Vermogensanalyse en upgrade rapportage

De voors- en tegens van soft- en hardwarematig tunen van je 3L.

Moderator: reichbus

Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Vermogensanalyse en upgrade rapportage

Bericht door Nietsnut »

Vermogensanalyse en upgrade rapportage

Introductie:

Hallo mede 3L-ers,

sinds een tijd merk ik dat mijn turbo niet meer zo enorm geweldig werkt en daarom aan minimaal een portie schoonmaken toe is maar waarschijnlijk is er een revisie nodig. De turbo zit er op sinds hij de fabriek verliet voor zover ik weet (in de ETKA onderhoudsgeschiedenis staat er niks over een vervangende turbo namelijk) en de auto is voor mij van 1 bezitter geweest, daarom kan ik deze conclusie wel trekken.
De symptomen van de turbo zijn een zeer stroef bewegende as van het vacuümpotje en ik vermoed verminderde trekkracht bij lage toeren, de vergelijking is gemaakt door te vergelijken met een auto met goed werkende turbo, de Audi A2 1.2TDi van mijn vrouw. (Die zich nog zou voorstellen hier :twisted: )

[youtube][/youtube]

3L-Emiel heeft zijn auto vorig jaar bij JB Autoservice laten aanpassen met software van Jeroen Dik en is er erg tevreden over, daarom wil ik de stap nu nemen om ook een ander motorprogramma te gaan gebruiken.
Veel van jullie weten dat ik van cijfertjes en feiten hou en omdat Jos_br op dit moment helaas nog geen dyno heeft was ik op zoek naar een betrouwbaar alternatief en zodoende kwam ik bij EJR Autotechniek en bij Chiptuningnoord uit.

Mijn plannen zijn als volgt: analyseren wat de huidige staat is van mijn auto, dan een katloze uitlaat er op (ter voorkoming van toekomstige problemen met een dichtzittende kat) en een ander motorprogramma laden.

Het doel:
Kort: meer power onderin en een soepelere motor.
Uitgebreid: het uiteindelijke doel van dit alles is het veranderen van de motorkarakteristiek zodanig dat de auto vanaf een veel lager toerental, bijvoorbeeld 1800 al op de 140Nm zit en dit tot zo'n 3500 toeren laat toenemen tot 180 Nm, daarnaast wil ik ook kijken of de pk-curve vlak te krijgen is zodat je in een gebied van +- 1500 toeren bandbreedte (1800 - 3300) voldoende vermogen (de combinatie van Nm en pk) beschikbaar hebt. Nou, 1 telefoontje later met EJR en het plan kreeg vorm, en nu ben je het plan dus aan het lezen....

Maar goed, donderdag 13 februari was ik om 1400 bij Eldert-Jan (EJR Autotechniek) en Johnny (Chiptuningnoord) om vast te stellen hoe mijn auto nu er bij staat en om meer informatie te krijgen over de randvoorwaarden voor een succesvol project.

Index:
  1. Introductie (deze post)
  2. Mijn planning
  3. Filmpjes van de rit naar EJR Autotechniek en Chiptuningnoord
  4. Vaststellen huidige situatie
  5. Logs van groep 3, 8 en 11
  6. Resultaten 1e vermogensuitdraai
  7. Roettest
  8. Volgende stappen
  9. Demonteren van de turbo
  10. Het luchttraject schoonmaken
  11. Olie verwijderen
  12. Demonteren en schoonmaken achterkant motor
  13. Uitlaatspruitstuk reinigen en verduurzamen
  14. Kleppendeksel + pakking
  15. Reinigen bovenblok
  16. Luchtslangen terugbouwen
  17. Revisieturbo - 1
  18. Revisieturbo - 2
  19. Terugbouwen turbo
  20. Warmtewisselaar verwijderen
  21. De EGR en het uitlaatspruitstuk afdoppen - 1
  22. De EGR en het uitlaatspruitstuk afdoppen - 2
  23. Golf 2 olienevelscheider
  24. De turbo vullen met olie
  25. YouTube filmpje van de gereviseerde turbo
  26. Meten is weten 1: revisieturbo
  27. Uitlaat vervangen - 1
  28. Uitlaat vervangen - 2
  29. Meten is weten 2: revisieturbo + freeflow uitlaat
  30. ECU aanpassen: voetje toevoegen + andere chip
  31. Meten is weten 3: revisieturbo + freeflow uitlaat + remap
  32. wordt geupdate wanneer er iets nieuws te melden is
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

