Voorwiellager vervangen
Moderator: reichbus
- Frans
- 3L Buddy
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 16 dec 2015, 12:40
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 380.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Zwart - L041
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Roermond
Voorwiellager vervangen
Als ik een bocht naar links maak dan hoor ik "tok tok tok tok tok tok tok tok enz" aan de linker voorkant van de auto. Nu was mijn eerste verdachte de aandrijfas dus die heb ik afgelopen weekend vervangen.
Het leek goed te gaan maar nu is het geluid weer terug, ik moet dus weer verder zoeken....
Volgende verdachte lijkt me dan het wiellager. Nu zag ik het volgende topic: http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=49&t=115 maar in die filmpjes wordt een officiel VW gereedschap gebruikt wat volgens mij nogal duur is. Ik heb ook wel eens iets gelezen over MX-5 remschijven en die aanpassen maar kan nergens vinden hoe dit moet.
Ik ben niet vies van sleutelen, slijpen en lassen, wat is dan het beste (goedkoopste) gereedschap om het het oude wiellager uit de poot te krijgen en een nieuwe erin?
Het leek goed te gaan maar nu is het geluid weer terug, ik moet dus weer verder zoeken....
Volgende verdachte lijkt me dan het wiellager. Nu zag ik het volgende topic: http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=49&t=115 maar in die filmpjes wordt een officiel VW gereedschap gebruikt wat volgens mij nogal duur is. Ik heb ook wel eens iets gelezen over MX-5 remschijven en die aanpassen maar kan nergens vinden hoe dit moet.
Ik ben niet vies van sleutelen, slijpen en lassen, wat is dan het beste (goedkoopste) gereedschap om het het oude wiellager uit de poot te krijgen en een nieuwe erin?
Alles wat rammelt heb je nog....
- Hans
- Vriendelijke particuliere 3L klusser
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:27
- Echte naam: Hans
- Autotype: Overige autotypes
- Transmissie: Handgeschakeld
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Friesland
Re: Voorwiellager vervangen
Tja, een wiellagerpers is duur. Minimaal 300 euro schat ik. Als je elke week een lager denkt te gaan vervangen, dan xou ik dat investeren. Omdat je alleen je eigen auto onderhoud, zou ik het lager door een garage laten vervangen. Het is een 'rotklus', omdat je gemakkelijk scheef zit te persen met zo'n lager. Zo wordt er ook wel eens een lager vernield... Wees wijs en besteed dit klusje uit aan iemand met de juiste spullen en ervaring.
Met vriendelijke groet,
Hans
VW Golf SportsVan 1.5 TSI '19
VW Golf GTE 1.4 TSI '15
VW T5 Karmann Colorado 2.5 TDI '05
(sorry, geen Lupo of A2 meer...)
Hans
VW Golf SportsVan 1.5 TSI '19
VW Golf GTE 1.4 TSI '15
VW T5 Karmann Colorado 2.5 TDI '05
(sorry, geen Lupo of A2 meer...)
- foppe
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 4120
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
- Echte naam: hou ik lekker geheim
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 14 nov 2001
- Kilometerstand: 506.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: North of Holland
Re: Voorwiellager vervangen
ene riggard heeft een wiellagerpers gekocht, die kan je huren voor een tientje volgens mij.
Misschien dat hij hier nog reageert, anders moet je hem even een PB sturen.
Misschien dat hij hier nog reageert, anders moet je hem even een PB sturen.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
-
- 3L Buddy
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 16:12
- Echte naam: Pascal
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 0- 8-2001
- Kilometerstand: 000.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Planetsilver - LR7V
- Locatie: Lelystad
Re: Voorwiellager vervangen
Het wiellager (rechtsvoor) zoemde bij mij ook.
Ik heb het door de vriendelijke specialist in Heerhugowaard laten vervangen.
Het viel tegen want bij 16 ton aan drukkracht kwam hij er nóg niet uit
Resultaat is dat er een nieuw Lagerhuis besteld moest worden omdat de oude krom gedrukt was.
In de garage heb ik ook wel eens een pers gehad, maar weg gedaan omdat ik hem minder dan 1x per jaar gebruikte en hij verder in de weg stond.
Die enkele keer dat ik hem nodig heb ga ik wel naar een garage.
Ik heb het door de vriendelijke specialist in Heerhugowaard laten vervangen.
Het viel tegen want bij 16 ton aan drukkracht kwam hij er nóg niet uit
Resultaat is dat er een nieuw Lagerhuis besteld moest worden omdat de oude krom gedrukt was.
In de garage heb ik ook wel eens een pers gehad, maar weg gedaan omdat ik hem minder dan 1x per jaar gebruikte en hij verder in de weg stond.
Die enkele keer dat ik hem nodig heb ga ik wel naar een garage.
