Lupo 3L : Technische info omtrent modeljaren

De Lupo 3L in de media, publicaties in print / op TV / YouTube, you name it!
Gesloten
Gebruikersavatar
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 3490
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
Echte naam: David (op zn engels)
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 384.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Locatie: Leiden
Contacteer:

Lupo 3L : Technische info omtrent modeljaren

Bericht door 3L-Dnadave »

Verspreid over de voorganger van dit mooie forum hebben allerlei forumleden door de jaren heen allerlei verschillen opgesomd tussen verschillende modeljaren van de lupo 3L. Tijdens de productie van de 3L van 1999 tot 2005 zijn er namelijk veel eigenaardige verschillen ontstaan. Sommige zijn groot, anderen zijn klein, maar de verschillen zijn er wel. Vooral bij nieuwe forumgebruikers blijven we de de verschillen vaak maar opnoemen, en ik denk dat het handig is als we één pagina hebben waar alles duidelijk bij elkaar staat verzameld. Hier kunnen we newbies naartoe verwijzen als ze iets willen weten, en misschien dat zelfs de vervente forumbezoeker nog wat nieuws leert.

Ik ben al een poosje bezig geweest met onderstaande schema. De tekst is geschreven door mijzelf. Ik heb verschillende bronnen gebruikt, variërend van Belgische / Duitse kranten tot posts van onder andere : Pim , Andre , Melvin (nietsnut) , TDI-driver, Johan, Jos en Robin. Foto's die gebruikt zijn gemaakt door Pim, mezelf, luporichie, Johan, Robin, Marlon en Nietsnut.
wat ik nog wil doen :
- Momenteel zijn de fotos nog klein, maar ik zal later links toevoegen zodat je ze vergroot kan bekijken.
- ik mis nog enkele foto's bij verschillende onderwerpen
- ik wil graag de productieaantallen per jaar vermelden
- ik wil graag de leverbare kleuren per modeljaar vermelden
als je verbeteringen, toevoegingen, opmerkingen hebt, plaats dan alsjeblieft een reactie. Ik zal je info gebruiken, en het verwerken in mijn 1e post. zo houden we het overzichtelijk. Ook als het schema aangepast moet worden, zal ik deze vervangen door een nieuwe verbeterde versie.
*De kleuren die gebruikt zijn, zijn niet bedoeld om de verschillen te kwalificeren. Donkergroen is dus niet per definitie beter, en lichtgroen is niet slechter. Door het gebruik van kleuren kan je wel het verband tussen de verschillen goed zien.
*Links bij de verschillen staat een cijfer. Dat cijfer kan je in de tekst onder het schema opzoeken voor een nadere uitleg.
*Let goed op dat je bouwjaren en modeljaren niet door elkaar haalt! Lees even punt 3,4,5 door voor uitleg hierover
Het idee is om de volgorde van boven naar beneden chronologisch te maken. Zo is het alom bekend dat punt 6 eerder kwam dan punt 11. Ook is nu bekend dat de accu eerder naar achter verplaatst is, dan dat de magnesium klep is vervangen door staal. Nog niet van alle zaken is deze volgorde met zekerheid te zeggen. Zo is het nog onduidelijk wat de volgorde was van : magnesium--> staal , any-->ayz , schakel lay out 1 --> schakel lay out 2. Wellicht komen we hier achter als mensen met een lupo van begin 2001 hun informatie posten. Als we dit doen, dan kunnen we straks aan het bouwjaar/maand voorspellen welke configuratie deze 3L zal hebben
Niets uit deze post mag over worden genomen zonder toestemming van de 3Lvrienden.
Het schema, versie 4.0 , 17-4-2011
Afbeelding

nummer 1. Productieperiode
productie van de 3L is gestart op 1 Juli 1999 , en gestaakt op op 30 juni 2005
nummer 2. Bouwjaren
Bouwjaren lopen volgens hetzelfde principe als kalenderjaren
nummer 3. Modeljaren
Modeljaren beginnen vanaf een bepaald bouwjaar steeds op begin Juli aan het volgende modeljaar. Dus een 3L met bouwjaar 1 september 2000 is een modeljaar 2001. Dit onderscheid is belangrijk, aangezien in de rest van dit document voornamelijk over modeljaren wordt gepraat.
nummer 4. Modeljaar 99
Modeljaar 99 is in Nederland nooit origineel geïmporteerd. Deze zijn dus achteraf door eigenaren / bedrijven zelf geïmporteerd. De term "modeljaar 99" is lastig, omdat het volgens het chassisnummer eigenlijk modeljaar 2000'ers zijn. In 1999 zijn ze namelijk een maand eerder dan gebruikelijk begonnen aan het nieuwe modeljaar. Toch zullen we van een modeljaar 99 spreken wanneer de knoppen hangen onder de DIN sloten, zie nummer 6. Een ECHT modeljaar 99 heeft een EZX code in het chassisnummer ipv EZY. Een dergelijke 3L hebben we nog nooit gevonden, maar wellicht bestaan ze wel. Maximaal 218 stuks. Lees hier meer over dit onderwerp.

