N75 calibreren

De voors- en tegens van soft- en hardwarematig tunen van je 3L.

Moderator: reichbus

Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

N75 calibreren

Bericht door foppe »

Ik wilde eens weten hoe je een N75 kunt calibreren, toen kwam ik op een poolse website: http://audi.elfly.pl/N75/N75_en.htm

Het is niet hetzelfde type, maar hier kun je aan een schroefje draaien. is dat bij jou ook zo Melvin :?:
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Vermogensanalyse en upgrade rapportage

Bericht door Nietsnut »

Volgens mij niet Foppe, maar ik zal morgen een foto maken.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
EJR Autotechniek
Bevriend 3L garagebedrijf
Bevriend 3L garagebedrijf
Berichten: 353
Lid geworden op: 12 jan 2014, 19:41
Echte naam: Eldert-Jan
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 26 feb 2002
Kilometerstand: 231545
Transmissie: Automaat
Kleur: Candy Wit - LB9A
Locatie: Drogeham (Friesland)
Contacteer:

Re: Vermogensanalyse en upgrade rapportage

Bericht door EJR Autotechniek »

Je kan via je turbo map naar basisinstellingen gaan dan zet hij de n75 in basis en word hij gekalibreerd.
Mvrgr Eldert-Jan

Afbeelding
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: Vermogensanalyse en upgrade rapportage

Bericht door foppe »

EJR Autotechniek schreef:Je kan via je turbo map naar basisinstellingen gaan dan zet hij de n75 in basis en word hij gekalibreerd.
Is dat basisinstelling groep 11 Eldert ?
Want dan heb ik die van mij vanmiddag gecalibreerd :smile:
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
Gebruikersavatar
EJR Autotechniek
Bevriend 3L garagebedrijf
Bevriend 3L garagebedrijf
Berichten: 353
Lid geworden op: 12 jan 2014, 19:41
Echte naam: Eldert-Jan
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 26 feb 2002
Kilometerstand: 231545
Transmissie: Automaat
Kleur: Candy Wit - LB9A
Locatie: Drogeham (Friesland)
Contacteer:

Re: N75 calibreren

Bericht door EJR Autotechniek »

Test de schoepenverstelling als volgt: sluit VAG-COM aan op je auto, start de motor, ga naar [01-Engine], dan naar [Basic Settings-04], dan naar [Groep 011]. De motor zal iets verhoogd stationair gaan lopen (inderdaad: dezelfde procedure als bij het testen van de N75). De schoepenversteller op de turbo (een potje met een vacuümslangetje eraan) zal worden aangestuurd. De stang aan het potje moet een slag maken van +/- 1.5 centimeter van de stelschroef naar beneden. Gebeurt er niets, probeer dan met een schroevendraaier (of kleine bandenlichter) het stangetje te bewegen. Lukt dit niet of gaat het erg stroef dan is de (schoepenverstelling van de) turbo dus het probleem. Kan je de stang wél soepel bewegen, controleer dan of de aansturing misschien de schuldige is (met een vacuümmetertje, deze kan je kopen bij een automaterialenzaak, of gebruik je eigen vinger). a.zelf schoonmaken en opnieuw testen
b.laten reviseren bij een turbo specialist (een revisie turbo heeft niet de degelijkheid en levensduur van een nieuwe turbo)
c.vervangen (dan ben je inderdaad financieel 'verder van huis')


Bron Gerrit speek
Mvrgr Eldert-Jan

Afbeelding
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: N75 calibreren

Bericht door foppe »

Ok, duidelijk dan is die van mij vanochtend gecalibreerd.
Het was wel leuk om te zien, 5-10 seconden gaat de turbo in vollast en daarna 5-10 seconden in rust. Het hendeltje zie je gewoon heen en weer bewegen en je hoort een kleine brul in de uitlaat.
Het was interessant om te zien, je moet hem wel een paar minuten laten draaien.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
Gebruikersavatar
Bresjee99
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Berichten: 1423
Lid geworden op: 17 jan 2014, 21:45
Echte naam: Robbin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 410.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Mix diesel / biodiesel
Locatie: Hillegom

Re: N75 calibreren

Bericht door Bresjee99 »

Yo foppe, visje verdienen? :grin:
Helaas geen Lupo meer in bezit, wel een mooie Polo Bluemotion 1.2 TDI voor de deur!
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: N75 calibreren

Bericht door foppe »

:laughing-rolling:

opstellen in rijen van 2 zou ik zeggen lolll
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
Gebruikersavatar
Bresjee99
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Berichten: 1423
Lid geworden op: 17 jan 2014, 21:45
Echte naam: Robbin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 410.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Mix diesel / biodiesel
Locatie: Hillegom

Re: N75 calibreren

Bericht door Bresjee99 »

haha, ja is het zo druk al? :-)
Helaas geen Lupo meer in bezit, wel een mooie Polo Bluemotion 1.2 TDI voor de deur!
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: N75 calibreren

Bericht door foppe »

nee nog niet hoor, jij bent de eerste
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
Don 3L Jose
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 1431
Lid geworden op: 18 jan 2014, 00:34
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 0- 0-2002
Kilometerstand: 354.000
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Haaglanden

Re: N75 calibreren

Bericht door Don 3L Jose »

Interessant dit, en Foppe, kan je ergens aan merken dat je N75 is gekalibreerd?
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: N75 calibreren

Bericht door foppe »

Nee, niet echt. Die van mij was wel goed denk ik. Ik heb alleen een klein stukje naar de supermarkt gereden, maar hij rijd nog hetzelfde.

