Ervaringen Chiptuning bij de 3L
Moderator: reichbus
- Bresjee99
- 3L Vriend voor het leven
- Berichten: 1423
- Lid geworden op: 17 jan 2014, 21:45
- Echte naam: Robbin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 410.000
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Reflexsilver - LA7W
- Brandstof: Mix diesel / biodiesel
- Locatie: Hillegom
Re: Ervaringen Chiptuning bij de 3L
Toevallig had ik zondag een gesprek met Stefan, een monteur die bij Jos werkt. Hij heeft z'n 3L op 116pk draaien met alleen een andere turbo en uitlaat. De verstuivers zijn dus origineel.
Geeft een goeie indicatie van wat mogelijk is, lijkt mij. Dat lijken me wel jongens die 't een en ander even proberen.
Geeft een goeie indicatie van wat mogelijk is, lijkt mij. Dat lijken me wel jongens die 't een en ander even proberen.
Helaas geen Lupo meer in bezit, wel een mooie Polo Bluemotion 1.2 TDI voor de deur!
-
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2050
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
- Echte naam: Guus
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 06 jun 2000
- Kilometerstand: 245.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Taftgroen - LA6N
- Locatie: Wijchen
Re: Ervaringen Chiptuning bij de 3L
Ik denk dat het ook scheelt als je:
1: weet waar je mee bezig bent;
2: jezelf snel kunt helpen als het toch fout mocht gaan.
1: weet waar je mee bezig bent;
2: jezelf snel kunt helpen als het toch fout mocht gaan.
- Hans
- Vriendelijke particuliere 3L klusser
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:27
- Echte naam: Hans
- Autotype: Overige autotypes
- Transmissie: Handgeschakeld
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Friesland
Re: Ervaringen Chiptuning bij de 3L
De verstuivers in de eerste Lupo blokjes van '99 zijn groter dan die van de nieuwere Lupo's.
Met een VT17 turbo en een grotere uitlaat zonder roetkat zal de grens liggen bij 120-125 pk.
Dat is ook genoeg. Anders loop je meer en meer kans op schade aan aandrijfassen en koppeling.
Met een VT17 turbo en een grotere uitlaat zonder roetkat zal de grens liggen bij 120-125 pk.
Dat is ook genoeg. Anders loop je meer en meer kans op schade aan aandrijfassen en koppeling.
Met vriendelijke groet,
Hans
VW Golf SportsVan 1.5 TSI '19
VW Golf GTE 1.4 TSI '15
VW T5 Karmann Colorado 2.5 TDI '05
(sorry, geen Lupo of A2 meer...)
Hans
VW Golf SportsVan 1.5 TSI '19
VW Golf GTE 1.4 TSI '15
VW T5 Karmann Colorado 2.5 TDI '05
(sorry, geen Lupo of A2 meer...)
- Lupo2002
- 3L Vriend voor het leven
- Berichten: 1081
- Lid geworden op: 20 jan 2014, 18:26
- Echte naam: Call me Issy
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 28 nov 2002
- Kilometerstand: 275000
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Ravenna Blue - LA5W
- Brandstof: Normale diesel
Re: Ervaringen Chiptuning bij de 3L
In neem aan met chip? Een project om een keer uit te proberen als er nutteloos geld beschikbaar is
Okay serieus we praten wel over de koppeling en aandrijfassen.. maar kan het blokje zelf zoveel power gewoon aan dan..van 61 naar 125pk lijkt me een verdubbeling van ruim 100%
Okay serieus we praten wel over de koppeling en aandrijfassen.. maar kan het blokje zelf zoveel power gewoon aan dan..van 61 naar 125pk lijkt me een verdubbeling van ruim 100%
-
- Handgeschakelde vriend
- Berichten: 1431
- Lid geworden op: 18 jan 2014, 00:34
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 0- 0-2002
- Kilometerstand: 354.000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Reflexsilver - LA7W
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Haaglanden
Re: Ervaringen Chiptuning bij de 3L
en wiellagers...Hans schreef:...Anders loop je meer en meer kans op schade aan aandrijfassen en koppeling.
Laatst gewijzigd door Don 3L Jose op 20 nov 2014, 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
- jos_br
- Bevriend 3L garagebedrijf
- Berichten: 315
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 22:33
- Kilometerstand: 000.000km
- Locatie: Dieverbrug
- Contacteer:
Re: Ervaringen Chiptuning bij de 3L
Euhh??Don 3L Jose schreef:en wiellagers...Hans schreef:...Anders loop je meer en meer kans op schade aan aandrijfassen en koppeling.
Jos.
