Veranderende 3L markt in Nederland. 1999-2013 en toekomst?

De Lupo 3L in de media, publicaties in print / op TV / YouTube, you name it!
Gebruikersavatar
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 3490
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
Echte naam: David (op zn engels)
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 384.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Locatie: Leiden
Contacteer:

Veranderende 3L markt in Nederland. 1999-2013 en toekomst?

Bericht door 3L-Dnadave »

De 3L markt bevind zich momenteel op/net over het randje van een vreemde periode. Waarom?

Een beetje geschiedenis
1999 - 2005
In deze periode was de Lupo 3L nieuw lieverbaar. De eerste 2 jaren alleen als kaal optieloos model. In Nederland kocht vrijwel niemand deze auto. Waarom? Er was vrijwel geen stimulering vanuit de overheid, en dus had je voor 15.000+ euro een vrij kaal uitgeruste auto vergeleken met de concurrentie. Er waren maar weinig Nederlanders die dat zagen zitten. Er reden destijds dus vooral 2 soorten mensen in de Lupo 3L : mensen met geld die 1. heel veel moesten rijden en alles goed hadden uitgerekend, en 2. milieufreaks (in de positieve zin van het woord). Volkswagen vond dit een te kleine doelgroep en dus werd vanaf 2001 een aantal opties aan de 3L toegevoegd. Enerzijds was dit zonde van het zuinige concept, maar het hielp wel een beetje met het vergroten van de doelgroep- en dus de verkoopcijfers. Feit is wel dat een Lupo 3L vol opties al dik tegen de 17.000 euro kon aanschuren. Een hoop geld voor een kleine auto. Tweedehands waren de Lupo 3L's nauwelijks te vinden.

klik hier voor een brochure met prijzen uit 2005
Afbeelding

2005-2010
In deze periode was een tweedehands Lupo 3L nog steeds schaars. In oude forumberichten heb ik weleens gelezen dat er verbaasd werd opgemerkt dat er maarliefst 3 Lupo 3L's tegelijkertijd op autoscout stonden :shock: . Men vroeg zich bij de toenmalige 3L club stilletjes af of het einde der tijden misschien nabij was; zoveel Lupo 3L's stonden er te koop! :duhpompom: Importeren vanuit Duitsland kon destijds wel, maar kostte nog iets meer papierwerk dan tegenwoordig. Ook was de rest-BPM berekening destijds wat meer in je nadeel door andere regelgeving. Vanaf omstreeks 2007 werd in twee etappes eerst de wegenbelasting gehalveerd en later betaalde je nog maar een kwart wegenbelasting. Echt groot werd dit niet gepromoot door de overheid. Dus de 3L bleef net als in de jaren voor 2005 een weinig gezien karretje in Nederland. De betaalde club telde maximaal 30 fanatieke Lupo 3L eigenaren per jaar. Grotendeels de eerder genoemde 2 doelgroepen. Aan het eind van 2009 waren er circa 700 Lupo 3L's in Nederland waarvan er eind 2009 alleen al 350 waren geimporteerd door mensen die een vooruitziende blik hadden.

2010-2012
De Lupo 3L werd wegenbelastingvrij! Die term -wegenbelastingvrij- was destijds alleen nog maar weggelegd voor oldtimers. Verbaasd reageerden familieleden als ik zei dat ik wegenbelastingvrij reed: "o heb je een oldtimer gekocht?", :idea: kan je nagaan. Anyway, een ware rooftocht :twisted: werd er in buurlanden -metname Duitsland- opgezet om alle Lupo 3L's massaal naar Nederland te importeren. In eerste instantie werd dit vooral door een handjevol bedrijven gedaan die een vooruitziende blik hadden. Emile Bakker in Nieuw Weerdinge was waarschijnlijk de grootste speler. Man....het was destijds een 3L paradijs daar! Ik maakte een dagverslag als ik er op bezoek was geweest. Een optieloze 2000 Lupo met 170.000 op de klok met 6 maanden garantie kostte zomaar 6500+ euro. Maar een goede 2001+'er met opties kon zomaar dik 8000 euro kosten. Ik heb een excel bestandje met zijn voorraad van destijds nog in mijn mailbox, dat waren de prijzen voor een beetje 3L destijds. Een audi A2 3L begon bij 8000 en kon max 12 a 14.000 euro kosten. In Duitsland waren de prijzen fors lager want het waren immers al 10 jaar oude autos. Als duitser kreeg je destijds zomaar 2000 euro meer voor je auto dan dat je er zelf een paar jaar geleden voor had betaald :P . Negatieve afschrijving zegmaar; want In Nederland waren de autotjes goud waard. Pure winst voor de importeurs van het eerste uur. Vooral als ze de km stand perongeluk 2 tonnetjes terugdraaiden..... Hier hielden sommige handelaars zich veel mee bezig. Alleen al in 2010 werden er 1100 Lupo 3L's geimporteerd. een stijging van 200% vergeleken met het jaar ervoor. In 2011 is deze groei doorgezet en werden er ruim 2000 geimporteerd.

