Introductie:
Hallo mede 3L-ers,
sinds een tijd merk ik dat mijn turbo niet meer zo enorm geweldig werkt en daarom aan minimaal een portie schoonmaken toe is maar waarschijnlijk is er een revisie nodig. De turbo zit er op sinds hij de fabriek verliet voor zover ik weet (in de ETKA onderhoudsgeschiedenis staat er niks over een vervangende turbo namelijk) en de auto is voor mij van 1 bezitter geweest, daarom kan ik deze conclusie wel trekken.
De symptomen van de turbo zijn een zeer stroef bewegende as van het vacuümpotje en ik vermoed verminderde trekkracht bij lage toeren, de vergelijking is gemaakt door te vergelijken met een auto met goed werkende turbo, de Audi A2 1.2TDi van mijn vrouw. (Die zich nog zou voorstellen hier )
[youtube][/youtube]
3L-Emiel heeft zijn auto vorig jaar bij JB Autoservice laten aanpassen met software van Jeroen Dik en is er erg tevreden over, daarom wil ik de stap nu nemen om ook een ander motorprogramma te gaan gebruiken.
Veel van jullie weten dat ik van cijfertjes en feiten hou en omdat Jos_br op dit moment helaas nog geen dyno heeft was ik op zoek naar een betrouwbaar alternatief en zodoende kwam ik bij EJR Autotechniek en bij Chiptuningnoord uit.
Mijn plannen zijn als volgt: analyseren wat de huidige staat is van mijn auto, dan een katloze uitlaat er op (ter voorkoming van toekomstige problemen met een dichtzittende kat) en een ander motorprogramma laden.
Het doel:
Kort: meer power onderin en een soepelere motor.
Uitgebreid: het uiteindelijke doel van dit alles is het veranderen van de motorkarakteristiek zodanig dat de auto vanaf een veel lager toerental, bijvoorbeeld 1800 al op de 140Nm zit en dit tot zo'n 3500 toeren laat toenemen tot 180 Nm, daarnaast wil ik ook kijken of de pk-curve vlak te krijgen is zodat je in een gebied van +- 1500 toeren bandbreedte (1800 - 3300) voldoende vermogen (de combinatie van Nm en pk) beschikbaar hebt. Nou, 1 telefoontje later met EJR en het plan kreeg vorm, en nu ben je het plan dus aan het lezen....
Maar goed, donderdag 13 februari was ik om 1400 bij Eldert-Jan (EJR Autotechniek) en Johnny (Chiptuningnoord) om vast te stellen hoe mijn auto nu er bij staat en om meer informatie te krijgen over de randvoorwaarden voor een succesvol project.
Index:
- Introductie (deze post)
- Mijn planning
- Filmpjes van de rit naar EJR Autotechniek en Chiptuningnoord
- Vaststellen huidige situatie
- Logs van groep 3, 8 en 11
- Resultaten 1e vermogensuitdraai
- Roettest
- Volgende stappen
- Demonteren van de turbo
- Het luchttraject schoonmaken
- Olie verwijderen
- Demonteren en schoonmaken achterkant motor
- Uitlaatspruitstuk reinigen en verduurzamen
- Kleppendeksel + pakking
- Reinigen bovenblok
- Luchtslangen terugbouwen
- Revisieturbo - 1
- Revisieturbo - 2
- Terugbouwen turbo
- Warmtewisselaar verwijderen
- De EGR en het uitlaatspruitstuk afdoppen - 1
- De EGR en het uitlaatspruitstuk afdoppen - 2
- Golf 2 olienevelscheider
- De turbo vullen met olie
- YouTube filmpje van de gereviseerde turbo
- Meten is weten 1: revisieturbo
- Uitlaat vervangen - 1
- Uitlaat vervangen - 2
- Meten is weten 2: revisieturbo + freeflow uitlaat
- ECU aanpassen: voetje toevoegen + andere chip
- Meten is weten 3: revisieturbo + freeflow uitlaat + remap
- wordt geupdate wanneer er iets nieuws te melden is