-
- Handgeschakelde vriend
- Berichten: 1431
- Lid geworden op: 18 jan 2014, 00:34
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 0- 0-2002
- Kilometerstand: 354.000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Reflexsilver - LA7W
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Haaglanden
Re: Ervaringen Chiptuning bij de 3L
@ Jos, achteraf had ik kunnen weten dat mijn reactie bij jou vraagtekens oproept. Heb geen zin om een discussie te starten, dus vergeet mijn post. Ik heb mijn post doorstreept aangezien ik die niet kan wissen.
- 3L-Dnadave
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 3490
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
- Echte naam: David (op zn engels)
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 384.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Fantasiegroen - LR6A
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: Ervaringen Chiptuning bij de 3L
Oh ik denk dat niemand, ook jos niet vraagtekens zal plaatsen dat er slijtage van slijtage gevoelige onderdelen optreedt als je rijdt in het algemeen.
Banden, wiellagers, remblokjes, remschijven, remtrommels, aandrijfassen, ruitenwisserbladen, zelfs koplampjes en bekerhouder uitklap veertjes slijten als je rijdt.
Maar bij de extra slijtage door tuning denk ik dat we moeten blijven praten over de slijtage aan onderdelen als gevolg van de tuning zelf, en niet door een eventueel andere rijstijl die je zou kunnen krijgen na de tuning. En al helemaal niet de slijtage die je sowieso zonder tuning ook wel zou hebben.
Ik denk de gemiddelde 3L rijder met tuning niet direct een andere rijstijl zal krijgen
Ikzelf ben inmiddels ook om, en wil ook chiptuning
Ik zou de extra pk's vooral benutten om in zn 5 wat lekkerder van 80-120 te rijden zonder te hoeven terugschakelen
Helaas heb ik de oude ecu , en ik wacht tot Wesley de tuning met deze ecu in de vingers heeft
Ik ben namelijk erg tevreden met zijn tuning bij mn vaders a2
Banden, wiellagers, remblokjes, remschijven, remtrommels, aandrijfassen, ruitenwisserbladen, zelfs koplampjes en bekerhouder uitklap veertjes slijten als je rijdt.
Maar bij de extra slijtage door tuning denk ik dat we moeten blijven praten over de slijtage aan onderdelen als gevolg van de tuning zelf, en niet door een eventueel andere rijstijl die je zou kunnen krijgen na de tuning. En al helemaal niet de slijtage die je sowieso zonder tuning ook wel zou hebben.
Ik denk de gemiddelde 3L rijder met tuning niet direct een andere rijstijl zal krijgen
Ikzelf ben inmiddels ook om, en wil ook chiptuning
Ik zou de extra pk's vooral benutten om in zn 5 wat lekkerder van 80-120 te rijden zonder te hoeven terugschakelen
Helaas heb ik de oude ecu , en ik wacht tot Wesley de tuning met deze ecu in de vingers heeft
Ik ben namelijk erg tevreden met zijn tuning bij mn vaders a2
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
-
- Handgeschakelde vriend
- Berichten: 1431
- Lid geworden op: 18 jan 2014, 00:34
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 0- 0-2002
- Kilometerstand: 354.000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Reflexsilver - LA7W
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Haaglanden
Re: Ervaringen Chiptuning bij de 3L
Om misverstanden te voorkomen, heb ik ook chiptuning op mijn wenslijstje staan (zie mijn intro http://www.3lvrienden.nl/viewtopic.php? ... 183#p14743). Maar dan wel chippen zonder extremen.
- Homer
- Trouwe 3L vriend
- Berichten: 984
- Lid geworden op: 07 feb 2014, 15:52
- Echte naam: Rene
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 21 sep 2000
- Kilometerstand: 265.000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Ervaringen Chiptuning bij de 3L
Ik moet zeggen dat sinds ik nu een freeflow eronder heb zitten de chiptuning nu wel tot zijn recht komt.... Het was/bleef altijd een braaf autootje; logisch als de uitlaat teveel tegendruk geeft danwel verstopt zit.
Keertje nog het inlaattraject bekijken; maar in het kader van chiptuning; het rijd gewoon net ff wat lekkerderder....
Keertje nog het inlaattraject bekijken; maar in het kader van chiptuning; het rijd gewoon net ff wat lekkerderder....
- Lupo 3L uit 2000, model 2001; schade en geschorst... donor
- Lupo 3L uit 2001 handschakel, gechipped met hoop extra's
- Nissan 350z roadster
- Mitsubishi Outlander PHEV MY2016
- Kever cabrio 1972 in aanbouw
- Suzuki GSX 600f motor
- Lupo 3L uit 2001 handschakel, gechipped met hoop extra's
- Nissan 350z roadster
- Mitsubishi Outlander PHEV MY2016
- Kever cabrio 1972 in aanbouw
- Suzuki GSX 600f motor
-
- Handgeschakelde vriend
- Berichten: 1431
- Lid geworden op: 18 jan 2014, 00:34
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 0- 0-2002
- Kilometerstand: 354.000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Reflexsilver - LA7W
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Haaglanden
Re: Ervaringen Chiptuning bij de 3L
Ik denk dat niemand hier dat zal ontkennenHomer schreef:...maar in het kader van chiptuning; het rijd gewoon net ff wat lekkerderder....