Afbeelding
Afbeelding

man man, ALLES werd gekocht! zelfs de lupo 3L van de brandweer! :?
Afbeelding
en als gevolg daar van, hadden andere 3L's het zwaar! niemand om de brand te blussen! :|
Afbeelding

Met deze prijzen had je trouwens niet daadwerkelijk altijd een GOEDE 3L. Mijn eigen groene 3L was er zelfs best slecht aan toe. Ik heb hem kort gezien toen hij vers uit Duitsland was overgekomen. Vandaag de dag zou ik hem in die toestand nieteens gekocht hebben; maar toendertijd wist ik nog niet goed waar ik op moest letten. De doelgroep van 3L kopers was door de wegenbelastingvrije status fors veranderd; Tal van verschillende mensen reden nu 3L: 1. Nog steeds die slimme rekenaars die veel km's maakten 2. nog steeds die milieufreaks, maar 3. ook mensen die amper km's maken maar weinig vaste lasten willen. 4. Of studenten, 5. of gierigaards die eigenlijk gewoon zo goedkoop mogelijk veel willen rijden al maakt het ze niet uit waarin. 6. een select groepje liefhebbers die nu pas een 3L kon betalen. Later gingen kleinere handelaars, soms particulier ook 3L's importeren. Of mensen importeerden hun eigen 3L. In Duitsland had men inmiddels door dat de 3L's in Nederland veel waard waren en dus werden ze in Duitsland weer wat duurder. Hetzelfde gold voor onderdelen: een setje 3L velgen met banden kostte zomaar 4 a 500 euro. De kwaliteit van de te importeren 3L liep wel hard achteruit. Getuige verschillende "klooi-3L's" uit die tijd.

Mijn Lupo 3L, op de dag van aankoop a 6500 euro. Februari 2010, voordat hij werd opgeknapt.
Afbeelding

Iedereen leek wel een 3L te kopen. Bij ex-clublid Sabina reed de hele familie in een 3L. Vader, moeder, zus, zij zelf, de hond, de kat, de cavia...
Afbeelding

Een schade / defecte 3L opknappen was zeer lonend in deze tijd. Slechts zeeeer weinig mensen hadden de know-how om een 3L te fixen. Tot dit moment aan toe was de functie van de accumulator zo een beetje de belangrijkste ontdekking op 3L gebied. Mensen die er meer vanaf wisten konden fors geld verdienen. Het was echt nog de moeite om 2000+ euro in een Lupo 3L te stoppen aan onderhoud of schade herstel. Aan het einde van 2012 was een beetje goede 3L uit 2000 met 2 ton rond de 3500 a 4000 euro waard. Er reden naar schatting ruim 8000 Lupo 3L's rond in Nederland in 2012.

In 2011 reed ik deze schade a 2700 euro....financieel misschien NET te verantwoorden om dit geld er aan te besteden. Maar als liefhebber doe je dat uiteraard gewoon.
Afbeelding
Pim zou waarschijnlijk de laatste ooit worden die nog 3000+ euro zou stukgooien aan schadeherstel voor zijn Lupo 3L...
Afbeelding

2013
Vrijwel heel 2013 is bekend dat vanaf 1-1-2014 er weer wegenbelasting betaald moet worden. Zeker vanaf halverwege 2013 merken we dit al. Sommige forummers beginnen zich al zenuwachtig af te vragen of de 3L nog wel zo een verstandige keuze is om voor de deur te hebben als ze straks weer 50 euro per maand mogen aftikken aan Den Haag. Want....ze zijn qua vaste lasten goedkoper uit met een benzine autotje voor deur. Of....ze willen die 50 euro wel betalen, maar dan niet voor een Lupo 3L, maar voor een benzine Polo/golf die fulloptions is. Slimme rekenaars die niet zoveel rijden hebben daarom al rond Augustus hun 3L verkocht uit angst voor dalende prijzen......die inderdaad zijn gekomen.

