Welke velg weegt zwaarder . . . ?

Hier verzamelen we foto's van 3L's in allerlei verschillende situaties
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lupo2002
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Berichten: 1081
Lid geworden op: 20 jan 2014, 18:26
Echte naam: Call me Issy
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 28 nov 2002
Kilometerstand: 275000
Transmissie: Automaat
Kleur: Ravenna Blue - LA5W
Brandstof: Normale diesel

Welke velg weegt zwaarder . . . ?

Bericht door Lupo2002 » 05 mar 2016, 02:22

een velg met een maat van 6J 16inch of 6,5J 15inch :roll:

ik ben heeele toffe velgen tegengekomen maar deze zijn 6,5J breed 15inch... maar ben bang dat dit enorm gaat tegenvallen in verbruik
ooit had ik eens BBS classics (6J 15inch) onder me luup maar vond het verbruik maar niks, ik vermoed dat het imitatie velgen waren en dus extra zwaar..
Stel dat de velgen van dezelfde materiaal zijn gemaakt en dezelfde model enzo zijn.. de een is dus een inch groter maar de ander een inch kleiner maar een halve inch breder, welke gaat theoretisch nu meer wegen :?:

ik wil het graag bij 6J (15 en 16 inch) houden maar naast de classic Ups velgen zijn er haast geen velgen te vinden met deze breedte.. heb je eindelijk velgen gevonden die er tof uitzien klopt de ET waarde niet of ze zijn 7J's

A2rijder
3L Maat
3L Maat
Berichten: 189
Lid geworden op: 22 sep 2015, 20:58
Echte naam: Anton
Autotype: Overige autotypes
Kilometerstand: 999.999km
Transmissie: Automaat
Kleur: Ebonyschwarz Perleffekt, 4Z - LZ9W
Brandstof: Mix diesel / biodiesel
Locatie: Delft

Re: Welke velg weegt zwaarder . . . ?

Bericht door A2rijder » 06 mar 2016, 10:34

Antwoorden;

ET waarde staat op binnenzijde velg dus voor je er heen gaat even vragen.

Naaf gat, er zijn meerdere merken die 4x100 steek aanbieden maar soms klopt naaf gat niet, vul ring kan maar uitboren kost veel geld
Verkoopbaarheid, omdat vele merken van 4x100 naar 5x100 gaan is deze velg lastiger verkoopbaar dus niet teveel bieden.

Banden, dit worden lagere dan 14" dus iets duurder en extra brede zullen zwaarder sturen en meer brandstof gebruiken,
maar als je zuinige banden zoekt is dat vaak met extreem brede groeven die wel zuinig maar ook geluid gaan maken, dus niet te breed,
maar bij smalle banden sneuvelen deze extra brede velgen op de stoep.

En zijn alle 4 velgen op foto aangeboden of alleen de mooiste laten zien, want ik heb ook als eens een plons diesel verspild aan 1 mooie en 3x huisvuil.

Gebruikersavatar
Lupo2002
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Berichten: 1081
Lid geworden op: 20 jan 2014, 18:26
Echte naam: Call me Issy
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 28 nov 2002
Kilometerstand: 275000
Transmissie: Automaat
Kleur: Ravenna Blue - LA5W
Brandstof: Normale diesel

Re: Welke velg weegt zwaarder . . . ?

Bericht door Lupo2002 » 06 mar 2016, 13:32

Ja dat weet ik allemaal, onkosten is niet het probleem maar het vinden van de ideale coole velg onder een 3L.. probeer maar eens 6J velgen van 15/16 inch te vinden, die vindt je bijna gewoonweg niet, heb je er eindelijk een gevonden die voldoet aan alle waardes en maten maar is deze spuuglelijk! :roll: .. de meeste 15-inchers die aangeboden worden zijn 6,5J maar dat vindt ik net te breed. Te breed, niet omdat ik het niet wil want breed staat mooier maar ik wil niet breed(er) vanwege de zuinigheid. laat staan naar het zoeken van 16inch velgen want die beginnen bij 7J's tenzij het Up velgen zijn enzo
ik weet niet of hier mensen zijn die rond rijden met 15inch & 6,5J breede velgen en wat hun ervaringen hierover zijn :?:

Gebruikersavatar
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
Echte naam: David (op zn engels)
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 384.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Welke velg weegt zwaarder . . . ?

