Vermogensanalyse en upgrade rapportage
Moderator: reichbus
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zwolle
Meten is weten 2: revisieturbo + freeflow uitlaat
Meten is weten 2: revisieturbo + freeflow uitlaat
De originele uitlaat is er onder uit en er zit nu een freeflow uitlaat onder. De meting wijst uit dat er over de hele curve een minimaal verschil inzit maar onderin wel duidelijk meetbaar. Onderin het toerengebied, in de 3e versnelling rond de 1450 rpm had de auto eerst 53 Nm en nu 60 Nm.
De blauwe lijn is de meting van vanmorgen, waarbij alleen het effect van de revisieturbo gemeten is, de rode lijn is dezelfde meting enkele uren later met de freeflow uitlaat. Wat je hier kunt zien is dat er 7 Nm meer koppel is onderin het toerengebied. Eerder had ik het over een mogelijke correctiefactor voor de meting van vanmorgen met de originele uitlaat afhankelijk van de mate van verstopt zijn van de kat, deze is open gemaakt en was helemaal vrij waardoor ik misschien 2 a 3 Nm verloor met de originele uitlaat doordat hij nauwelijks verstopt was.
Verder merk ik dat er redelijk wat variabelen zijn die de meting toch iedere keer beinvloeden, als je kijkt naar de regels text onderin zal je zien dat de omgevingstemperatuur 20, dan 24 graden is, olie temp hebben we niet gemeten maar zal ergens tussen de 70 en 80 graden geweest zijn en waarschijnlijk bij de tweede meting eerder richting de 70 wegens stilstand en kort warmrijden. Deze 10 graden maakten bij de initiële meting van 6 weken terug al 1,5 pk uit...
De originele uitlaat is er onder uit en er zit nu een freeflow uitlaat onder. De meting wijst uit dat er over de hele curve een minimaal verschil inzit maar onderin wel duidelijk meetbaar. Onderin het toerengebied, in de 3e versnelling rond de 1450 rpm had de auto eerst 53 Nm en nu 60 Nm.
De blauwe lijn is de meting van vanmorgen, waarbij alleen het effect van de revisieturbo gemeten is, de rode lijn is dezelfde meting enkele uren later met de freeflow uitlaat. Wat je hier kunt zien is dat er 7 Nm meer koppel is onderin het toerengebied. Eerder had ik het over een mogelijke correctiefactor voor de meting van vanmorgen met de originele uitlaat afhankelijk van de mate van verstopt zijn van de kat, deze is open gemaakt en was helemaal vrij waardoor ik misschien 2 a 3 Nm verloor met de originele uitlaat doordat hij nauwelijks verstopt was.
Verder merk ik dat er redelijk wat variabelen zijn die de meting toch iedere keer beinvloeden, als je kijkt naar de regels text onderin zal je zien dat de omgevingstemperatuur 20, dan 24 graden is, olie temp hebben we niet gemeten maar zal ergens tussen de 70 en 80 graden geweest zijn en waarschijnlijk bij de tweede meting eerder richting de 70 wegens stilstand en kort warmrijden. Deze 10 graden maakten bij de initiële meting van 6 weken terug al 1,5 pk uit...
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zwolle
ECU aanpassen: voetje toevoegen + andere chip
ECU aanpassen: voetje toevoegen + andere chip
Johnny heeft de ECU aangepast door de originele chip los te solderen en er een voet in te zetten, hierdoor zijn vervolgaanpassingen makkelijker geworden, er hoeft nu niet meer gesoldeerd te worden. Er is ook een ander chip in gezet omdat bij het demonteren 1 van de pootjes krom ging en dit kan voor toekomstige problemen zorgen. En dat willen we liever niet...
De binnenkant van de ECU.
Adapterplaat om de chip te kunnen flashen.
1-2-3-GO!!! Schrijven!
Het chipvoetje.
Johnny heeft de ECU aangepast door de originele chip los te solderen en er een voet in te zetten, hierdoor zijn vervolgaanpassingen makkelijker geworden, er hoeft nu niet meer gesoldeerd te worden. Er is ook een ander chip in gezet omdat bij het demonteren 1 van de pootjes krom ging en dit kan voor toekomstige problemen zorgen. En dat willen we liever niet...
