Het grote biodiesel topic, watskeburt?!

Alle Modificaties, tweaks & verbeteringen die je maar kan verzinnen om je verbruik te verlagen aan je 3L!

Moderator: reichbus

A2rijder
3L Maat
3L Maat
Berichten: 189
Lid geworden op: 22 sep 2015, 20:58
Echte naam: Anton
Autotype: Overige autotypes
Kilometerstand: 999.999km
Transmissie: Automaat
Kleur: Ebonyschwarz Perleffekt, 4Z - LZ9W
Brandstof: Mix diesel / biodiesel
Locatie: Delft

Re: Het grote biodiesel topic, watskeburt?!

Bericht door A2rijder »

Hallo Gargamel,

Ik plaats dit op forum omdat ik vermoed dat andere ook het antwoord willen weten.
De Sjoemel Diesels maken teveel NOx
Met een water filter op de uitlaat kan ik de HNO3 eruit filteren.... Krijg je Salpeterzuur!

Als ik vooraf een hoeveelheid Natrium Hydroxide in het water oplos en de Salpeterzuur eruit filterde?
Dan word het vloeibare kunstmest, dus niet gevaarlijk zoals pure Salpeterzuur/Waterstofnitraat.

Dat hoeft dan niet in breekbaar glas omdat metalen en plastic vaak oplossen maar RVS tank is dan voldoende, dus bots veilig in auto...
Dit lijkt mij een goede oplossing voor het milieu/VW probleem, een rijdende kunstmest fabriek in bestelbusje?

Maar.. ik las dat op pure Biodiesel de roetuitstoot nihil werd, hoe zit het nu met NOx uitstoot, weet je dat?
Als je de uitlaat via slang naar waterbak voerde en laat borrelen en bovenin ontluchten krijg je van schoon water met vervuilde NOx neerslag
namelijk Salpeterzuur, wel is 4 kuub lucht erg veel maar in theorie, mijn bus is ruim genoeg?

Het vooraf toevoegen van Kalium of Natrium Hydroxide lijkt me niet gevaarlijk, en hoeveel ervaring hebben jullie hierin en is er ook nog meet apparatuur of alleen teststrookjes?

Zelf zit ik met vergeten info als oudere dus ik twijfel en wil beslist geen fouten maken.
Rondrijden met alleen het water filter voor NOx opvang is Salpeterzuur en bij een lek, elk metaal word aangetast, RVS of Aluminium dus weg auto!
Daarom wil ik vooraf die 2e stof voor rijdende kunstmest fabriek maken.

Voor ik echt de weg op ga, de Diesel Heftruck op eigen terrein word het testvoertuig!
En ja, die kan ook wel enige Bio diesel hebben.... en staat meestal binnen dus geen Diesel mengsel nodig!
Laatst gewijzigd door A2rijder op 06 okt 2015, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Whit3L
3L Buddy
3L Buddy
Berichten: 94
Lid geworden op: 07 mei 2014, 20:08
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 178000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Candy Wit - LB9A
Locatie: Heerhugowaard

Re: Het grote biodiesel topic, watskeburt?!

Bericht door Whit3L »

Mij Lupo is 2 keer stil komen te staan. Geen idee wat het probleem uiteindelijk is geweest. Ik ben weer op diesel gaan rijden en geen problemen meer gehad.

2 keer kreeg je lupo geen brandstof. Brandstof filter is vervangen. Vlotter geheel gereinigd. Ik durf het niet meer aan, ook omdat ik af toe mijn kinderen in de auto heb. De eerste keer dat de lupo stil kwam te staan was op een druk kruispunt.

Plus dat je brandstof moet gaan "regelen" en in de winter moet gaan mengen. Te veel gedoe vond ik het.

De lupo roet helaas wel weer met normale diesel.
Gebruikersavatar
Gargamel
Goede 3L vriend
Goede 3L vriend
Berichten: 521
Lid geworden op: 20 feb 2014, 20:23
Echte naam: Nico
Autotype: Overige autotypes
Productiedatum: 15 jul 2002
Kilometerstand: 202000
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Cedergroen - LK6Y
Brandstof: 100% biodiesel
Locatie: Breezand
Contacteer:

Re: Het grote biodiesel topic, watskeburt?!

Bericht door Gargamel »

A2rijder schreef:Hallo Gargamel,

Ik plaats dit op forum omdat ik vermoed dat andere ook het antwoord willen weten.
De Sjoemel Diesels maken teveel NOx
Met een water filter op de uitlaat kan ik de HNO3 eruit filteren.... Krijg je Salpeterzuur!

Als ik vooraf een hoeveelheid Natrium Hydroxide in het water oplos en de Salpeterzuur eruit filterde?
Dan word het vloeibare kunstmest, dus niet gevaarlijk zoals pure Salpeterzuur/Waterstofnitraat.