De Planning:

Bericht door Nietsnut »

DEEL 1:
13-02-2014, 1400 uur:
meting as-is situatie, 269.019 km, originele motor, afgedopte EGR, originele versnellingsbak en turbo, 2 katalysoren in originele uitlaat. Koppeling/drukgroep/lager/geleidebus is vervangen bij 201.000 km. Sindsdien 60.000 km snelweg kilometers en 10.000 N-wegen / stadskilometers gedraaid.
vermogensmeting 1 + roetmeting
23-02-2014 - 07-03-2014: turbo revisie + monteren OEM VAG oil-catch. De exacte revisiedoorlooptijd is onbekend aangezien ik tijd moet vinden om de turbo te de- en monteren.
DEEL 2: eind maart, wanneer mijn turbo weer gemonteerd is.
ntb:
originele motor, versnellingsbak, gereviseerde turbo, 2 katalysoren in originele uitlaat. +- 271.000 km
vermogensmeting 2 (vaststellen effect revisieturbo)
aanpassen motorprogramma van 61/140 pk/nm naar nn/nnn pk/nm
vermogensmeting 3 (vaststellen effecten tuning bij gezonde motor en turbo)
monteren freeflow RVS uitlaat
vermogensmeting 4 (vaststellen effecten tuning bij gezonde motor, turbo en freeflow uitlaat)
aanpassen motorprogramma van aangepast naar origineel (vaststellen effecten met freeflow uitlaat maar zonder tuning bij gezonde motor en turbo)
vermogensmeting 5 + roetmeting
terugaanpassen motorprogramma naar nn/nn pk/nm om optimaal effect te hebben van freeflow uitlaat en tuning.
Randvoorwaarden vermogens upgrade1 icm dyno run2:
De algehele toestand van de auto moet goed zijn, te weten:
  1. koppeling moet in orde zijn1
  2. verse basisinstellingen ter voorkoming schade aan de koppeling1
  3. het nieuwe, hogere vermogen moet binnen de toleranties van de koppeling vallen; +- maximaal 200Nm1
  4. turbo in orde1
  5. vacuumtraject mag geen lekkage hebben en N75 moet werken1
  6. motorolietemperatuur 80 graden2
  7. op de dyno een log van groep 3, 8 en 11 maken ivm analyse en opsporen fouten2
Ik ben me er van bewust dat mijn auto over niet al te veel kilometers aan preventief onderhoud toe is, de bakolie had bij de koppelingswissel nog geen lager/synchromeshgruis maar omdat de bak op het moment van schrijven 269.130 km ervaring heeft verwacht ik binnen een jaar bakrevisie te doen en dan gelijk de oliepompketting en spanners van de motor te laten vervangen (giert al een klein beetje) zodat de oliedruk afdoende blijft en hierdoor de levensduur van turbo en motorblok gewaarborgd zijn.

Voor mensen die meer willen leren over Vagcom en turbo's: http://www.gerritspeek.nl/vag-com_lmm-turbodruk.html
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Filmpjes van de rit naar EJR Autotechniek en Chiptuningnoord

Bericht door Nietsnut »

Ritje Noordwolde naar Kootstertille

Omdat het een mooi ritje was naar Noord Friesland heb ik alles maar op YouTube gezet, ik merk alleen wel dat de GPS niet altijd even correct is, hij geeft soms meer aan dan de maximumsnelheid :shock:

Hier even een voorbeeld van hoe mooi Friesland is...
[youtube][/youtube]
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Vaststellen huidige situatie

Bericht door Nietsnut »

Bij EJR en Johnny aangekomen rij ik de auto de testbank op.
[youtube][/youtube]
[youtube][/youtube]

Johnny zekert de auto aan de dyno met 1 koord achter en 2 voor de auto, ook wordt er een slang achter de uitlaat gehangen om een gezonde werkomgeving te waarborgen.
Afbeelding
Afbeelding

Johnny calibreert de testbank zodat er correct gemeten wordt.
[youtube][/youtube]
[youtube][/youtube]
Afbeelding
Afbeelding

...en hier is nog wat informatie van de dyno computer...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En nog een filmpje van de dashcam, om de motor te horen; je hoort hier een testrun in de derde versnelling en op 4250 rpm wordt de bak in neutraal gezet om de aandrijflijnverliezen in kaart te brengen. Deze twee vermogens worden opgeteld en dan heb je wielvermogen + aandrijflijnvermogen = motorvermogen correct gemeten.
[youtube][/youtube]

