Zaterdag stond m'n Lupo even op de brug en viel het op dat het achterwiel rechts wat zwaarder rond draaide dan links. Even de rem schoonmaken dacht ik. De rem bleek echter nog prima en niet aan te lopen. Wel bleek het achterwiellager zwaar te lopen. Bij nadere bestudering bleek het lager vrij weinig vet te bevatten en het nog aanwezige vet kwam vrij 'uitgehard' over... Dus lagervet tussen de kogels gesmeerd en de boel weer netjes gemonteerd. Het wiel loopt nu weer heel licht. Het andere wiel ook gedaan, dat loopt nu ook lichter dan voorheen.
Ik ben benieuwd of deze zwaar lopende lagers effect hebben op het verbruik en of dit probleem vaker is geconstateerd? Je kunt de lagers als geheel vervangen natuurlijk, maar is het opnieuw invetten niet net zo effectief?
Weerstand achterwiellagers
Moderator: reichbus
- Hans
- Vriendelijke particuliere 3L klusser
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:27
- Echte naam: Hans
- Autotype: Overige autotypes
- Transmissie: Handgeschakeld
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Friesland
Weerstand achterwiellagers
Met vriendelijke groet,
Hans
VW Golf SportsVan 1.5 TSI '19
VW Golf GTE 1.4 TSI '15
VW T5 Karmann Colorado 2.5 TDI '05
(sorry, geen Lupo of A2 meer...)
Hans
VW Golf SportsVan 1.5 TSI '19
VW Golf GTE 1.4 TSI '15
VW T5 Karmann Colorado 2.5 TDI '05
(sorry, geen Lupo of A2 meer...)
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zwolle
Re: Weerstand achterwiellagers
Zolang de kogelbanen niet ingelopen zijn is dit prima, er is immers geen schade. Dat kan je voelen door een schroevendraaier tegen de astap te zetten, het lager een slinger te geven en de andere kant van de schroevendraaier tegen je slaap te houden; alle trillingen worden aan je schedel doorgegeven en versterkt, zo kan je kleine imperfecties voelen.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
-
- 3L Maat
- Berichten: 189
- Lid geworden op: 22 sep 2015, 20:58
- Echte naam: Anton
- Autotype: Overige autotypes
- Kilometerstand: 999.999km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Ebonyschwarz Perleffekt, 4Z - LZ9W
- Brandstof: Mix diesel / biodiesel
- Locatie: Delft
Re: Weerstand achterwiellagers
Als je preventief onderhoud doet voorkom je veel kosten.
Ik heb op diverse A2tjes lagers na meer dan 15 jaren even nieuw vet gegeven, gelijk stuur en fusee kogels gekeken en sommige van nieuwe rubbers voorzien die nog niet kapot waren, hetzelfde voor de aandrijfassen....
Een rubber is voordeliger dan de inhoud en zolang er nog geen vuil in kan is dat mogelijk.
Veel werk maar elke 15 jaren doen en je bespaarde veel reparaties en geld.
Ik heb op diverse A2tjes lagers na meer dan 15 jaren even nieuw vet gegeven, gelijk stuur en fusee kogels gekeken en sommige van nieuwe rubbers voorzien die nog niet kapot waren, hetzelfde voor de aandrijfassen....
Een rubber is voordeliger dan de inhoud en zolang er nog geen vuil in kan is dat mogelijk.
Veel werk maar elke 15 jaren doen en je bespaarde veel reparaties en geld.