Toch blijven verkopers op marktplaats tot eind November 2013 roepen "wegenbelastingvrij!" (eeh, ja...nog 40 dagen ja). soms een leugentje om eigen bestwil erbij : "ook na 2014!" (yeah right....mooi niet dus). 3L experts en handelaars worden dagelijks meerdere keren gebeld : "wil je mijn 3L kopen?". De kwaliteit van wat er te koop komt is ook zeer matig te noemen. De meeste 3L's die nu halsoverkop worden omgeruild zijn veelal 3L's met achterstallig onderhoud en aankomende problemen. Mooie handel voor de 3L experts als opknappers dus. Alhoewel? De grens om te kiezen voor opknappen of slopen voor de onderdelen is aardig verschoven ten nadele van het opknappen. Een rijdende optieloze 2000'er met ruim 2 ton op de klok is afhankelijk van onderhoud en algehele netheid nu nog 2200-2800 euro waard. Het is haast niet meer lonend om daar nog meer dan 1000 euro aan onderhoud in te stoppen als je handelaar bent, tenzij je heel laag inkoopt....maar ook dan is het aantrekkelijker om te gaan slopen want: bumpertjes 300....motor 300....versnellingsbak 500....velgjes 200....interieur 200 etc etc etc. Tel uit; De slimme rekenaar komt al snel aan een hogere prijs voor de onderdelen. Dat....in combinatie met de dalende vraag naar 3L's maakt de markt momenteel erg vreemd!

maar de mooiste kleur wordt natuurlijk niet gesloopt :p
Afbeelding

Samengevat...
Eerst weinig vraag & weinig aanbod. Daarna een plotse explosie van vraag + aanbod en stijgende prijzen. Gevolgd door abrupte stop van vraag naar 3L's, massaal aanbod, maar geen vraag = overschot = lagere prijzen.

Wat waren dan de hoogtijdagen van de 3L markt in Nederland? Nou.... qua populariteit waarschijnlijk 2010 en 2011. Maar wij als liefhebbers-club zitten natuurlijk ook niet echt te wachten op een stelletje sjaggeraars die een 3L koopt om deze gedurende een paar belastingvrije jaren met zo min mogelijk onderhoud lekker af te raggen; terwijl dat wel gebeurde in die jaren. Het is best een domper als je als 3L liefhebber op de snelweg een mede-3L'er tegenkomt, en je zwaait enthousiast, maar de mede 3L'er heeft zoiets van:
Afbeelding

Als club heb je het liefst zoveel mogelijk liefhebbers, en dat zijn de mensen die nu zullen blijven 3L'en.

De toekomst
Ik ben gisteravond door de bliksem geraakt toen ik onder een boom stond en kreeg spontaan de gave om in de toekomst te zien. :roll: Wat zijn de ingrediënten van de 3L markt anno 2014?
- wegenbelasting a 50 euro per maand
- autos die afhankelijk van het bouwjaar 15 - 9 jaar oud zijn. waarbij 80% van 15 en 14 jaar oud. (bouwjaar 99 en 2000)
- autos die vrijwel allemaal minimaal 2,5 ton hebben gereden
- autos die vanaf het huidige punt nog amper nog zullen afschrijven.
- autos die veelal optieloos zijn
- autos die prima kunnen meekomen in het dagelijks verkeer, en een stuk ruimer zijn dan hedendaagse A segment auto's.
- stijgende dieselprijzen
- autos die echt ONTZETTEND zuinig zijn! terwijl de concurrentie vaak.....niet zuinig is.
- veel ex-3L eigenaars die weinig rijden en daardoor eigenlijk goedkoper uit zijn met een benzine autotje.
- een enorm overschot aan 3L's op marktplaats
- veel 3L's die eindigen als onderdelendonor.

ik denk dat we qua 3L doelgroep weer vooral zullen teruggaan naar de oorspronkelijke 2 doelgroepen:
1. slimme rekenaars die veel km's maken
2. milieufreaks.
aangevuld met :
3. 3L liefhebbers gekweekt in een wegenbelastingvrije vijver