Afbeelding
Afbeelding

En hier een stukje dat simultaan loopt aan het stukje dashcam hierboven, alleen dan met een losse camera gefilmd in de auto.
[youtube][/youtube]

=====================================================================
De auto heeft na een dyno run ABS-foutcodes en die moet je er even uithalen met VCDS, deze foutcodes zijn logisch daar alleen de voorwielen als draaiend geregistreerd worden...
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Logs van groep 3, 8 en 11

Bericht door Nietsnut »

de logs volgen
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Resultaten 1e vermogensuitdraai

Bericht door Nietsnut »

Resultaten: Er is gemeten in de 3e versnelling, er staat 'gear 4' in het scherm maar dat klopt dus niet.

Er zijn 3 metingen verricht en die zijn weergegeven als rood, blauw en groene lijnen.

De vermogenskromme met de aandrijflijnverliezen ook weergegeven. Bij de rode meting was Johnny vergeten de knop in te drukken om het verlies van de aandrijflijn te meten maar achteraf is dat juist mooi omdat je nu goed kan zien bij de tweede grafiek wat het verschil in waargenomen vermogen is.
Afbeelding

Blauw en groen zijn gecorrigeerd met aandrijflijnverlies en meet het motorvermogen en bij rood is dat niet, rood is dus het vermogen vastgesteld aan de wielen.
Afbeelding

De actuele stand van zaken bij 269.018 km: 60,7 pk en 147,1 Nm terwijl de fabrieksopgave 61pk en 140 Nm is. Niet verkeerd lijkt mij.
Deze metingen zijn met 70 (groen) en met 80 (blauw) graden gemeten (motorolietemperatuur, gemeten met VCDS in groep 005), en 80 graden geeft +- 1,5 pk en 4 Nm meer.
Afbeelding
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Roettest

Bericht door Nietsnut »

Nadat de dynorun gereed was is er een roetmeting gedaan op de oude methode, onbelast bij maximumtoerental met onderstaand Bosch apparaat in de garage van Eldert-Jans oud-werkgever, Autobedrijf Van der Wal in Jistrum.
Omdat het apparaat al enige tijd niet meer gebruikt is is helaas het printlint ook niet heel vers meer, we hebben 4 prints gedaan (traaaaaaaggg!!!) en het werd iets beter maar toch nog vrij slecht.

Afbeelding
Afbeelding

Resultaten:
  1. meting: 0,28
  2. meting: 0,31
  3. meting: 0,28
Dat geeft een gemiddelde van 0,29 over 3 metingen, het toegestane maximum is 3: lijkt mij dus erg schoon.

http://members.upc.nl/h.hoften9/hoofdst ... waard.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Euro-4
http://www.dieselnet.com/standards/eu/ld.php
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Volgende stappen:

Bericht door Nietsnut »

De basisconditie van mijn auto is nu vastgesteld en de volgende dingen gaan dus gebeuren:
  1. Turborevisie
  2. Oil catch monteren
  3. Johnny van Chiptuningnoord heeft simulatiesoftware besteld, daar is het wachten op, hiermee kan je rijdend met deze software in de auto live veranderingen doorvoeren. Wanneer de settings definitief zijn wordt de laptop afgekoppeld en is het motorprogramma definitief.
  4. Afspraak maken om in Kootstertille DEEL 2 uit te voeren.
Het doel:
Kort: meer power onderin en een soepelere motor.
Uitgebreid: het uiteindelijke doel van dit alles is het veranderen van de motorkarakteristiek zodanig dat de auto vanaf een veel lager toerental, bijvoorbeeld 1800 al op de 140Nm zit en dit tot zo'n 3500 toeren laat toenemen tot 180 Nm, daarnaast wil ik ook kijken of de pk-curve vlak te krijgen is zodat je in een gebied van +- 1500 toeren bandbreedte (1800 - 3300) voldoende vermogen (de combinatie van Nm en pk) beschikbaar hebt.

