Gas-to-Liquid, iemand hier ervaring mee?
Moderator: reichbus
- jos_br
- Bevriend 3L garagebedrijf
- Berichten: 315
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 22:33
- Kilometerstand: 000.000km
- Locatie: Dieverbrug
- Contacteer:
Gas-to-Liquid, iemand hier ervaring mee?
Ga dit nu in de Race Golf V proberen en er zelfs een apart programma voor laten maken. Deze brandstof heeft notabene een cetaangetal van 75!
Gister een hier klant die zijn tank leeg had en compleet gevuld met deze brandstof, je ruikt niet eens meer de diesellucht (meer een kaars...) en het lijkt erop dat de auto vlotter reageert op het gaspedaal.
Jos.
Gister een hier klant die zijn tank leeg had en compleet gevuld met deze brandstof, je ruikt niet eens meer de diesellucht (meer een kaars...) en het lijkt erop dat de auto vlotter reageert op het gaspedaal.
Jos.
- Bresjee99
- 3L Vriend voor het leven
- Berichten: 1423
- Lid geworden op: 17 jan 2014, 21:45
- Echte naam: Robbin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 410.000
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Reflexsilver - LA7W
- Brandstof: Mix diesel / biodiesel
- Locatie: Hillegom
Re: Gas-to-Liquid, iemand hier ervaring mee?
Kun je dat zo in je dieseltank gooien?
Helaas geen Lupo meer in bezit, wel een mooie Polo Bluemotion 1.2 TDI voor de deur!
- jos_br
- Bevriend 3L garagebedrijf
- Berichten: 315
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 22:33
- Kilometerstand: 000.000km
- Locatie: Dieverbrug
- Contacteer:
Re: Gas-to-Liquid, iemand hier ervaring mee?
Het is "gewone" dieselolie.Bresjee99 schreef:Kun je dat zo in je dieseltank gooien?
Jos.
- Buzz_4stroke
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 439
- Lid geworden op: 31 mei 2014, 23:23
- Echte naam: Chris
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 28 mar 2002
- Kilometerstand: 240.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Flash Rood - LP3G
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Leeuwarden
Re: Gas-to-Liquid, iemand hier ervaring mee?
Geen ervaringen mee, wel heb ik het voornemen om de volgende tank te vullen met het GTL-goedje. Op diverse fora al gelezen dan de motor er stiller van loopt en dat het iets zuiniger zou zijn. Zal in ieder geval de resultaten hier wel posten...
HIER staat mijn topic.
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zwolle
Re: Gas-to-Liquid, iemand hier ervaring mee?
Nico's biodiesel heeft een cetaanwaarde van 71 volgens mij.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
- BoksD5
- Handgeschakelde vriend
- Berichten: 237
- Lid geworden op: 17 apr 2014, 20:00
- Echte naam: René
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 000.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Jazzblue - LW5Z
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Roermond
Re: Gas-to-Liquid, iemand hier ervaring mee?
Kort samen gevat, hoe hoger het cetaan getal hoe beter..en zuiniger? Ik ben benieuwd naar de resultaten!
<scirDSL> I hated going to weddings. All the grandmas would poke me saying "You're next".
They stopped that when I started doing it to them at funerals.
They stopped that when I started doing it to them at funerals.
- Buzz_4stroke
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 439
- Lid geworden op: 31 mei 2014, 23:23
- Echte naam: Chris
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 28 mar 2002
- Kilometerstand: 240.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Flash Rood - LP3G
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Leeuwarden
Re: Gas-to-Liquid, iemand hier ervaring mee?
Allen,
Vanmiddag de tank volgegooid met GTL, in Leeuwarden verkrijgbaar en ook redelijk op de route van/naar het werk.
Prijs valt nog mee, ongeveer 9 cent duurder dan reguliere diesel.
