Ervaringen Chiptuning bij de 3L
Moderator: reichbus
- 3L-Dnadave
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 3490
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
- Echte naam: David (op zn engels)
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 384.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Fantasiegroen - LR6A
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Ervaringen Chiptuning bij de 3L
Een onderwerp dat voorheen op een ander forum voor verhitte discussies zorgde -echter- op dit forum is er geen algehele visie, en moet/mag iedereen vooral doen wat hij/zij zelf wil, vrijheid blijheid. Dus daarom nu zonder schroom: Wat zijn de meningen/ervaringen over verrichte chiptuning? Waar voor je geld? meer slijtage? soepelere motor? hogere top? lager verbruik? hoe gemeten? Brand los!
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
- Rick-3L
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 1147
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:20
- Echte naam: Rick
- Autotype: non-3L Lupo TDi
- Productiedatum: 07 nov 2000
- Kilometerstand: 325.200km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Planetsilver - LR7V
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Alkmaar
Re: Ervaringen Chiptuning bij de 3L
Ben ik ook wel benieuwd naar! Als het niks scheelt in verbruik dan heb ik ook interesse!
-Rick
-Rick
- 3L-Dnadave
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 3490
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
- Echte naam: David (op zn engels)
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 384.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Fantasiegroen - LR6A
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: Ervaringen Chiptuning bij de 3L
een steeds lastig; terugkerend probleem bij het praten over je verbruik na chiptuning is dat je na het chippen hoogst waarschijnlijk ook eens dieper je gaspedaal zal intrappen 
of door de toename in power hangen ze er opeens een caravan achter omdat dit nu opeens kan



of door de toename in power hangen ze er opeens een caravan achter omdat dit nu opeens kan

VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
- Jaouad92
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 240
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 00:36
- Echte naam: Jaouad
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 24 aug 2004
- Kilometerstand: 200000
- Transmissie: Automaat
- Brandstof: Normale diesel
Re: Ervaringen Chiptuning bij de 3L
Mijn ervaring met de tunning die chiptunningnoord-->EJR Autotechnie heeft gedaan:
Als ik mijn rijgedrag niet aanpas dan is hij zuiniger dan de OEM software.
Trap ik het gaspedaal vaker dieper in? Tjah, dan mag je niet eens klagen over een hoog gebruik.
Voordelen:
Motor loopt rustiger
Zuiniger bij het zelfde rijgedrag
Meer trekkracht, ideaal bij het inhalen op 80kmh wegen
Ik zou idereen het aanraden om zijn auto te chippen, bij wie? Dat mag men zelf bepalen!
Als ik mijn rijgedrag niet aanpas dan is hij zuiniger dan de OEM software.
Trap ik het gaspedaal vaker dieper in? Tjah, dan mag je niet eens klagen over een hoog gebruik.
Voordelen:
Motor loopt rustiger
Zuiniger bij het zelfde rijgedrag
Meer trekkracht, ideaal bij het inhalen op 80kmh wegen
Ik zou idereen het aanraden om zijn auto te chippen, bij wie? Dat mag men zelf bepalen!
-
- Vriendelijke ebay held
- Berichten: 1792
- Lid geworden op: 14 jan 2014, 11:59
- Echte naam: cor
- Autotype: Overige autotypes
- Kilometerstand: 68.000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Locatie: emmen
Re: Ervaringen Chiptuning bij de 3L
Mijn ervaring is dat mijn lupo beter , rustiger loopt.
Dit is gebeurt bij jb en al weer een paar jaar geleden.
zuiniger is zij er niet van geworden (maar ook niet minder zuinig).
Het bevalt mij tot heden zeer goed , zeker met inhalen op 2 Baans wegen.
Heb het niet laten doen om harder te kunnen rijden of te scheuren alhoewel dat soms best gebeurt en dan is het geweldig

Dit is gebeurt bij jb en al weer een paar jaar geleden.
zuiniger is zij er niet van geworden (maar ook niet minder zuinig).
Het bevalt mij tot heden zeer goed , zeker met inhalen op 2 Baans wegen.
Heb het niet laten doen om harder te kunnen rijden of te scheuren alhoewel dat soms best gebeurt en dan is het geweldig



Laatst gewijzigd door lupocor op 18 jan 2014, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
- Autotype: Overige autotypes
- Brandstof: Normale diesel
Re: Ervaringen Chiptuning bij de 3L
hierbij mijn mening.
Chippen had ik meteen moeten doen.
de auto is rustiger, inhalen van 80 naar 110 gaan zonder schakelen en rap.
