Chiptuning bij EJR

Garagebedrijf
Gebruikersavatar
Bresjee99
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Berichten: 1423
Lid geworden op: 17 jan 2014, 21:45
Echte naam: Robbin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 410.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Mix diesel / biodiesel
Locatie: Hillegom

Re: Chiptuning bij EJR

Bericht door Bresjee99 »

Ja, dat is inderdaad anders dan ik verwacht had.

Mijn gedachtegang was er zijn nu twee programma's te weten;; 1. standaard VW(140nm/61pk) en 2. standaard Johnny (170nm/87pk) En ik had bedacht dat jullie aan het werken waren aan een nieuw standaard Johnny programma wat voor iedereen beschikbaar zou komen...
Helaas geen Lupo meer in bezit, wel een mooie Polo Bluemotion 1.2 TDI voor de deur!
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: Chiptuning bij EJR

Bericht door foppe »

Ik lees hier veel over software andere software en andere kreten. Maar tunen is helemaal niet het veranderen van software, het is niets anders dan een tabel veranderen in de ECU.

De input van een tabel is dan het toerental, de temperatuur, de gaspedaalstand en de luchtstroom (N75) en de luchtdruk. Op basis van deze getallen word een getal gekozen in een tabel:
Afbeelding

Ik zou 2 tabellen maken, een voor de turbo en een voor de brandstofinspuiting. In werkelijkheid hebben de knappe koppen daar vast wel wat slimmers bedacht, hoe precies weet ik ook niet.

Anyway Tunen is niets anders dan het aanpassen van deze getalletjes (remapping) zodat je meer of minder turbodruk/ inspuiting hebt bij een bepaald toerental. Thats It.


Nu is het zo, dat melvin een voor zijn auto een specifieke remap doet. Kun je die voor andere auto,s ook gebruiken. Alleen als je aan de volgende voorwaarden voldoet
- dezelfde set up, dus ook met een freeflow.
- de motor moet in dezelfde staat zijn als die van melvin
- dus ook een gereviseerde turbo.
- een beetje behouden tunen (niet de grenzen opzoeken)
- geen defecten aan sensoren.

Je hebt de verschillen nu wel beperkt, maar dan nog heb je te maken met variaties ten gevolge van compressieverlies en injectieslijtage etc.

Dus, wordt deze remap,een nieuwe standaard remap?
Misschien, maar niet zo 123. Dit kan Johnnie je beter vertellen.
Dit is zeker wel een goed uitgangspunt om jouw luup specifiek te tunen.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
Plaats reactie

Terug naar “EJR Autotechniek - Kootstertille”