N75 calibreren
Moderator: reichbus
- foppe
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 4120
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
- Echte naam: hou ik lekker geheim
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 14 nov 2001
- Kilometerstand: 506.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: North of Holland
N75 calibreren
Ik wilde eens weten hoe je een N75 kunt calibreren, toen kwam ik op een poolse website: http://audi.elfly.pl/N75/N75_en.htm
Het is niet hetzelfde type, maar hier kun je aan een schroefje draaien. is dat bij jou ook zo Melvin
Het is niet hetzelfde type, maar hier kun je aan een schroefje draaien. is dat bij jou ook zo Melvin
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zwolle
Re: Vermogensanalyse en upgrade rapportage
Volgens mij niet Foppe, maar ik zal morgen een foto maken.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
- EJR Autotechniek
- Bevriend 3L garagebedrijf
- Berichten: 353
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 19:41
- Echte naam: Eldert-Jan
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 26 feb 2002
- Kilometerstand: 231545
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Candy Wit - LB9A
- Locatie: Drogeham (Friesland)
- Contacteer:
Re: Vermogensanalyse en upgrade rapportage
Je kan via je turbo map naar basisinstellingen gaan dan zet hij de n75 in basis en word hij gekalibreerd.
Mvrgr Eldert-Jan
- foppe
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 4120
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
- Echte naam: hou ik lekker geheim
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 14 nov 2001
- Kilometerstand: 506.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: North of Holland
Re: Vermogensanalyse en upgrade rapportage
Is dat basisinstelling groep 11 Eldert ?EJR Autotechniek schreef:Je kan via je turbo map naar basisinstellingen gaan dan zet hij de n75 in basis en word hij gekalibreerd.
Want dan heb ik die van mij vanmiddag gecalibreerd
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
- EJR Autotechniek
- Bevriend 3L garagebedrijf
- Berichten: 353
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 19:41
- Echte naam: Eldert-Jan
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 26 feb 2002
- Kilometerstand: 231545
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Candy Wit - LB9A
- Locatie: Drogeham (Friesland)
- Contacteer:
Re: N75 calibreren
Test de schoepenverstelling als volgt: sluit VAG-COM aan op je auto, start de motor, ga naar [01-Engine], dan naar [Basic Settings-04], dan naar [Groep 011]. De motor zal iets verhoogd stationair gaan lopen (inderdaad: dezelfde procedure als bij het testen van de N75). De schoepenversteller op de turbo (een potje met een vacuümslangetje eraan) zal worden aangestuurd. De stang aan het potje moet een slag maken van +/- 1.5 centimeter van de stelschroef naar beneden. Gebeurt er niets, probeer dan met een schroevendraaier (of kleine bandenlichter) het stangetje te bewegen. Lukt dit niet of gaat het erg stroef dan is de (schoepenverstelling van de) turbo dus het probleem. Kan je de stang wél soepel bewegen, controleer dan of de aansturing misschien de schuldige is (met een vacuümmetertje, deze kan je kopen bij een automaterialenzaak, of gebruik je eigen vinger). a.zelf schoonmaken en opnieuw testen
b.laten reviseren bij een turbo specialist (een revisie turbo heeft niet de degelijkheid en levensduur van een nieuwe turbo)
c.vervangen (dan ben je inderdaad financieel 'verder van huis')
Bron Gerrit speek
b.laten reviseren bij een turbo specialist (een revisie turbo heeft niet de degelijkheid en levensduur van een nieuwe turbo)
c.vervangen (dan ben je inderdaad financieel 'verder van huis')
Bron Gerrit speek
Mvrgr Eldert-Jan
- foppe
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 4120
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
- Echte naam: hou ik lekker geheim
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 14 nov 2001
- Kilometerstand: 506.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: North of Holland
Re: N75 calibreren
Ok, duidelijk dan is die van mij vanochtend gecalibreerd.
Het was wel leuk om te zien, 5-10 seconden gaat de turbo in vollast en daarna 5-10 seconden in rust. Het hendeltje zie je gewoon heen en weer bewegen en je hoort een kleine brul in de uitlaat.
Het was interessant om te zien, je moet hem wel een paar minuten laten draaien.
Het was wel leuk om te zien, 5-10 seconden gaat de turbo in vollast en daarna 5-10 seconden in rust. Het hendeltje zie je gewoon heen en weer bewegen en je hoort een kleine brul in de uitlaat.