Auto hoeft niet eerst terug naar de 4de versnelling,
Auto lijkt iets zuiniger te lopen, zo op het oog naar de standen gekeken op mijn brandstof programma (staat in mijn onder schrift)
ik ben er super blij mee,
Chippen had ik meteen moeten doen.
de auto is rustiger, inhalen van 80 naar 110 gaan zonder schakelen en rap.
Auto hoeft niet eerst terug naar de 4de versnelling,
Auto lijkt iets zuiniger te lopen, zo op het oog naar de standen gekeken op mijn brandstof programma (staat in mijn onder schrift)
ik ben er super blij mee,
- NicoTDI
- 3L Speurvriend
- Berichten: 1530
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:15
- Echte naam: Nico
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Transmissie: Handgeschakeld
- Locatie: GLD
Re: Ervaringen Chiptuning bij de 3L
Ja, ik heb ervaring hier mee zeer positieve ook. Mijn blauwe handgeshakelde had ook een chip, dit was goed merkbaar doortrekken boven de 3duizend toeren gebeurde veel beter. Maar nog zeker wel met beleid, ik vind het jammer dat hij niet meer in me huidige 3l zit maar overwegen om hem te laten chippen heb ik nog niet gehad. Deze mag gewoon lekker ' origineel ' blijven zoals hij is ....
Handschakel = Probleemloos!
- Bresjee99
- 3L Vriend voor het leven
- Berichten: 1423
- Lid geworden op: 17 jan 2014, 21:45
- Echte naam: Robbin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 410.000
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Reflexsilver - LA7W
- Brandstof: Mix diesel / biodiesel
- Locatie: Hillegom
Re: Ervaringen Chiptuning bij de 3L
Ik speel ook met de gedachte het uit te laten voeren. Nadat ik m'n 'Lupo compleet maken' lijstje afgerond heb.
Wil vooral iets meer 'kick'. Hoewel de auto per definitie niet traag aanvoelt. Had hiervoor een ongeblazen Peugeot 106 diesel met ook 60pk. Nou die was eigenlijk niet vooruit te krijgen.
Maargoed er staat nog genoeg op m'n todolist, eerst dat maar eens allemaal regelen. (EGR afdoppen, Deurbusjes, Andere speakers)
Wil vooral iets meer 'kick'. Hoewel de auto per definitie niet traag aanvoelt. Had hiervoor een ongeblazen Peugeot 106 diesel met ook 60pk. Nou die was eigenlijk niet vooruit te krijgen.
Maargoed er staat nog genoeg op m'n todolist, eerst dat maar eens allemaal regelen. (EGR afdoppen, Deurbusjes, Andere speakers)
Helaas geen Lupo meer in bezit, wel een mooie Polo Bluemotion 1.2 TDI voor de deur!
- Bendert
- 3L Maat
- Berichten: 196
- Lid geworden op: 25 feb 2014, 19:14
- Echte naam: Martijn
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 498.400
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Candy Wit - LB9A
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Groningen
Re: Ervaringen Chiptuning bij de 3L
Wat voor invloed heeft het tunen op de levensduur van de motor en de turbo? Is daar iets over bekend. Ik zou het ook wel willen laten doen, mits het net zo zuinig of zuiniger is, maar wil nog wel heel lang met mijn 3L kunnen doen.
"Je hebt meer aan goed onderhoud van een auto dan een jongere auto met minder kilometers kopen."
-
- Handgeschakelde vriend
- Berichten: 1431
- Lid geworden op: 18 jan 2014, 00:34
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 0- 0-2002
- Kilometerstand: 354.000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Reflexsilver - LA7W
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Haaglanden
Re: Ervaringen Chiptuning bij de 3L
Ook ik volg de topics over het chiptunen. Afgelopen weekend heb ik even in die van Sam gereden. Onderin de toeren is het verschil niet echt merkbaar. Wel als de turbo aanslaat heeft ie meer pit.
- atg
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 710
- Lid geworden op: 25 jan 2014, 20:00
- Echte naam: arjan
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 28 jan 2000
- Kilometerstand: 225.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Costa del katwijk
Re: Ervaringen Chiptuning bij de 3L
Ik denk dat de mechanische belasting wel mee zal vallen omdat de werkgebied van onze motoren laag lichtBendert schreef:Wat voor invloed heeft het tunen op de levensduur van de motor en de turbo? Is daar iets over bekend. Ik zou het ook wel willen laten doen, mits het net zo zuinig of zuiniger is, maar wil nog wel heel lang met mijn 3L kunnen doen.