Waarom spreken we dan toch officieus van "modeljaar 99" als dit officieel modeljaar 2000's zijn? Nou...er is toch verschil. In het eerder genoemde dashboard Lay-out, maar ook in het wel/niet kunnen instellen van het kruippunt, en zelfs de breedte van de velgen. Ook was er in "modeljaar 99" geen donker interieur beschikbaar.
nummer 5. Modeljaar 2006
Modeljaar 2006 hoort eigenlijk niet te bestaan, toch is er eentje bekend, en er zijn er 3 bekend. Modeljaar 2006 is waarschijnlijk slechts 1 maand geproduceerd : in Juni 2005. zie ook hier en hier
nummer 6. Dashboardknoppen positie (oer 99 versus later)
De plaats van de dashboardknoppen verschilt tussen allervroegste 1999 3L's en alle daaropvolgende modeljaren. Alhoewel de lupo 3L's die wij "modeljaar 99" zullen noemen, op chassis officieel een modeljaar 2000 zijn, maken we officieus toch onderscheid op basis van het dashboard, en noemen we sommige 99'ers "oer 99 3L's" of ""modeljaar 99".

Bij de vroegste 1999 3L's zaten alle knoppen in een houder hangend onder de radio, bevestigd met schroeven aan de achterkant van de onderkant van deze houder. Ook de alarmlichtknop bevond zich op deze plek. Onder de klimaatknoppen bevonden zich bij modeljaar 99 dan slechts louter dummyknoppen, omdat de 3L met slechts weinig opties leverbaar was, en er toch ruimte was voor veel knoppen door de hangende knoppenhouder. ( De rij onderste dummyknoppen kan echter vervangen worden door een opbergvak zoals je deze ook aantreft in de lupo 1.0. Op deze manier heb je een nuttige opbergruimte waar voorheen niets zat; zie deze foto.

Bij alle opvolgende modeljaren zijn de belangrijkste knoppen naar onderen verplaatst, waardoor ze nu onder de klimaatknoppen zitten. De alarmlichtknop zou hier echter te lastig bereikbaar mee worden. Daardoor is de alarmlichtknop groter geworden, en verplaatst naar boven de DIN radiosloten. Tussen de ventilatie openingen. De hangende knoppenhouder uit modeljaar 99 is niet meer aanwezig. In plaats hiervan is er bij modeljaar 2000 een plastic afdekkapje aanwezig met schroeven aan de achterkant.

Vanaf modeljaar 2001 is dit een dikker afdekkapje met schroeven aan de voorkant. Tenzij het een modeljaar 2001 is met extra veel opties. In dat geval is er een ander type houder gemonteerd met bijvoorbeeld 2 bekerhouders, of 1 bekerhouder met 3 knoppen. De locatie van de schroeven (voor of achter onderop de houder) is belangrijk voor mensen die achteraf een bekerhouder willen monteren. Bij modeljaar 2000 vereist dit knutselwerk.

Er is dus een kleine serie vroege 2000 modeljaar 3L's, die toch de 99'er lay-out hebben. Omstreeks chassisnummer 1300 van modeljaar 2000 is het omslagpunt.
type 1 : "oer 99"
type 2 : "modeljaar 2000+"
Afbeelding

nummer 7. J waarde van velg
De J waarde van de velg (breedtemaat) was bij het 99 model (dat in Nederland nooit origineel leverbaar is geweest) 4J. Voor alle latere modeljaren is voor een 4,5J variant gekozen. Die latere variant is dus een fractie breder. De audi A2-3L heeft in de eerste serie ook de dunnere 4J velg. Wanneer je 2e hands aluminium velgen koopt is dit dus iets om op te letten: zijn alle 4 velgen wel hetzelfde? De 4J velgen zijn ruim 300 gram lichter overigens.
Afbeelding

nummer 8. kruippunt
het kruippunt is het punt waar de koppelingplaat door de drukgroep aanvangt, en tegen het vliegwiel drukt en dus de motor aan de aandrijving koppelt. Bij modeljaar 99 was het nog niet mogelijk om dit in te stellen. Bij alle latere modeljaren wel.