-
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 324
- Lid geworden op: 21 mar 2014, 18:56
- Echte naam: Peter
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 211.000
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Fantasiegroen - LR6A
- Brandstof: Normale diesel
Re: Ervaringen Chiptuning bij de 3L
Ik heb mijn auto bij aanschaf laten chippen (+ cc) en ik zou het zo weer doen. Inderdaad het meeste profijt heb je vanaf zo'n 70-80 km/u en het is gewoon lekker om wat over te hebben als je het nodig hebt. Verbruik is niet gestegen en ik rij gewoon de snelheden die mogen + soms wat extra, ben dus niet aan het "tuffen" met constant 90 op de teller.
Gr,
Peter
Peter
-
- Handgeschakelde vriend
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 15 mei 2014, 21:29
- Echte naam: Nils
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 20 dec 2001
- Kilometerstand: 170.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
Re: Ervaringen Chiptuning bij de 3L
Goed nieuws, fijn om te weten.Bresjee99 schreef:Toevallig had ik zondag een gesprek met Stefan, een monteur die bij Jos werkt. Hij heeft z'n 3L op 116pk draaien met alleen een andere turbo en uitlaat. De verstuivers zijn dus origineel.
Geeft een goeie indicatie van wat mogelijk is, lijkt mij. Dat lijken me wel jongens die 't een en ander even proberen.
Mijn doel was 100 pk.. dat moet er dan wel in zitten denk ik..
-
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 324
- Lid geworden op: 21 mar 2014, 18:56
- Echte naam: Peter
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 211.000
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Fantasiegroen - LR6A
- Brandstof: Normale diesel
Re: Ervaringen Chiptuning bij de 3L
Wat mij opvalt in het "meten = weten"-topic, is dat er toch verschillen zijn ook al is de 3L nog standaard. Ik ben eigenlijk benieuwd wat het maximum is al besef ik dat de staat van de motor-turbo etc hierin belangrijk is.
Zelf zou ik met een standaard setup naar de 90pk en 220nm willen maar wat moet je dan doen:
- verstuivers reinigen
- turbo reinigen/reviseren
- freeflow-uitlaat (al is dit dan natuurlijk niet meer standaard)
Zit er ook nog verschil in oude/nieuwe ecu zodat de één makkelijker te "chippen/herschrijven" is dan de ander?
Zelf zou ik met een standaard setup naar de 90pk en 220nm willen maar wat moet je dan doen:
- verstuivers reinigen
- turbo reinigen/reviseren
- freeflow-uitlaat (al is dit dan natuurlijk niet meer standaard)
Zit er ook nog verschil in oude/nieuwe ecu zodat de één makkelijker te "chippen/herschrijven" is dan de ander?
Gr,
Peter
Peter
- Hans
- Vriendelijke particuliere 3L klusser
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:27
- Echte naam: Hans
- Autotype: Overige autotypes
- Transmissie: Handgeschakeld
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Friesland
Re: Ervaringen Chiptuning bij de 3L
Schat in dat mijn Lupo tussen de 80 en 85 pk heeft (JB Autoservice).
Misschien dat een chipper die zelf de software maakt er nog wel 5 tot 10 pk meer uit kan sjorren, maar dan gaat de auto roken. Dat wil je echt niet... Een Lupo 3L met een roetwolk achter zich op de snelweg... Nee.
Dus het vermogen is afgestemd op prestatie, verbruik, optimaal verbrandingsproces.
Met m'n Lupo rij ik momenteel 3,6 liter per 100 km. Met die kou, wind en relatief korte stukken woon-werk (25 km) is de auto niet op z'n zuinigst. Afgelopen zomer kon ik op de langere ritten 3,0 l/100 km halen.
Met chip...
Misschien dat een chipper die zelf de software maakt er nog wel 5 tot 10 pk meer uit kan sjorren, maar dan gaat de auto roken. Dat wil je echt niet... Een Lupo 3L met een roetwolk achter zich op de snelweg... Nee.
Dus het vermogen is afgestemd op prestatie, verbruik, optimaal verbrandingsproces.
Met m'n Lupo rij ik momenteel 3,6 liter per 100 km. Met die kou, wind en relatief korte stukken woon-werk (25 km) is de auto niet op z'n zuinigst. Afgelopen zomer kon ik op de langere ritten 3,0 l/100 km halen.
Met chip...