David(ecomotive) vertelde me wel om het rustig aan te doen in de eerste 2 versnellingen vanwege de aandrijf assen
I've found my friends
There in my head
There in my head
- Rasselman
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 243
- Lid geworden op: 06 feb 2014, 19:41
- Echte naam: Wesley
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 15 okt 2001
- Kilometerstand: 260.604
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: 100% biodiesel
Re: Ervaringen Chiptuning bij de 3L
Even weer een oud topic ophelderen
Ik heb ook een Seat Leon met een 1.9TDI PD 150pk standaard deze is bij 200.000km voorzien van een andere 'grotere' turbo en software aangepast uiteraard en staat inmiddels op 335.000km (orginele motor intern niks aan gedaan) heeft afgelopen zondag op de testbank gestaan om de staat van de motor te weten.
Ook heb ik de compressie getest en deze is nauwelijks lager (1bar minder compressiedruk als nieuw op alle 4 de cilinders)
Hierbij moet ik wel zeggen dat deze vrij extreem getuned is (heeft 2,4/2,5bar turbodruk Effectief)
Heeft ondanks de mechanische slijtage aan alle onderdelen uiteraard nogsteeds een niet misselijke 285PK en 519NM koppel.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat de motoren (vooral de VAG motoren) erg veel reserves hebben en het "gewone" chiptunen absoluut geen kwaad kan soms zelfs nog beter kan zijn.
Het ligt er natuurlijk aan in welke mate Tuning wordt gezien en vooral hoe er met onderhoud wordt omgegaan.atg schreef:Ik denk dat de mechanische belasting wel mee zal vallen omdat de werkgebied van onze motoren laag lichtBendert schreef:Wat voor invloed heeft het tunen op de levensduur van de motor en de turbo? Is daar iets over bekend. Ik zou het ook wel willen laten doen, mits het net zo zuinig of zuiniger is, maar wil nog wel heel lang met mijn 3L kunnen doen.
Ik heb ook een Seat Leon met een 1.9TDI PD 150pk standaard deze is bij 200.000km voorzien van een andere 'grotere' turbo en software aangepast uiteraard en staat inmiddels op 335.000km (orginele motor intern niks aan gedaan) heeft afgelopen zondag op de testbank gestaan om de staat van de motor te weten.
Ook heb ik de compressie getest en deze is nauwelijks lager (1bar minder compressiedruk als nieuw op alle 4 de cilinders)
Hierbij moet ik wel zeggen dat deze vrij extreem getuned is (heeft 2,4/2,5bar turbodruk Effectief)
Heeft ondanks de mechanische slijtage aan alle onderdelen uiteraard nogsteeds een niet misselijke 285PK en 519NM koppel.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat de motoren (vooral de VAG motoren) erg veel reserves hebben en het "gewone" chiptunen absoluut geen kwaad kan soms zelfs nog beter kan zijn.
Lupo 1.2TDI Reflex Zilver =Airco, Stuurbekrachtiging, Centrale vergrendeling, CC + 87pk 180NM
Ibiza 1.9TDI (Soon, 285pk/520nm)
Golf2 MK2 VR6 "Turbo in progress" =Totaal aangepast.
Ibiza 1.9TDI (Soon, 285pk/520nm)
Golf2 MK2 VR6 "Turbo in progress" =Totaal aangepast.
-
- Handgeschakelde vriend
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 15 mei 2014, 21:29
- Echte naam: Nils
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 20 dec 2001
- Kilometerstand: 170.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
Re: Ervaringen Chiptuning bij de 3L
Kan er bij de 3L ook nog wat veranderd of geprogrammeerd worden aan de schakelmomenten? Of schakeldruk en dus schakel snelheid om sneller te schakelen?
- Joch3m
- Handgeschakelde vriend
- Berichten: 1275
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:26
- Echte naam: Jochem
- Autotype: Overige autotypes
- Productiedatum: 21 aug 2012
- Kilometerstand: 101000
- Locatie: Purmerend
Re: Ervaringen Chiptuning bij de 3L
Ik zeg doen, ik gebruik extra vermogen maar weinig, alleen bij inhalen of invoegen. Maar het is gewoon heel handig dat het er is. Bij dezelfde rijstijl zal je verbruik niet stijgen maar gewoon hetzelfde blijven. Een setje dikke banden doen dat wel



Seat Mii Sport met drive pakket
VW Lupo 3l moonsilver
VW Lupo 3l moonsilver
-
- Handgeschakelde vriend
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 15 mei 2014, 21:29
- Echte naam: Nils
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 20 dec 2001
- Kilometerstand: 170.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
Re: Ervaringen Chiptuning bij de 3L
Niemand?Cuprani schreef:Kan er bij de 3L ook nog wat veranderd of geprogrammeerd worden aan de schakelmomenten? Of schakeldruk en dus schakel snelheid om sneller te schakelen?