nummer 9. bekerhouders
Bij punt 6 kwam het al even naar voren : ook de mogelijkheid voor het nemen van bekerhouders verschilt tussen de verschillende bouwjaren. Er is een model dat in een van de 2 DIN sloten kan (type1), en er is een model dat onder deze din sloten gemointeerd kan worden (type2). Het voordeel van een type 2 bekerhouder is dat deze geen DIN slot gebruikt, en dat er dus een dubbeldin radio gemonteerd kan worden, of een DIN-opbergvak. Ook kan het bij grote blikjes zo zijn dat het blikje in de weg zit voor de radioknoppen bij een type 1 bekerhouder. Bij het type 2 bekerhouder zitten de blikjes aanzienlijk lager, en dus zitten deze nooit in de weg. Een type 1 bekerhouder is wel simpeler te installeren (erin schuiven en klaar). En een type 1 bekerhouder is goedkoper (rond de 40 euro nieuw bij de dealer). Een type 2 bekerhouder kan oplopen tot 80 euro, maar 2e hands zijn ze soms betaalbaarder. Een type 2 bekerhouder wordt doormiddel van 2 schroeven aan de voorzijde van de onderkant van het dashboard bevestigd. Bij vroege 2001 modeljaren is het tevens nodig om een stukje plastic achterin het dashboard weg te knippen.

Als je alles origineel wilt houden en niet wilt knutselen om een modern type bekerhouder te monteren in een 99/2000 modeljaar, dan heb je slechts 1 optie, en dat is het DIN model (type1). Heb je een 2001+ model, dan kun je kiezen welke bekerhouder je wilt, ze passen dan namelijk allebei.

Met wat knutselwerk is het wel mogelijk om een type2 bekerhouder toch gemonteerd te krijgen in een 99/2000 modeljaar. Meer informatie over het inbouwen van een een hangend model bekerhouder bij een 99/2000 modeljaar vind je hier , en meer informatie over de bekerhouders vind je hier
Afbeelding

nummer 10. Buitenspiegels
10 Het formaat van de linker buitenspiegel was bij het modeljaar 99, en vroege modeljaar 2000 3L's kleiner dan die van de latere modellen. Gebruiker Robin heeft ze onlangs opgemeten en gefotografeerd. Daarvan staat hieronder een foto. De linkerfoto is van een 2003 lupo 3L , en de rechterfoto van een bouwjaar 99. Het verschil is 2-3cm.
Afbeelding
grote versie
Afbeelding

nummer 11. Tellerplaten kleur, schaalverdeling en eco lampje
10 de kleur van de tellerplaten was bij de modeljaren 99 en begin modeljaar 2000 nog wit. Al snel werd dit grijs. In ieder geval vanaf april 2000 zijn er grijze tellerplaten. In het “scramble” jaar 2000 was de tellerplaat blijkbaar zo’n beetje het eerste wat vervangen is door een nieuwe stijl. Blijkbaar was de voorraad van dit type oude plaatjes het eerst op.

Ook hebben de witte tellerplaten een schaalverdeling die tot 220 km/h gaat, terwijl de nieuwere grijze tellerplaten tot "slechts" 200 km/h gaan. Bij een snelheid van 170 a 180 km/h houdt het bij de meeste 3L's wel een beetje op, dus die extra 20 km/h op de teller mis je daarmee niet zo snel.

Tot slot hebben de witte tellerplaten de oplichtende "ECO" tekst in het linker venster (dus bij de toerenteller) wanneer de eco mode is ingeschakeld. De grijze tellerplaten hebben deze oplichte "ECO" tekst in het rechter venter bij de km-teller. Ook is het lettertype van de eco tekst bij de grijze tellerplaten anders en kleiner als bij de witte tellerplaten.

De grijze tellerplaten kunnen overigens onderling ook nog verschillen: de schaalverdeling van de tankmeter verschilt. Bij vroege 2000'ers met grijze tellerplaten begint het rode gedeelte al bij circa 35%. Bij latere modellen met grijze platen is dit bij ongeveer 20%. Dat schept verwarring als men praat over : ik zit nu pas/al in het rode gebied.

Afbeelding

nummer 12. Cruise control inbouw mogelijkheid
Van alle eigenaardigheden aan de 3L, (dé zuinig-rijden-auto bij uitstek) is het feit dat deze auto geen (standaard) cruise control heeft toch wel de meest vreemde eigenschap. In de loop der jaren zijn er enkele manieren geweest om een cruise control achteraf in te bouwen. Anno 2006 deden veel mensen dat nog met dure, omslachtige cruise control systemen. Tegenwoordig is er volgens menigeen nog maar 1 specialist waar je voor een betaalbaar bedrag een fatsoenlijke cruise control kan laten inbouwen: Marja in Waddinxveen. Dit bedrijf heeft al talloze cc's ingebouwd bij 3L’s, dus ze weten waar ze over praten.

