Het grote biodiesel topic, watskeburt?!

Alle Modificaties, tweaks & verbeteringen die je maar kan verzinnen om je verbruik te verlagen aan je 3L!

Moderator: reichbus

ralph
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 227
Lid geworden op: 03 jan 2015, 12:25
Echte naam: ralph
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km

Re: Het grote biodiesel topic

Bericht door ralph »

Oke mannen ik ga me er is in verdiepen
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: Het grote biodiesel topic

Bericht door foppe »

Mijn nieuw filtertje komt lekker op de originele plek ouwe gifmengert, ik hou het lekker bij gewone diesel :grin:
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
3L-Emiel
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2443
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
Autotype: Overige autotypes
Brandstof: Normale diesel

Re: Het grote biodiesel topic

Bericht door 3L-Emiel »

Ook jij moet ooit aan bio foppe.
wat dacht je van een verwarmde filterpot?
Gebruikersavatar
Gargamel
Goede 3L vriend
Goede 3L vriend
Berichten: 521
Lid geworden op: 20 feb 2014, 20:23
Echte naam: Nico
Autotype: Overige autotypes
Productiedatum: 15 jul 2002
Kilometerstand: 202000
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Cedergroen - LK6Y
Brandstof: 100% biodiesel
Locatie: Breezand
Contacteer:

Re: Het grote biodiesel topic

Bericht door Gargamel »

foppe schreef:Mijn nieuw filtertje komt lekker op de originele plek ouwe gifmengert, ik hou het lekker bij gewone diesel :grin:
Ja foppe, jij hebt diesel tegen een ander tarief, daar kunnen wij niet aan komen. Mijn maat zit al te mailen, je moet terug komen naar nederland, het raakt op lol
http://www.2N-biofuels.nl voor zuinig en Co2 neutraal rijden. En ook voor goede koffie!
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: Het grote biodiesel topic

Bericht door foppe »

Nou nee hoor dat valt wel mee met de prijs. Tis gewoon dat ik liever bij mijn broer tank.

Maar ik merk dat ik nu een comfort rijder ben geworden. Dat ding moet altijd starten en lopen en wil geen gedoe met bijmengen 's winters. Anders wil het filter wel eens verstopt raken. Daarnaast moetje hem vaker wisselen en ook gezien dat het verbruik hoger is, drukt dat de besparing ook.
Je bespaart wel enigszins iets hoor, dat geloof ik wel, maar ik ben een comfortrijder en plus het feitdat er wel een bakluchtje uit de uitlaat komt waar het vrouwtje wel eens door kan mopperen, weegt het voor mij allemaal niet op.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
ralph
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 227
Lid geworden op: 03 jan 2015, 12:25
Echte naam: ralph
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km

Re: Het grote biodiesel topic

Bericht door ralph »

Het probleem word alleen maar erger net geprobeert op de duitse autobahn mijn top snelheid ligt nog maar op max 155 op de teller .... en de navi geeft aan 145 .... terwijl dit voorheen ruim 180 op navi was en bijna 195 op de teller ik heb hier geen brug bij de hand ..... iedereen is nog op vakantie zucht ook de schakeld hij heel raar pas tussen de 3000 en 4000 toeren pfff met de hand schakeld hij wel gewoon EJR heeft ook vakantie volgende week zag ik heeft iemand een goed adres ? afstand is geen probleem zolang mijn a2 nog loopt
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: Het grote biodiesel topic

Bericht door foppe »

Balen ralph.
Als je snel geholpen wil worden, jbautoservice, of lupo3l.nl
Dat is Jos of David. Anders moet je bij de vrijetijdsleutelaars kijken op wiki.3lvrienden.nl kijken.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
ralph
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 227
Lid geworden op: 03 jan 2015, 12:25
Echte naam: ralph
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km

Re: Het grote biodiesel topic

Bericht door ralph »

Morgen mag ik tussen neus en lippen door langs bij EJR en word me brandstof filter vervangen ik laat morgeb weten of de problemen opgelost zijn alvast bedankt iedereen
3L-Emiel
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2443
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
Autotype: Overige autotypes
Brandstof: Normale diesel

Re: Het grote biodiesel topic

Bericht door 3L-Emiel »

Kijk snelle service.

