Chiptuning bij EJR

Garagebedrijf
Gebruikersavatar
Erik
3L Buddy
3L Buddy
Berichten: 95
Lid geworden op: 13 jan 2014, 07:12
Echte naam: Erik
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 15 dec 1999
Kilometerstand: 292000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Locatie: De Heen
Contacteer:

Chiptuning bij EJR

Bericht door Erik »

modedit, topic aangemaakt ivm afwijken onderwerp in cruise control topic; gezellig verderkletsen in dit topic :cool:
EJR Autotechniek schreef:
Wij rekenen voor de cruise €250,- en voor chippen 200,- samen zou dit dan €450,- zijn voor de combi rekenen wij dan €400,-

Nou ja €150 extra is toch veel geld. En wat zijn daarvan dan de voordelen? Wordt ze zuiniger?
Gios is my middle name
Gebruikersavatar
Jaouad92
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2014, 00:36
Echte naam: Jaouad
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 24 aug 2004
Kilometerstand: 200000
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: Cruise control bij EJR

Bericht door Jaouad92 »

Mijn ervaring is dat de auto sowieso beter loopt. Ten tweede is mijn Lupo zuiniger geworden als ik normaal blijf rijden, dus bij normaal gebruik rid je zuiniger.

Ten derde, de Lupo heeft veel meer pit! Ideaal als je even snel wilt inhalen.

Het is geen verplichting om te chippen, het is een keus die jezelf kan maken.
Gebruikersavatar
EJR Autotechniek
Bevriend 3L garagebedrijf
Bevriend 3L garagebedrijf
Berichten: 353
Lid geworden op: 12 jan 2014, 19:41
Echte naam: Eldert-Jan
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 26 feb 2002
Kilometerstand: 231545
Transmissie: Automaat
Kleur: Candy Wit - LB9A
Locatie: Drogeham (Friesland)
Contacteer:

Re: Cruise control bij EJR

Bericht door EJR Autotechniek »

Erik schreef:Nou ja €150 extra is toch veel geld. En wat zijn daarvan dan de voordelen? Wordt ze zuiniger?


€200,- voor chippen is al vrij goedkoop dus vind ik €150,-extra niet duur de apparatuur die hier voor nodig is zeer duur ook de maandelijkse licenties (abonnementen)liegen er niet om vandaar dat het chippen van auto's vrij duur is.en vooral bij de nieuwere auto's zit er ook nog eens een risico aan als men niet weet wat men doet,een beetje ecu (edc 17)kost al gauw €1250,-bij verkeerde handelingen kan zo'n ecu stuk gaan en zijn de kosten voor ons.
Mvrgr Eldert-Jan

Afbeelding
Gebruikersavatar
Erik
3L Buddy
3L Buddy
Berichten: 95
Lid geworden op: 13 jan 2014, 07:12
Echte naam: Erik
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 15 dec 1999
Kilometerstand: 292000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Locatie: De Heen
Contacteer:

Re: Cruise control bij EJR

Bericht door Erik »

EJR Autotechniek schreef:
Erik schreef:Nou ja €150 extra is toch veel geld. En wat zijn daarvan dan de voordelen? Wordt ze zuiniger?


€200,- voor chippen is al vrij goedkoop dus vind ik €150,-extra niet duur de apparatuur die hier voor nodig is zeer duur ook de maandelijkse licenties (abonnementen)liegen er niet om vandaar dat het chippen van auto's vrij duur is.en vooral bij de nieuwere auto's zit er ook nog eens een risico aan als men niet weet wat men doet,een beetje ecu (edc 17)kost al gauw €1250,-bij verkeerde handelingen kan zo'n ecu stuk gaan en zijn de kosten voor ons.
Ik zei ook niet duur ;) wel veel geld(voor mij dan he!). Maar wat zijn volgens jou de voordelen?
Gios is my middle name
Gebruikersavatar
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 3490
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
Echte naam: David (op zn engels)
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 384.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Chiptuning bij EJR

Bericht door 3L-Dnadave »

Voor de algemene discussie over chiptuning met meningen en ervaringen--> http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=30&t=188