Ze gebruiken een originele T4 volkswagen cruise control hendel die in plaats van de knipperlichtpook wordt gemonteerd. Door het vervangen van deze standaard knipperlichthendel, is er 1 knop die in eerste instantie verloren gaat : de resetknop voor de verbruiksmeter, helemaal aan het uiteinde van de originele hendel. Normaliter wordt dit probleem opgelost door een klein knopje bij te plaatsen bij het stuur. Maar ook is het mogelijk om deze knop bij de andere knoppen in het midden van het dashboard te plaatsen. Hiervoor moet je wel zelf een knopje regelen. Een extra achterruitverwarmingsknop bijvoorbeeld.

Daarnaast moeten er wat draden worden getrokken en…..nu komt het : de software van de auto moet aangepast worden. Bij modeljaar 99 en 2000 dient hiervoor de chip vervangen te worden door een chip met als extra aanvulling de cruise control software. De bestaande chip heeft namelijk niet de mogelijkheid om er software bij te schrijven. Bij alle latere modeljaren kan de software er wel simpelweg bij geflashed worden. Het prijsverschil voor het inbouwen dat hierdoor ontstaat is een paar tientjes.

meer informatie over cc vind je hier
Uiteraard kan het goedkopere alternatief; een zogenaamde "eagle cc" altijd ingebouwd worden.

nummer 13. Automatten pasvorm
De Pasvorm van automatten verschild vreemd genoeg voor modeljaar 2000. De verschillen lijken minimaal. Maar deze verschillen maken toch dat de matten van de andere soort niet passen. De reden is dat de bodemplaat is aangepast voor de sensoren van de toen leverbare zij-airbags. Vandaar vanaf 2001 de 'hap' er uit moest (zie post van Pim hieronder).
Afbeelding

nummer 14. Leverbare opties
de 3L was het eigenlijk een ‘back to basics’- auto. Vanwege het gewicht mochten er geen ‘luxe’- accessoires aan boord. Als enige extra waren er bekerhouders te bestellen (DIN). Volkswagen wilde waarschijnlijk eerst afwachten of de 3L Lupo in het dagelijks gebruik nog steeds zijn naam eer aan kon blijven doen. Zodoende was gewicht het belangrijkste item. In het gebruik van de 3L bleek echter, dat het gewicht wel een aandeel heeft in het verbruik, maar niet zo groot als bijvoorbeeld de bandenspanning. Kennelijk heeft Volkswagen mede hierdoor besloten om sinds juni 2001 het aantal leverbare accessoires flink uit te breiden:

- airconditioning (+/- 30% meerverbruik)<
- zij-airbags
- centrale portiervergrendeling + afstanddsbediening + alarm
- electrisch bedienbare ruiten
- electrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels
- verwarmde ruitensproeiers
- stoelverwarming
- mistlampen
- stuurbekrachtiging (start/stop-fuunctie wordt dan NIET meer ondersteund !!!)
- in hoogte verstelbare stoelen
- bekerhouders
- ESP
- Navigatiesysteem MCD + 8 speakers (leverbaar per 2005)
- Elektrisch dakraam

Naargelang er meer opties op een 3L afgeleverd zijn, wordt het gewicht van de auto ook hoger. Hierdoor kan het gewicht tussen een "kale 3L" , en een "full options 3L" wel 100kg verschillen,met een hogere co2 uitstoot op kenteken als gevolg. co2 Waardes varieren van 81gram tot 89 gram. Momenteel zijn daarmee nog alle 3L's vrijgesteld van wegenbelasting. Mochten de grenzen voor belastingvrij rijden echter ooit veranderen, dan zou een grens van bijvoorbeeld 85 gram theoretisch een verschil kunnen maken tussen wél of niet belastingvrij rijden in een 3L.

Een in delen opklapbare achterbank is op de 3L nooit een officiele optie geweest. Maar uiteraard kon dit achteraf worden ingebouwd, desnoods door de dealer. Ditzelfde geld voor een dashboardkastje (zie hier voor meer info), klapraampjes achter en xenon verlichting.

Een volautomatische airco met digitale display in plaats van de draaiknoppen kan je aantreffen in het benzine-broertje van de 3L (de Lupo FSI), dat ook een 6E chassisnummer heeft. Echter is climate control nooit een optie geweest bij de 3L.

De hoedenplank is in Nederland altijd een optie geweest. In Duitsland was deze standaard.

een foto van een 3L met veel opties. Wanneer er zoveel opties op een 3L afgeleverd waren, dan was een bekerhouder verplicht. Naast de bekerhouder was dan ruimte voor 3 extra knoppen. Alleen een airco knop had er nog bij gekund.
Afbeelding


nummer 15. Plaats van accu
De accu is een onmisbaar onderdeel voor de 3L Lupo, nog meer als bij elke andere auto. Zonder accu is er namelijk geen stroom voor de hydraulische pomp en kan er dus niet van versnelling worden gewisseld. De 3L Lupo kan dus bij een lege accu niet verplaatst worden, omdat de versnellingsbak niet in neutraal gezet kan worden.
Het veelvuldig gebruik maken van de startstop functie is een grote belasting voor de accu. Het is daarom raadzaam om de eco-stand uit te schakelen als er niet regelmatig grote afstanden gereden worden. (Om zodoende de accu de mogelijkheid te geven zich voldoende op te laden.)

