Het grote biodiesel topic, watskeburt?!

Alle Modificaties, tweaks & verbeteringen die je maar kan verzinnen om je verbruik te verlagen aan je 3L!

Moderator: reichbus

Gebruikersavatar
EJR Autotechniek
Bevriend 3L garagebedrijf
Bevriend 3L garagebedrijf
Berichten: 353
Lid geworden op: 12 jan 2014, 19:41
Echte naam: Eldert-Jan
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 26 feb 2002
Kilometerstand: 231545
Transmissie: Automaat
Kleur: Candy Wit - LB9A
Locatie: Drogeham (Friesland)
Contacteer:

Re: Het grote biodiesel topic

Bericht door EJR Autotechniek »

Gargamel schreef:Er rijden heel veel mensen al jaren zonder problemen. en verwarming en extra filters zijn niet nodig. EJR heeft al meer aangegeven dat hij er niet positief tegen over staat. Jammer dat hij zich er zelf niet even in verdiept, nog maar een keer een opfrissertje dus. Biodiesel heeft een reinigende werking en neemt oud vuil mee naar je filters, daarom waarschuwen we daar ook voor, maar na 1 en soms na twee filterwisselingen is het probleem over. Biodiesel wordt gefilterd op 1 Mu, en normale diesel op 5 Mu. dus het is veel schoner. Alleen in de winter kan je vlokken krijgen, dus moet je rekening houden dat je niet de hele winter door kan ruiden op 100% biodiesel. Je moet dan mengen met dino. of er een tijdje mee stoppen, net wat je wilt. Wij zijn voorstander van een ander filter dan de meeste fabrikanten steken. de reden is dat er niet altijd een retour loopt over het filter. Daarnaast zijn de fabrieksfilters niet altijd even handig te vervangen, en zitten dan ook nog eens op een klotte plek. zoals bij de audi A2.
Er heeft zoveel troep en water onder in de tank gezeten, dat daar door het filter is volgelopen. Goed te weten dat dat er nu uit is, of dat nu volledig is vraag ik me af. zo snel een vol filter heb ik nog nooit gehoord. Voor ieder een die biodiesel rijd geven we het advies, neem altijd een reserve filter mee in de auto.
En goedkoper is het altijd. Maar we hopen dat dat niet de enige reden is dat klanten er op rijden. Wij doen het ook niet alleen voor de centjes, anders hadden we allang op moeten houden.

Voor de volhouders onder ons, hoeveel filters hebben jullie in praktijk nu moeten vervangen?

Zelf heb ik in 45000 km twee filters moeten vervangen. Ik heb een klant die al twee auto's versleten heeft, een Saab en is nu aan zijn tweede volvo bezig. Hij rijd ongeveer 60.000 km op jaar basis. heeft ook altijd een filter bij zich, een keer stil gestaan in de winter. Te lang 100 % door gereden.
Door garages wordt er niet altijd positief tegen over gestaan, en dat is niet alleen EJR,
Dat is alleen omdat ze er zelf geen ervaring mee hebben opgedaan.

voor alle positieveilingen, blijf lekker door :auto-swerve: en dien het milieu en je knip.
En Dave bedankt voor het voorzetje

de 2N's

Ik heb er niks op tegen en dit heb ik ook niet genoemd, ieder moet het zelf weten natuurlijk,en natuurlijk vind ik het een goed initiatief voor het milieu.
ik laat alleen het gevolg zien zodat mensen er zelf voor kunnen kiezen,en als mensen mij vragen zeg ik dit ook,want immers als er problemen zijn komen ze ook bij mij.
Verder niets er op tegen hoor.
Mvrgr Eldert-Jan

Afbeelding
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: Het grote biodiesel topic

Bericht door foppe »

Kijk nu begint er een goed reëel beeld te ontstaan van waarom je bio wilt rijden. Je doet het voor de sport, omdat je uit principe het niet eens bent dat er zo'n godsvermogen aan belasting op de diesel wordt geheven, wel driekwart :!:

Daarbij neem je alle ongemakken op de koop toe, zoals een extra filter wisselen, ervoor zorgen dat je altijd een reserve bij je hebt en er goed opletten dat het niet bevriest en vlokt.

Je doet het niet voor de besparing, want netto levert het nauwelijks iets op. Of het kost je geld, zoals nu bij Ralph het geval is.

Wil je geen rompslomp zoals ik en wil je geen risico, dat je auto soms stilvalt en zo, dan zou ik het je niet aanraden, want het geeft nl. wel meer gedoe. Ook met het tanken met die jerrycans zijn werkhandschoenen geen overbodige luxe.