De binnenkant van de ECU.
Adapterplaat om de chip te kunnen flashen.
1-2-3-GO!!! Schrijven!
Het chipvoetje.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
-
- Handgeschakelde vriend
- Berichten: 1431
- Lid geworden op: 18 jan 2014, 00:34
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 0- 0-2002
- Kilometerstand: 354.000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Reflexsilver - LA7W
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Haaglanden
Re: Revisieturbo - 1: meten is weten
Erg interessant dit topic. Maar klopt het dat je nu iets aan pk (0,7) en iets aan koppel (1,7) bent kwijtgeraakt? Of komt dit doordat er toerental verschillen is tussen beide metingen? Je oude turbo lijkt mij nog in prima staat btw.Nietsnut schreef: De blauwe lijn is de meting met de revisieturbo, rood is de oude meting. Blauw begint ongeveer 200 rpm lager al op te spoelen en loopt daarna vrijwel gelijk als in ongereviseerde staat.
Conclusie is dat hij iets eerder opspoelt en ongeveer hetzelfde vermogen levert.
- Jappiedepappie
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 213
- Lid geworden op: 22 feb 2014, 17:11
- Echte naam: Jasper
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 369963
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Arnhem
Re: Vermogensanalyse en upgrade rapportage
Fijn dat het nu helemaal uitgezocht en getest wordt, maar is de conclusie dat de winst in pk's en koppel door tuning en montage freeflow-uitlaat niet enorm zijn?
Iedere tankbeurt is nu leuk!!
- foppe
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 4120
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
- Echte naam: hou ik lekker geheim
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 14 nov 2001
- Kilometerstand: 506.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: North of Holland
Re: Vermogensanalyse en upgrade rapportage
Dit is nog zonder tuning hoor, alleen nog met een andere uitlaat. puntje 2 van de lijst.
Grafiek met tuning komt vast nog .
Grafiek met tuning komt vast nog .
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zwolle
Re: Vermogensanalyse en upgrade rapportage
Heren, ik loop net het huis binnen en zoals jullie misschien gemerkt hebben staat er nog geen samenvatting en conclusie, wacht daar nog even op.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
- Andreas
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 419
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:32
- Autotype: Overige autotypes
- Locatie: BMW 130i LSE
Re: Vermogensanalyse en upgrade rapportage
Precies zoals je gevoel al was Melvin! Bij lagere toeren meer kracht!
Ben erg benieuwd naar de verdere ontwikkelingen
Ben erg benieuwd naar de verdere ontwikkelingen
- foppe
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 4120
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
- Echte naam: hou ik lekker geheim
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 14 nov 2001
- Kilometerstand: 506.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: North of Holland
Re: Vermogensanalyse en upgrade rapportage
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zwolle
Meten is weten 3: revisieturbo + freeflow uitlaat + remap
Meten is weten 3: revisieturbo + freeflow uitlaat + remap
Helaas heeft Johnny de simulatiesoftware nog niet in huis, deze is in zijn vakantie geleverd bij de buren en die hebben vergeten dit weer te melden en nu zijn die er weer niet, hoe het verhaal precies zit weet ik niet meer maar het pakket ligt ergens anders in ieder geval. Daarom hebben wij besloten om vandaag te focussen op remapping met een standaard stuk software te weten een milde variant en om van daar uit verder te werken.
Eerst wordt er een basisinstelling gedaan om te zorgen dat de koppeling in het juiste bereik staat zodat er voorkomen wordt dat er een hoop slip kan gaan plaatsvinden tijdens de testrun na het remappen, ik heb geen zin in een verbrandde koppeling namelijk. De koppeling staat op 1,82 volt en wordt door Eldert-Jan naar 1,95 bijgesteld, de auto doorloopt in 1 keer foutloos de basisinstellingen.
Johnny heeft de ECU 2 keer geherprogrammeerd vandaag middels de adapter waardoor de ECU steeds uitgebouwd moest worden, met simulatiesoftware zet je een kabelsetje tussen ECU en boordbekabeling naar een laptop zodat je rijdend (op de testbank of op de weg) aan de motorsoftware kan sleutelen zonder de ECU uit te bouwen. Helaas pindakaas dus en het loshalen kost iedere keer veel tijd dus vandaar deze route...