Een 62ah accu zit bij modeljaar 99 altijd voorin onder de motorkap. Hierbij vond Volkswagen dat de gewichtsverdeling niet optimaal was. Dus is aan het frame aan de achterkant 15,7 kilo ballast gemonteerd. In de reservewielruimte bevind zich een piepschuimen mal met daarin gereedschap. Bij modeljaar 2001 vind je deze configuratie ook bij de vroege modellen, maar bij de latere modellen is er een nieuwere configuratie. Namelijk eentje waarbij een 82ah accu zich in de reservewielruimte in de achterbak bevind. Naast de accu in de achterbak bevind zich bij deze nieuwe modellen, net als bij de eerdere modellen ook gereedschap. In geval van een lege accu kan deze nog altijd opgeladen worden aan de voorzijde. Rechts in de motorkap bevind zich namelijk horizontaal een accupool, en onder het zwarte kapje vlakbij de accumulator bevind zich een andere pool. De 15 kilo ballastblokken zijn afwezig in deze latere configuratie met de accu achterin. Reden voor de verandering van deze accuplek zijn dus : betere gewichtsverdeling, en meer accukracht i.v.m hoog stroomverbruik van o.a het hydrolische schakelsysteem en het start-stop systeem.

Er zijn 2 Lupo 3L's bekend die blijkbaar in een overgangsperiode zijn geproduceerd. Deze hebben weliswaar de accu achterin, maar toch 1 ballastblok aan de rechterkant. Erg vreemd!

De genoemde ballastblokken bij de eerdere modellen zijn overigens te verwijderen. En zelfs noodzakelijk om te verwijderen als er een trekhaak gemonteerd wordt. Om een trekhaak te monteren moet de metalen dwarse balk waar normaliter de ballastblokken aan bevestigd zitten namelijk vervangen worden door een exemplaar waar de trekhaak aan vast zit. Deze nieuwe dwarse balk heeft geen ruimte voor de ballastblokken. Verder in deze post onder het kopje "achterklep" zal verder op gewichtsverdeling worden ingegaan.

motorruimte zonder en met accu, reservewielruimte met en zonder accu
Afbeelding
een van de contragewichten zoals deze achter de achterbumper zitten. Samen goed voor 15,7 kilo
Afbeelding


nummer 16. Motorcode
motorcode, halverwege modeljaar 2001, dus ergens rond januari/februari 2001 is de motorcode veranderd van ANY naar AYZ. Deze zouden respectievelijk een distributieriem-vervangtijd van 60.000 en 90.000km hebben. Echter is dit onderwerp discutabel, omdat in de handleidingen van de late 2000bouwjaren, dus midden-2001-modeljaren die nog geen AYZ motorcode hadden, toch de vervangtijd van 90.000km vermeld stond. Hieruit kunnen we concluderen dat VW blijkbaar achteraf van mening was dat het verantwoord was om de riem 30.000 km later vervangen, net zoals dat gebeurde bij het veranderde motorolie-beleid. Eerst was alleen 0w30 vrijgegeven, later ook 5w30.

Ook zijn er geen motorcode ANY's geleverd die een airco compressor aandreven. Met AYZ was dit wel het geval. Dit hangt echter wellicht niet samen met de motorcode, maar puur met het gelijktijdig doorvoeren van de nieuwe motorcode en het verschijnen van airco als optie.

Naast deze discutabele verschillen tussen de twee motorcodes is er het verschil dat de AYZ motor een grote EGR vlinderklep had. (zie post van dré hieronder). Ook is het EGR-systeem bij de ANY motoren via een vacuumslangetje bediend, bij de latere AYZ modellen wordt dit electrich gecontroleerd/gestuurd. Het eerste model kun je dus zonder problemen afsluiten, er gaan hierdoor geen lampjes branden op het dashbord. Het nieuwere type moet ook elektronisch in VAGCOM worden aangepast. (zie post van TDI driver hieronder)

Verder is er nog een klein verschil:
ANY motor; wel een oliekoeler anex warmtewisselaar in de motorruimte (onder het oliefilter geplaatst)
AYZ motor; geen oliekoeler aanwezig

