Werking vlotter unit lupo 3l

De Lupo 3L in de media, publicaties in print / op TV / YouTube, you name it!
Plaats reactie
Yke
3L Makker
3L Makker
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 feb 2015, 14:19
Echte naam: Yke
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 238000km

Werking vlotter unit lupo 3l

Bericht door Yke »

Hallo,
Kan iemand mij uitleggen hoe de vlotter unit van de 3l werkt? Je hebt bij die vlotter unit twee vlotter, een aan de zijkant, ik gok dat deze voor het brandstof niveau is, dus voor je meter in de auto en je hebt een aan de onderkant, deze sluit de onderkant af als hij naar beneden gaat en sluit het gaatje boven in af. Ik snap niet helemaal wat die doet.
Ook heb je twee aansluitpunten bovenop de unit waar je de slangen op aan sluit, waar dienen deze twee voor? Ik snap dat een voor de brandstof toevoer is, maar waar is die andere voor?
Ik vraag dit omdat ik waarschijnlijk een probleem heb met de vlotter (valt uit als het brandstof niveau onder driekwart komt) maar wil ook graag weten hoe de vlotter werkt om zo beter te begrijpen waarom de auto daardoor uitvalt.
Ik had de zoekfunctie al gebruikt, en kwam daar veel problemen tegen met de vlotter maar eigenlijk nog geen uitleg met hoe deze werkt.
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Werking vlotter unit lupo 3l

Bericht door Nietsnut »

Het vlottermechaniek:
Het vlottermechaniek bestaat uit de volgende delen:
• buitenkant
• Grote wartelring ter bevestiging in de brandstoftank
• Tweepolige aansluiting voor de brandstofniveau zender
• Brandstof aanvoerleiding
• Brandstof retourleiding

• binnenkant
• Witte bovenkant
• Witte onderkant
• Wit zeefje in de onderkant
• Vlotterbakje in de onderkant
• Spiraalveer tussen de onder- en bovenkant
• Printplaat met banen icm vlotter om brandstofhoogte aan te geven


Een dieselmotor werkt met een lucht- en brandstofoverschot, de teveel geleverde brandstof gaat daarom weer terug naar de tank. In de vlotter ligt onderin een afsluitklepje

Meer later---in progress
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Yke
3L Makker
3L Makker
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 feb 2015, 14:19
Echte naam: Yke
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 238000km

Re: Werking vlotter unit lupo 3l

Bericht door Yke »

Oke dit maakt al veel duidelijk. Maar waarom wordt de onderkant van de vlotter afgesloten als de tank leeg is? En wat kan de oorzaak zijn van het lucht aanzuigen dmv de vlotter?
rob.showa
Goede 3L vriend
Goede 3L vriend
Berichten: 578
Lid geworden op: 13 jan 2014, 03:08
Echte naam: Rob
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 28 feb 2000
Kilometerstand: 329.035km
Transmissie: Automaat
Kleur: Zwart - L041
Brandstof: 100% biodiesel
Locatie: Dodewaard

Re: Werking vlotter unit lupo 3l

Bericht door rob.showa »

Nietsnut schreef: • Printplaat met banen icm vlotter om brandstofhoogte aan te geven


Een dieselmotor werkt met een lucht- en brandstofoverschot, de teveel geleverde brandstof gaat daarom weer terug naar de tank. In de vlotter ligt onderin een afsluitklepje

Meer later---in progress
Wil dit zeggen dat de hoogte van de vlotter aangepast kan worden?
Bij mij brand het lampje amper als hij al lucht aan begint te zuigen (rotondes / lange bochten op klaverblad).
Heb op die manier al diverse keren stil gestaan.
I drive my car as I Q my meat ..... Low & Slow

Hyundai Ioniq Electric White 28kWh '18
Mazda MX6 2.5V6 KLZE antraciet '92 2x3cyl
Yamaha XJ 900 '92
Quest ligfiets
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Werking vlotter unit lupo 3l

Bericht door Nietsnut »

Nee, het witte geheel druk je naar beneden en vergrendel je door de wartel aan te draaien, en de vlotter drijft op de brandstof en levert daardoor een andere weerstand aangezien de spanning meer/minder banen op de print doorloopt.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Plaats reactie

Terug naar “Lupo 3L algemeen / nieuws / weetjes / polls”