Met vriendelijke groet,
Hans
VW Golf SportsVan 1.5 TSI '19
VW Golf GTE 1.4 TSI '15
VW T5 Karmann Colorado 2.5 TDI '05
(sorry, geen Lupo of A2 meer...)
Hans
VW Golf SportsVan 1.5 TSI '19
VW Golf GTE 1.4 TSI '15
VW T5 Karmann Colorado 2.5 TDI '05
(sorry, geen Lupo of A2 meer...)
- jos_br
- Bevriend 3L garagebedrijf
- Berichten: 315
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 22:33
- Kilometerstand: 000.000km
- Locatie: Dieverbrug
- Contacteer:
Re: Ervaringen Chiptuning bij de 3L
Er zit wel verschil in prestaties in de oude en nieuwe 3Llen. Waarschijnlijk komt dit door de verstuivers, ecu maakt verder niets uit, hooguit dat de een gesoldeerd dient te worden.peterpan schreef:Wat mij opvalt in het "meten = weten"-topic, is dat er toch verschillen zijn ook al is de 3L nog standaard. Ik ben eigenlijk benieuwd wat het maximum is al besef ik dat de staat van de motor-turbo etc hierin belangrijk is.
Zelf zou ik met een standaard setup naar de 90pk en 220nm willen maar wat moet je dan doen:
- verstuivers reinigen
- turbo reinigen/reviseren
- freeflow-uitlaat (al is dit dan natuurlijk niet meer standaard)
Zit er ook nog verschil in oude/nieuwe ecu zodat de één makkelijker te "chippen/herschrijven" is dan de ander?
Jos.
- Gargamel
- Goede 3L vriend
- Berichten: 521
- Lid geworden op: 20 feb 2014, 20:23
- Echte naam: Nico
- Autotype: Overige autotypes
- Productiedatum: 15 jul 2002
- Kilometerstand: 202000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Cedergroen - LK6Y
- Brandstof: 100% biodiesel
- Locatie: Breezand
- Contacteer:
Re: Ervaringen Chiptuning bij de 3L
Ik heb mijn lupo door de Rasselman latten chippen, en dat was goed merkbaar hoor, loopt een stuk beter. Inmiddels de Lupo wel verkocht. Maar de nieuwe eigenaar heeft er dan maar profijt van. Is een goede klant van ons :-) of hij dan wat meer verbruikt, daar wordt in niet treurig van
http://www.2N-biofuels.nl voor zuinig en Co2 neutraal rijden. En ook voor goede koffie!
-
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 324
- Lid geworden op: 21 mar 2014, 18:56
- Echte naam: Peter
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 211.000
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Fantasiegroen - LR6A
- Brandstof: Normale diesel
Re: Ervaringen Chiptuning bij de 3L
Ik ben benieuwd wat de reden kan zijn dat bij mij en Melvin het maximaal vermogen bij zo'n 4000 rpm ligt en bij Emiel en Eldert-Jan bij zo'n 3300 rpm? Daarnaast zit er ook nog behoorlijk verschil in koppel.jos_br schreef:Er zit wel verschil in prestaties in de oude en nieuwe 3Llen. Waarschijnlijk komt dit door de verstuivers, ecu maakt verder niets uit, hooguit dat de een gesoldeerd dient te worden.
Jos.
Ligt dat dan hoofdzakelijk aan het bouwjaar; 1999 vs 2002-2004?
Gr,
Peter
Peter
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zwolle
Re: Ervaringen Chiptuning bij de 3L
De mijne heeft een heel ander programma dan ieder andere auto. Heb ik hierboven gemeld, staat in mijn verslag gemeld. Mijn auto had standaard 61 pk en meer Nm dan minimaal gespecced door de fabrikant.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
- jos_br
- Bevriend 3L garagebedrijf
- Berichten: 315
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 22:33
- Kilometerstand: 000.000km
- Locatie: Dieverbrug
- Contacteer:
Re: Ervaringen Chiptuning bij de 3L
Die van Emiel heeft zijn max. vermogen ook bij 4000tpm, vindt dat zelf ook het mooist wanneer een auto geleidelijk doortrekt.peterpan schreef:Ik ben benieuwd wat de reden kan zijn dat bij mij en Melvin het maximaal vermogen bij zo'n 4000 rpm ligt en bij Emiel en Eldert-Jan bij zo'n 3300 rpm? Daarnaast zit er ook nog behoorlijk verschil in koppel.jos_br schreef:Er zit wel verschil in prestaties in de oude en nieuwe 3Llen. Waarschijnlijk komt dit door de verstuivers, ecu maakt verder niets uit, hooguit dat de een gesoldeerd dient te worden.
Jos.
Ligt dat dan hoofdzakelijk aan het bouwjaar; 1999 vs 2002-2004?
Jos.