Post maar een fotootje van je filter als hij er af is....
ralph
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 227
Lid geworden op: 03 jan 2015, 12:25
Echte naam: ralph
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km

Re: Het grote biodiesel topic

Bericht door ralph »

Ja emiel zeer snelle service :grin: ik moet er wel een.stukje voor rijden maar goed hopelijk zijn de problemen morgen opgelost en kan ik weer een tijdje vooruit
Gebruikersavatar
Gargamel
Goede 3L vriend
Goede 3L vriend
Berichten: 521
Lid geworden op: 20 feb 2014, 20:23
Echte naam: Nico
Autotype: Overige autotypes
Productiedatum: 15 jul 2002
Kilometerstand: 202000
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Cedergroen - LK6Y
Brandstof: 100% biodiesel
Locatie: Breezand
Contacteer:

Re: Het grote biodiesel topic

Bericht door Gargamel »

ik volg het, ik denk het wel.
Nico
http://www.2N-biofuels.nl voor zuinig en Co2 neutraal rijden. En ook voor goede koffie!
Gebruikersavatar
EJR Autotechniek
Bevriend 3L garagebedrijf
Bevriend 3L garagebedrijf
Berichten: 353
Lid geworden op: 12 jan 2014, 19:41
Echte naam: Eldert-Jan
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 26 feb 2002
Kilometerstand: 231545
Transmissie: Automaat
Kleur: Candy Wit - LB9A
Locatie: Drogeham (Friesland)
Contacteer:

Re: Het grote biodiesel topic

Bericht door EJR Autotechniek »

Ralph is net hier geweest en het brandstoffilter was de oorzaak zie foto,en dit al na 3 jerrycans bio diesel,ik wil niets of niemand hier benadelen maar wel waarschuwen dat bio diesel rijden enige aanpassing vereist zo als een verwarming element en extra filters,of je moet het voor lief nemen dat je het brandstoffilter vaak moet vervangen en af en toe je verstuivers moet laten reinigen, maar ik vraag mij dan hierin af wat goedkoper rijden is.



Afbeelding
Mvrgr Eldert-Jan

Afbeelding
Gebruikersavatar
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 3490
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
Echte naam: David (op zn engels)
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 384.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Het grote biodiesel topic

Bericht door 3L-Dnadave »

in dit bio topic staat ook vermeld dat biodiesel hygroscopisch is, vuilaantrekkend.
al het opgespaarde troep in je tank van de afgelopen 15 jaar zal bij de eerste jerrycans biodiesel dus worden losgetrokken en naar je filter stromen.
Daarom wordt aangeraden om vlak na het starten met biodiesel de filter eens wat sneller te vervangen.
in principe zou dit dan eenmalig moeten zijn.
Maar vooraf de tank eens reinigen is natuurlijk ook een optie.

ik vraag me trouwens af of dit ffilter niet sowieso een stukje eerder vervangen had moeten worden, en of dit met normale diesel ook niet snel een probleem was geworden.

Maar EJR heeft wel gelijk : als je aan bio begint moet je je wel eerst inlezen zodat je weet wat je te wachten staat. En voor de prijs alleen zou je het niet moeten doen, want het is inderdaad maar de vraag of je goedkoper uit bent als je vervoer/opslag/filters/onderhoud/meerverbruik allemaal meeeberekend.
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
Gebruikersavatar
EJR Autotechniek
Bevriend 3L garagebedrijf
Bevriend 3L garagebedrijf
Berichten: 353
Lid geworden op: 12 jan 2014, 19:41
Echte naam: Eldert-Jan
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 26 feb 2002
Kilometerstand: 231545
Transmissie: Automaat
Kleur: Candy Wit - LB9A
Locatie: Drogeham (Friesland)
Contacteer:

Re: Het grote biodiesel topic

Bericht door EJR Autotechniek »

3L-Dnadave schreef:in dit bio topic staat ook vermeld dat biodiesel hygroscopisch is, vuilaantrekkend.
al het opgespaarde troep in je tank van de afgelopen 15 jaar zal bij de eerste jerrycans biodiesel dus worden losgetrokken en naar je filter stromen.
Daarom wordt aangeraden om vlak na het starten met biodiesel de filter eens wat sneller te vervangen.
in principe zou dit dan eenmalig moeten zijn.
Maar vooraf de tank eens reinigen is natuurlijk ook een optie.

ik vraag me trouwens af of dit ffilter niet sowieso een stukje eerder vervangen had moeten worden, en of dit met normale diesel ook niet snel een probleem was geworden.

Maar EJR heeft wel gelijk : als je aan bio begint moet je je wel eerst inlezen zodat je weet wat je te wachten staat. En voor de prijs alleen zou je het niet moeten doen, want het is inderdaad maar de vraag of je goedkoper uit bent als je vervoer/opslag/filters/onderhoud/meerverbruik allemaal meeeberekend.

Het Filter van Ralph is op 18- 2-2015 vervangen dat is kort geleden, als het zo is dat de rommel in je tank los laat en in je filter gaat zitten kun je de eerste 10.000km wel een paar keer wisselen denk ik.
Een goede tank reiniging voor de tijd lijkt mij dan noodzakelijk.
Mvrgr Eldert-Jan

Afbeelding
Gebruikersavatar
Gargamel
Goede 3L vriend
Goede 3L vriend
Berichten: 521
Lid geworden op: 20 feb 2014, 20:23
Echte naam: Nico
Autotype: Overige autotypes
Productiedatum: 15 jul 2002
Kilometerstand: 202000
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Cedergroen - LK6Y
Brandstof: 100% biodiesel
Locatie: Breezand
Contacteer:

Re: Het grote biodiesel topic

Bericht door Gargamel »

Er rijden heel veel mensen al jaren zonder problemen. en verwarming en extra filters zijn niet nodig. EJR heeft al meer aangegeven dat hij er niet positief tegen over staat. Jammer dat hij zich er zelf niet even in verdiept, nog maar een keer een opfrissertje dus. Biodiesel heeft een reinigende werking en neemt oud vuil mee naar je filters, daarom waarschuwen we daar ook voor, maar na 1 en soms na twee filterwisselingen is het probleem over. Biodiesel wordt gefilterd op 1 Mu, en normale diesel op 5 Mu. dus het is veel schoner. Alleen in de winter kan je vlokken krijgen, dus moet je rekening houden dat je niet de hele winter door kan ruiden op 100% biodiesel. Je moet dan mengen met dino. of er een tijdje mee stoppen, net wat je wilt. Wij zijn voorstander van een ander filter dan de meeste fabrikanten steken. de reden is dat er niet altijd een retour loopt over het filter. Daarnaast zijn de fabrieksfilters niet altijd even handig te vervangen, en zitten dan ook nog eens op een klotte plek. zoals bij de audi A2.
Er heeft zoveel troep en water onder in de tank gezeten, dat daar door het filter is volgelopen. Goed te weten dat dat er nu uit is, of dat nu volledig is vraag ik me af. zo snel een vol filter heb ik nog nooit gehoord. Voor ieder een die biodiesel rijd geven we het advies, neem altijd een reserve filter mee in de auto.
En goedkoper is het altijd. Maar we hopen dat dat niet de enige reden is dat klanten er op rijden. Wij doen het ook niet alleen voor de centjes, anders hadden we allang op moeten houden.

Voor de volhouders onder ons, hoeveel filters hebben jullie in praktijk nu moeten vervangen?