Bericht door 3L-Dnadave » 21 mar 2016, 09:38

Breder dan 6J moet je niet gaan hoor. Want dan ben je haast zeker er van dat de banden 195 breed gaan worden met de juiste afrolomtrek. 6J lukt met 16 inch nog net om 165 breed te doen , en de 5,5J 15 inch banden hebben ook keurig 165 breed.

Wat vindt je van de 15 inch velgen onder mijn blauwe lupo en de 16 inch onder mn audi ?
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic

Gebruikersavatar
Pluto
3L Maat
3L Maat
Berichten: 163
Lid geworden op: 15 feb 2016, 21:20
Autotype: non-3L Lupo TDi
Kilometerstand: 333.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Jazzblue - LW5Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Fryslân

Re: Welke velg weegt zwaarder . . . ?

Bericht door Pluto » 21 mar 2016, 12:55

Deze heb ik onder mijn Lupo zitten, BBS RS764, in deze uitvoering van 6,5 x 16.
Ik vindt het prachtige wielen, tweedelig, dus evt. te voorzien van een andere (bredere/smallere) velg;

http://www.zonatuning.com/f26/llantas-4 ... 00-156374/
Jazzblue 3L-ish Lupo TDI 208 Kw, 532 Nm

Gebruikersavatar
atg
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 710
Lid geworden op: 25 jan 2014, 20:00
Echte naam: arjan
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 28 jan 2000
Kilometerstand: 225.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Costa del katwijk

Re: Welke velg weegt zwaarder . . . ?

Bericht door atg » 21 mar 2016, 18:30

3L-Dnadave schreef:Breder dan 6J moet je niet gaan hoor. Want dan ben je haast zeker er van dat de banden 195 breed gaan worden met de juiste afrolomtrek. 6J lukt met 16 inch nog net om 165 breed te doen ?
145 om een 6J velg past ook hoor :mrgreen:
Zie mijn intro topic (we praten dan wel over 15 inch maar dat mag geen verschil maken)
I've found my friends
There in my head

Gebruikersavatar
Lupo2002
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Berichten: 1081
Lid geworden op: 20 jan 2014, 18:26
Echte naam: Call me Issy
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 28 nov 2002
Kilometerstand: 275000
Transmissie: Automaat
Kleur: Ravenna Blue - LA5W
Brandstof: Normale diesel

Re: Welke velg weegt zwaarder . . . ?

Bericht door Lupo2002 » 22 mar 2016, 20:23

3L-Dnadave schreef:
Wat vindt je van de 15 inch velgen onder mijn blauwe lupo en de 16 inch onder mn audi ?
Dat vindt ik Heule mooie velgen (de Up classics dan)
waarom vraag je dat als ik vragen mag.. doe je ze weer weg dan?

Gebruikersavatar
Bresjee99
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Berichten: 1401
Lid geworden op: 17 jan 2014, 21:45
Echte naam: Robbin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 410.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Mix diesel / biodiesel
Locatie: Den Helder

Re: Welke velg weegt zwaarder . . . ?

Bericht door Bresjee99 » 24 mar 2016, 09:16

Hij weegt meer of hij is zwaarder... zelfde verhaal als met duur kosten :grin:
Lupo 3L 1.2 TDI momenteel in de stalling, voorjaar 2019 aanpakken om de 5 ton te gaan halen. Momenteel een andere mooie 1.2 TDI (Polo) voor de deur als daily

Gebruikersavatar
Pluto
3L Maat
3L Maat
Berichten: 163
Lid geworden op: 15 feb 2016, 21:20
Autotype: non-3L Lupo TDi
Kilometerstand: 333.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Jazzblue - LW5Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Fryslân

Re: Welke velg weegt zwaarder . . . ?