Mocht dit allemaal voor je geen probleem zijn, zeg ik gaan met die banaan. :grin: :banana-dance:
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
ralph
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 227
Lid geworden op: 03 jan 2015, 12:25
Echte naam: ralph
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km

Re: Het grote biodiesel topic

Bericht door ralph »

Ik had me er wel in verdiept maar dat het zo snel zou gaan had ik niet verwacht ... en een beetje vermogen verlies vind ik ook geen ramp maar ik weet nu alleen ff niet meer wat normaal is voorheen ging me auto als een speer met ruim 180-185 max op navi en op de teller 195-200 gister ging hij met moeite naar de 140 150 en nu heb ik 160 op de teller gehad ligt het aan de verstuivers of de bio of een combi van beide ? Ik ga hem eerst weer aftanken met gewone diesel en kijken wat hij dan doet want ik weet wat hij voorheen deed met gewone diesel
Gebruikersavatar
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 3490
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
Echte naam: David (op zn engels)
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 384.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Het grote biodiesel topic

Bericht door 3L-Dnadave »

In de gele en groene lupos heb ik na starten met bio tijdig de brandetoffilters vervangen, maar net als emiel vond ik het reuze meevallen

Verschil in power merk ik wel, niet zodanig dat ik power te kort kom, maar na 3 ton 3L rijden voel je gewoon kleine verschillen

En je ruikt het he :)

Voor mij is het gewoon fun, die bio
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
ralph
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 227
Lid geworden op: 03 jan 2015, 12:25
Echte naam: ralph
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km

Re: Het grote biodiesel topic

Bericht door ralph »

Zoals je kan zien kan het wel snel gaan dnadave het filter wat je ziet is van feb dit jaar ... ik had geen enkel probleem voor dat ik bio in de tank deed toen het er 1 maal in zat merkte ik gelijk vermogen verlies en het filter is dus ook gelijk versmeert ... ik weet niet hoeveel troep er nog in de tank zit maar ik ga er vanuit dat het me nog wel een filter gaat kosten nu heb ik nog steeds een beetje last van vermogen verlies maar ik weet niet precies waar het van komt bio / verstuivers of een combi van beide ? ag ja me 3L doet het weer ff en we zien wel hoever hij nu.weer gaat komen :grin:
Gebruikersavatar
Gargamel
Goede 3L vriend
Goede 3L vriend
Berichten: 521
Lid geworden op: 20 feb 2014, 20:23
Echte naam: Nico
Autotype: Overige autotypes
Productiedatum: 15 jul 2002
Kilometerstand: 202000
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Cedergroen - LK6Y
Brandstof: 100% biodiesel
Locatie: Breezand
Contacteer:

Re: Het grote biodiesel topic

Bericht door Gargamel »

Ralph, ik zou na 10.000 zeker nog een keer een ander filter steken. Alaik terug ben ga ik met Wybren naar de autohobbyclub in den helder. Daar gaan we een leuk plaatsje verzinnen voor een nieuwe filterkop. Dan kost een filtervervanging daarna maar 10 euro. Verstuivers geloof ik niet zo in. En moet je ook niet in willen geloven, is een veel te duur verhaal :-(
http://www.2N-biofuels.nl voor zuinig en Co2 neutraal rijden. En ook voor goede koffie!
ralph
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 227
Lid geworden op: 03 jan 2015, 12:25
Echte naam: ralph
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km

Re: Het grote biodiesel topic

Bericht door ralph »

Nou gargamel het bewijs is er wel lijkt mij en zijn jongens geweest met een.vermogen verlies van wel 10 pk en dat door een paar vervuilde verstuivers .... dus geloven doe ik het wel maar goed meten is weten
3L-Emiel
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2443
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
Autotype: Overige autotypes
Brandstof: Normale diesel

Re: Het grote biodiesel topic

Bericht door 3L-Emiel »

Mee eens....

Dat had ik... Maar is dat van 8 jaar diesel of 1 jaar bio?
in december zal ik het zien dan tijdens het onderhoud de verstuivers er uit halen en eens goed bekijken....
verwacht eigenlijk niet veel te zien. Denk zelf het gewoon een kwestie was van de druppel die de emmer doet overlopen...


Hoe dan ook.... Wanneer nico weer in het land is weer 300 liter halen.. kan ik weer even rijden...
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2050
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
Echte naam: Guus
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jun 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N
Locatie: Wijchen

Re: Het grote biodiesel topic

Bericht door reichbus »

Even los van de vraag of biodiesel je verstuivers vervuilen of niet: reinigen kost de kop niet. Ik wil dat heel graag volgend jaar gaan doen. Gewoon uit voorzorg en omdat ik goed voor die auto wil zorgen. En ik tank geen biodiesel.
Afbeelding
frank
3L Buddy
3L Buddy
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 apr 2015, 13:13
Echte naam: frank van den berg
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 30 jun 2005
Kilometerstand: 157500
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: Het grote biodiesel topic

Bericht door frank »

waarom verstuivers reinigen ?, ik heb met golf IV SDI 520.000 km gereden en nooit wat aan de verstuivers gedaan, wel is af en toe van dat schoonmaak middel in de diesel gegooid en heb er ook een tijdje met zonnebloemolie gereden (was toen nog € 0.65 per l).