Verbruik kan ik nog niets over zeggen, wat ik wel kan melden is dat ik met een decibelmeter het motorgeluid heb gemeten. Voor de tankbeurt met warme motor produceerde het blokje 85 à 86 decibel (gemeten op straat onder het motorblok). Na een aantal km met volle tank GTL nog eens gemeten en waarrempel meet ik 82 à 83db!!
Vanmiddag de tank volgegooid met GTL, in Leeuwarden verkrijgbaar en ook redelijk op de route van/naar het werk.
Prijs valt nog mee, ongeveer 9 cent duurder dan reguliere diesel.
Verbruik kan ik nog niets over zeggen, wat ik wel kan melden is dat ik met een decibelmeter het motorgeluid heb gemeten. Voor de tankbeurt met warme motor produceerde het blokje 85 à 86 decibel (gemeten op straat onder het motorblok). Na een aantal km met volle tank GTL nog eens gemeten en waarrempel meet ik 82 à 83db!!
HIER staat mijn topic.
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zwolle
Re: Gas-to-Liquid, iemand hier ervaring mee?
Heb je het meettoestel op dezelfde plak gehouden met de tweede meting?
Wat zijn de specs volgens Firezone van GTL eigenlijk?
Wat zijn de specs volgens Firezone van GTL eigenlijk?
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
- Buzz_4stroke
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 439
- Lid geworden op: 31 mei 2014, 23:23
- Echte naam: Chris
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 28 mar 2002
- Kilometerstand: 240.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Flash Rood - LP3G
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Leeuwarden
Re: Gas-to-Liquid, iemand hier ervaring mee?
Meetoestel (lees telefoon met db app) op dezelfde plek gehouden..
Firezone = Salland oil = volgens mij afnemer van Shell geeft geen specs, heel veel staat wel op http://wikimobi.nl/wiki/index.php?title=Gas_to_Liquid
Firezone = Salland oil = volgens mij afnemer van Shell geeft geen specs, heel veel staat wel op http://wikimobi.nl/wiki/index.php?title=Gas_to_Liquid
HIER staat mijn topic.
- Rasselman
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 243
- Lid geworden op: 06 feb 2014, 19:41
- Echte naam: Wesley
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 15 okt 2001
- Kilometerstand: 260.604
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: 100% biodiesel
Re: Gas-to-Liquid, iemand hier ervaring mee?
Hoe hoger het cetaan getal, Des te sneller ontbrand het.BoksD5 schreef:Kort samen gevat, hoe hoger het cetaan getal hoe beter..en zuiniger? Ik ben benieuwd naar de resultaten!
Dus als je bijvoorbeeld een laag cetaan getal hebt dan zorgt dit voor een "lang durige" ontbrandingsuitstel (oftewel vertraging).
Echter heeft dit er nog niet mee te maken of je zuiniger gaat rijden of niet.
Daar heeft de energie van de ontbranding weer de grootste hand in oftewel BTU (de Energie die in de brandstof zit).
Cetaan getal van Conventionele diesel ligt rond de 40/45 waarbij het bij Biodiesel en/of GTL Tussen de 70 en 80 zit zeg maar.
Als je dit simpel bekijkt betekend het dus dat als je met Bio of GTL rijdt een makkelijkere/snellere verbranding hebt echter bepaald de BTU de kracht van de verbranding en hiermee dus het verbruik want als je minder brandstof moet inspuiten voor dezelfde kracht van de inspuiting betekend dat brandstofbesparing.
BTU van Diesel 1823,75 BTU / Km
BTU van BIo 1661,87 BTU / KM
Hierin zie je dus dat de kracht van de ontbranding van conventionele diesel hoger ligt dan die van bio dat is echter ook de reden dat je iets meer verbruikt op Bio dan op gewone Diesel en hierdoor in princiepe dus ook minder vermogen of je dit echter merkt is een 2de vooral met de orginele 61paarden
Lupo 1.2TDI Reflex Zilver =Airco, Stuurbekrachtiging, Centrale vergrendeling, CC + 87pk 180NM
Ibiza 1.9TDI (Soon, 285pk/520nm)
Golf2 MK2 VR6 "Turbo in progress" =Totaal aangepast.