Voor de info over de prijzen en wat EJR over zijn eigen chiptuning te zeggen heeft, ga vooral verder in dit topic :)
:whistle:
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
Gebruikersavatar
EJR Autotechniek
Bevriend 3L garagebedrijf
Bevriend 3L garagebedrijf
Berichten: 353
Lid geworden op: 12 jan 2014, 19:41
Echte naam: Eldert-Jan
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 26 feb 2002
Kilometerstand: 231545
Transmissie: Automaat
Kleur: Candy Wit - LB9A
Locatie: Drogeham (Friesland)
Contacteer:

Re: Chiptuning bij EJR

Bericht door EJR Autotechniek »

Ik zei ook niet duur ;) wel veel geld(voor mij dan he!). Maar wat zijn volgens jou de voordelen?

Ja dat snap ik voor de één is het niet duur voor de ander veel geld,in het andere topic worden de voor en of na delen besproken.
Mvrgr Eldert-Jan

Afbeelding
Gebruikersavatar
Joch3m
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 1275
Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:26
Echte naam: Jochem
Autotype: Overige autotypes
Productiedatum: 21 aug 2012
Kilometerstand: 101000
Locatie: Purmerend

Re: Chiptuning bij EJR

Bericht door Joch3m »

Misschien een rare vraag maar is het slim om een 3L die 400.000 km gereden heeft te chippen? Kan dat geen kwaad bedoel ik.
Seat Mii Sport met drive pakket
VW Lupo 3l moonsilver
Gebruikersavatar
Bresjee99
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Berichten: 1423
Lid geworden op: 17 jan 2014, 21:45
Echte naam: Robbin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 410.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Mix diesel / biodiesel
Locatie: Hillegom

Re: Chiptuning bij EJR

Bericht door Bresjee99 »

Joch3m schreef:Misschien een rare vraag maar is het slim om een 3L die 400.000 km gereden heeft te chippen? Kan dat geen kwaad bedoel ik.
Ben ik ook wel eens benieuwd naar! Maar ik dacht dat jij 't rap zat vond gaan? ;-)
Helaas geen Lupo meer in bezit, wel een mooie Polo Bluemotion 1.2 TDI voor de deur!
Gebruikersavatar
NicoTDI
3L Speurvriend
3L Speurvriend
Berichten: 1530
Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:15
Echte naam: Nico
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: GLD

Re: Chiptuning bij EJR

Bericht door NicoTDI »

Lijkt me niet echt een probleem mits je auto in technisch goede staat bevindt natuurlijk.
Denk aan aandrijf assen & juiste voltage/ voldoende voer op je koppelingsplaten.
Handschakel = Probleemloos!
Gebruikersavatar
Joch3m
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 1275
Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:26
Echte naam: Jochem
Autotype: Overige autotypes
Productiedatum: 21 aug 2012
Kilometerstand: 101000
Locatie: Purmerend

Re: Chiptuning bij EJR

Bericht door Joch3m »

Gaat idd rap zat maar mis toch wat koppel 'onderin'
Bresjee99 schreef:
Joch3m schreef:Misschien een rare vraag maar is het slim om een 3L die 400.000 km gereden heeft te chippen? Kan dat geen kwaad bedoel ik.
Ben ik ook wel eens benieuwd naar! Maar ik dacht dat jij 't rap zat vond gaan? ;-)
Seat Mii Sport met drive pakket
VW Lupo 3l moonsilver
Gebruikersavatar
Joch3m
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 1275
Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:26
Echte naam: Jochem
Autotype: Overige autotypes
Productiedatum: 21 aug 2012
Kilometerstand: 101000
Locatie: Purmerend

Re: Chiptuning bij EJR

Bericht door Joch3m »

Lijkt mij geen probleem, alles werkt correct zonder rare dingen.
NicoTDI schreef:Lijkt me niet echt een probleem mits je auto in technisch goede staat bevindt natuurlijk.
Denk aan aandrijf assen & juiste voltage/ voldoende voer op je koppelingsplaten.
Seat Mii Sport met drive pakket
VW Lupo 3l moonsilver
Gebruikersavatar
Bresjee99
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Berichten: 1423
Lid geworden op: 17 jan 2014, 21:45
Echte naam: Robbin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 410.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Mix diesel / biodiesel
Locatie: Hillegom

Re: Chiptuning bij EJR

Bericht door Bresjee99 »