Ik zou wel eens een log wilen maken tijdens rijden. zodra ik tijd hiervoor heb, doe ik dat. Het

HIer staat een uitleg als je N75 problemen hebt: http://www.gerritspeek.nl/vag-com_n75.html
Hier staat een procedure wat je kunt controleren: http://www.gerritspeek.nl/vag-com_lmm-turbodruk.html

kijk maar eens op die laatste link. Daar staan allemaal uitleg van hoe een log te maken en ook voorbeelden.
Het zou leuk zijn om gestaag een database te maken van verschillende 3L's. Zo kun je ook het een en ander vergelijken.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
Don 3L Jose
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 1431
Lid geworden op: 18 jan 2014, 00:34
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 0- 0-2002
Kilometerstand: 354.000
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Haaglanden

Re: N75 calibreren

Bericht door Don 3L Jose »

IK ga t.z.t. weer even bij Jack buurten. Eens kijken of we dat kalibreren van de N75 ook voor elkaar krijgen.
Gebruikersavatar
Bresjee99
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Berichten: 1423
Lid geworden op: 17 jan 2014, 21:45
Echte naam: Robbin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 410.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Mix diesel / biodiesel
Locatie: Hillegom

Re: N75 calibreren

Bericht door Bresjee99 »

foppe schreef:Nee, niet echt. Die van mij was wel goed denk ik. Ik heb alleen een klein stukje naar de supermarkt gereden, maar hij rijd nog hetzelfde.

Ik zou wel eens een log wilen maken tijdens rijden. zodra ik tijd hiervoor heb, doe ik dat. Het

HIer staat een uitleg als je N75 problemen hebt: http://www.gerritspeek.nl/vag-com_n75.html
Hier staat een procedure wat je kunt controleren: http://www.gerritspeek.nl/vag-com_lmm-turbodruk.html

kijk maar eens op die laatste link. Daar staan allemaal uitleg van hoe een log te maken en ook voorbeelden.
Het zou leuk zijn om gestaag een database te maken van verschillende 3L's. Zo kun je ook het een en ander vergelijken.
Oh, Als je hulp nodig hebt! I'll return the favour! Lijkt me ook nog eens leerzaam!
Helaas geen Lupo meer in bezit, wel een mooie Polo Bluemotion 1.2 TDI voor de deur!
BokkieAndijk
3L Buddy
3L Buddy
Berichten: 59
Lid geworden op: 31 aug 2014, 20:35
Echte naam: Cor
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 0- 0-2001
Kilometerstand: 300.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Onderdijk

Re: N75 calibreren

Bericht door BokkieAndijk »

Oeps, ik ben wat slordig geweest met mijn N75 en N18 klepjes. Heeft iemand voor mij misschien een aansluitschema van de vacuüm slangetjes? Als ik het verkeerd aansluit zal het zeker niet naar behoren werken. Alvast bedankt.
3L-Emiel
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2443
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
Autotype: Overige autotypes
Brandstof: Normale diesel

Re: N75 calibreren

Bericht door 3L-Emiel »

Google even naar ssp n75 lupo 3l
Dan krijg je een pdf met uitleg en afbreking over de n75
BokkieAndijk
3L Buddy
3L Buddy
Berichten: 59
Lid geworden op: 31 aug 2014, 20:35
Echte naam: Cor
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 0- 0-2001
Kilometerstand: 300.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Onderdijk

Re: N75 calibreren

Bericht door BokkieAndijk »

Dankjewel Emiel. Dit is op zich hele duidelijke informatie. Alleen word hier een ander type N75 beschreven en kan ik er dus niet echt uit opmaken welk slangetje waar op moet. Ik heb de EGR afgedopt. Als ik bij mijn N75 op de dikke witte uitgang de turbo regeling, op de dunne witte uitgang de vacuüm en op de zwarte uitgang aan de andere kant de drukloze inlaat aansluit, zou het dan naar behoren moeten functioneren?
3L-Emiel
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2443
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
Autotype: Overige autotypes
Brandstof: Normale diesel

Re: N75 calibreren

Bericht door 3L-Emiel »

dit is de situatie bij mijn auto.. egr is weg.


Afbeelding
Afbeelding

rechterpot

slang rechts gaat naar de luchtinlaat in elk geval links op die zwarte kunstof buis
slang links boven gaat richting de motor
slang links onder gaat naar de turbo

linker pot

linker slang gaat via t stuk op slang van rechterpot naar zwarte buis
de onderste 2 openingen zitten op elkaar.
BokkieAndijk
3L Buddy
3L Buddy
Berichten: 59
Lid geworden op: 31 aug 2014, 20:35
Echte naam: Cor
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 0- 0-2001
Kilometerstand: 300.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Onderdijk

Re: N75 calibreren

Bericht door BokkieAndijk »

Wederom bedankt. Zo ga ik het morgen bij mij ook ff aansluiten. Klein vraagje mbt de EGR nog. Mijn visie is dat alleen de slang van de EGR afhalen en afdoen als resultaat heeft dat de EGR juist continu de uitlaatgassen gedeeltelijk terug de motor in laat gaan. Dit omdat de EGR bij hoge toeren dicht gaat om een efficiëntere ontbranding te verkrijgen. Gezien de N18 er tussen zit, ben ik daar niet zo zeker van. De N18 kan (klein woordspelingkje) roet in het eten van mijn visie gooien. Wat is jouw visie over mijn visie?
3L-Emiel
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2443
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
Autotype: Overige autotypes
Brandstof: Normale diesel

Re: N75 calibreren

Bericht door 3L-Emiel »

Mijn visie op jou visie is dat ik het niet weet.
Ik heb me daar nooit druk over gemaakt.

Ik heb namelijk de egr er uit de auto gesloopt en vervangen voor een buis. Vlinder klep is blijven zitten.
Ik heb dus voldoende aan de slang op elkaar aansluiten. Zodat het vacuüm blijft bestaan.
Plaats reactie

Terug naar “Tuning”