De eerste remap (rode lijn) leidde tot 67,3 pk en 165,7 Nm en de tweede remap tot 76,5 pk en 166,4 Nm. Johnny heeft op mijn verzoek bij de tweede remapping (blauwe lijn) onderin de toeren wat meer luchtdruk ingesteld maar we kwamen er achter dat de turbo tussen de 1700 en 2000 rpm ongeveer 0,2 bar te weinig druk krijgt, de turbo is gereviseerd dus daar zal het waarschijnlijk niet aan liggen, de vacuümslangen en N75 zijn inmiddels wel al 15 jaar oud en die kunnen aan slijtage onderhevig zijn. Daarom hebben Johnny en ik besloten dat het mooi was voor vandaag (het veranderen van parameters in de ECU leidt niet volledig tot het gewenste resultaat) en ik ga de hardware aanpakken.
Ofewel,
Mijn auto moet zeker 10 a 15 Nm er nog bij kunnen krijgen maar eerst zal ik de rest van het turbotraject op orde moeten hebben.
Resultaat remap sessie 3 april 2014: 76,5 pk en 166,4 Nm
En dan de ultieme test: hoe rijdt het? in 1 woord FANTASTISCH! De power komt er heerlijk rustig in en gaat maar door, inhalen gaat zo vreselijk makkelijk nu
Vervolgstappen: ik ga met een week of 6 weer terug, dan heeft Johhny de simulatiesoftware in huis en heeft zich ermee bekwaamd en kunnen we de puntjes op de i gaan zetten, en dan wil ik ook een meting doen die het verschil tussen normale diesel en biodiesel aantoont.
Johnny en Eldert-Jan, wederom bedankt!
Helaas heeft Johnny de simulatiesoftware nog niet in huis, deze is in zijn vakantie geleverd bij de buren en die hebben vergeten dit weer te melden en nu zijn die er weer niet, hoe het verhaal precies zit weet ik niet meer maar het pakket ligt ergens anders in ieder geval. Daarom hebben wij besloten om vandaag te focussen op remapping met een standaard stuk software te weten een milde variant en om van daar uit verder te werken.
Eerst wordt er een basisinstelling gedaan om te zorgen dat de koppeling in het juiste bereik staat zodat er voorkomen wordt dat er een hoop slip kan gaan plaatsvinden tijdens de testrun na het remappen, ik heb geen zin in een verbrandde koppeling namelijk. De koppeling staat op 1,82 volt en wordt door Eldert-Jan naar 1,95 bijgesteld, de auto doorloopt in 1 keer foutloos de basisinstellingen.
Johnny heeft de ECU 2 keer geherprogrammeerd vandaag middels de adapter waardoor de ECU steeds uitgebouwd moest worden, met simulatiesoftware zet je een kabelsetje tussen ECU en boordbekabeling naar een laptop zodat je rijdend (op de testbank of op de weg) aan de motorsoftware kan sleutelen zonder de ECU uit te bouwen. Helaas pindakaas dus en het loshalen kost iedere keer veel tijd dus vandaar deze route...
De eerste remap (rode lijn) leidde tot 67,3 pk en 165,7 Nm en de tweede remap tot 76,5 pk en 166,4 Nm. Johnny heeft op mijn verzoek bij de tweede remapping (blauwe lijn) onderin de toeren wat meer luchtdruk ingesteld maar we kwamen er achter dat de turbo tussen de 1700 en 2000 rpm ongeveer 0,2 bar te weinig druk krijgt, de turbo is gereviseerd dus daar zal het waarschijnlijk niet aan liggen, de vacuümslangen en N75 zijn inmiddels wel al 15 jaar oud en die kunnen aan slijtage onderhevig zijn. Daarom hebben Johnny en ik besloten dat het mooi was voor vandaag (het veranderen van parameters in de ECU leidt niet volledig tot het gewenste resultaat) en ik ga de hardware aanpakken.
Ofewel,
- alle vacuumslangetjes vervangen
- N75 calibratie uitvoeren
- logs maken op groep 11 om te kijken wat het verschil is tussen gevraagd en geleverd
- bij geen effect N75 wisselen
Mijn auto moet zeker 10 a 15 Nm er nog bij kunnen krijgen maar eerst zal ik de rest van het turbotraject op orde moeten hebben.