Zelf heb ik in 45000 km twee filters moeten vervangen. Ik heb een klant die al twee auto's versleten heeft, een Saab en is nu aan zijn tweede volvo bezig. Hij rijd ongeveer 60.000 km op jaar basis. heeft ook altijd een filter bij zich, een keer stil gestaan in de winter. Te lang 100 % door gereden.
Door garages wordt er niet altijd positief tegen over gestaan, en dat is niet alleen EJR,
Dat is alleen omdat ze er zelf geen ervaring mee hebben opgedaan.

voor alle positieveilingen, blijf lekker door :auto-swerve: en dien het milieu en je knip.
En Dave bedankt voor het voorzetje

de 2N's
http://www.2N-biofuels.nl voor zuinig en Co2 neutraal rijden. En ook voor goede koffie!
3L-Emiel
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2443
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
Autotype: Overige autotypes
Brandstof: Normale diesel

Re: Het grote biodiesel topic

Bericht door 3L-Emiel »

Ik vervang gewoon elke jaar de filter...
en elk jaar valt het me erg mee hoe vervuild hij is.....
denk dat ik hem dit jaar gewoon als test maar eens laat zitten...


Verstuivers... Tja vervuild maar of dat door de eerste 8 jaar gebruik is of de laatste 2 is natuurlijk niet aan te geven.... En nu ik er aan denk.... De chip van jos was eerder dan de biodiesel.. en ook toen was hij net zo snel als op de testbank bij ejr..en dus ook bij het eerste chippen al vervuild.. . Dus hou het maar op vervuiling de eerste 8 jaar..
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Het grote biodiesel topic

Bericht door Nietsnut »

Je vergeet 1 ding, jouw tank is met acticide gereinigd waardoor je alleen de vervuiling uit de brandstofslangen voor je kiezen krijgt.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
ralph
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 227
Lid geworden op: 03 jan 2015, 12:25
Echte naam: ralph
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km

Re: Het grote biodiesel topic

Bericht door ralph »

Ten eerste iedereen bedankt voor het mee denken ten tweede EJR bedankt voor je snelle service zo vlak voor je vakantie ik heb net 160 km gereden de auto bokt niet meer en trekt weer zonder stoten op en schakelt weer op tijd echter heb ik nog wel het idee dat het vermogen nog niet geheel terug is... ik denk dat dit komt door vervuilde verstuivers toen ik bij foppe en wybren kwam voor de veren test had ik nog nooit op bio gereden en ik merkte al duidelijk verschil op de terug weg toen ik de auto had afgetankt met bio dus blijkbaar is de bio meteen gaan werken in de tank .... wat gagamel zegt dat klopt de bio diesel in de jerrycans ziet er helder uit en er ligt geen vuil op de bodem hiervan kan het dus niet zijn :grin:
Gebruikersavatar
Gargamel
Goede 3L vriend
Goede 3L vriend
Berichten: 521
Lid geworden op: 20 feb 2014, 20:23
Echte naam: Nico
Autotype: Overige autotypes
Productiedatum: 15 jul 2002
Kilometerstand: 202000
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Cedergroen - LK6Y
Brandstof: 100% biodiesel
Locatie: Breezand
Contacteer:

Re: Het grote biodiesel topic

Bericht door Gargamel »

Ralph, het klopt ook dat je minder vermogen kan hebben met biodiesel, het zou eigen moeten zijn zo, maar ander ervaren geen verlies.
er zit gewoon wat minder vermogen in biodiesel dan gewone diesel. het is niet veel, maar het kan dus wel.
http://www.2N-biofuels.nl voor zuinig en Co2 neutraal rijden. En ook voor goede koffie!
ralph
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 227
Lid geworden op: 03 jan 2015, 12:25
Echte naam: ralph
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km

Re: Het grote biodiesel topic

Bericht door ralph »

Ik heb nu een mix van 50-50 er in nu ff zo goed als leeg rijden en dan is aftanken.aan de pomp kijken.of ik dan meer power onder de kap heb
Plaats reactie

Terug naar “Eco modding”