Joch3m schreef:Gaat idd rap zat maar mis toch wat koppel 'onderin'
Bresjee99 schreef:
Joch3m schreef:Misschien een rare vraag maar is het slim om een 3L die 400.000 km gereden heeft te chippen? Kan dat geen kwaad bedoel ik.
Ben ik ook wel eens benieuwd naar! Maar ik dacht dat jij 't rap zat vond gaan? ;-)
Moet je eigenlijk nog even wachten tot Melvin klaar is... Dan heb je een mooi stukje software denk ik.
Helaas geen Lupo meer in bezit, wel een mooie Polo Bluemotion 1.2 TDI voor de deur!
Gebruikersavatar
Joch3m
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 1275
Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:26
Echte naam: Jochem
Autotype: Overige autotypes
Productiedatum: 21 aug 2012
Kilometerstand: 101000
Locatie: Purmerend

Re: Chiptuning bij EJR

Bericht door Joch3m »

Volgens mij wordt de software toch individueel aan iedere auto aangepast, dat trekt mij tenminste zo bij CTN, geen copy/paste verhaal.
Bresjee99 schreef:
Joch3m schreef:Gaat idd rap zat maar mis toch wat koppel 'onderin'
Bresjee99 schreef:
Joch3m schreef:Misschien een rare vraag maar is het slim om een 3L die 400.000 km gereden heeft te chippen? Kan dat geen kwaad bedoel ik.
Ben ik ook wel eens benieuwd naar! Maar ik dacht dat jij 't rap zat vond gaan? ;-)
Moet je eigenlijk nog even wachten tot Melvin klaar is... Dan heb je een mooi stukje software denk ik.
Seat Mii Sport met drive pakket
VW Lupo 3l moonsilver
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2050
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
Echte naam: Guus
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jun 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N
Locatie: Wijchen

Re: Chiptuning bij EJR

Bericht door reichbus »

Ik weet zo goed als niets van tunen, maar volgens mij gooien jullie wat door elkaar. Hoewel Jochem volgens mij begrepen heeft hoe het zit.

De software waar de tuning mee uitgevoerd wordt is altijd dezelfde. Voorzover ik weet heeft die Johnny niet ineens hele nieuwe software, maar dat weet Nietsnut of Eldert-Jan vast beter dan ik.

Ik kan het fout hebben, maar tuning is maatwerk, omdat het er op aan komt wat je met je tuning wil bereiken. Wil je dat hij zuiniger gaat rijden? Of wil je dat hij meer PK's (ik heb geloof ik net geleerd dat je daar niets aan hebt bij diesels) krijgt?

Alles wordt met datzelfde computerprogramma berekend en weggeschreven.

Nietsnut geeft gewoon inzicht in hoe het tuningsproces bij hem verloopt en hij pakt dat zeer grondig aan. Maar misschien wil Jochem wel een caravan gaan trekken met zijn Lupo en gaat Johnny regelen dat dat kan ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Chiptuning bij EJR

Bericht door Nietsnut »

Dat klopt wel een beetje, de software waarmee je de parameters in de ECU beïnvloedt is in het geval van ECU-uitbouw WinOLS en bij schrijven in de auto dat losse setje, zie mijn analysetopic.

Vaak wordt er een standaard remap gedaan die veilig is voor je auto maar afhankelijk van de staat van je auto heeft dat een bepaald effect en dit is weer te beïnvloeden door parameters aan te passen aan de auto.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
NicoTDI
3L Speurvriend
3L Speurvriend
Berichten: 1530
Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:15
Echte naam: Nico
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: GLD

Re: Chiptuning bij EJR

Bericht door NicoTDI »

reichbus schreef:
Nietsnut geeft gewoon inzicht in hoe het tuningsproces bij hem verloopt en hij pakt dat zeer grondig aan. Maar misschien wil Jochem wel een caravan gaan trekken met zijn Lupo en gaat Johnny regelen dat dat kan ;)

Klopt, opzicht is de software 'standaard' die op de chip komt te staan, ik heb mijn auto 2 weken geleden laten chippen bij Johnny.
Naar een test ritje vond ik het vermogen/koppel niet helemaal lekker vooral in de 3de versnelling. Jonnhy heeft dit naar wens aangepast!