- Frans
- 3L Buddy
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 16 dec 2015, 12:40
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 380.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Zwart - L041
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Roermond
Re: Voorwiellager vervangen
Huren is natuurlijk zeker een optie!
Maar weet iemand hoe het zit met de MX5 remschijven en daar een tool van maken?
Maar weet iemand hoe het zit met de MX5 remschijven en daar een tool van maken?
Alles wat rammelt heb je nog....
- Ewoud
- 3L Maat
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 07 jul 2014, 23:05
- Echte naam: Ewoud
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 380.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Zwart - L041
- Brandstof: Normale diesel
Re: Voorwiellager vervangen
Even laten vervangen bij een garage is de beste manier denk ik. Je moet iemand hebben met een hydraulische pers, want dan heb je het voordeel van genoeg kracht en je stuurinrichting kan blijven zitten wat je een keer uitlijnen scheelt.
Ik denk dat je bij de garage 1 uur arbeid kwijt bent...
Ik denk dat je bij de garage 1 uur arbeid kwijt bent...
VW Lupo 3L - 3,3L/100km so far
-
- 3L Makker
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 03 aug 2014, 13:05
- Echte naam: jank
- Autotype: Overige autotypes
- Kilometerstand: 000.000km
- Transmissie: Automaat
- Brandstof: Normale diesel
Re: Voorwiellager vervangen
die dingen zitten vast met Locktite...en over de loop der jaren kan er roest vorming in komen...het best is licht verwarmen en dan onder de pers dan moet je wel de aandrijf as van tevoren uit de homokineet halen...maar als je geen weet van sleutelen hebt kan je het beter uitbesteden.soms zijn ze met een speciale pers op de as zelfs niet eens los te krijgen,,
-
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2050
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
- Echte naam: Guus
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 06 jun 2000
- Kilometerstand: 245.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Taftgroen - LA6N
- Locatie: Wijchen
Re: Voorwiellager vervangen
Jezus. Ik denk dat ik mijn voorwiellager weer terug ga sturen . Dit is wat de Duitsers "blanke Horror" noemen. Ik wist niet dat het zo'n rotklus was.
Zou het kunnen dat de waarheid in het midden kan liggen? Dat je zeg maar geluk kunt hebben en hij er vrij netjes uit komt, maar dat je ook pech kunt hebben en met een nieuw lagerhuis eindigt?
Ik ben geen begnadigd sleutelaar of zo, maar volgens mij is het verhitten van metalen om dingen los te krijgen een laatste oplossing. Voor die tijd heb je meestal nog Imal of kruipolie, laten schrikken en zo. In de meeste gevallen kun je de boel dan ook weg gooien, omdat het verwrongen is.
Zou het kunnen dat de waarheid in het midden kan liggen? Dat je zeg maar geluk kunt hebben en hij er vrij netjes uit komt, maar dat je ook pech kunt hebben en met een nieuw lagerhuis eindigt?
Ik ben geen begnadigd sleutelaar of zo, maar volgens mij is het verhitten van metalen om dingen los te krijgen een laatste oplossing. Voor die tijd heb je meestal nog Imal of kruipolie, laten schrikken en zo. In de meeste gevallen kun je de boel dan ook weg gooien, omdat het verwrongen is.
- jos_br
- Bevriend 3L garagebedrijf
- Berichten: 315
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 22:33
- Kilometerstand: 000.000km
- Locatie: Dieverbrug
- Contacteer:
Re: Voorwiellager vervangen
Om het voorwiellager te de/monteren heb je wel een goed stuk gereedschap nodig. Het venijn zit hem erin dat het lager erin gedrukt moet worden en je nooit op de astap dit lager erin mag persen. Met alleen een pers ben je er dus niet. Wij hebben een hydraulische tool waarmee dit makkelijk gaat zonder demontage van het fusee.
Even paar dingen ontkrachten wat hier gemeld wordt. Deze lagers zitten niet vast met Loctite, er zit een soort ring met weerhaakjes in die hem vastklikt. Roest valt ook wel mee, en met een goede tool druk je hem er altijd én heelhuids uit en er natuurlijk ook weer in.
Met één verkeerde handeling is het wel makkelijk mogelijk de hele fusee te verkrachten waardoor die niet meer bruikbaar is..........
Jos.
Even paar dingen ontkrachten wat hier gemeld wordt. Deze lagers zitten niet vast met Loctite, er zit een soort ring met weerhaakjes in die hem vastklikt. Roest valt ook wel mee, en met een goede tool druk je hem er altijd én heelhuids uit en er natuurlijk ook weer in.
Met één verkeerde handeling is het wel makkelijk mogelijk de hele fusee te verkrachten waardoor die niet meer bruikbaar is..........
Jos.
