Anyway, ik wilde toch graag even discussieren met jullie wat de leukste en geschiktste route is.
Jullie snappen dat ik de landenstickers onder de motorkap wil uitbreiden, en haast heb ik opzich niet. Dus ik ben bereid om een stukje om te rijden hier en daar, zolang ik er maar niet extra door moet overnachten ofzo. Italie en Oostenrijk of Zwitserland (evenals belgie en luxemburg) hoef ik niet perse aan te tikken, want die heb ik deze zomer al aangedaan.

De heenweg
heenroute 1.
De route, zonder fratsen, is volgens Google dit: 1.537 km, 14 uur 31 min

geenroute 2.
Google komt met deze route aanzetten als ik wil overnachten in het pension in Windorf/Renholding, wat Willem me aanraadt.
Deze route is 1.561 km, 14 uur 29 min

Maar opzich vind ik het dan jammer dat ik rakelings langs Tsjechie en Slowakije rijdt, zonder die twee landen even te bezoeken.
Nou zou je zeggen "dat kan je toch op de terugweg doen" , en ja dat klopt. Maar op de terugweg zou ik ook even een zwiepert naar het zuiden kunnen maken om Kroatie en Slovenie even te bezoeken.
heenroute 3.
Dus als ik de route aanpas en het laatste deel van de reis vanuit het Westen van Hongarije aanpas, zodat ik nu vanuit het zuiden van Slowakije, zo het noorden van Hongarije kom binnenrijden dan krijg je deze route, en die is amper langer, en amper meer km's : 1.554 km, 14 uur 57 min.

heenroute 4.
Opzich een goed plan dus. Maar dan loop ik alsnog nét Tsechie mis!
Dus als ik de route dan een beetje versleep, en vanuit het Pension in Duitsland niet richting de meest logische route richting Oostenrijk ga, maar weer een beetje naar het Noordoosten, zodat ik Tsechie binnenkom, dan krijg je dit :
Deze route is 1.580 km, 17 uur 14 min

Dus amper meer kilometers, maar wel 2 uur en een kwartier langer. Das opzich wel fors meer tijd. En ik ben maar in mn eentje, dus de uitputting wordt wel een factor. En dan kunnen we wel stoere mannenpraat doen over 100 uur ritten achter elkaar, maar ik ben er voor vakantie, dus het moet ook een beetje leuk blijven.
heenroute 5.
Die swiepert vanuit willems pension is dus een beetje een onhandige richting om vanuit te komen als ik Tsechie en Slowakije wil pakken is dus de conclusie.
Dus wat nou als ik die schrap en dan niet de voorgestelde route doe (1.560 km, 14 uur 26 min), maar hem alsnog via Tsjechie en Slowakije sleep :
Dan krijg je een route van 1.476 km, 15 uur 21 min
Een overnachting in Dresden (DE) zou dan logisch zijn.

heenroute 6.
Maar als ik dan na een tip van Bresje99 ook nog Polen probeer mee te pakken (en niet via Warschau, want dan kom je al snel in de 18/19 uur regionen)
dan kan ik .....ookal is het maar een klein frutseltje van Polen.....het volgende doen:
1.534 km, 17 uur 12 min.

heenroute 7.
er zijn andere variaties mogelijk waarbij ik juist veel door polen rij, en dan een soortgelijk drielandenpunt met Polen/tsjechie/slowakije pak, en daar juist een klein stukje Tsjechie pak, maar dat is slechts 4 minuutjes langer....dus dat kan ook nog. Maar ik rij persoonlijk liever veel door Tsechie dan door Polen