Dat hoeft dan niet in breekbaar glas omdat metalen en plastic vaak oplossen maar RVS tank is dan voldoende, dus bots veilig in auto...
Dit lijkt mij een goede oplossing voor het milieu/VW probleem, een rijdende kunstmest fabriek in bestelbusje?

Maar.. ik las dat op pure Biodiesel de roetuitstoot nihil werd, hoe zit het nu met NOx uitstoot, weet je dat?
Als je de uitlaat via slang naar waterbak voerde en laat borrelen en bovenin ontluchten krijg je van schoon water met vervuilde NOx neerslag
namelijk Salpeterzuur, wel is 4 kuub lucht erg veel maar in theorie, mijn bus is ruim genoeg?

Het vooraf toevoegen van Kalium of Natrium Hydroxide lijkt me niet gevaarlijk, en hoeveel ervaring hebben jullie hierin en is er ook nog meet apparatuur of alleen teststrookjes?

Zelf zit ik met vergeten info als oudere dus ik twijfel en wil beslist geen fouten maken.
Rondrijden met alleen het water filter voor NOx opvang is Salpeterzuur en bij een lek, elk metaal word aangetast, RVS of Aluminium dus weg auto!
Daarom wil ik vooraf die 2e stof voor rijdende kunstmest fabriek maken.

Voor ik echt de weg op ga, de Diesel Heftruck op eigen terrein word het testvoertuig!
En ja, die kan ook wel enige Bio diesel hebben.... en staat meestal binnen dus geen Diesel mengsel nodig!
Deze vraag moet je niet hier stellen. Daar is dit topic niet voor.
Nico
http://www.2N-biofuels.nl voor zuinig en Co2 neutraal rijden. En ook voor goede koffie!
Gebruikersavatar
Gargamel
Goede 3L vriend
Goede 3L vriend
Berichten: 521
Lid geworden op: 20 feb 2014, 20:23
Echte naam: Nico
Autotype: Overige autotypes
Productiedatum: 15 jul 2002
Kilometerstand: 202000
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Cedergroen - LK6Y
Brandstof: 100% biodiesel
Locatie: Breezand
Contacteer:

Re: Het grote biodiesel topic, watskeburt?!

Bericht door Gargamel »

Whit3L schreef:Mij Lupo is 2 keer stil komen te staan. Geen idee wat het probleem uiteindelijk is geweest. Ik ben weer op diesel gaan rijden en geen problemen meer gehad.

2 keer kreeg je lupo geen brandstof. Brandstof filter is vervangen. Vlotter geheel gereinigd. Ik durf het niet meer aan, ook omdat ik af toe mijn kinderen in de auto heb. De eerste keer dat de lupo stil kwam te staan was op een druk kruispunt.

Plus dat je brandstof moet gaan "regelen" en in de winter moet gaan mengen. Te veel gedoe vond ik het.

De lupo roet helaas wel weer met normale diesel.
Jammer, dat het zo is gelopen. Het kan ook een filter kwestie zijn geweest. Gelukkig rijden er nog die echt probleemloos door tuffen. Dus het kan gewoon wel, maar er zijn toch luitjes die de filter wisseling in het begin als een manke zien van onze brandstof. En dat is het niet. Een vlok in de winter dat kan. Ja en dan moet je even wat mengen, en wel tijdig. Echt hoor, ik tank op de winter maanden niet meer dan 40 ltr dino.
Nico
http://www.2N-biofuels.nl voor zuinig en Co2 neutraal rijden. En ook voor goede koffie!
Gebruikersavatar
Wybren
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 419
Lid geworden op: 24 apr 2014, 21:46
Echte naam: Wybren
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 07 jun 2001
Kilometerstand: 450.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Ebonyschwarz Perleffekt, 4Z - LZ9W
Brandstof: Mix diesel / biodiesel
Locatie: HHW

Re: Het grote biodiesel topic, watskeburt?!

Bericht door Wybren »

Ja ja ik zal deze keer op tijd bijmengen, vorige keer staat nog in mijn geheugen. Dat was voor mij de eerste en enige keer dat ik problemen had door de biodiesel. Auto rijd er prima op.
“blij dat ik rij in mijn zwart metallic A2tje”
rob.showa
Goede 3L vriend
Goede 3L vriend
Berichten: 578
Lid geworden op: 13 jan 2014, 03:08
Echte naam: Rob
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 28 feb 2000
Kilometerstand: 329.035km
Transmissie: Automaat
Kleur: Zwart - L041
Brandstof: 100% biodiesel
Locatie: Dodewaard

Re: Het grote biodiesel topic, watskeburt?!