-
- 3L Maat
- Berichten: 165
- Lid geworden op: 21 jan 2014, 12:15
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Kilometerstand: 269676
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Ebonyschwarz Perleffekt, 4Z - LZ9W
- Locatie: IJmuiden
Re: Voorwiellager vervangen
Frans,
ik denk niet dat het je wiellager is als je tok tok tok hoort. Een wiellager zoemt. Ik denk eerder dat je homokineet kapot is. Ik heb de mijne ook onlangs vervangen en daar kwam ook een tikkend geluid vanaf met insturen en rijden over drempels etc. Succes.
ik denk niet dat het je wiellager is als je tok tok tok hoort. Een wiellager zoemt. Ik denk eerder dat je homokineet kapot is. Ik heb de mijne ook onlangs vervangen en daar kwam ook een tikkend geluid vanaf met insturen en rijden over drempels etc. Succes.
- Jeroen
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 441
- Lid geworden op: 14 jan 2014, 22:34
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Kilometerstand: 260.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Kobaltblau Metallic, 5F - LZ5Q
- Locatie: Haarlem
Re: Voorwiellager vervangen
Mijn wiellager voor is net door een audi monteur als kapot gekwalificeerd.
Opkrikken en je wiel draaien. Vergelijk dit met de andere kant. Het kapotte wiel loopt stugger.
Voel aan je veer, knijp met twee vingers twee ringen vd veer klem. Voel je 'tikken' in je vingers wanneer je het wiel laat draaien, dan is het lager stuk.
Schiet me niet neer als je het onzin vind. Ik ben geen monteur, maar zo is het me uitgelegd EN heb ik het gevoeld.
Opkrikken en je wiel draaien. Vergelijk dit met de andere kant. Het kapotte wiel loopt stugger.
Voel aan je veer, knijp met twee vingers twee ringen vd veer klem. Voel je 'tikken' in je vingers wanneer je het wiel laat draaien, dan is het lager stuk.
Schiet me niet neer als je het onzin vind. Ik ben geen monteur, maar zo is het me uitgelegd EN heb ik het gevoeld.
- jos_br
- Bevriend 3L garagebedrijf
- Berichten: 315
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 22:33
- Kilometerstand: 000.000km
- Locatie: Dieverbrug
- Contacteer:
Re: Voorwiellager vervangen
Ik schiet je niet neer, je hebt gewoon gelijk!Jeroen schreef:Mijn wiellager voor is net door een audi monteur als kapot gekwalificeerd.
Opkrikken en je wiel draaien. Vergelijk dit met de andere kant. Het kapotte wiel loopt stugger.
Voel aan je veer, knijp met twee vingers twee ringen vd veer klem. Voel je 'tikken' in je vingers wanneer je het wiel laat draaien, dan is het lager stuk.
Schiet me niet neer als je het onzin vind. Ik ben geen monteur, maar zo is het me uitgelegd EN heb ik het gevoeld.
Jos.
- Riggard
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 454
- Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
- Echte naam: Richard
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 000.000km
- Locatie: Heemskerk
Re: Voorwiellager vervangen
Met het juiste gereedschap heb ik dat lager nooit als probleem ervaren, ja het is even anders dan een normaal lager, maar daarom gebruik je de juiste trekker. Zoals gesteld heb ik zelf zon trekker gekocht en nu 3x gebruikt. Hij is ook te huur.
- Frans
- 3L Buddy
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 16 dec 2015, 12:40
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 380.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Zwart - L041
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Roermond
Re: Voorwiellager vervangen
Sorry voor mijn late reacie, ik was met vakantie
De homokineet is het niet, die heb ik al vervangen (was mijn eerste verdachte).
Ik begrijp dat het wiellager vervangen niet heel gemakkelijk dus ik ga eerst nog een goed kijken waar het eivel preciezs zit. Misschien eerst even de aandrijfas eruit en voelen aan het lager.
De MX-5 remschijf truuk heb ik inmiddels gevonden maar is alleen om het lager te mnonteren, voor het demonteren heb je dus nog altijd een goede trekker / pers oid nodig.
Ik houd jullie op de hoogte en als het inderdaad het wiellager is dan neem ik contact op met Riggard :-)
De homokineet is het niet, die heb ik al vervangen (was mijn eerste verdachte).
Ik begrijp dat het wiellager vervangen niet heel gemakkelijk dus ik ga eerst nog een goed kijken waar het eivel preciezs zit. Misschien eerst even de aandrijfas eruit en voelen aan het lager.
De MX-5 remschijf truuk heb ik inmiddels gevonden maar is alleen om het lager te mnonteren, voor het demonteren heb je dus nog altijd een goede trekker / pers oid nodig.
Ik houd jullie op de hoogte en als het inderdaad het wiellager is dan neem ik contact op met Riggard :-)
Alles wat rammelt heb je nog....
