders dan ik verwacht had.
Mijn gedachtegang was er zijn nu twee programma's te weten;; 1. standaard VW(140nm/61pk) en 2. standaard Johnny (170nm/87pk) En ik had bedacht dat jullie aan het werken waren aan een nieuw standaard Johnny programma wat voor iedereen beschikbaar zou komen...
Chiptuning bij EJR
- Bresjee99
- 3L Vriend voor het leven
- Berichten: 1423
- Lid geworden op: 17 jan 2014, 21:45
- Echte naam: Robbin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 410.000
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Reflexsilver - LA7W
- Brandstof: Mix diesel / biodiesel
- Locatie: Hillegom
Re: Chiptuning bij EJR
Helaas geen Lupo meer in bezit, wel een mooie Polo Bluemotion 1.2 TDI voor de deur!
- foppe
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 4120
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
- Echte naam: hou ik lekker geheim
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 14 nov 2001
- Kilometerstand: 506.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: North of Holland
Re: Chiptuning bij EJR
Ik lees hier veel over software andere software en andere kreten. Maar tunen is helemaal niet het veranderen van software, het is niets anders dan een tabel veranderen in de ECU.
De input van een tabel is dan het toerental, de temperatuur, de gaspedaalstand en de luchtstroom (N75) en de luchtdruk. Op basis van deze getallen word een getal gekozen in een tabel:
Ik zou 2 tabellen maken, een voor de turbo en een voor de brandstofinspuiting. In werkelijkheid hebben de knappe koppen daar vast wel wat slimmers bedacht, hoe precies weet ik ook niet.
Anyway Tunen is niets anders dan het aanpassen van deze getalletjes (remapping) zodat je meer of minder turbodruk/ inspuiting hebt bij een bepaald toerental. Thats It.
Nu is het zo, dat melvin een voor zijn auto een specifieke remap doet. Kun je die voor andere auto,s ook gebruiken. Alleen als je aan de volgende voorwaarden voldoet
- dezelfde set up, dus ook met een freeflow.
- de motor moet in dezelfde staat zijn als die van melvin
- dus ook een gereviseerde turbo.
- een beetje behouden tunen (niet de grenzen opzoeken)
- geen defecten aan sensoren.
Je hebt de verschillen nu wel beperkt, maar dan nog heb je te maken met variaties ten gevolge van compressieverlies en injectieslijtage etc.
Dus, wordt deze remap,een nieuwe standaard remap?
Misschien, maar niet zo 123. Dit kan Johnnie je beter vertellen.
Dit is zeker wel een goed uitgangspunt om jouw luup specifiek te tunen.
De input van een tabel is dan het toerental, de temperatuur, de gaspedaalstand en de luchtstroom (N75) en de luchtdruk. Op basis van deze getallen word een getal gekozen in een tabel:
Ik zou 2 tabellen maken, een voor de turbo en een voor de brandstofinspuiting. In werkelijkheid hebben de knappe koppen daar vast wel wat slimmers bedacht, hoe precies weet ik ook niet.
Anyway Tunen is niets anders dan het aanpassen van deze getalletjes (remapping) zodat je meer of minder turbodruk/ inspuiting hebt bij een bepaald toerental. Thats It.
Nu is het zo, dat melvin een voor zijn auto een specifieke remap doet. Kun je die voor andere auto,s ook gebruiken. Alleen als je aan de volgende voorwaarden voldoet
- dezelfde set up, dus ook met een freeflow.
- de motor moet in dezelfde staat zijn als die van melvin
- dus ook een gereviseerde turbo.
- een beetje behouden tunen (niet de grenzen opzoeken)
- geen defecten aan sensoren.
Je hebt de verschillen nu wel beperkt, maar dan nog heb je te maken met variaties ten gevolge van compressieverlies en injectieslijtage etc.
Dus, wordt deze remap,een nieuwe standaard remap?
Misschien, maar niet zo 123. Dit kan Johnnie je beter vertellen.
Dit is zeker wel een goed uitgangspunt om jouw luup specifiek te tunen.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers