Ik wil jullie graag informeren over het project 'Mijn BlueMotion' dat een aantal weken geleden is gestart. Hierbij is de eerste doelstelling om met een Golf IV TDI een gemiddeld verbruik te realiseren van 4,0L/100km (1 op 25). De tweede doelstelling is 3,3L/100km (1 op 30) en de ultimate challenge is een gemiddeld verbruik van 3,0L/100km tijdens een rit naar Oostenrijk (Wörthersee Treffen).
Op de bijbehorende website http://www.mijnbluemotion.nl is meer over de auto en de vorderingen van het project te vinden.
Als jullie het op prijs stellen wil ik ook jullie op de hoogte houden aangezien jullie als zuinige rijders ongetwijfeld interesse in dit project zullen hebben. Jullie feedback wordt zeker op prijs gesteld.
Tevens heb ik mij aangemeld om meer over de techniek van de Lupo 3L te weten te komen.
Vragen en opmerkingen zijn welkom!
Vandaag is door Vagtechniek de aangepaste software geplaatst en is de auto voorzien van duidelijke bestickering. Check de foto's op http://www.mijnbluemotion.nl/zuinige-chiptuning-6
De volgende update zal met de velgen/banden te maken hebben.
Gisteren het voordeel van Rain-X ervaren, de ruitenwissers hoefden niet eens aan.
Naar aanleiding hiervan een nieuw artikel op de site geplaatst:
http://www.mijnbluemotion.nl/geen-ruitenwissers-nodig-7
De op internet veel besproken AeroFinn gaat ingebouwd worden in mijn auto. TCE GoFour uit Stadskanaal heeft dit aangeboden. Sommigen zeggen dat het werkt, sommigen spreken dit tegen. Binnen een paar maanden zal blijken wat het effect is van de AeroFinn op het verbruik. Simpel gezegd komt het erop neer dat hierdoor meer lucht in de cilinders komt met een betere verbranding als gevolg.
Afbeelding
Update over de AeroFinn
Vandaag is de Golf op de weegbrug gegaan: http://www.mijnbluemotion.nl/op-de-weegbrug-1200-kg-22
Daarna naar Carrec Technocenter gereden. Er zijn nog geen aanpassingen aan de auto gedaan, maar wel hebben we een stappenplan gemaakt welke aanpassingen gaan gebeuren en wanneer. Morgen zal ik daar een uitgebreid verslag van maken op de site. Ik kan je al wel vertellen dat het geen half werk is wat gedaan gaat worden!
Ik zal straks nog wat foto's posten die ik vandaag gemaakt heb bij Carrec en van de auto.
Het zou eens tijd worden! Eindelijk de 1 op 23 overschreden: http://www.mijnbluemotion.nl/tankbeurt-29-januari-24
De smalle banden hebben hier zeker aan bijgedragen, dit is de eerste volledige tank met de smalle banden.
Gisteren zijn twee AeroFinns ingebouwd en een aantal additieven toegevoegd bij de olie, koelvloeistof en brandstof.
Ik kan nog niks concreets over het resultaat melden. Wel reed ik op de heenweg (Zeeland - Groningen, 320 km) 4,5L/100km en op de terugweg 4,2L/100km. Maar hieruit kun je geen conclusies trekken.
Ik hoop binnenkort geavanceerde apparatuur te kunnen regelen waarmee nauwkeurig het effect van de veranderingen gemeten kan worden.
De aerodynamica speelt inderdaad een heel belangrijke rol. Ik ben van de week langs geweest bij Actiflow http://www.actiflow.nl om het e.e.a. te bespreken m.b.t. de aerodynamica van mij auto. Ik weet niet of hier nog iets concreets uit voort zal komen.
De aerodynamica wordt hoe dan ook verbeterd, gladde voorbumper, achterbumper aanpassen + diffusor en afdekplaat onder de motor. Ook wil ik een compleet dichte grill die op de motorkap aansluit, maar zoals je aangeeft zou dat in de zomer voor problemen kunnen zorgen. Ik zal dit met Carrec overleggen.
Update voor deze week:
Afgelopen week zijn de spiegels binnengekomen en een nauwkeurige weegschaal.
Ik denk dat a.s. zaterdag de spiegels erop gaan.
Aardig drukke week achter de rug. Gisteren de auto weer opgehaald bij Carrec, en heb een uitgebreid verslag met foto's op de site gezet.