Bericht door Pluto » 24 mar 2016, 23:17

En bij ons op het werk rijden sommige auto's op vloeibaar gas !? :razz:
Jazzblue 3L-ish Lupo TDI 208 Kw, 532 Nm

Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 5841
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Welke velg weegt zwaarder . . . ?

Bericht door Nietsnut » 24 mar 2016, 23:19

Hoge druk dus.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Huidig: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.

WouteLLL
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 340
Lid geworden op: 09 dec 2014, 14:30
Echte naam: Wouter
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Kilometerstand: 228.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Marum

Re: Welke velg weegt zwaarder . . . ?

Bericht door WouteLLL » 25 mar 2016, 01:36

Vloeibaar gas hoeft niet een hoge druk te hebben. Butaan (wat in aanstekers zit) heeft maar een druk van circa 3 bar bij kamertemperatuur. Propaan heeft een wat hogere druk en gas-auto's rijden meestal op een mengsel van deze twee gassen. (=LPG; Liquified Petroleum Gas)

(Vracht)wagens op vloeibaar gas (en dan bedoel ik aardgas, ook wel LNG genoemd wat 'Liquified Natural Gas' betekent) hebben tanks met een extreem lage temperatuur en zo blijft het gas vloeibaar. Ook deze tanks hebben dus gas met een lage druk.

Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 5841
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Welke velg weegt zwaarder . . . ?

Bericht door Nietsnut » 25 mar 2016, 08:59

Heerlijk offttopic maa zo leer je nog eens iets, bedankt voor je uitleg.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Huidig: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.

WouteLLL
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 340
Lid geworden op: 09 dec 2014, 14:30
Echte naam: Wouter
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Kilometerstand: 228.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Marum

Re: Welke velg weegt zwaarder . . . ?

Bericht door WouteLLL » 25 mar 2016, 10:58

Inderdaad nogal off-topic. En omdat deze rubriek bedoeld is voor mooi beeldmateriaal nog even een filmpje van een bus op aardgas:



Deze bus reed op CNG, Compressed Natural Gas. (Ca 350 bar, dus wel hoge druk maar nog lang niet vloeibaar) Het idee was dat dit erg veilig is omdat aardgas lichter is als lucht en bij brand opstijgt zodat je een redelijk veilige verbranding hebt zoals bij een kaars, maar dan groter. Dat dit niet werkt bij 350 bar met de overdruk ventielen van de gastanks zijwaarts gericht blijkt uit het filmpje.

A2rijder
3L Maat
3L Maat
Berichten: 189
Lid geworden op: 22 sep 2015, 20:58
Echte naam: Anton
Autotype: Overige autotypes
Kilometerstand: 999.999km
Transmissie: Automaat
Kleur: Ebonyschwarz Perleffekt, 4Z - LZ9W
Brandstof: Mix diesel / biodiesel
Locatie: Delft

Re: Welke velg weegt zwaarder . . . ?

Bericht door A2rijder » 25 mar 2016, 12:20

Velgen of CNG dus Aardgas?

We dwalen weer flink af.
Wel is de tank die bij brand warm word gelijk aan LPG.
Door de brand word gas warm en zal uitzetten en via overdruk ventiel gas afblazen.

Maar na uitgebrand te zijn blijft er bij LPG nog veel gas over, CNG is hogere druk dus andere tank.
Er zijn 2 manieren, koelen Aardgas of hoge druk en het vervoer per schip uit Afrika is dus met koeling.
Maar alle Aardgas voertuigen tot nu toe hebben druk tank.
Ze verkopen het niet per kuub maar per Kg en in Duitsland heb je hoge calorie waarde van Russisch gas en lage Hollandse....
Dus per Kg andere prijs en afstand afleggen...

Net als met LPG ooit, CNG moet je leren inbouwen als fabriek of leverancier en de garage, die gaat met LPG kennis en onderdelen hier
aan werken en dat is dus niet goed.
Je moet een CNG gespecialiseerde hebben en alle problemen zijn voor 95% van de eerste jaren hier.
Nu nauwelijks problemen en de CNG voertuigen met zeer weinig KM die nu gedumpt worden zijn leuke aankopen... mits goed onderhouden en gecontroleerd... want daar zit vaak het probleem.