- Riggard
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 454
- Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
- Echte naam: Richard
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 000.000km
- Locatie: Heemskerk
Re: Voorwiellager vervangen
Misschien trouwens een domme vraag, maar welke aandrijfas heb je vervangen? (welke kant?) en hoe zag de bakflens eruit?
Wiellager moet makkelijk vast te stellen zijn. Mijn wiel had speling, en als dat niet is hoor/voel je het lager vaak wel als je het wiel een slinger geeft.
Wiellager moet makkelijk vast te stellen zijn. Mijn wiel had speling, en als dat niet is hoor/voel je het lager vaak wel als je het wiel een slinger geeft.
- Frans
- 3L Buddy
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 16 dec 2015, 12:40
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 380.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Zwart - L041
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Roermond
Re: Voorwiellager vervangen
Het geluid lijkt van links te komen bij een bocht naar links (gewone flauwe bocht is al genoeg).
Ik heb de aandrijfas dus ook aan de linker kant vervangen, bakflens zag er goed uit.
Gister heb ik nog eens kritisch naar de wiellagers gekeken en gevoeld (links en rechts) en deze lijken toch wel minder verdacht omdat ik totaal geen speling voel en lekker lijken te rollen.
Misschien toch verder zoeken en mijn vriendin rondjes over een rotonde laten rijden zodat ik goed kan vaststellen of het geluid inderdaad van links komt en niet van rechts. Ook de rest van de ophanging zal ik eens goed gaan nakijken.
Ik heb de aandrijfas dus ook aan de linker kant vervangen, bakflens zag er goed uit.
Gister heb ik nog eens kritisch naar de wiellagers gekeken en gevoeld (links en rechts) en deze lijken toch wel minder verdacht omdat ik totaal geen speling voel en lekker lijken te rollen.
Misschien toch verder zoeken en mijn vriendin rondjes over een rotonde laten rijden zodat ik goed kan vaststellen of het geluid inderdaad van links komt en niet van rechts. Ook de rest van de ophanging zal ik eens goed gaan nakijken.
Alles wat rammelt heb je nog....
- Frans
- 3L Buddy
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 16 dec 2015, 12:40
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 380.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Zwart - L041
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Roermond
Re: Voorwiellager vervangen
Vandaag weer opzoek gegaan naar de oorzaak van het geluid.
links zit wat speling op de bakflens (omdat de tripode nieuw is). Rechts nog een beetje meer speling, dit kan dus tripode of bakflens zijn.
links zit geen speling op de aandrijfas, rechts een beetje.
Ik weet het eigenlijk niet meer, denk dat er maar een specialist naar ga laten kijken voordat ik beide bakflenzen en de rechter aandrijfas heb vervangen en het geluid er nog is
Ik zal proberen het geluid op te nemen, misschien heeft een van jullie nog een ingeving
links zit wat speling op de bakflens (omdat de tripode nieuw is). Rechts nog een beetje meer speling, dit kan dus tripode of bakflens zijn.
links zit geen speling op de aandrijfas, rechts een beetje.
Ik weet het eigenlijk niet meer, denk dat er maar een specialist naar ga laten kijken voordat ik beide bakflenzen en de rechter aandrijfas heb vervangen en het geluid er nog is
Ik zal proberen het geluid op te nemen, misschien heeft een van jullie nog een ingeving
Alles wat rammelt heb je nog....
- Frans
- 3L Buddy
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 16 dec 2015, 12:40
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 380.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Zwart - L041
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Roermond
Re: Voorwiellager vervangen
Uiteindelijk bleek het euvel de rechter homokineet te zijn.
De voorwiellagers kunnen dus nog even rustig blijven zitten
De voorwiellagers kunnen dus nog even rustig blijven zitten
Alles wat rammelt heb je nog....
- foppe
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 4120
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
- Echte naam: hou ik lekker geheim
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 14 nov 2001
- Kilometerstand: 506.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: North of Holland
Re: Voorwiellager vervangen
jeetje, het geluid komt van links en het was dus de rechter homokineet.
heb je nu ook de rechter aandrijfas vervangen?
heb je nu ook de rechter aandrijfas vervangen?
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
- Frans
- 3L Buddy
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 16 dec 2015, 12:40
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 380.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Zwart - L041
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Roermond
Re: Voorwiellager vervangen
Haha ja, blijkbaar is mijn gehoor niet zo goed dat ik het verschil tussen links en rechts weet...
Van de rechter aandrijfas heb ik alleen de homokineet verwisseld.
Linker aandrijfas heb ik dus voor niets verwisseld maar nu heb ik wel een reserve liggen :-)
Van de rechter aandrijfas heb ik alleen de homokineet verwisseld.
Linker aandrijfas heb ik dus voor niets verwisseld maar nu heb ik wel een reserve liggen :-)
Alles wat rammelt heb je nog....