De nieuwe en de oude EGR systemen naast elkaar. (links Marlon, rechts dnadave)
Afbeelding

nummer 17. Versnellingsbakcode
Vanaf half modeljaar 2001, dus ergens eind bouwjaar 2000 is de versnellingsbakcode veranderd van DSK naar FLE. Wat precies de verschillen zijn tussen deze 2 bakken hoor ik graag van iemand die hier iets vanaf weet!

nummer 18. Schakelpook lay out
Vanaf half modeljaar 2001, dus ergens eind bouwjaar 2000 is de lay/out van de schakelpook veranderd. Om de pook in de stop/stand te zetten dien je de pook eerst helemaal omhoog te doen, en dan naar links. Door dit subtiele verschil zou je volgens volkswagen minder snel per ongeluk de auto stoppen bij het bedienen van de pook. Ook is heel subtiel de automaatstand veranderd van D naar E. Ook in de display op het dashboard is deze veranderde letter leesbaar.

Los van de lay out van de pook en het andere ronde lay-out kapje, is er geen enkel merkbaar verschil in rijgedrag.

De tiptronic versnellingspook zelf verschilt ook. 3L modellen van 99 tot 05/2000 hebben een andere versnellingspook dan alle modellen die daarna gebouwd zijn. Er is een subtiel verschil tussen de uiterlijke afwerking van de 2 pookjes, en belangrijker nog : aan de binnenkant verschillen de vergrendelings-palletjes van elkaar. Helaas is het 99/2000 pookje niet meer leverbaar, en past de nieuwe pook (die wel leverbaar is) niet op een ouder model. Andersom (oude pook op nieuw model) past het wel, maar dan zit het pookje iets te los, en kan het ronddraaien. Hier kan je meer lezen over dit onderwerp.

Afbeelding

nummer 19. Achterklep, 3e remlicht en mogelijke spoilers
de lupo 3L en lupo FSI delen in modeljaar 99,2000 en 2001 een bijzondere achterklep. Deze achterklep is 4,5 kilo lichter dan de achterklep die op normale lupo’s zit. Niet alleen het materiaal, maar ook de vorm verschilt. Zo loopt de magnesium achterklep ook een stukje verder door naar achter, waardoor de luchtweerstand een klein beetje afneemt. Toch is vanaf eind modeljaar 2001 , namelijk rond eind April , begin Mei 2001 ervoor gekozen om niet langer de speciale magnesium achterklep te gebruiken op de 3L en FSI, en deze te vervangen door de standaard klep die je aantreft op elke andere lupo. Er zijn 3 mogelijke redenen voor dit besluit : 1. Productiekosten zijn te hoog , 2. Verschil in verbruik door lager gewicht & dito luchtweerstand is maar gering, (en weegt niet op tegen punt 1) 3. De magnesium klep heeft sneller corrosieproblemen.

Het derde remlicht zit bij de magnesium achterklep binnenin de auto tegen de raam aan bevestigd, verstopt achter een plastic kapje. Bij de stalen achterklep bevind het derde remlicht zich aan de buitenkant van de klep in een aparte uitsparing. Echte 3L puristen met een nieuw type 3L hebben de moeite genomen om een magnesium type achterklep van de sloop te halen, en deze te monteren. Dit past zonder problemen. Let alleen wel op een eventueel kleurverschil aangezien de kleuren zilver kunnen verschillen tussen 99/2000 modellen en latere modellen.

uiteraard gelden voor de verschillende achterkleppen ook verschillende prijzen. Kaal (dus zonder lak, emblemen, stickers en binnenwerk) kost een normale lupo achterklep 220 euro, een 3L magnesium achterklep 479 euro, en voor de vergelijking : een seat arosa achterklep ( die ook zal passen): 162 euro

Opvallend detail voor de oplettenden : door de productie van deze dure achterklep werd enerzijds het gewicht met wel 4,5 kilo verlaagd tov de normale achterklep. Maar tegelijkertijd werd geconstateerd dat de gewichtsverdeling niet ideaal was. Achter was de auto te licht t.o.v de voorkant, en dus werden er ballastblokken van 15,7 kilo bevestigd bij de achterbumper. Hiermee werd de 4,5 kilo winst door de bijzondere achterklep teniet gedaan. Het lijkt er dus op dat de genomen moeite om het achterklepgewicht te laten dalen door gebruik te maken van dure materialen, vooral goed was voor powerpoint presentaties die Volkswagen gaf aan autojournalisten. Dat het het totale gewicht van de auto netto geen goed deed door de ballastblokken, dat werd uiteraard niet vermeld. Maar zoals eerder gezegd heeft de magnesium klep wel een aerodynamischer design.

Naast de achterklep, zit er ook een verschil in de beide dempers die de achterklep omhoog moeten houden. Deze dempers zijn namelijk berekend op het corresponderende gewicht van de klep die ze omhoog moeten houden. De dempers van de magnesium klep zijn dus "zwakker" dan de dempers van een stalen achterklep. Als je dus de stalen achterklep van je 3L vervangt door een magnesium variant, vervang dan ook je dempers, anders gaat deze ontzettend moeilijk dicht.

