Ik lees hier veel over software andere software en andere kreten. Maar tunen is helemaal niet het veranderen van software, het is niets anders dan een tabel veranderen in de ECU.
De input van een tabel is dan het toerental, de temperatuur, de gaspedaalstand en de luchtstroom (N75) en de luchtdruk. Op basis van deze getallen word een getal gekozen in een tabel:
Ik zou 2 tabellen maken, een voor de turbo en een voor de brandstofinspuiting. In werkelijkheid hebben de knappe koppen daar vast wel wat slimmers bedacht, hoe precies weet ik ook niet.
Anyway Tunen is niets anders dan het aanpassen van deze getalletjes (remapping) zodat je meer of minder turbodruk/ inspuiting hebt bij een bepaald toerental. Thats It.
Nu is het zo, dat melvin een voor zijn auto een specifieke remap doet. Kun je die voor andere auto,s ook gebruiken. Alleen als je aan de volgende voorwaarden voldoet
- dezelfde set up, dus ook met een freeflow.
- de motor moet in dezelfde staat zijn als die van melvin
- dus ook een gereviseerde turbo.
- een beetje behouden tunen (niet de grenzen opzoeken)
- geen defecten aan sensoren.
Je hebt de verschillen nu wel beperkt, maar dan nog heb je te maken met variaties ten gevolge van compressieverlies en injectieslijtage etc.
Dus, wordt deze remap,een nieuwe standaard remap?
Misschien, maar niet zo 123. Dit kan Johnnie je beter vertellen.
Dit is zeker wel een goed uitgangspunt om jouw luup specifiek te tunen.