Ibiza 1.9TDI (Soon, 285pk/520nm)
Golf2 MK2 VR6 "Turbo in progress" =Totaal aangepast.
- Willemvee
- Hemelse Vriend
- Berichten: 1503
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:52
- Echte naam: Willem
- Autotype: Overige autotypes
- Productiedatum: 10 jul 2008
- Kilometerstand: 270.000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Locatie: Váraszó
Re: Gas-to-Liquid, iemand hier ervaring mee?
Dan zou je motor dus, bij een lager cetaangehalte, anders afgesteld moeten worden?
Niet dat ik ik er verder verstand van heb hoor, ik heb alleen ervaring met Liquid to gas:
En de laatste ecologische footprint waar ik me druk over gemaakt heb, was die van een beer hier achter in het bos. 27 centimeter groot...
Niet dat ik ik er verder verstand van heb hoor, ik heb alleen ervaring met Liquid to gas:
En de laatste ecologische footprint waar ik me druk over gemaakt heb, was die van een beer hier achter in het bos. 27 centimeter groot...
I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
-
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
- Autotype: Overige autotypes
- Brandstof: Normale diesel
Re: Gas-to-Liquid, iemand hier ervaring mee?
Niks wat een 308 niet kan fixen als je last van hem krijg
- Willemvee
- Hemelse Vriend
- Berichten: 1503
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:52
- Echte naam: Willem
- Autotype: Overige autotypes
- Productiedatum: 10 jul 2008
- Kilometerstand: 270.000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Locatie: Váraszó
Re: Gas-to-Liquid, iemand hier ervaring mee?
Ze zijn beschermd. En voor het eerst sinds 1920 weer aanwezig in Hongarije. En dan uitgerekend in dit dorp... In de krant zijn inmiddels richtlijnen verschenen. Geen oogcontact maken, niet gaan rennen, geen flauwe liedjes zingen over twee beren die broodjes smeren, dat soort dingen.
I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
- Rasselman
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 243
- Lid geworden op: 06 feb 2014, 19:41
- Echte naam: Wesley
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 15 okt 2001
- Kilometerstand: 260.604
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: 100% biodiesel
Re: Gas-to-Liquid, iemand hier ervaring mee?
Moeten is dwang maar om het meeste rendement eruit te halen zou de brandstof eerder ingespoten moeten worden bij een lager cetaan getal inderdaad
Alleen is dit niet altijd mogelijk omdat hij dan kan gaan kloppen, Tevens hoe hoger het cetaangetal des te beter af te stellen omdat de vertraging van de ontsteking van des betreffende brandstof beperkt blijft
Alleen is dit niet altijd mogelijk omdat hij dan kan gaan kloppen, Tevens hoe hoger het cetaangetal des te beter af te stellen omdat de vertraging van de ontsteking van des betreffende brandstof beperkt blijft
Lupo 1.2TDI Reflex Zilver =Airco, Stuurbekrachtiging, Centrale vergrendeling, CC + 87pk 180NM
Ibiza 1.9TDI (Soon, 285pk/520nm)
Golf2 MK2 VR6 "Turbo in progress" =Totaal aangepast.
Ibiza 1.9TDI (Soon, 285pk/520nm)
Golf2 MK2 VR6 "Turbo in progress" =Totaal aangepast.
- Willemvee
- Hemelse Vriend
- Berichten: 1503
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:52
- Echte naam: Willem
- Autotype: Overige autotypes
- Productiedatum: 10 jul 2008
- Kilometerstand: 270.000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Locatie: Váraszó
Re: Gas-to-Liquid, iemand hier ervaring mee?
Kortom, eigenlijk zou een auto zich moeten kunnen instellen op de brandstof die er in gaat? Dus diesel, bio-diesel, PPO, dit spul, het zou zo moeten zijn dat je boordcomputer dat ziet en dan de software aanpast.