Belgen?
Ja, de Colruyt supermarkt is eigenaar van Dats 24 pompen en daar zitten diverse goedkope CNG pompen tussen.
Die vrachtwagens tanken bij de super tijdens lossen!
Ook meer garages die ervaring hebben en een Nederlandse Aardgas Clixtar die zeer voordelig was, Iveco... is daar in onderhoud.
Nadeel; In NL tanken is stukken duurder en je moet de pompen zoeken...
Ook is thuis tanken hele avond aan de slang hangen en diesel is maar een minuut of 10....
Thuis tanken is voordelig maar hoe is jou huis, kun je op eigen plek tanken?

Wel heb ik wegens daar makkelijker tanken het aantal tanks verdubbeld.. van 600 naar 1200 km bereik dus tank ik daar wel.
Als ik hier leeg kom, 1x getest, vrijwel leeg en net geen dure benzine nodig.... dan ben je wel 29 uren aan het Thuis tanken!
Dus hele weekend.... en de Vlaamse Dats 24 pompen zijn dan wel beter.
Alleen is bij thuis tanken je rekening volgend jaar extreem hoger.. dus hoe krijg ik zakelijk die BTW terug?

Kosten;
Een nieuwe CNG auto is 7% duurder dan Diesel bij Iveco Clixtar BE rijbewijs vrachtauto... maar 9% minder brandstof kosten op basis van
Dats24 pompen in België.
Deze is zowel met gas als diesel erg voordelig, de NL prijzen weet ik het verschil niet.
Het belangrijkste is dat een oude Diesel van 4 jaren en 280.000 Km meer opbracht dan de CNG met 41.000 km en 5 jaren oud koste...
Ik verdiende zo met inruil €8400,- ex BTW!
Verder dus nieuwere auto met goede banden dus echte voordeel was nog groter, 10 banden is ook al snel €1100,-
Alleen de accu, ja daar moest na 4 maanden nieuwe in maar dat is wel te doen.
Er komt binnenkort een 2e als het lukt want hoewel iemand in Den Helder graag Bio brandstof leverde....
Aardgas is voordeliger, vooral de aanschaf gebruikt want een nieuwe hoeft voor mij niet.
DHL had in Duitsland en Nederland enkele rond rijden en die worden voor flut prijzen op veilingen aangeboden!

Na in 1 jaar 92.000 Km op de op 41.000 km gekochte te hebben gereden en 3x werkplaats bezoek, 1e controle op herstel prutswerk NL en 2x grote beurt weet ik dat ik niet meer terug wil naar Diesel... schoner dan Euro 6!
Of de door mij genoemde ook voor andere merken op gaat kan ik niet zeggen, maar de Iveco Daily heb ik positieve ervaring na
verhelpen van in NL gemaakte fouten, want ik laat alles in België onderhouden, want daar zijn diverse met ervaring en weten hoe het moet.

De gebruikt door mij gekochte is dus goedkoper dan nieuwe die 7% duurder is in aanschaf en lagere restwaarde heeft bij Inruil
De nieuwe CNG is dus 7% duurder en gebruikt maar 50% van gelijkwaardige Diesel...
Dus word ik financieel gezien gedwongen voor een goede aankoop gebruikt te zoeken!


En op de velgen terug te komen, ooit met weegschaal de stalen en aluminium velgen gewogen, en ja, door het dikkere aluminium is zelfs met
dezelfde banden maat de stalen velg van dun blik lichter!
Een mooie stalen is sterker, kun je uitdeuken of gloeien en breken geen stukken uit.
Ook geen stoeprand schade en plastic doppen, ook dat kan en vaak zie je niet eens het verschil.....