Het was interessant om te zien, je moet hem wel een paar minuten laten draaien.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
- Bresjee99
- 3L Vriend voor het leven
- Berichten: 1423
- Lid geworden op: 17 jan 2014, 21:45
- Echte naam: Robbin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 410.000
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Reflexsilver - LA7W
- Brandstof: Mix diesel / biodiesel
- Locatie: Hillegom
Re: N75 calibreren
Yo foppe, visje verdienen?
Helaas geen Lupo meer in bezit, wel een mooie Polo Bluemotion 1.2 TDI voor de deur!
- foppe
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 4120
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
- Echte naam: hou ik lekker geheim
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 14 nov 2001
- Kilometerstand: 506.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: North of Holland
Re: N75 calibreren
opstellen in rijen van 2 zou ik zeggen
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
- Bresjee99
- 3L Vriend voor het leven
- Berichten: 1423
- Lid geworden op: 17 jan 2014, 21:45
- Echte naam: Robbin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 410.000
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Reflexsilver - LA7W
- Brandstof: Mix diesel / biodiesel
- Locatie: Hillegom
Re: N75 calibreren
haha, ja is het zo druk al? :-)
Helaas geen Lupo meer in bezit, wel een mooie Polo Bluemotion 1.2 TDI voor de deur!
- foppe
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 4120
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
- Echte naam: hou ik lekker geheim
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 14 nov 2001
- Kilometerstand: 506.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: North of Holland
Re: N75 calibreren
nee nog niet hoor, jij bent de eerste
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
-
- Handgeschakelde vriend
- Berichten: 1431
- Lid geworden op: 18 jan 2014, 00:34
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 0- 0-2002
- Kilometerstand: 354.000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Reflexsilver - LA7W
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Haaglanden
Re: N75 calibreren
Interessant dit, en Foppe, kan je ergens aan merken dat je N75 is gekalibreerd?
- foppe
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 4120
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
- Echte naam: hou ik lekker geheim
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 14 nov 2001
- Kilometerstand: 506.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: North of Holland
Re: N75 calibreren
Nee, niet echt. Die van mij was wel goed denk ik. Ik heb alleen een klein stukje naar de supermarkt gereden, maar hij rijd nog hetzelfde.
Ik zou wel eens een log wilen maken tijdens rijden. zodra ik tijd hiervoor heb, doe ik dat. Het
HIer staat een uitleg als je N75 problemen hebt: http://www.gerritspeek.nl/vag-com_n75.html
Hier staat een procedure wat je kunt controleren: http://www.gerritspeek.nl/vag-com_lmm-turbodruk.html
kijk maar eens op die laatste link. Daar staan allemaal uitleg van hoe een log te maken en ook voorbeelden.
Het zou leuk zijn om gestaag een database te maken van verschillende 3L's. Zo kun je ook het een en ander vergelijken.
Ik zou wel eens een log wilen maken tijdens rijden. zodra ik tijd hiervoor heb, doe ik dat. Het
HIer staat een uitleg als je N75 problemen hebt: http://www.gerritspeek.nl/vag-com_n75.html
Hier staat een procedure wat je kunt controleren: http://www.gerritspeek.nl/vag-com_lmm-turbodruk.html
kijk maar eens op die laatste link. Daar staan allemaal uitleg van hoe een log te maken en ook voorbeelden.
Het zou leuk zijn om gestaag een database te maken van verschillende 3L's. Zo kun je ook het een en ander vergelijken.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
-
- Handgeschakelde vriend
- Berichten: 1431
- Lid geworden op: 18 jan 2014, 00:34
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 0- 0-2002
- Kilometerstand: 354.000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Reflexsilver - LA7W
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Haaglanden
Re: N75 calibreren
IK ga t.z.t. weer even bij Jack buurten. Eens kijken of we dat kalibreren van de N75 ook voor elkaar krijgen.
- Bresjee99
- 3L Vriend voor het leven
- Berichten: 1423
- Lid geworden op: 17 jan 2014, 21:45
- Echte naam: Robbin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 410.000
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Reflexsilver - LA7W
- Brandstof: Mix diesel / biodiesel
- Locatie: Hillegom
Re: N75 calibreren
Oh, Als je hulp nodig hebt! I'll return the favour! Lijkt me ook nog eens leerzaam!foppe schreef:Nee, niet echt. Die van mij was wel goed denk ik. Ik heb alleen een klein stukje naar de supermarkt gereden, maar hij rijd nog hetzelfde.