Als je behoort tot doelgroep 1,2 of 3 en je blijft dus stug Lupo 3L rijden, dan ga je fijne tijden tegemoet. Ik denk dat de 2014+ Lupo 3L rijders bereid zijn om meer uit te geven aan onderhoud dan de groep 2010-2013 Lupo 3L rijders die soms echt fors bespaarden op onderhoud. De 2014+'ers rijden al in een waarschijnlijk bovengemiddeld goed onderhouden 3L, en er zijn 2e hands onderdelen in overschot met dalende prijzen! Goede tijden voor een select clubje GOEDE 3L's! wintervelgjes? geen probleem! aanrijding? bumpers in overschot. Motor opgeblazen? 3 motoren op voorraad :idea:

En de Audi A2-3L? Die is anno 2014 pas echt interessant. Qua luxe en uitrusting kan deze auto nu nog prima meekomen. Deze auto was met zijn belachelijk hoge prijs en zuinige imago+looks destijds zijn tijd te ver vooruit. Goede A2-3L's zijn schaars, kostbaar en verdienen het om opgeknapt te worden.

Afbeelding
want hier draait het allemaal om...
Afbeelding

wat denken jullie?
Afbeelding
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
Gebruikersavatar
-Ap-
Trouwe 3L vriend
Trouwe 3L vriend
Berichten: 874
Lid geworden op: 13 jan 2014, 00:03

Re: Veranderende 3L markt in Nederland. 1999-2013 en toekoms

Bericht door -Ap- »

Iedereen merkt het wel. Genoeg die aangeboden worden. Uiteindelijk zullen de liefhebbers overblijven :banana-dance:
Gebruikersavatar
Hans
Vriendelijke particuliere 3L klusser
Vriendelijke particuliere 3L klusser
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:27
Echte naam: Hans
Autotype: Overige autotypes
Transmissie: Handgeschakeld
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Friesland

Re: Veranderende 3L markt in Nederland. 1999-2013 en toekoms

Bericht door Hans »

Mijn zoon rijdt nu in 'onze' Lupo. Lekker zuinig en het kan hem niet veel schelen waar de km's in gemaakt worden. De Lupo is in 2013 voor 2.700 euro opgeknapt. Ondermeer met een H&R onderstel, distributieriem, ketting oliepomp en gangstellerrevisie. We hebben afgesproken dat de Lupo niet zal worden ingeruild. Zodra mijn zoon een andere auto wil, neem ik 'm weer over. Het wagentje zal door mij worden onderhouden tot de laatste druppel diesel uit de aardkloot is gewrongen :lol:
Met vriendelijke groet,
Hans

VW Golf SportsVan 1.5 TSI '19
VW Golf GTE 1.4 TSI '15
VW T5 Karmann Colorado 2.5 TDI '05
(sorry, geen Lupo of A2 meer...)
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Veranderende 3L markt in Nederland. 1999-2013 en toekoms

Bericht door Nietsnut »

Hans schreef:Het wagentje zal door mij worden onderhouden tot de laatste druppel diesel uit de aardkloot is gewrongen :lol:
En daarna zal je wat vaker je frituurpan moeten aanzetten vrees ik :)
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
Bresjee99
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Berichten: 1423
Lid geworden op: 17 jan 2014, 21:45
Echte naam: Robbin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 410.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Mix diesel / biodiesel
Locatie: Hillegom

Re: Veranderende 3L markt in Nederland. 1999-2013 en toekoms

Bericht door Bresjee99 »

Ha, ik heb mijn Lupo juist gekocht toen ik al ruim wist dat de wegenbelasting er weer aan kwam. Nu heb ik hiervoor een Peugeot 106 diesel gehad die 850kg woog, ook 50 euro dus. Dus ik heb welgeteld 2 maanden belastingvrij gereden. Mijn overweging om een 3L te kopen is omdat ik al vanaf dat ik een rijbewijs heb een Lupo wilde. En ik veel gekeken heb naar andere auto's maar steeds (express) weer op de 3L uitkwam.

Maargoed. Een snelle rekensom leert ons dat een Aygo/C1/107 al bij zo'n 10.000km duurder is.