Hij vertelde ook dat de software alleen nog op de automaat wagentjes getest was. Hij heeft dus nu ook een aangepaste voor handschakel :mrgreen: ...

Ik ben igg helemaal tevreden over hetgeen. Binnenkort zal ik ook een stukje schrijven in mijn intro topic.
Handschakel = Probleemloos!
Gebruikersavatar
Bresjee99
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Berichten: 1423
Lid geworden op: 17 jan 2014, 21:45
Echte naam: Robbin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 410.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Mix diesel / biodiesel
Locatie: Hillegom

Re: Chiptuning bij EJR

Bericht door Bresjee99 »

NicoTDI schreef:
reichbus schreef:
Nietsnut geeft gewoon inzicht in hoe het tuningsproces bij hem verloopt en hij pakt dat zeer grondig aan. Maar misschien wil Jochem wel een caravan gaan trekken met zijn Lupo en gaat Johnny regelen dat dat kan ;)

Klopt, opzicht is de software 'standaard' die op de chip komt te staan, ik heb mijn auto 2 weken geleden laten chippen bij Johnny.
Naar een test ritje vond ik het vermogen/koppel niet helemaal lekker vooral in de 3de versnelling. Jonnhy heeft dit naar wens aangepast!

Hij vertelde ook dat de software alleen nog op de automaat wagentjes getest was. Hij heeft dus nu ook een aangepaste voor handschakel :mrgreen: ...

Ik ben igg helemaal tevreden over hetgeen. Binnenkort zal ik ook een stukje schrijven in mijn intro topic.
Hmm... Dus eigenlijk zit ik op iets te wachten dat totaal niet relevant is... Ik dacht dat er een compleet nieuw programma geschreven ging worden met behulp van Nietsnut z'n auto...
Helaas geen Lupo meer in bezit, wel een mooie Polo Bluemotion 1.2 TDI voor de deur!
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2050
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
Echte naam: Guus
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jun 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N
Locatie: Wijchen

Re: Chiptuning bij EJR

Bericht door reichbus »

Wat wil jij bereiken met tuning dan?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bresjee99
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Berichten: 1423
Lid geworden op: 17 jan 2014, 21:45
Echte naam: Robbin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 410.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Mix diesel / biodiesel
Locatie: Hillegom

Re: Chiptuning bij EJR

Bericht door Bresjee99 »

Meer vermogen waardoor je sneller de tussensprints (inhalen n-wegen) kunt doen. Maar sinds vorige week donderdag heb besef ik dat niet vermogen is wat ik wil maar koppel... Ook vind ik dat boven de 100 km/h de gang er snel uit raakt...
Helaas geen Lupo meer in bezit, wel een mooie Polo Bluemotion 1.2 TDI voor de deur!
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Chiptuning bij EJR

Bericht door Nietsnut »

Bresjee99 schreef:Hmm... Dus eigenlijk zit ik op iets te wachten dat totaal niet relevant is... Ik dacht dat er een compleet nieuw programma geschreven ging worden met behulp van Nietsnut z'n auto...
Nee, dan is je veronderstelling van remappen niet helemaal correct, iedere 3L heeft dezelfde map af fabriek zolang ze voorzien zijn van dezelfde bestelcodes, (auto's voor landen met lagere cetaanwaarden of hogere / lagere omgevingstemperaturen passen ze eea bij aan), maar omdat iedere tuner die 'een' standaard remap levert er een claim aanhangt (340pk/600Nm) wilde ik eens kijken hoe de staat van mijn auto is en hoe Johnny's remap is en hoe deze zich verhoudt in relatie tot zijn claim.

Een nieuw programma betekent in dit geval een remap met custom ingeregelde parameters op mijn auto en omdat iedere auto anders is werkt het bij iedereen net even anders, en ik leg dit alles vast zodat we weten wat de effecten zijn van de diverse stappen in het hele proces. Als je alleen al naar de uitlaat kijkt, hierdoor heb ik al 10% meer trekkracht onderin :)
Als alles af is ga ik uitgebreid vergelijken en kan je exact de verschillen zien tussen toen en wanneer hij af is.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Plaats reactie

Terug naar “EJR Autotechniek - Kootstertille”