Origineel is er op geen enkele 3L origineel een achterspoiler geleverd, maar voor de stalen achterklep zijn er talloze dakspoilers beschikbaar, hiervoor kun je elke spoiler gebruiken die op een willekeurige "normale" lupo ook past. De stalen achterklep is namelijk in essentie ook een "gewone lupo achterklep". Voor de magnesium achterklep is er slechts 1 spoiler die zal passen : de originele dakspoiler van de volkswagen lupo FSI, die zoals eerder gezegd in de modeljaren 99/2000 de achterklep deelde met de 3L. In Nederland zijn er 140 stuks van. Dit maakt deze spoiler tot een ware eleanor, nieuw nabestellen bij VW is niet mogelijk, want ze worden al 10 jaar niet meer gemaakt. Bij mij is er onlangs]een gemonteerd.

het verschil tussen de verschillende achterkleppen
Afbeelding
de magnesium achterklep van de 3L en de FSI, zonder en met spoiler.
Afbeelding
het verschil tussen het 3e remlicht van de 2 achterkleppen.
Afbeelding

nummer 20. ECO mode geheugen
De 3L is samen met de fsi de enige lupo met een een eco knop op het dashboard. De eco mode kent een aantal functies. Allereerst daalt het vermogen van de motor van 61 naar 45 pk. Daarnaast schakelt de versnellingsbak vroeger op (soms al bij 1200 toeren) en treedt de ‘stop-start’ –functie in werking. Het kan dus makkelijk zo zijn dat je bij een snelheid van 60 km/h al in de vijfde versnelling rijdt. In deze functie ontkoppelt de auto als je het gas loslaat. Het verbruik zakt dan naar ongeveer 0,5 ltr./100km. Bij de modeljaren 99 en 2000 zal de auto altijd aangaan in de eco stand die je het laatst gebruikte: aan of uit. Als je laatste rit dus was met de eco stand uit, dan zal de volgende start ook weer met de eco stand uit zijn, en vice versa. Halverwege modeljaar 2001 veranderd dit echter : de eco stand gaat bij de 3L's die vanaf dan de fabriek uit rollen altijd aan. Onafhankelijk van het feit of deze nou aan- of uit was tijdens de laatste rit. Uiteraard kun je deze net zo makkelijk weer uitdoen. Wat in de praktijk prettiger is -het een of het ander- verschilt per persoon.

nummer 21. Hoofdsteunen
De Lupo 3L is alleen geleverd met "open" hoofdsteunen in donkergrijs (off-black) en lichtgrijs, afhankelijk van de gekozen interieurkleur. Gedurende de productiejaren is er echter een verschil ontstaan wat betreft de kantelfunctie van deze hoofdsteunen. Daarvoor zijn verschillende "configuraties":

* Configuratie 1. Vaste hoofdsteunen voor en achter (alleen in hoogte verstelbaar). De achtersteunen zakken tot aan de bank in.
* Configuratie 2. Voor verstelbare en kantelbare hoofdsteunen en achter hoogte verstelbaar. Achtersteunen blijven ong, 4 cm boven bank
* Configuratie 3. Voor en achter kantelbaar en zakken tot ong. 3 cm boven de bank. Inkorten van de pinnen is mogelijk, maar inwendig de ondersteunings-balkjes weghalen is eveneens mogelijk.

Hoofdsteunen uit andere bouwjaren (en dus configuraties) zijn niet zonder meer uitwisselbaar. De lengte van de pinnen varieert, waardoor in sommige gevallen de hoofdsteunen onecht hoog uitsteken. Het is mogelijk om hoofdsteunen uit andere VAG modellen te gebruiken. Maar let op : het uitwisselen van hoofdsteunen zal alleen passen als de hoofdsteunen en hoofdsteunhoezen bij elkaar blijven. Het is namelijk wel mogelijk om de bekleding van de hoofdsteun af te halen, maar aangezien de kantelbare hoofdsteunen ook een fractie "dikker" zijn, zal de bekleding van een niet-kantelbare hoofdsteun hier niet omheen passen. Er is ook een verschil in grootte van de hoofdsteunen. Zichtbaar doordat de nieuwe modellen war hoger (boller) zijn t.o.v. de oudere modellen (platter)
Opbergen van de hoofdsteunen als de achterbank is neergepklapt, kan in de zitting. Ook in de zijvakken naast de achterbank passen de hoofdsteunen (ondersteboven)