Resultaat remap sessie 3 april 2014: 76,5 pk en 166,4 Nm
En dan de ultieme test: hoe rijdt het? in 1 woord FANTASTISCH! De power komt er heerlijk rustig in en gaat maar door, inhalen gaat zo vreselijk makkelijk nu
Vervolgstappen: ik ga met een week of 6 weer terug, dan heeft Johhny de simulatiesoftware in huis en heeft zich ermee bekwaamd en kunnen we de puntjes op de i gaan zetten, en dan wil ik ook een meting doen die het verschil tussen normale diesel en biodiesel aantoont.
Johnny en Eldert-Jan, wederom bedankt!
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
- EJR Autotechniek
- Bevriend 3L garagebedrijf
- Berichten: 353
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 19:41
- Echte naam: Eldert-Jan
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 26 feb 2002
- Kilometerstand: 231545
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Candy Wit - LB9A
- Locatie: Drogeham (Friesland)
- Contacteer:
Re: Vermogensanalyse en upgrade rapportage
Hey Melvin het was een reuze interessante en leerzame dag we zijn weer heel wat wijzer geworden.
En uuhhmmm nog bedankt voor het lekkere bier wat je voor mijn verjaardag had mee genomen
En uuhhmmm nog bedankt voor het lekkere bier wat je voor mijn verjaardag had mee genomen
Mvrgr Eldert-Jan
- foppe
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 4120
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
- Echte naam: hou ik lekker geheim
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 14 nov 2001
- Kilometerstand: 506.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: North of Holland
Re: Vermogensanalyse en upgrade rapportage
Best een grote winst al volgens mij
In het gebied 1750- 2250rpm rijd je het meest. Dit was 45-58 Nm en is nu 50-77Nm geworden
Dat voel je echt wel met optrekken
In het gebied 1750- 2250rpm rijd je het meest. Dit was 45-58 Nm en is nu 50-77Nm geworden
Dat voel je echt wel met optrekken
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zwolle
Re: Vermogensanalyse en upgrade rapportage
Graag gedaan EJ, is het bier al op?
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zwolle
Re: Vermogensanalyse en upgrade rapportage
Prima winst inderdaad, alleen zullen de Nm's nog stijgen wanneer er een betere controle gaat komen over het vacuüm.foppe schreef:Best een grote winst al volgens mij
In het gebied 1750- 2250rpm rijd je het meest. Dit was 45-58 Nm en is nu 50-77Nm geworden
Dat voel je echt wel met optrekken
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
- EJR Autotechniek
- Bevriend 3L garagebedrijf
- Berichten: 353
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 19:41
- Echte naam: Eldert-Jan
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 26 feb 2002
- Kilometerstand: 231545
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Candy Wit - LB9A
- Locatie: Drogeham (Friesland)
- Contacteer:
Re: Vermogensanalyse en upgrade rapportage
Nietsnut schreef:Graag gedaan EJ, is het bier al op?
Ha Ha nee nog niet ze staan wel koud
Mvrgr Eldert-Jan
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zwolle
Re: Revisieturbo - 1: meten is weten
De freeflow uitlaat levert onderin vooral extra power maar het verschil is minder groot dan bij veel anderen die voor de freeflow uitlaat kiezen, veelal doordat de kat verstopt zit of intern gebroken is. Mijn uitlaat was eigenlijk nog zeer goed van binnen dus merk je minder verschil. De andere waarden zijn op grote lijnen nooit identiek omdat er nogal veel parameters net even anders zijn.Don 3L Jose schreef:Erg interessant dit topic. Maar klopt het dat je nu iets aan pk (0,7) en iets aan koppel (1,7) bent kwijtgeraakt? Of komt dit doordat er toerental verschillen is tussen beide metingen? Je oude turbo lijkt mij nog in prima staat btw.
De oude turbo was intern erg vervuild, de VNT-ring zal volledig vast, maar wat we nu merken is dat de aansturing van de VNT-ring niet optimaal is waardoor je de fysieke mogelijkheden van de turbo niet volledig benut.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
- 3L-Dnadave
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 3490
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
- Echte naam: David (op zn engels)
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 384.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Fantasiegroen - LR6A
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: Vermogensanalyse en upgrade rapportage
Goed werk!
