Schroefset cq betere wegligging
Moderator: reichbus
-
- Handgeschakelde vriend
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 15 mei 2014, 21:29
- Echte naam: Nils
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 20 dec 2001
- Kilometerstand: 170.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
Schroefset cq betere wegligging
Er is een topic speciaal voor de FK AK schroefset, maar niet voor de rest...
Daarom dit topic even geopend, ben benieuwd wat de mogelijkheden zijn.
Heb veel ervaring met diverse schroefsets op de Lupo/Arosa. Hieronder mijn ervaringen, gebaseerd op meningen. De één houdt nu eenmaal van kneiterhard, ik wil zelf altijd ook nog wel wat comfort. Al onderstaande setups heb ik zelf gehad en dus veel km's mee gereden.
Lupo/Arosa stock: Veel te slap, toch niet heel erg comfortabel. Op hoge snelheden zelfs iets stuiterig.
Arosa met Apex 40mm verlagingsveren: Wat strakker maar veeel te stuiterig.
Arosa met H&R cup schroefset: Keihard, maakte enorme klappen op de snelweg bij hobbels. Stuurt wel goed, behalve als je een hobbel in de bochten hebt. Dan wat zenuwachtig.
Arosa met D2 schroefset: Eindeloze instelmogelijkheden. Rijdt goed, maar niet super strak. Groot voordeel is dat je wel redelijk wat comfort kan blijven houden. Heeft redelijk wat veerweg nodig, als je te laag gaat wil hij dus makkelijk aanlopen. Ik was best tevreden over deze set, maar omdat ik voor 17 inch ging kon ik die veerweg niet gebruiken en ben ik voor een KW set gegaan.
Arosa met KW Variant 1 Inox Schroefset In 1 woord, geweldig! Super strak, toch heel veel comfort. En toch een kleine veerweg dus zonder problemen erg laag rijden. De auto rijdt met deze set alsof je een klasse grotere auto rijdt. Zij. Meergeld dubbel en dwars waard.
Lupo met Bilstein set en aangepaste veren, complete set van Ibiza Tourwagen Cup auto: Super snaar strak maar kneiterhard. Bij flinke hobbels op de snelweg komt de achterkant gewoon los van de grond bij 150 KM/H Niergordel is geadviseerd, en laat vooraf je vullingen eerst vast zetten...
Lupo 3L stock: Stugger dan standaard lupo, maar helt ondanks dat toch veel over. Stuurt niet strak.
Vragen:
Waarom past een normaal Lupo onderstel niet onder de 3L?
Het past dus wel, alleen door het afwijkende gewicht en weggedrag adviseert de fabrikant om dit niet te doen.
Welke onderstel opties zijn er er allemaal specifiek voor de 3L?
FK AK Street
H&R Schroefset
H&R Velaginsveren
....
Andere ervaringen/tips voor het beste weggedrag?
Een Whiteline Rear Anti Roll Bar schijnt erg goed te werken om de auto minder onderstuurd te krijgen. Geeft tevens een veiliger gevoel bij bochten op hogere snelheid, bijvoorbeeld doordraaiers op de snelweg.
Meer informatie:
Verlagen / andere vering monteren bij een 3L (H&R Schroefset)
FK AK Street verlaginsset voor Lupo 3L
Schroefset gekocht maar nu!?
Ps.. Als ik in onderstaand topic goed onderbouwde extra informatie zie zal ik het opnemen in de startpost als naslagwerk voor alle lezers..
Daarom dit topic even geopend, ben benieuwd wat de mogelijkheden zijn.
Heb veel ervaring met diverse schroefsets op de Lupo/Arosa. Hieronder mijn ervaringen, gebaseerd op meningen. De één houdt nu eenmaal van kneiterhard, ik wil zelf altijd ook nog wel wat comfort. Al onderstaande setups heb ik zelf gehad en dus veel km's mee gereden.
Lupo/Arosa stock: Veel te slap, toch niet heel erg comfortabel. Op hoge snelheden zelfs iets stuiterig.
Arosa met Apex 40mm verlagingsveren: Wat strakker maar veeel te stuiterig.
Arosa met H&R cup schroefset: Keihard, maakte enorme klappen op de snelweg bij hobbels. Stuurt wel goed, behalve als je een hobbel in de bochten hebt. Dan wat zenuwachtig.
Arosa met D2 schroefset: Eindeloze instelmogelijkheden. Rijdt goed, maar niet super strak. Groot voordeel is dat je wel redelijk wat comfort kan blijven houden. Heeft redelijk wat veerweg nodig, als je te laag gaat wil hij dus makkelijk aanlopen. Ik was best tevreden over deze set, maar omdat ik voor 17 inch ging kon ik die veerweg niet gebruiken en ben ik voor een KW set gegaan.
