Pagina 1 van 1

Uitlaatsysteem, Freeflow of niet ?

Geplaatst: 28 mar 2014, 16:31
door Rasselman
Omdat er naar mijn inziens nogal wat meningsverschillen onstaat wat voor soort uitlaat je nou moet hebben Freeflow of niet heb ik maar een topic aangemaakt ook omdat ik het zelf interessant vind ;)

Zo kunnen we misschien nog wat leren van elkaar :dance:
Dus brand maar loss :duhpompom:

Wat is beter,
Tegendruk of niet ?


Zoals ik het zie moet je voor de turbo en na de uitlaatkleppen tegendruk hebben (in het uitlaatspruitstuk dus) na de turbo kan je beter geen tegendruk hebben want dit verstoord de doorstroming van het uitlaatgas. Na de turbo moeten deze alleen vervoerd worden naar de achterzijde van de auto.

De tegendruk die voor de turbo ontstaat zorgt voor een hoger koppel "atmosferisch als de turbo nog niet opgespoeld is" en deze zorgt voor de aandrijving van de turbo "Hij zal dus sneller opspoelen als dat er geen tegendruk is voor de turbo".

Bij een ongeblazen motor zul je dus over het gehele uitlaatsysteem tegendruk moeten hebben om zo wat meer vermogen te hebben.

Re: Uitlaatsysteem, Freeflow of niet ?

Geplaatst: 28 mar 2014, 19:28
door EJR Autotechniek
Ik ben zeer positief over de freeflow uitlaat,oa meer trekkracht van onderuit en iets zuiniger geworden.

Wat het daadwerkelijk doet met het vermogen en koppel gaan wij aanstaande donderdag samen met Melvin (Nietsnut)meten op onze testbank om zo een duidelijk beeld te krijgen ten aanzien van koppel en pk's

Zie topic http://www.3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=30&t=854

Re: Uitlaatsysteem, Freeflow of niet ?

Geplaatst: 28 mar 2014, 19:43
door Nietsnut
In principe is de vergelijking tussen de af-fabriek uitlaat en de EJR uitlat niet heel erg eerlijk want de eerste zit al 15 jaar op mijn auto is heeft dus de katalysatoren al die tijd kunnen laten dichtslibben met obstructies. Dat een uitlaat met minder beperkingen een betere doorstroming heeft snap ik ook nog wel (probeer maar eens door 14 rietjes te blazen of door een 40mm buis, wat gaat makkelijker?) maar eigenlijk wil je kijken wat het verschil is tussen de EJR uitlaat en de Hylco uitlaat, oftewel met en zonder bol.

Aangezien de 1.2TDi al niet heel erg veel vermogen levert ben ik benieuwd wat het daadwerkelijk scheelt, nu met mijn gereviseerde turbo merk ik al veel verschil bovenin het toerenbereik en minder onderin, onderin is hij flexibeler geworden maar bovenin stukken feller.

Wat de uitlaat gaat doen? Ik verwacht enkele Nm's maar zeer waarschijnlijk is dit op de weg bijna niet te merken.

Re: Uitlaatsysteem, Freeflow of niet ?

Geplaatst: 28 mar 2014, 19:49
door EJR Autotechniek
Nietsnut schreef:In principe is de vergelijking tussen de af-fabriek uitlaat en de EJR uitlat niet heel erg eerlijk want de eerste zit al 15 jaar op mijn auto is heeft dus de katalysatoren al die tijd kunnen laten dichtslibben met obstructies. Dat een uitlaat met minder beperkingen een betere doorstroming heeft snap ik ook nog wel (probeer maar eens door 14 rietjes te blazen of door een 40mm buis, wat gaat makkelijker?) maar eigenlijk wil je kijken wat het verschil is tussen de EJR uitlaat en de Hylco uitlaat, oftewel met en zonder bol.

Aangezien de 1.2TDi al niet heel erg veel vermogen levert ben ik benieuwd wat het daadwerkelijk scheelt, nu met mijn gereviseerde turbo merk ik al veel verschil bovenin het toerenbereik en minder onderin, onderin is hij flexibeler geworden maar bovenin stukken feller.

Wat de uitlaat gaat doen? Ik verwacht enkele Nm's maar zeer waarschijnlijk is dit op de weg bijna niet te merken.

We kunnen jou uitlaat kapot flexen en zien hoeveel roet er in zit ik heb een aantal gehad die al redelijk dicht zaten,maar ook een paar die gewoon super schoon waren en dus hier zou geen probleem mee moeten zijn.

Maar in principe klopt jou verhaal Melvin maar om nu een nieuwe uitlaat te kopen en die te testen is wel wat :grin:

Re: Uitlaatsysteem, Freeflow of niet ?

Geplaatst: 28 mar 2014, 20:05
door Nietsnut
Mijn bestaande uitlaat openen om te kijken of er veel vervuiling inzit is een prima idee, dan kunnen we zien of we een correctiefactor moeten hanteren; oftewel, wat had de vermogensuitdraai geweest zonder roet in de OEM-uitlaat.
  1. weinig roet: 2 Nm* aan de gemeten waarde toevoegen
  2. vol met roet: 4 Nm* aan de gemeten waarde toevoegen
waarbij de gemeten waarde de vermogensuitdraai is met revisieturbo maar met originele uitlaat, oftewel voor het aanpassen van de motorsoftware en voor het plaatsen van de freeflow uitlaat.

* uneducated guess

Re: Uitlaatsysteem, Freeflow of niet ?