Kort samengevat is het hele inlaattraject aangepast en verbeterd, is er hier een daar wat gewicht bespaard en is de bodemplaat onder de auto gemonteerd.
Voor de behandeling:
Na de behandeling:
Begin volgende week meer nieuws over de uitlaat!
Daar is ie dan: de 1 op 25!
http://www.mijnbluemotion.nl/1-op-25-gehaald-40
Ik heb 1250 km met een tank gedaan en een gemiddeld verbruik van 1 op 25,02 om precies te zijn.
Ben erg blij met dit resultaat!
Nu probeer ik structureel 1 op 25 te rijden en vervolgens de auto verder aanpassen voor de 1 op 30.
Ik had het al eens vermeld: over lange ritten is 1 op 27 haalbaar: http://www.mijnbluemotion.nl/lange-ritten-1-op-27-47De voorste remschijven zijn dringend aan vervanging toe. Ik ben eens gaan zoeken naar lichtere schijven i.p.v. standaard en heb ze gevonden: http://www.mijnbluemotion.nl/lichtere-remschijven-43
Morgen worden ze gemonteerd!
De banden zijn geen speciale ecobanden, ze zijn gewoon erg smal: 165 mm. Bandenspanning 3,5 bar
Ik wil in 1 klap zoveel mogelijk gewicht kwijt. Kunststof ruiten staan in de planning, carbon motorkap en achterklep, achterbank eruit, twee lichte kuipstoelen en er zal vast nog wel meer volgen. Ik zou inderdaad heel graag een 3L stuur hebben, maar daar vragen ze zo belachelijk veel voor. Een sportstuur lijkt mij daarom voordeliger, maar een 3L is natuurlijk wel mooier en heeft een OEM uitstraling. Wie weet ga ik toch eens rondkijken op ebay e.d.
Versnellingsbak zijn we nog niet over uit. De eindoverbrengingen van mijn bak zijn eigenlijk al de langste in z'n soort. Waarschijnlijk gaat er daarom een zesbak onder komen.
Het motorblok is inderdaad zwaar, zeker vergeleken met een 3L. Maar 1 van de weinige dingen die voor dit project vaststaat is dat de motor erin blijft. Het moet met deze 1.9 TDI gebeuren.
Ik zou graag een Lupo 3L hebben, of alleen al in rijden. Ik ben niet zozeer een zuinigheidsfanaat maar wel zeer geïnteresseerd in techniek. En de 3L zit boordevol techniek en innovatie. Inderdaad mooi om te zien dat die Porsche tuner ook om die reden een Lupo 3L reed!
Over verlagen gesproken, hij is maximaal verlaagd en zaterdag gaat er een nieuwe verlagingsset onder: http://www.mijnbluemotion.nl/nieuwe-verlagingsset-50
Ik heb zelfs plannen voor een carbon dak waarbij uiteraard de antenne zou komen te vervallen. Er zit nu al een verkorte Sharan antenne op.
Er komen ook originele gecleanede bumpers op, de stoostrips zijn weg en de onderlip is eraan vastgelast, dus geen naden. De strips op de deuren blijven zitten, anders moet ik twee zijkanten over laten spuiten dat kost te veel.
Maar je hebt gelijk, je moet ook een hoop kleine dingen doen, opgeteld bij elkaar ga je dat merken. Er zal ook LED verlichting in komen.
Ik zou zeggen houd het in de gaten er gaat nog een hoop gebeuren!
De carbon kap weegt 6,2 kilo minder. Origineel weegt ie 16,9 kilo.
Aan de chauffeur valt weinig te doen :D
Morgen gaat de auto op de rollenbank bij Van Vught Tuning en wordt het motormanagement aangepast op de gewijzigde in- en uitlaat.
Vagtechniek heeft het beleid geen auto's te tunen met mechanische aanpassingen. Om die reden is in goed overleg met Vagtechniek besloten de motormanagementafstelling elders te doen. VVT is bereid genomen dit op zich te nemen.
Wordt dus een dagje Groningen morgen!
Gisteren dus naar Van Vught Tuning voor het aanpassen van de chip.
Op de rollenbank:
Sinds de aangepaste inlaat zat er een behoorlijk dip onder de 2000 rpm, hier goed zichtbaar:
Dit is het eindresultaat:
(o.a. na het vervangen van de luchtmassameter)
Verslag en video's staan op de site!