Arosa met KW Variant 1 Inox Schroefset In 1 woord, geweldig! Super strak, toch heel veel comfort. En toch een kleine veerweg dus zonder problemen erg laag rijden. De auto rijdt met deze set alsof je een klasse grotere auto rijdt. Zij. Meergeld dubbel en dwars waard.
Lupo met Bilstein set en aangepaste veren, complete set van Ibiza Tourwagen Cup auto: Super snaar strak maar kneiterhard. Bij flinke hobbels op de snelweg komt de achterkant gewoon los van de grond bij 150 KM/H Niergordel is geadviseerd, en laat vooraf je vullingen eerst vast zetten...
Lupo 3L stock: Stugger dan standaard lupo, maar helt ondanks dat toch veel over. Stuurt niet strak.
Vragen:
Waarom past een normaal Lupo onderstel niet onder de 3L?
Het past dus wel, alleen door het afwijkende gewicht en weggedrag adviseert de fabrikant om dit niet te doen.
Welke onderstel opties zijn er er allemaal specifiek voor de 3L?
FK AK Street
H&R Schroefset
H&R Velaginsveren
....
Andere ervaringen/tips voor het beste weggedrag?
Een Whiteline Rear Anti Roll Bar schijnt erg goed te werken om de auto minder onderstuurd te krijgen. Geeft tevens een veiliger gevoel bij bochten op hogere snelheid, bijvoorbeeld doordraaiers op de snelweg.
Meer informatie:
Verlagen / andere vering monteren bij een 3L (H&R Schroefset)
FK AK Street verlaginsset voor Lupo 3L
Schroefset gekocht maar nu!?
Ps.. Als ik in onderstaand topic goed onderbouwde extra informatie zie zal ik het opnemen in de startpost als naslagwerk voor alle lezers..
Laatst gewijzigd door Cuprani op 19 feb 2015, 20:43, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Schroefset cq betere wegligging
Een normaal onderstel past onder een 3l, maar aangezien het gewicht tussen een 3l en een normale lupo verschilt, wordt het afgeraden. De werking van het onderstel laat dan te wensen over.
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zwolle
Re: Schroefset cq betere wegligging
Zelf heb ik de BC Racing en die is lekker stug maar wel comfortabel. Hoogte, veren en demping is instelbaar.
Verder, wat Ap zegt, mijn eigen 3L is door alle toevoegingen inmiddels iets zwaarder geworden waardoor hij het gewicht nadert van een Lupo 1.0 waar de schroefsets wel geschikt voor zijn. Mijn auto was met ondergetekende 1000 kg op de weegbrug bij de gemeentelijke stort, daar zit dan bij:
Verder, wat Ap zegt, mijn eigen 3L is door alle toevoegingen inmiddels iets zwaarder geworden waardoor hij het gewicht nadert van een Lupo 1.0 waar de schroefsets wel geschikt voor zijn. Mijn auto was met ondergetekende 1000 kg op de weegbrug bij de gemeentelijke stort, daar zit dan bij:
- bestuurder, 80kg
- halve tank diesel, 13 kg
- versterker/sub, 10 kg
- Golf III GTI stoelen, + 20 kg
- standkachel, + 7 kg
- thuiskomertje in kofferbak, 10 kg
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
-
- Handgeschakelde vriend
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 15 mei 2014, 21:29
- Echte naam: Nils
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 20 dec 2001
- Kilometerstand: 170.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
Re: Schroefset cq betere wegligging
OK, gezien de plannen voor een 1.4 TDI kan ik dus rustig voor een KW set gaan. Dat is goed nieuws
Heeft het voor de wegligging wel nog zin om ook Arosa Sport draagarmen ed te monteren. Of is dat ook gelijk (op de Fusee's na dan).
Heeft het voor de wegligging wel nog zin om ook Arosa Sport draagarmen ed te monteren. Of is dat ook gelijk (op de Fusee's na dan).
Re: Schroefset cq betere wegligging
Draagarmen 3l vs draagarmen normale lupo = alu vs staal
Moet je kijken wat voor jou het beste is.
Moet je kijken wat voor jou het beste is.
-
- Handgeschakelde vriend
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 15 mei 2014, 21:29
- Echte naam: Nils
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 20 dec 2001
- Kilometerstand: 170.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
Re: Schroefset cq betere wegligging
Je wil zo min mogelijk onafgeveerd gewicht voor een goede wegligging, dus dan zijn de 3L draagarmen alleen maar beter denk ik zo!
Zo lang ze niet scheuren hou ik het dus bij de 3L draagarmen...
Uiteraard moet alles wel in verhouding staan. Te licht is niet goed. Ook een eigenschap van een lichtere wielophanging is dat ze makkelijker trillingen doorgeven omdat deze door de lagere massa minder gedempt worden.
Ik werk in de automotive en heb een wagenpark van 30.000 auto's. Ik zie tegenwoordig bij hele dikke auto's klachten over trillingen.