Geplaatst: 28 mar 2014, 20:52
door Lupo 3L Elzinga
beste 3l vrienden

vind het zelf ook een heel interessant onderwerp ben erg benieuwd
wil graag het maximale uit de lupo halen maar dan wel binnen beperkingen want het is wel me dagelijkse auto
melvin vergeet je niet om dan de uitdraai ff op dit forum te plaatsen? ben erg benieuwd zo dra die van mij getuned is gaat de uitdraai ook op het forum
:auto-swerve:

Re: Uitlaatsysteem, Freeflow of niet ?

Geplaatst: 29 mar 2014, 10:23
door 3L-Dnadave
Als de vraagstelling is:
- wat geeft meer vermogen/koppel/zuinigheid: freeflow of OEM
( zo eerlijk mogelijk, allebei even schoon en nieuw)

Dan is dat wel een hele eerlijke wetenschappelijk onderbouwde test en dan zou een 14 jaar oude uitlaat inderdaad geen goede testcase zijn.

Maar in de praktijk is niemand echt geintresseerd in die eerlijke testcase!
Ik ben eigenlijk vooral geintresseerd wat het mij -met mijn 14 jaar oude 3 tonner- opleverd.
Dus dan is de vraagstelling:

- wat geeft meer vermogen/koppel/zuinigheid: freeflow of mijn huidige uitlaat die er al 14 jaar op zit

En die vraagstelling is voor mij ook veel relevanter
En voor jullie ook, want niemand heeft nu nog een nieuwe brandschone OEM uitlaat

Dus, doen!!!

Re: Uitlaatsysteem, Freeflow of niet ?

Geplaatst: 29 mar 2014, 10:41
door Don 3L Jose
Nietsnut schreef:...maar eigenlijk wil je kijken wat het verschil is tussen de EJR uitlaat en de Hylco uitlaat, oftewel met en zonder bol.
Zoals Melvin al heeft gepost, draait het in mijn ogen om deze 2, in mijn ogen wezenlijke grote, verschillen. Ik neig die van EJR de voorkeur te geven aangezien die in mijn ogen het beste van 2 zijdes heeft, freeflow maar toch enigszins weerstand.

Re: Uitlaatsysteem, Freeflow of niet ?

Geplaatst: 29 mar 2014, 12:10
door lupocor
een interessant onderwerp dit.
mijn grootste vraag is of de lupo er ook zuiniger van word.
trekkracht heb ik met mijn lupo genoeg en op snelheid komen gaat prima.

Re: Uitlaatsysteem, Freeflow of niet ?

Geplaatst: 30 mar 2014, 19:12
door Rasselman
Ikzelf vind het ook een interessant onderwerp.

Aangezien ikzelf veronderstel dat freeflow het meeste vermogen oplevert omdat de turbo uiteraard zn uitlaatgassen makkelijk kwijt moet kunnen.
Volgends mij zal je eerder meer koppel kunnen hebben (omdat de turbo sneller opspoelt) en "meer" vermogen kunnen behalen omdat de tegendruk vooral in het spruitstuk voor de turbo van belang is.

Ik persoonlijk vind dit wel een leuk discussiepunt ;)

Re: Uitlaatsysteem, Freeflow of niet ?

Geplaatst: 30 mar 2014, 22:48
door 3L-Dnadave
lupocor schreef: mijn grootste vraag is of de lupo er ook zuiniger van word.
Misschien wel, misschien niet.
maar zeker is ieder geval dat niemand die eventuele marginale zuinigheidswinst qua brandstof gaat terugverdienen in de kilometers die ze nog in de 3L gaan afleggen.
Het is dus puur voor de liefhebberij, voor de hobby, voor de leukigheid, voor de fun.

Re: Uitlaatsysteem, Freeflow of niet ?

Geplaatst: 30 mar 2014, 22:58
door Don 3L Jose
3L-Dnadave schreef: ...Het is dus puur voor de liefhebberij, voor de hobby, voor de leukigheid, voor de fun.
Niet alleen dat, dmv geen kats is het verstopt raken ervan uitgesloten. Dus toch een functie.

Re: Uitlaatsysteem, Freeflow of niet ?

Geplaatst: 04 apr 2014, 21:44
door Nietsnut
Lupo 3L Elzinga schreef:melvin vergeet je niet om dan de uitdraai ff op dit forum te plaatsen? ben erg benieuwd zo dra die van mij getuned is gaat de uitdraai ook op het forum
Nee hoor, ik was niet vergeten de resultaten op dit forum te plaatsen :) klikkderdeklik...

Re: Uitlaatsysteem, Freeflow of niet ?

Geplaatst: 11 aug 2015, 15:40
door Elmo299
Is er ook een Freeflow te krijgen waarbij de beide bollen verwijderd zijn? Is iemand daarvan op de hoogte?

Re: Uitlaatsysteem, Freeflow of niet ?

Geplaatst: 11 aug 2015, 18:01
door EJR Autotechniek
Is er niet maar kan ik zo maken.

Re: Uitlaatsysteem, Freeflow of niet ?

Geplaatst: 11 aug 2015, 18:33
door Elmo299
EJR Autotechniek schreef:Is er niet maar kan ik zo maken.
Dan moeten we als de storingen verholpen zijn daar snel maar eens aan beginnen dan!

Re: Uitlaatsysteem, Freeflow of niet ?

Geplaatst: 14 aug 2015, 08:18
door Activate
Ben er inmiddels ook aan begonnen, ik moest de uitlaat toch aanpassen voor de VB39.

Dus maar gelijk beide bollen er tussen uit en iets gelijk iets dikker (VB39 heeft de uitgang van de turbo iets groter dan de standaard 3L turbo wel 8 MM) tot aan de eindemper daarna weer standaard verder.

Maar even tiggen in RVS304 dunwandig RVS, de flens heb ik inmiddels gefreesd.