- Rasselman
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 243
- Lid geworden op: 06 feb 2014, 19:41
- Echte naam: Wesley
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 15 okt 2001
- Kilometerstand: 260.604
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: 100% biodiesel
Re: Ervaringen Chiptuning bij de 3L
Voor zover ik weet is dit niet echt bekend Nils..
Ikzelf heb ook een 3L waarbij de versnellingsbak computer de inspuiting begrenst in zn 5de versnelling bij 3127rpm..
Oftewel bij 165/168km/h dan wordt hij zo erg begrensd dat hij niet harder meer wilt (wel brede banden eronder maargoed)
Schakeltijd is tevens ook moeilijk te verkorten ivm de vertraging van de hydroliek, Dat is inmiddels nogal gedateerd
Ikzelf heb ook een 3L waarbij de versnellingsbak computer de inspuiting begrenst in zn 5de versnelling bij 3127rpm..
Oftewel bij 165/168km/h dan wordt hij zo erg begrensd dat hij niet harder meer wilt (wel brede banden eronder maargoed)
Schakeltijd is tevens ook moeilijk te verkorten ivm de vertraging van de hydroliek, Dat is inmiddels nogal gedateerd
Lupo 1.2TDI Reflex Zilver =Airco, Stuurbekrachtiging, Centrale vergrendeling, CC + 87pk 180NM
Ibiza 1.9TDI (Soon, 285pk/520nm)
Golf2 MK2 VR6 "Turbo in progress" =Totaal aangepast.
Ibiza 1.9TDI (Soon, 285pk/520nm)
Golf2 MK2 VR6 "Turbo in progress" =Totaal aangepast.
- Willemvee
- Hemelse Vriend
- Berichten: 1503
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:52
- Echte naam: Willem
- Autotype: Overige autotypes
- Productiedatum: 10 jul 2008
- Kilometerstand: 270.000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Locatie: Váraszó
Re: Ervaringen Chiptuning bij de 3L
Wel een goede vraag trouwens. Als het maximum koppel veranderd, zou hij anders moeten gaan schakelen voor een beter verbruik.
I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
- Rasselman
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 243
- Lid geworden op: 06 feb 2014, 19:41
- Echte naam: Wesley
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 15 okt 2001
- Kilometerstand: 260.604
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: 100% biodiesel
Re: Ervaringen Chiptuning bij de 3L
Willem,Willemvee schreef:Wel een goede vraag trouwens. Als het maximum koppel veranderd, zou hij anders moeten gaan schakelen voor een beter verbruik.
Hij houd sowieso rekening met je Rijstijl en het beschikbare vermogen dus past zich continue aan. Op het moment dat hij gechipt is gaat hij ook anders schakelen (is mijn ervaring tenminste).
Lupo 1.2TDI Reflex Zilver =Airco, Stuurbekrachtiging, Centrale vergrendeling, CC + 87pk 180NM
Ibiza 1.9TDI (Soon, 285pk/520nm)
Golf2 MK2 VR6 "Turbo in progress" =Totaal aangepast.
Ibiza 1.9TDI (Soon, 285pk/520nm)
Golf2 MK2 VR6 "Turbo in progress" =Totaal aangepast.
- Willemvee
- Hemelse Vriend
- Berichten: 1503
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:52
- Echte naam: Willem
- Autotype: Overige autotypes
- Productiedatum: 10 jul 2008
- Kilometerstand: 270.000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Locatie: Váraszó
Re: Ervaringen Chiptuning bij de 3L
Oke, helder.
I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
-
- Handgeschakelde vriend
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 15 mei 2014, 21:29
- Echte naam: Nils
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 20 dec 2001
- Kilometerstand: 170.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
Re: Ervaringen Chiptuning bij de 3L
Weet iemand toevallig wat het maximale vermogen is met de originele verstuivers?
In mijn voorstel topic vertelde iemand dat er 3L's rond rijden met de 1.2 TDI op 125 PK.
Ben benieuwd of die verstuivers dan nog origineel zijn.
Zo ver wil ik niet gaan, maar ben wel benieuwd wat het maximale is met de originele verstuivers.
90 PK zie ik nog wel eens voorbij komen, maar dat kan ook nog veilig zijn..
In mijn voorstel topic vertelde iemand dat er 3L's rond rijden met de 1.2 TDI op 125 PK.
Ben benieuwd of die verstuivers dan nog origineel zijn.
Zo ver wil ik niet gaan, maar ben wel benieuwd wat het maximale is met de originele verstuivers.
90 PK zie ik nog wel eens voorbij komen, maar dat kan ook nog veilig zijn..