Al dat gespeculeer en gespeculaas en speculum over tunen altijd!
Nu hebben we harde cijfers!
Al dat gespeculeer en gespeculaas en speculum over tunen altijd!
Nu hebben we harde cijfers!
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
-
- Handgeschakelde vriend
- Berichten: 1431
- Lid geworden op: 18 jan 2014, 00:34
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 0- 0-2002
- Kilometerstand: 354.000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Reflexsilver - LA7W
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Haaglanden
Re: Vermogensanalyse en upgrade rapportage
Interessant dat die freeflow onderin extra power geeft. Onderin vind ik juist dat de 3L standaard erg tekort schiet. Kan ik stellen dat het apart is dat je uitlaattraject nog zo goed van binnen was (geen verstopte kats) maar toch je oude turbo erg vervuild was. Of is dit te kort door de bocht?
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zwolle
Re: Vermogensanalyse en upgrade rapportage
Ik snap je gedachtegang maar we spreken van 2 gescheiden delen:
2: het uitlaattraject is redelijk heet en afhankelijk van je rijstijl warm tot heet en hoe heter hoe schoner je uitlaattraject. Daarom geven garages ook het advies om af en toe bij een warme motor in de derde versnelling hem 2 a 3 keer na elkaar volgas te geven zodat de uitlaat schoon blijft en de VNT-ring van helemaal dicht tot helemaal open versteld wordt.
Oftewel, ik geef af en toe flink gas, en vanwege het gegeven dat ik alles heel wil houden rij ik bijna nooit in de ECO-stand want daarmee slijt de geleidebus enorm, zo ook voor de turbo; rij je als een slak vervuilt je turbo en uitlaattraject nogal.
Maar in mijn auto zijn de uitlaat- en inlaatzijde dus gescheiden van elkaar waardoor toekomstige vervuiling uitgesloten is.
- inlaat
- uitlaat
2: het uitlaattraject is redelijk heet en afhankelijk van je rijstijl warm tot heet en hoe heter hoe schoner je uitlaattraject. Daarom geven garages ook het advies om af en toe bij een warme motor in de derde versnelling hem 2 a 3 keer na elkaar volgas te geven zodat de uitlaat schoon blijft en de VNT-ring van helemaal dicht tot helemaal open versteld wordt.
Oftewel, ik geef af en toe flink gas, en vanwege het gegeven dat ik alles heel wil houden rij ik bijna nooit in de ECO-stand want daarmee slijt de geleidebus enorm, zo ook voor de turbo; rij je als een slak vervuilt je turbo en uitlaattraject nogal.
Maar in mijn auto zijn de uitlaat- en inlaatzijde dus gescheiden van elkaar waardoor toekomstige vervuiling uitgesloten is.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
- Bresjee99
- 3L Vriend voor het leven
- Berichten: 1423
- Lid geworden op: 17 jan 2014, 21:45
- Echte naam: Robbin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 410.000
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Reflexsilver - LA7W
- Brandstof: Mix diesel / biodiesel
- Locatie: Hillegom
Re: Vermogensanalyse en upgrade rapportage
Ligt het aan mij of lijkt de vermogens toename wat beperkt? Of heb je dit bewust gedaan?
Als ik bij Rasselman en de standaard opgave van EJR kijk zie ik 87pk bij 170/180 nm koppel... Lijkt me dat je dus nog wel wat rek hebt.
Als ik bij Rasselman en de standaard opgave van EJR kijk zie ik 87pk bij 170/180 nm koppel... Lijkt me dat je dus nog wel wat rek hebt.
Helaas geen Lupo meer in bezit, wel een mooie Polo Bluemotion 1.2 TDI voor de deur!
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zwolle
Re: Vermogensanalyse en upgrade rapportage
Ik zal het nu in het groot schrijven:
Het vacuümtraject van de motor is niet in orde en moet eerst goed zijn, daarna gaan we verder. En ja, zoals boven opgeschreven is er met een milde remap gestart. Zie ook hier.
Het vacuümtraject van de motor is niet in orde en moet eerst goed zijn, daarna gaan we verder. En ja, zoals boven opgeschreven is er met een milde remap gestart. Zie ook hier.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.