I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
- Riggard
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 454
- Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
- Echte naam: Richard
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 000.000km
- Locatie: Heemskerk
Re: Gas-to-Liquid, iemand hier ervaring mee?
BMW motoren doen dit al, afhankelijk van de brandstofkwaliteit wordt het ontstekingstijdstip bepaald. Maar dat gaat dan natuurlijk om benzine.Willemvee schreef:Kortom, eigenlijk zou een auto zich moeten kunnen instellen op de brandstof die er in gaat? Dus diesel, bio-diesel, PPO, dit spul, het zou zo moeten zijn dat je boordcomputer dat ziet en dan de software aanpast.
- jos_br
- Bevriend 3L garagebedrijf
- Berichten: 315
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 22:33
- Kilometerstand: 000.000km
- Locatie: Dieverbrug
- Contacteer:
Re: Gas-to-Liquid, iemand hier ervaring mee?
De eerste metingen met een origineel 100pk naar 200pk getunde Golf IV geven aan dat er meer brandstof (1:16>1:14) verbruikt wordt, de motor onderin sterker en stiller is maar het vermogen bovenin minder is, topsnelheid is lager. Lijkt erop dat ofwel de energetische waarde een rol speelt of er met een software aanpassing getest dient te worden.
Jos.
Jos.
- Rasselman
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 243
- Lid geworden op: 06 feb 2014, 19:41
- Echte naam: Wesley
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 15 okt 2001
- Kilometerstand: 260.604
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: 100% biodiesel
Re: Gas-to-Liquid, iemand hier ervaring mee?
Riggard schreef:BMW motoren doen dit al, afhankelijk van de brandstofkwaliteit wordt het ontstekingstijdstip bepaald. Maar dat gaat dan natuurlijk om benzine.Willemvee schreef:Kortom, eigenlijk zou een auto zich moeten kunnen instellen op de brandstof die er in gaat? Dus diesel, bio-diesel, PPO, dit spul, het zou zo moeten zijn dat je boordcomputer dat ziet en dan de software aanpast.
Dat klopt,
tegenwoordig worden alle benzine motoren gecontroleerd op ontsteking ed.
Het is al zo erg dat bijv. een polo tsi 60x per krukas omwenteling de vertraging/versnelling van de krukas wordt gemeten hierdoor kan het motormanagement de maximale prestaties uit de kwaliteit van de brandstof produceren doordat hij hem nog nacontroleerd ook.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jos,
Dat klopt precies met wat ik eerder dit topic heb gemeld.
Cetaan getal is hoger,
BTU is lager (kracht van de verbranding)
Lupo 1.2TDI Reflex Zilver =Airco, Stuurbekrachtiging, Centrale vergrendeling, CC + 87pk 180NM
Ibiza 1.9TDI (Soon, 285pk/520nm)
Golf2 MK2 VR6 "Turbo in progress" =Totaal aangepast.
Ibiza 1.9TDI (Soon, 285pk/520nm)
Golf2 MK2 VR6 "Turbo in progress" =Totaal aangepast.
- Buzz_4stroke
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 439
- Lid geworden op: 31 mei 2014, 23:23
- Echte naam: Chris
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 28 mar 2002
- Kilometerstand: 240.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Flash Rood - LP3G
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Leeuwarden
Re: Gas-to-Liquid, iemand hier ervaring mee?
In principe is onderin meer kracht dus beter, aangezien de Lupo behoorlijk vlot al opschakelt naar de volgende versnelling.jos_br schreef:De eerste metingen met een origineel 100pk naar 200pk getunde Golf IV geven aan dat er meer brandstof (1:16>1:14) verbruikt wordt, de motor onderin sterker en stiller is maar het vermogen bovenin minder is, topsnelheid is lager. Lijkt erop dat ofwel de energetische waarde een rol speelt of er met een software aanpassing getest dient te worden.
Jos.
Het verbruik ga ik bijhouden, wel wordt binnenkort de complete filterboel ook nog vernieuwd aangezien dit niet in de historie van de auto terug te vinden is.
HIER staat mijn topic.