Eergisteren getankt en weer de 1 op 26 gehaald: http://www.mijnbluemotion.nl/tankbeurt-30-april-54
De komende weken goed kijken hoe (zuinig) het rijdt, daarna eventueel weer langs VVT voor aanpassingen.
mdat ik in Duitsland en Oostenrijk geen internet had, lieten de updates even op zich wachten. Van het weekend uit Oostenrijk teruggekomen en heb op de heenweg een verbruik van 1 op 28,6 gehaald: http://www.mijnbluemotion.nl/naar-oostenrijk-1-op-28-59
Geïnspireerd door de wereldkampioenen John en Helen Taylor ben ik tot het maximale gegaan. Dit betekent zoveel mogelijk op de rechterbaan, meerijden met vrachtwagens. Uiteraard heb ik tussendoor overnacht. Ik had nog ruim 15 liter over toen ik arriveerde.
Ik ben er nog (lang) niet. Nu wordt het zaak dat de auto een stuk lichter wordt en dat o.a. de versnellingsbak eraan moet geloven.
Langer maken, of een zesbak!
Vandaag weer een roetmeting laten doen.
Dankzij de aanpassingen van afgelopen maanden stoot de auto nu heel weinig roet uit: k-waarde van 0.36. Vorige keer was dat 2.90. De maximaal toelaatbare waarde is 3.00. Dat is dus een hele verbetering!
Ik heb me van het weekend druk gemaakt en de auto is 44,6 kilo lichter: http://www.mijnbluemotion.nl/eerste-die ... o-kwijt-62
Allereerst de carbon kap 8,3 kg
Hoedenplank 2,4 kg
Achterbank 27 kg (!)
Gordels achter 2,3 kg
Isolatie 1 kg
Speakers achter 2,4 kg
diversen 1,3 kg
Weg ermee:
Niet veel maar iedere kilo telt:
Achterin zit toch niemand meer dus weg die speakers
Meneer achterbank blijft voortaan thuis
Ik had nog flink wat gewicht kunnen besparen als ik de goede onderstellen had gehad voor deze Porsche replica stoelen:
Ze wegen 6,4 kg per stuk (excl onderstel), de originele stoelen 23,2 kg!
Zo ziet het er nu uit:
Ik kom er niet vaak meer, maar gisteren heb ik weer eens getankt
Heb een aantal persoonlijke records gebroken: 1411,5 km op één tank, 52,24 liter getank = 1 op 27,02.
http://www.mijnbluemotion.nl/tankbeurt- ... 1-op-27-63
De 1 op 27 met woon-werkverkeer had ik nog niet gehaald.
De wagen is terug van de spuiter.
De schade aan het achterscherm is gerepareerd en ik heb tegelijkertijd twee gecleanede bumpers mee laten spuiten en dit is het resultaat:
De stootstrips zijn dus weggewerkt, de koplampsproeiers (afdekkapjes) bovenop de bumper zijn weg en er zit weer een originele strakkere onderlip aan de voorbumper die tevens eraan vastgelast is dmv kunststoflassen.
Lekker glad en strak voor weer wat minder luchtweerstand!
Er is de laatste weken niets aan de auto veranderd, daarom was het een tijdje rustig rondom het project. Vanaf nu komen er weer updates aan, o.a. over verbruiksresultaten woon-werk, APK en reparatie koelsysteem, gewichtsreductie (accu, stoelen, achterklep, ruiten), elektronische stuurpomp, versnellingsbak en de finalerit naar Stockholm.
Vorige week heeft de auto een kleine beurt gehad bij Vagtechniek.
De volgende aanpassing aan de auto is een elektronische stuurpomp:
Binnenkort meer info daarover.
Heb ik: http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/374006.html
Mijn auto moest gisteren gekeurd worden en hij is goedgekeurd: http://www.mijnbluemotion.nl/apk-goedgekeurd-72
Gelijk de radiateur laten vervangen, want die was lek en had meer de vorm van een banaan gekregen
Als voorbereiding voor het inbouwen van de elektronische stuurpomp is gisteren bij Carrec Technocenter de accu naar achteren verplaatst.
Meteen een lichtere accu gemonteerd:
Steunen gemaakt voor de stuurpomp:
Er is nog geen datum geprikt voor wanneer de pomp ingebouwd gaat worden. Het inbouwen zal veel improviseren worden!