Bericht door rob.showa »

Na de winter weer gewoon over op biodiesel maar momenteel ....... gewoon op dinosap.
Mijn auto staat zowel thuis als op het werk gewoon buiten en met af en toe eens een nachtvorstje...
Heeft me vorig jaar toch wat problemen opgeleverd.
Rij dus vanaf de eerste nachtvorst op normale diesel.
I drive my car as I Q my meat ..... Low & Slow

Hyundai Ioniq Electric White 28kWh '18
Mazda MX6 2.5V6 KLZE antraciet '92 2x3cyl
Yamaha XJ 900 '92
Quest ligfiets
Whit3L
3L Buddy
3L Buddy
Berichten: 94
Lid geworden op: 07 mei 2014, 20:08
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 178000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Candy Wit - LB9A
Locatie: Heerhugowaard

Re: Het grote biodiesel topic, watskeburt?!

Bericht door Whit3L »

Gargamel schreef:
Whit3L schreef:Mij Lupo is 2 keer stil komen te staan. Geen idee wat het probleem uiteindelijk is geweest. Ik ben weer op diesel gaan rijden en geen problemen meer gehad.

2 keer kreeg je lupo geen brandstof. Brandstof filter is vervangen. Vlotter geheel gereinigd. Ik durf het niet meer aan, ook omdat ik af toe mijn kinderen in de auto heb. De eerste keer dat de lupo stil kwam te staan was op een druk kruispunt.

Plus dat je brandstof moet gaan "regelen" en in de winter moet gaan mengen. Te veel gedoe vond ik het.

De lupo roet helaas wel weer met normale diesel.
Jammer, dat het zo is gelopen. Het kan ook een filter kwestie zijn geweest. Gelukkig rijden er nog die echt probleemloos door tuffen. Dus het kan gewoon wel, maar er zijn toch luitjes die de filter wisseling in het begin als een manke zien van onze brandstof. En dat is het niet. Een vlok in de winter dat kan. Ja en dan moet je even wat mengen, en wel tijdig. Echt hoor, ik tank op de winter maanden niet meer dan 40 ltr dino.
Nico
Ik ben ook wel een voorstander van biodiesel, het liefst rij ik hier ook gewoon op. Maar al moet ik kiezen tussen betrouwbaarheid en gemak of voordelig rijden dan rij ik liever op normale diesel.
Het filter is door David na de eerste keer stilvallen vervangen, na de 2de keer alleen gecontroleerd maar was nog mooi schoon. Na 2de keer stilvallen even een paar uur gewacht en David kon de Lupo weer gewoon starten, geen reden tot uitval kunnen vinden.
Gebruikersavatar
Gargamel
Goede 3L vriend
Goede 3L vriend
Berichten: 521
Lid geworden op: 20 feb 2014, 20:23
Echte naam: Nico
Autotype: Overige autotypes
Productiedatum: 15 jul 2002
Kilometerstand: 202000
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Cedergroen - LK6Y
Brandstof: 100% biodiesel
Locatie: Breezand
Contacteer:

Re: Het grote biodiesel topic, watskeburt?!

Bericht door Gargamel »

iedereen zijn eigen beslissing, geen probleem. zelf rijd ik nu nog 100 %. Na het starten moet ik wel heel ven wachten, 20 seconden of zo voor dat hij wil trekken. Starten doet hij wel normaal. en na die 20 seconden loopt hij ook gewoon goed.
als het een beetje kouder wordt ag ik ook een beetje dino toevoegen, maar nu kan het nog wel zonder :auto-swerve:
http://www.2N-biofuels.nl voor zuinig en Co2 neutraal rijden. En ook voor goede koffie!
WouteLLL
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 344
Lid geworden op: 09 dec 2014, 14:30
Echte naam: Wouter
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Kilometerstand: 228.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Marum

Re: Het grote biodiesel topic, watskeburt?!

Bericht door WouteLLL »

In het verleden heb ik veel op 100% plantaardige olie gereden. Behalve verwarmingselementen op koelvloeistof had ik ook een elektrisch element (Diesel-Therm) die je in de leiding plaatst voor het filter of de brandstofpomp. Bij minder trekken zou je zoiets voor de brandstofpomp kunnen plaatsen, of bij zowel het filter als de brandstofpomp.

Overigens, de verstopte filters door viezigheid zou je ook als een voordeel kunnen zien: je reinigt je tank b.m.v. de biodiesel zodat je niet op een later ongelegen tijdstip stil komt te staan. En als je de tank onlangs nog handmatig hebt schoongemaakt dan hoef je ook geen problemen te verwachten.

En je kunt het zo mooi maken als je zelf wilt. Bijvoorbeeld twee filters monteren met een driewegklep. Je zet de klep om als het filter verstopt is en je verwisselt hem korte tijd later. Of met een vacuümmeter op de leiding tussen het filter en de brandstofpomp zodat je weet wanneer het filter begint te verstoppen.
Plaats reactie

Terug naar “Eco modding”