dus iets wat goed "draait" gewoon van afblijven.
lupo 3L 2006, lupo 3L 1999, polo 1.3 1996, golf 7 1.2 2014, smart 1999, chevy 3100 1950, chevy c10 1971, chev van G20 1984, 2cv 1982.
Gebruikersavatar
Gargamel
Goede 3L vriend
Goede 3L vriend
Berichten: 521
Lid geworden op: 20 feb 2014, 20:23
Echte naam: Nico
Autotype: Overige autotypes
Productiedatum: 15 jul 2002
Kilometerstand: 202000
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Cedergroen - LK6Y
Brandstof: 100% biodiesel
Locatie: Breezand
Contacteer:

Re: Het grote biodiesel topic

Bericht door Gargamel »

ok, ik dacht dat verstuivers reinigen duur zou zijn, als dat niet zo is, prima. Maar wat al gezegd is; als iets goed draait, niet aankomen.
http://www.2N-biofuels.nl voor zuinig en Co2 neutraal rijden. En ook voor goede koffie!
3L-Emiel
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2443
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
Autotype: Overige autotypes
Brandstof: Normale diesel

Re: Het grote biodiesel topic

Bericht door 3L-Emiel »

frank schreef:waarom verstuivers reinigen ?, ik heb met golf IV SDI 520.000 km gereden en nooit wat aan de verstuivers gedaan, wel is af en toe van dat schoonmaak middel in de diesel gegooid en heb er ook een tijdje met zonnebloemolie gereden (was toen nog € 0.65 per l).

dus iets wat goed "draait" gewoon van afblijven.


Bij mij draaide het dus niet meer..... Pk verlies.. daarom bij ejr schoongemaakt... Schoonmaak zooi werkt echt niet op goed vervuilde verstuivers....En nu wil ik in december zien hoeveel vuiler ze zijn geworden... Puur omdat het kan.. en omdat ik het kan..
ralph
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 227
Lid geworden op: 03 jan 2015, 12:25
Echte naam: ralph
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km

Re: Het grote biodiesel topic

Bericht door ralph »

Bij wie wil je dat laten doen reichbus ? en emiel ik ben nieuwschierig geworden wat het resultaat is na 1 jaar
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2050
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
Echte naam: Guus
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jun 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N
Locatie: Wijchen

Re: Het grote biodiesel topic

Bericht door reichbus »

ralph schreef:Bij wie wil je dat laten doen reichbus ? en emiel ik ben nieuwschierig geworden wat het resultaat is na 1 jaar
EJR heeft een apparaat staan. Er is hier op het forum al over geschreven. Het lijkt op een frituur. Daar gaan je verstuivers en die worden dan ultrasoon gereinigd. Daar staan ook ergens prijzen bij, zodat je een idee hebt. Emiel heeft ondervonden wat het verschil in vermogen was nadat hij ze had laten reinigen.
Afbeelding
ralph
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 227
Lid geworden op: 03 jan 2015, 12:25
Echte naam: ralph
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km

Re: Het grote biodiesel topic

Bericht door ralph »

Ik had het al gezien :grin: ik denk dat mijn verstuivers ook maar een keer in.de pan gaan haha ik doelde eigenlijk op de vraag of er nog meer actief zijn op dit gebied :grin:
ralph
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 227
Lid geworden op: 03 jan 2015, 12:25
Echte naam: ralph
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km

Re: Het grote biodiesel topic

Bericht door ralph »

Het vermogen lijkt terug te zijn en ik trek weer lekker vlot op bij de stoplichten zonder gebok en gestoot :grin: dit wel op gewone diesel de volgende tank beurt kiep ik er weer bio in om te kijken wat het verschil is wat ik mij af vroeg is zijn er hier ook lupo / audi rijders die de motor olie van gargamel gebruiken ???
Gebruikersavatar
Gargamel
Goede 3L vriend
Goede 3L vriend
Berichten: 521
Lid geworden op: 20 feb 2014, 20:23
Echte naam: Nico
Autotype: Overige autotypes
Productiedatum: 15 jul 2002
Kilometerstand: 202000
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Cedergroen - LK6Y
Brandstof: 100% biodiesel
Locatie: Breezand
Contacteer:

Re: Het grote biodiesel topic

Bericht door Gargamel »

Jij bent laat op Ralph :-)
http://www.2N-biofuels.nl voor zuinig en Co2 neutraal rijden. En ook voor goede koffie!
ralph
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 227
Lid geworden op: 03 jan 2015, 12:25
Echte naam: ralph
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km

Re: Het grote biodiesel topic

Bericht door ralph »

Nachtdienst gargamel
ralph
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 227
Lid geworden op: 03 jan 2015, 12:25
Echte naam: ralph
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km

Re: Het grote biodiesel topic

Bericht door ralph »

Niemand ???
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Het grote biodiesel topic

Bericht door Nietsnut »

het is ook vakantie Ralph, beetje geduld wellicht?
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Plaats reactie

Terug naar “Eco modding”