Stuurbekrachtiging wil ik er absoluut in houden. Ook blijft de auto niet zo, die smalle banden zijn puur voor dit project. Ik blijf niet altijd met 165 banden rijden.
Tijdje terug een vergelijkingtest gedaan met een nieuwe Golf VI BlueMotion die toen getest werd door autovandaag.nl.
Beide auto's waren even zuinig! Zie het volledige verslag op autovandaag.nl.
Het duurde even voordat ik het juiste gereedschap had, maar de carbon klep is gemonteerd + lexaan achterruit: http://www.mijnbluemotion.nl/carbon-ach ... an-ruit-80
De gewichtsbesparing is hierdoor 9,3 kilo. Ik heb alles opgeteld en blijk al 102 kilo bespaard te hebben! En er volgt nog meer..
De auto staat nu deze week bij Carrec Technocenter voor de laatste aanpassingen, o.a. voor het inbouwen van de elektronische stuurpomp, updates volgen!
Zoals gezegd staat de auto nu bij Carrec Technocenter voor behoorlijk ingrijpende aanpassingen.
De stuurpomp wordt ingebouwd + schakelaar zodat ik hem op de snelweg uit kan zetten. Zo'n pomp inbouwen is enorm veel werk, het is natuurlijk niet plug-and-play. Alles moet op maat gemaakt worden.
Dit betekent dus ook dat de oude pomp plus aircopomp komen te vervallen, andere multiriem, nieuwe distributieriem (als toch alles los is). Timing op tijd zetten, bleek nu niet zo te zijn, dus dat levert ook weer winst op.
Daarnaast komt er een langere vijfde versnelling in, precieze details hierover heb ik nog niet.
Kortom: er wordt hard aan gewerkt en ik heb er alle vertrouwen in dat het een succes wordt.
De auto heeft ruim een week bij Carrec Technocenter gestaan voor mooie updates. De elektronische stuurpomp is gemonteerd.
Prachtig stukje maatwerk vind ik zelf
Ook is de versnellingsbak voorzien van een langere vijfde versnelling. Bij 1800 toeren reed de auto 84 km/u, nu 90. Oftewel minder toeren bij dezelfde snelheid!
Nog een paar updates en dan zijn we klaar voor de rit naar Stockholm. Leuk hierbij te vermelden is dat Shell de brandstof hiervoor sponsort!
Wat je niet wilt maar toch gebeurt: de auto gaat een dag voor vertrek stuk. CRISIS.
Turbo is stuk en nog een aantal zaken. Op dit moment wordt er bij Carrec Technocenter met man en macht gewerkt om de auto weer rijdend te krijgen, want morgen om 10 uur willen we vertrekken voor de rit naar Stockholm!
Dit is echt een zware domper, maar aan de andere kant is het helemaal erg als dit tijdens de reis gebeurt.
Het wordt nu dus wel heel spannend!
Updates volgen.
De auto rijdt weer!! http://www.mijnbluemotion.nl/auto-rijdt-weer-85
Nieuwe turbo, rijdt wel anders en is niet optimaal, maar we gaan er het beste van maken. Morgen 10 uur vertrekken vanuit Amsterdam!
En het mooie is, de reis is LIVE te volgen via http://www.mijnbluemotion.nl/live
We zijn in Denemarken aanbeland, verbruiksmeter staat op 3,3L/100km, maar met de huidige problemen is het maar de vraag of we het morgen wel halen.
Nooit eerder heb ik met deze auto 800km aan 1 stuk gereden en nu komen er problemen naar voren die we morgenochtend moeten oplossen anders zal ik de 1 op 30 naar Stockholm niet halen ben ik bang.
Lees hier de update.
WE HEBBEN HET GEHAALD!!
Na 1615,17 zenuwslopende kilometers hebben we onze eindbestemming bereikt: Shell tankstation aan het Lindhagensplan in Stockholm. Niet alleen hebben we Stockholm gehaald, maar hebben we het doel van 1 op 30 ruimschoots overschreden. Er kon exact 51 liter bijgetankt worden, wanneer je de gereden afstand deelt door dit aantal liters kom je op een verbruik van
31,67 km/L
Lees hier hoe we het voor elkaar gekregen hebben: http://www.mijnbluemotion.nl/we-hebben-het-gehaald-88
-Rick