Auto's waarbij je dergelijke klachten niet van mag verwachten, bijvoorbeeld een A6 of BMW 5-serie heeft veel last van trillingen. Oorzaak is de veel lichter uitgevoerde wielophanging.
De techniek van de multilink ophangingen zijn super mooi, maar door het gebruik van aluminium tov het oude massieve staal heb ik nu veel klagende berijders...
Maarja, die willen maximaal comfort, en ik wil maximale wegligging.
Zo lang ze niet scheuren hou ik het dus bij de 3L draagarmen...
Uiteraard moet alles wel in verhouding staan. Te licht is niet goed. Ook een eigenschap van een lichtere wielophanging is dat ze makkelijker trillingen doorgeven omdat deze door de lagere massa minder gedempt worden.
Ik werk in de automotive en heb een wagenpark van 30.000 auto's. Ik zie tegenwoordig bij hele dikke auto's klachten over trillingen.
Auto's waarbij je dergelijke klachten niet van mag verwachten, bijvoorbeeld een A6 of BMW 5-serie heeft veel last van trillingen. Oorzaak is de veel lichter uitgevoerde wielophanging.
De techniek van de multilink ophangingen zijn super mooi, maar door het gebruik van aluminium tov het oude massieve staal heb ik nu veel klagende berijders...
Maarja, die willen maximaal comfort, en ik wil maximale wegligging.
-
- Handgeschakelde vriend
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 15 mei 2014, 21:29
- Echte naam: Nils
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 20 dec 2001
- Kilometerstand: 170.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
Re: Schroefset cq betere wegligging
Die BC Racing is trouwens 1 op 1 gelijk aan de D2 schroefset die ik had, ik vond het persoonlijk niet extreem stug. Zeker niet t.o.v. de H&R cupset.Nietsnut schreef:Zelf heb ik de BC Racing en die is lekker stug maar wel comfortabel. Hoogte, veren en demping is instelbaar.
Verder, wat Ap zegt, mijn eigen 3L is door alle toevoegingen inmiddels iets zwaarder geworden waardoor hij het gewicht nadert van een Lupo 1.0 waar de schroefsets wel geschikt voor zijn. Mijn auto was met ondergetekende 1000 kg op de weegbrug bij de gemeentelijke stort, daar zit dan bij:
- bestuurder, 80kg
- halve tank diesel, 13 kg
- versterker/sub, 10 kg
- Golf III GTI stoelen, + 20 kg
- standkachel, + 7 kg
- thuiskomertje in kofferbak, 10 kg
Als je die BC/D2 set in handen hebt heb je wel het idee dat je kwaliteit in handen hebt t.o.v. bijvoorbeeld een V-maxx. Een ander voordeel van deze set is dat je kan verhogen/verlagen zonder de veerweg eigenschappen aan te passen, omdat je niet de veer verplaatst (als je dat niet wil), maar de complete schokbreker.
-
- Handgeschakelde vriend
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 15 mei 2014, 21:29
- Echte naam: Nils
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 20 dec 2001
- Kilometerstand: 170.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
Re: Schroefset cq betere wegligging
Ik ben oriënterende voor een nieuw onderstel.
Na op diverse fora te hebben ingelezen toch maar even gekeken of ik rechtstreeks bij H&R nog een 3L schroefset kon bemachtigen.
Zie hieronder de reactie.
Als ik Yvonne moet geloven is er dus nooit een speciale uitvoering voor een 3L geleverd.
Na op diverse fora te hebben ingelezen toch maar even gekeken of ik rechtstreeks bij H&R nog een 3L schroefset kon bemachtigen.
Zie hieronder de reactie.
Als ik Yvonne moet geloven is er dus nooit een speciale uitvoering voor een 3L geleverd.
-
- Vriendelijke ebay held
- Berichten: 1793
- Lid geworden op: 14 jan 2014, 11:59
- Echte naam: cor
- Autotype: Overige autotypes
- Kilometerstand: 68.000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Locatie: emmen
Re: Schroefset cq betere wegligging
dat mag dan zo wezen maar ik heb volgens mij toch echt een h&r schroefset onder mijn lupo zitten die speciaal voor de 3 l is.
-
- Handgeschakelde vriend
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 15 mei 2014, 21:29
- Echte naam: Nils
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 20 dec 2001
- Kilometerstand: 170.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
Re: Schroefset cq betere wegligging
Waar heb je die gekocht dan, want bij de fabrikant zelf geven ze aan dat die niet bestaat. Geen enkele webshop heeft het volgens mij verkocht.
-
- Vriendelijke ebay held
- Berichten: 1793
- Lid geworden op: 14 jan 2014, 11:59
- Echte naam: cor
- Autotype: Overige autotypes
- Kilometerstand: 68.000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Locatie: emmen
Re: Schroefset cq betere wegligging
ja die komt bij jos vandaan en bevalt mij nog steeds prima (zit er al zeker 4 jaar onder).