Gebruikersavatar
Pluto
3L Maat
3L Maat
Berichten: 163
Lid geworden op: 15 feb 2016, 21:20
Autotype: non-3L Lupo TDi
Kilometerstand: 333.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Jazzblue - LW5Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Fryslân

Re: Welke velg weegt zwaarder . . . ?

Bericht door Pluto » 25 mar 2016, 22:45

Momenteel wordt bij ons op het werk in Heerenveen de grootste Biogas-Aardgas-CNG-omvorm installatie van Europa gebouwd, we hebben nu het grootste gedeelte van het (vracht)wagenpark (ook personenauto's busjes, Caddy's e.d.) op CNG rijden en dat gaat best goed. Het langdurig tanken van de CNG waar "A2rijder" (zijn verhaal is erg warrig) het over heeft is bij ons eigen tankstation nu nauwelijks nog een probleem, het gaat bijna even snel als benzine of diesel.
De actieradius is nog wel een beperking, maar we gaan binnenkort het biogas opwerken tot "super-aardgas", 100% methaan, hierdoor wordt de actieradius en de power van motoren een stuk beter.
De veiligheid van dit alles staat omschreven in de PGS 33 richtlijn waar ik momenteel regelmatig mee bezig ben, die Belgische bussen met zij-afblaas waren niet helemaal volgens deze norm gebouwd...
Ook LNG heeft gevaren, het zou niet brandbaar zijn, dat klopt als het vloeibaar is, maar zodra het warmer wordt of de druk wegvalt gaat het meteen koken en ontstaat onmiddellijk potentieel explosief gas.
Dat dit lichter is dat lucht en daarom niet gevaarlijk is, is grote onzin, waterstofgas is dat bijvoorbeeld ook, maar niets is explosiever dan dat !

Genoeg hier over wat mij betreft, ik heb weekend, ik ben nu vrij :grin:

En het verhaal ging immers over zwaar wegende vellugun ! :razz:
Jazzblue 3L-ish Lupo TDI 208 Kw, 532 Nm

A2rijder
3L Maat
3L Maat
Berichten: 189
Lid geworden op: 22 sep 2015, 20:58
Echte naam: Anton
Autotype: Overige autotypes
Kilometerstand: 999.999km
Transmissie: Automaat
Kleur: Ebonyschwarz Perleffekt, 4Z - LZ9W
Brandstof: Mix diesel / biodiesel
Locatie: Delft

Re: Welke velg weegt zwaarder . . . ?

Bericht door A2rijder » 26 mar 2016, 12:26

Pluto, bedankt.

Ik heb het dus over 29 uren tanken bij thuis tap!
Die pomp blijkt voor Fiat Panda te zijn en de Iveco met extra tanks eronder moet dan overuren draaien.

Het tanken langs de weg is iets langer dan Diesel maar valt best mee.
Alleen is het meestal vrij stevig geprijsde dure autoweg pompen in NH en Friesland zijn enkele voordeliger pompen.

Het aantal pompen voor CNG is per regio sterk wisselend en een CNG kaart is daarom noodzakelijk en bijhouden, want
ik ontdekte diverse gesloten pompen en enkele nieuwe.

Maar ik ontdekte dat er vele garages zijn die maar wat aanklooien en niets van die door jou genoemde richtlijnen weten.
En dan goedkoop die onbetrouwbare pleuris bak opkopen en in België laten nakijken is dus rendabel.
Wel moest ik op dure Benzine naar België maar dat waren dus garage fouten van prutsers.
Hopelijk zit bij jou in de buurt voldoende opgeleide maar zomaar een garage bezoeken lijkt me niet slim want CNG en LPG zijn totaal
andere voertuigen, en bovendien, steeds meer dealers verkopen nauwelijks LPG auto dus ook daar verliezen ze deskundigheid en ervaring.

CNG is schoon en goed maar je moet naast de pompen ook gespecialiseerde garage hebben zoals op dit forum vaak
Jos genoemd word voor de automaten en verdere instellingen van de Lupo en A2 1.2 Tdi waar de officiële dealers niets van weten.

Bedankt voor je toelichting.

Plaats reactie

Terug naar “3L Foto's!”