En dan heb ik m'n persoonlijke voorkeur voor diesel nog niet meegeteld én dat ik een adres heb voor loepzuivere NEN 14214 biodiesel.
Helaas geen Lupo meer in bezit, wel een mooie Polo Bluemotion 1.2 TDI voor de deur!
Gebruikersavatar
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 3490
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
Echte naam: David (op zn engels)
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 384.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Veranderende 3L markt in Nederland. 1999-2013 en toekoms

Bericht door 3L-Dnadave »

Bresjee99 schreef:én dat ik een adres heb voor loepzuivere NEN 14214 biodiesel.
Kijk! :think:
Tell me more!
Als je wilt, in een speciaal nieuw topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
Gebruikersavatar
Rick-3L
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 1147
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:20
Echte naam: Rick
Autotype: non-3L Lupo TDi
Productiedatum: 07 nov 2000
Kilometerstand: 325.200km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Planetsilver - LR7V
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Alkmaar

Re: Veranderende 3L markt in Nederland. 1999-2013 en toekoms

Bericht door Rick-3L »

Ik blijf dit interessant vinden!
Ben benieuwd naar de verdere ontwikkeling.

-Rick
Gebruikersavatar
damosfed
3L Makker
3L Makker
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 jun 2016, 09:35
Echte naam: wouter stevens
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 01 jun 2005
Kilometerstand: 228.228
Transmissie: Automaat
Kleur: Lichtsilber Metallic, 5B - LY7W
Brandstof: Premium diesel
Locatie: Riemst (Val-Meer) België

Re: Veranderende 3L markt in Nederland. 1999-2013 en toekoms

Bericht door damosfed »

ik behoor tot meerdere soorten eigenaar zo kan ik stellen, liefhebber van eerste uur ( maar toen te duur) , bezig met milieu ,maar verder ook beetje verzamelaar. Ik vind het gewoon leuk om een niet alledaagse wagen te hebben, zoals jan met de pet, goed topic !
Less is more !
Gebruikersavatar
Bresjee99
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Berichten: 1423
Lid geworden op: 17 jan 2014, 21:45
Echte naam: Robbin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 410.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Mix diesel / biodiesel
Locatie: Hillegom

Re: Veranderende 3L markt in Nederland. 1999-2013 en toekoms

Bericht door Bresjee99 »

Helaas geen Lupo meer in bezit, wel een mooie Polo Bluemotion 1.2 TDI voor de deur!
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Veranderende 3L markt in Nederland. 1999-2013 en toekoms

Bericht door Nietsnut »

Robbin, was is dat voor een gekke link? Heb je absint op ofzo?

Ik smijt hem weg over 15 mins okee?
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
Bresjee99
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Berichten: 1423
Lid geworden op: 17 jan 2014, 21:45
Echte naam: Robbin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 410.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Mix diesel / biodiesel
Locatie: Hillegom

Re: Veranderende 3L markt in Nederland. 1999-2013 en toekoms

Bericht door Bresjee99 »

Was even een flauwigheidje over het topic van bijna 4 jaar oud omhoog schoppen :grin:

Overigens ben ik het nog volledig eens met mijn statement van 4 jaar geleden. Ik heb in ietsje meer dan 4 jaar tijd bijna 150.000 (van 243k naar 390k) fijne kilometers gemaakt zonder hele gekke kosten. Ieder jaar een grote beurt bij de APK, noodzakelijke dingen direct (laten) vervangen en de auto 2 jaar geleden behoorlijk op de proef gesteld! (Noordkaap Challenge) Kortom, een goede 3L is praktisch onverwoestbaar! Helaas afgelopen zomer wel flinke kosten aan de Lupo gehad (Bak, koppakking en later nog de koppelingscilinder) Alles nu weer voor elkaar en op naar de volgende 150.000 km!
Helaas geen Lupo meer in bezit, wel een mooie Polo Bluemotion 1.2 TDI voor de deur!
Gebruikersavatar
koozzie
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 mar 2014, 23:35
Echte naam: Koos Iestra
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 0- 0-1999
Kilometerstand: 510.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Amersfoort

Re: Veranderende 3L markt in Nederland. 1999-2013 en toekomst?

Bericht door koozzie »

"ik denk dat we qua 3L doelgroep weer vooral zullen teruggaan naar de oorspronkelijke 2 doelgroepen:

1. slimme rekenaars die veel km's maken
2. milieufreaks.

aangevuld met :

3. 3L liefhebbers gekweekt in een wegenbelastingvrije vijver"


Inmiddels zijn we in 2019 aanbeland. De 3 groepen zijn m.i. goed uitgedund. De in de wegenbelastingvrije vijver gekweekte 3L-rijders kijken nu naar de belastingvoordelen bij EV. Ook de milieufreaks worden overspoeld met artikelen dat EV's het milieu veel minder belasten. Bovendien wordt de toegang tot veel grote steden door milieuzones verhinderd. Er zijn nog maar een paar rekenaars die veel kilometers maken... Wat blijft er nog over?