Ik zou wel eens een log wilen maken tijdens rijden. zodra ik tijd hiervoor heb, doe ik dat. Het
HIer staat een uitleg als je N75 problemen hebt: http://www.gerritspeek.nl/vag-com_n75.html
Hier staat een procedure wat je kunt controleren: http://www.gerritspeek.nl/vag-com_lmm-turbodruk.html
kijk maar eens op die laatste link. Daar staan allemaal uitleg van hoe een log te maken en ook voorbeelden.
Het zou leuk zijn om gestaag een database te maken van verschillende 3L's. Zo kun je ook het een en ander vergelijken.
Helaas geen Lupo meer in bezit, wel een mooie Polo Bluemotion 1.2 TDI voor de deur!
-
- 3L Buddy
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 31 aug 2014, 20:35
- Echte naam: Cor
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 0- 0-2001
- Kilometerstand: 300.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Onderdijk
Re: N75 calibreren
Oeps, ik ben wat slordig geweest met mijn N75 en N18 klepjes. Heeft iemand voor mij misschien een aansluitschema van de vacuüm slangetjes? Als ik het verkeerd aansluit zal het zeker niet naar behoren werken. Alvast bedankt.
-
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
- Autotype: Overige autotypes
- Brandstof: Normale diesel
Re: N75 calibreren
Google even naar ssp n75 lupo 3l
Dan krijg je een pdf met uitleg en afbreking over de n75
Dan krijg je een pdf met uitleg en afbreking over de n75
-
- 3L Buddy
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 31 aug 2014, 20:35
- Echte naam: Cor
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 0- 0-2001
- Kilometerstand: 300.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Onderdijk
Re: N75 calibreren
Dankjewel Emiel. Dit is op zich hele duidelijke informatie. Alleen word hier een ander type N75 beschreven en kan ik er dus niet echt uit opmaken welk slangetje waar op moet. Ik heb de EGR afgedopt. Als ik bij mijn N75 op de dikke witte uitgang de turbo regeling, op de dunne witte uitgang de vacuüm en op de zwarte uitgang aan de andere kant de drukloze inlaat aansluit, zou het dan naar behoren moeten functioneren?
-
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
- Autotype: Overige autotypes
- Brandstof: Normale diesel
Re: N75 calibreren
dit is de situatie bij mijn auto.. egr is weg.
rechterpot
slang rechts gaat naar de luchtinlaat in elk geval links op die zwarte kunstof buis
slang links boven gaat richting de motor
slang links onder gaat naar de turbo
linker pot
linker slang gaat via t stuk op slang van rechterpot naar zwarte buis
de onderste 2 openingen zitten op elkaar.
rechterpot
slang rechts gaat naar de luchtinlaat in elk geval links op die zwarte kunstof buis
slang links boven gaat richting de motor
slang links onder gaat naar de turbo
linker pot
linker slang gaat via t stuk op slang van rechterpot naar zwarte buis
de onderste 2 openingen zitten op elkaar.
-
- 3L Buddy
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 31 aug 2014, 20:35
- Echte naam: Cor
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 0- 0-2001
- Kilometerstand: 300.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Onderdijk
Re: N75 calibreren
Wederom bedankt. Zo ga ik het morgen bij mij ook ff aansluiten. Klein vraagje mbt de EGR nog. Mijn visie is dat alleen de slang van de EGR afhalen en afdoen als resultaat heeft dat de EGR juist continu de uitlaatgassen gedeeltelijk terug de motor in laat gaan. Dit omdat de EGR bij hoge toeren dicht gaat om een efficiëntere ontbranding te verkrijgen. Gezien de N18 er tussen zit, ben ik daar niet zo zeker van. De N18 kan (klein woordspelingkje) roet in het eten van mijn visie gooien. Wat is jouw visie over mijn visie?
-
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
- Autotype: Overige autotypes
- Brandstof: Normale diesel
Re: N75 calibreren
Mijn visie op jou visie is dat ik het niet weet.
Ik heb me daar nooit druk over gemaakt.
Ik heb namelijk de egr er uit de auto gesloopt en vervangen voor een buis. Vlinder klep is blijven zitten.
Ik heb dus voldoende aan de slang op elkaar aansluiten. Zodat het vacuüm blijft bestaan.
Ik heb me daar nooit druk over gemaakt.
Ik heb namelijk de egr er uit de auto gesloopt en vervangen voor een buis. Vlinder klep is blijven zitten.
Ik heb dus voldoende aan de slang op elkaar aansluiten. Zodat het vacuüm blijft bestaan.