nummer 22. Bagage-Oogje
De 3L's tot halverwege 2002 hebben in de kofferbak aan beide kanten een oogje, meegespoten in carrosseriekleur, dat bedoeld is voor bevestiging van bagage. Het is op zijn minst opvallend dat deze oogjes er eind 2002 niet meer inzitten, aangezien deze verandering nog vóór de fabriekswissel naar Belgie is ingevoerd.
Afbeelding

nummer 23. speakerruimte achter
De speakerruimte naast de achterbank verschilt per lupo. Sommige hebben achter de armpanelen namelijk kleine gaten die onbruikbaar zijn, anderen hebben bruikbare speakeropeningen goed voor een tweeter en een 16.5cm middentoon-speaker echter zonder kabelboom, en weer anderen hebben zowel de openingen als de kabelboom op de radio aangesloten, volledig bruikbaar. Het verband is nog niet helemaal in kaart gebracht, maar de hypothese is dat alleen bij een deel van de 2000, 2001 en 2002 modeljaren de speakeropeningen en soms ook de kabelboom aangelegd zijn. Modeljaar 99,2003 en 2004 dus niet, en vanaf modeljaar 2005 konden er 8 speakers (dus ook achter) als optie worden besteld, waardoor de openingen toch weer aanwezig zijn. Dit houdt ongetwijfeld verband met het verhuizen van de productie naar Belgie.

meer informatie over het inbouwen van speakers op de originele plek achter vindt je hier.
meer informatie over het inbouwen van een subwoofer in de reservewielruimte vindt je hier.
meer informatie over audi upgrades vind je hier.

nummer 24. Fabriek lokatie
In september 2003 is aangekondigd dat vanaf half oktober 2003 de productie van alle aluminium lupo’s overgeheveld zou worden van Wolfsburg Duitsland naar Vorst nabij Brussel in Belgie. De productie in deze fabriek is niet van lange duur geweest, want zoals eerder gezegd : 30 Juni 2005 is de productie van de lupo 3L gestaakt.

nummer 25. Kleur velg
het is een subtiel verschil, maar alle modeljaren 2004 en 2005) hebben een wat fletsere kleur velg. Hoogstwaarschijnlijk is hier de verplaatsing van de productie naar Belgie de oorzaak. (Of de velgen-toeleverancier heeft een andere lak gebruikt uit kostenbesparingsoogpunt).
Afbeelding

nummer 26. Achterkleplogo kleur
Eigenlijk zouden achterop de 3L Lupo de letters van het TDI-logo rood moeten zijn (vanwege de pompverstuivers), maar vanwege de eco-gedachte heeft Volkswagen voor de kleur groen gekozen. Het is een klein verschil, en daarmee ook een mooie afsluiter : Het TDI logo heeft op de 3L een groene i bij alle modeljaren behalve 2004 en 2005. Bij die 3L’s die in België gemaakt zijn, was het hele logo zilver. Voor de mensen met een belgische 3L die de 3L graag in ere willen herstellen is het logo met groene letters nog altijd leverbaar bij de dealer.
Afbeelding

nummer x.
Ik ben benieuwd óf er 3L's zijn die in de maand 09 2003 zijn gemaakt, en zo ja, waar die dan zijn gemaakt. Het modeljaar 2004 begon namelijk in september 2003, maar 1,5 maand later is de productie naar Belgie verhuisd. Nu kan ik me voorstellen dat zo een verhuizing ook een tijdje in beslag neemt, en dat de productie in Duitsland niet door kon gaan terwijl de mallen/machines onderweg naar Belgie waren. Wellicht dat er in deze 1,5 maand dus geen enkele 3L is gemaakt. waarschijnlijk is 09/2003 dus een spookmaand

nummer y.
De 3L was een van de pioniers op het gebied van het startstop systeem (eigenlijk een onjuiste term, omdat het eigenlijk een stopstart systeem genoemd moet worden). Elke 3L kan een startstop systeem hebben, behalve als er als optie stuurbekrachtiging is gekozen, in dat geval gaat de startstop functie verloren. Startstop-systeem-loze-3L's kan je dus aantreffen vanaf modeljaar 2001. Er zijn heel veel variabelen die maken dat het startstop systeem goed werkt. Werkt het niet goed, dan stopt de 3L vaak wel bij het lang indrukken van de rem bij stilstand, maar dan zal deze niet automatisch starten bij het loslaten van de rem.
Meer informatie over de oorzaken van dit probleem vind je hier.
[/quote]

Afmetingen Lupo 3L
Afbeelding

let op : dit is allemaal slechts verzamelde informatie van individuen op het forum en andere websites. De waarheid ervan is niet 100% zeker, en dus is niemand behalve jijzelf aansprakelijk voor eventuele schade aan je 3L voortkomend uit de informatie hierboven.
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
Gesloten

Terug naar “Lupo 3L algemeen / nieuws / weetjes / polls”