Ik las net iets over 'wat er mis ging'...
https://www.amt.nl/techniek/artikel/201 ... 1558951358

Iemand nog een idee over de toekomst voor het concept van de 3L: licht, zonder luxe, sober gedimensioneerd, gestroomlijnd en met een levensduur van 500.000km ?
sjoerd
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 315
Lid geworden op: 14 sep 2014, 19:03
Echte naam: sjoerd
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 24 sep 1999
Kilometerstand: 493.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Ebonyschwarz Perleffekt, 4Z - LZ9W
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Enkhuizen

Re: Veranderende 3L markt in Nederland. 1999-2013 en toekomst?

Bericht door sjoerd »

Ik heb wel een idee hoe ik door wil met mijn A2.

Als Youngtimer!!!

Het blijft een nette en complete auto (Airco, CC) die in essentie probleemloos rijdt. Belangrijk vind ik ook dat de A2 goede stoelen heeft!! Ik heb wel kosten, maar deze koste vallen mee bezien ten opzichte van het kilometrage. Ik rijdt de A2 zakelijk en geniet van een erg lage bijtelling. Youngtimer regeling 35% bijtelling over de aanschafwaarde.

Verder vind ik het 3L concept nog steeds erg leuk en vind ik de Audi ook een markante uitstraling hebben.

Wel heb ik de afgelopen weken in een Tesla model 3 gereden. In feite een gerobotiseerde auto met autopilot ed. Je bent bijna met een video-game aan de gang... Als je echt veel kilometers maakt dan heeft dat wel zijn voordelen.

Na de Tesla schrok ik wel van de A2. Rumoerig (banden op 3.2bar) en sloom. Inmiddels ben ik er weer aan gewend en vind ik het wederom leuk om te anticiperen op de schakelmomenten en de turbo-lag. Ik blijf de A2 nog rijden.

PS.
Als het echt over lekker rijden gaat dan is de Lupo toch nog wel iets fijner dan de Audi...
Audi A2 blauw youngtimer
Landrover D2 TD5 1999 youngtimer
hiervoor: Audi A2 zwart 3L youngtimer
daarvoor: 2014-2016 Moonsilver 3L 1999
Gebruikersavatar
Johan
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2647
Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
Autotype: Overige autotypes
Locatie: Noord-Brabant

Re: Veranderende 3L markt in Nederland. 1999-2013 en toekomst?

Bericht door Johan »

Je kan de Tesla uit 2019 niet vergelijken met een auto van 20 jaar oud.
En dat je een Lupo fijner vind rijden dan de A2, vind ik eveneens opmerkelijk.

Het enige dat ik kan bedenken is dat de A2 in de 3L uitvoering wat harder lijkt geveerd.
sjoerd
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 315
Lid geworden op: 14 sep 2014, 19:03
Echte naam: sjoerd
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 24 sep 1999
Kilometerstand: 493.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Ebonyschwarz Perleffekt, 4Z - LZ9W
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Enkhuizen

Re: Veranderende 3L markt in Nederland. 1999-2013 en toekomst?

Bericht door sjoerd »

Je hebt helemaal gelijk dat ik de Tesla niet mag vergelijken met de A2. Ik vond de auto in feite te "gelikt" rijden en alles wel erg strak. Met name de autopilot vond ik wel cool, dat is volgens mij wel de volgende stap voor erg veel auto's

De Lupo stuurt extreem direct (ik heb bv de stuurbekrachtiging nooit gemist op mijn Luupje) en is veel beter qua gooi en smijtwerk. De Audi is op langere stukken weer veel beter.
Audi A2 blauw youngtimer
Landrover D2 TD5 1999 youngtimer
hiervoor: Audi A2 zwart 3L youngtimer
daarvoor: 2014-2016 Moonsilver 3L 1999
Gebruikersavatar
jos_br
Bevriend 3L garagebedrijf
Bevriend 3L garagebedrijf
Berichten: 315
Lid geworden op: 12 jan 2014, 22:33
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Veranderende 3L markt in Nederland. 1999-2013 en toekomst?

Bericht door jos_br »

Johan schreef: 06 dec 2019, 11:21 Je kan de Tesla uit 2019 niet vergelijken met een auto van 20 jaar oud.
En dat je een Lupo fijner vind rijden dan de A2, vind ik eveneens opmerkelijk.

Het enige dat ik kan bedenken is dat de A2 in de 3L uitvoering wat harder lijkt geveerd.
Ik begrijp wel waarom sjoerd de Lupo beter vind rijden, deze is domweg beter "uitgewogen" en voelt daarom domweg beter aan. De Lupo is ook veel meer aangepast aan het 3L concept. In ieder geval was de A2 veel te zacht af geveerd, slaat zelfs door op drempels en is zeer zijwind gevoelig. Dit is enorm verbeterd door de Bilsteinset te gebruiken, auto ken je daardoor niet meer terug.

Ben met zo'n Tesla naar DLD geweest en vond het een hachelijke onderneming. Met een wat hogere snelheid ben je snel uitgekakt, en zorgt het laden voor een enorm tijdsverlies, dit werkt i.m.o. nog niet goed in ieder geval. Rijden doet zo'n ding wel goed,hoewel bij hogere snelheden zo'n ding ook weer -ondanks het gewicht- wat licht?? aanvoelt. Maar vooral de acceleratie tot 100ok/u is wel fenomenaal! Alleen niet te vaak doen, de boel word warm en de accu snel weer leeg.

Jos.
happyluporijdster
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 mei 2017, 21:11
Echte naam: anja
Autotype: Overige autotypes
Kilometerstand: 310.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: Veranderende 3L markt in Nederland. 1999-2013 en toekomst?

Bericht door happyluporijdster »

Rijd nog steeds lupo3l.
4ton op de klok.
Moet gekeurd worden. Verleden jaar zonder moeite door de keuring.
Tis zo een kale lupo met draaihendels om je raam te openen. Geen stuurbekrachtiging of andere snufjes.
Wel uit 2005....
Euro 4 en mag Amsterdam nog in.
Met de brandstof prijzen van vandaag de dag ben ik nog steeds superblij met de lupo.

Twijfel wel eens tot verkopen. Geen idee wat zo een kale lupo doet.
Maar maakt niet zoveel uit.
Groetjes.
Leuk geschreven het eerste bericht over de geschiedenis van de lupo3l.
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Veranderende 3L markt in Nederland. 1999-2013 en toekomst?

Bericht door Nietsnut »

Waar gaat de tijd heen? Velen van ons hebben jaren lang met de 3L gereden maar volgens mij niet zo lang als Jan Vriendje, hij heeft hem nieuw gekocht en de teller staat rond de 8 ton dacht ik. Overigens is hij niet op dit forum actief.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
Harold
3L Buddy
3L Buddy
Berichten: 65
Lid geworden op: 09 sep 2016, 11:03
Echte naam: Harold
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 sep 2002
Kilometerstand: 325000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Geel - LD1B
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Enschede

Re: Veranderende 3L markt in Nederland. 1999-2013 en toekomst?

Bericht door Harold »

Leuk geschreven dat eerste bericht inderdaad.

Heb inmiddels m'n 3e Lupo 3L, vorig jaar gekocht voor €250 in niet lopende toestand (zelfde als alle andere Lupo 3l's die ik gehad heb) en nu inmiddels 8000km verder met de dappere 3L 320000 km en gaan als de beste met de ombouw naar handbak.

Ben nu aan het kijken of de Lupo 3l veilig kan laten lopen op zonnebloemolie, ben ik lekker plantaardig bezig.... 😋

Heb ook een Golf 7 Variant 1.6 TDI uit 2016 maar de Lupo blijft verrassen met z'n volwassenen rijgedrag. De Lupo 3L is dan weer niet te vergelijken met m'n Lupo TT die alleen super 98 mag slurpen.
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Veranderende 3L markt in Nederland. 1999-2013 en toekomst?

Bericht door Nietsnut »

Je kan op plantaardige olie draaien als het goed is, ik heb in ieder geval op 3e generatie biodiesel gereden dat gewonnen werd uit frituurvet, en ik kon tot ongeveer 7 graden op PPO rijden. Daaronder begint het te stollen en moet je over op diesel.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Plaats reactie

Terug naar “Lupo 3L algemeen / nieuws / weetjes / polls”