Huidige km-stand per 15 februari 2014:
Afbeelding
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 3490
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
Echte naam: David (op zn engels)
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 384.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Vermogensanalyse en upgrade rapportage

Bericht door 3L-Dnadave »

Heerlijk grondig minitieus bijgehouden middels een strak schema!
Je turbo neem ik mee voor een hungarian tune up
Kben benieuwd wat dat gaat doen, meten is weten inderdaad!
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: Vermogensanalyse en upgrade rapportage

Bericht door foppe »

Dit levert veel inzichten op hoor.
Straks weten we precies wat een revisie turbo doet, wat tuning doet en wat de flreeflow uitlaat gaat doen.

Ik ben benieuwd hoor.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
Gebruikersavatar
Andreas
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 419
Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:32
Autotype: Overige autotypes
Locatie: BMW 130i LSE

Re: Vermogensanalyse en upgrade rapportage

Bericht door Andreas »

Ben ook erg benieuwd, volgens mij je huidige vermogen lang niet slecht voor een turbo die al bijna 270k gewerkt heeft.
Afbeelding

"I am not designed to come second or third. I am designed to win." - Ayrton Senna
Gebruikersavatar
Bresjee99
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Berichten: 1423
Lid geworden op: 17 jan 2014, 21:45
Echte naam: Robbin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 410.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Mix diesel / biodiesel
Locatie: Hillegom

Re: Vermogensanalyse en upgrade rapportage

Bericht door Bresjee99 »

Dít is interessante materie. Ik speel ook al een tijdje met het idee om m'n lupo te upgraden met een chip. Maar dit geeft inderdaad een hoop meer inzicht. Wellicht krijg je zelfs je Nietsnut tuningsprogramma bij ERJ/CTN. Ik zie het al voor me in de speciale vriendenstickers; Nietsnuttuned!
Helaas geen Lupo meer in bezit, wel een mooie Polo Bluemotion 1.2 TDI voor de deur!
Gebruikersavatar
Bresjee99
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Berichten: 1423
Lid geworden op: 17 jan 2014, 21:45
Echte naam: Robbin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 410.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Mix diesel / biodiesel
Locatie: Hillegom

Re: Vermogensanalyse en upgrade rapportage

Bericht door Bresjee99 »

Waar kan ik precies die freeflow uitlaat krijgen?
Helaas geen Lupo meer in bezit, wel een mooie Polo Bluemotion 1.2 TDI voor de deur!
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: Vermogensanalyse en upgrade rapportage

Bericht door foppe »

Die uitlaat was ook op de meeting Robbin,
Nu weet je het wel toch, of moet ik het zeggen :?:
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
Gebruikersavatar
Bresjee99
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Berichten: 1423
Lid geworden op: 17 jan 2014, 21:45
Echte naam: Robbin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 410.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Mix diesel / biodiesel
Locatie: Hillegom

Re: Vermogensanalyse en upgrade rapportage

Bericht door Bresjee99 »

Eldert Jan? :grin:
Helaas geen Lupo meer in bezit, wel een mooie Polo Bluemotion 1.2 TDI voor de deur!
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: Vermogensanalyse en upgrade rapportage

Bericht door foppe »

Bingo :lol:
Die pot heeft echt een functie trouwens.
Hij is wel leeg, maar zorgt voor tegendruk, zodat de turbo vroeg blijft oppakken.
Met alleen een pijp is de druk lager en duurt het wat langer voor de turbo op toeren komt.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
Gebruikersavatar
Bresjee99
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Berichten: 1423
Lid geworden op: 17 jan 2014, 21:45
Echte naam: Robbin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 410.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Mix diesel / biodiesel
Locatie: Hillegom

Re: Vermogensanalyse en upgrade rapportage

Bericht door Bresjee99 »

Hmm twijfel twijfel... Eerst Nietsnut maar eens afwachten. Hebben het er zondag ook nog even over gehad met zowel Melvin als met Eldert Jan en z'n collega/vriend Rinze.

Hij mag sowieso eerst even langs de KNO arts om z'n EGR amandelen te laten verwijderen.
Helaas geen Lupo meer in bezit, wel een mooie Polo Bluemotion 1.2 TDI voor de deur!
Gebruikersavatar
Niek
Goede 3L vriend
Goede 3L vriend
Berichten: 504
Lid geworden op: 24 jan 2014, 09:09
Echte naam: Nicolaas Simon
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 368000
Transmissie: Automaat
Kleur: Zwart - L041
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Vermogensanalyse en upgrade rapportage

Bericht door Niek »

Interessant! Ik kan mij wel vinden in de wetenschappelijke benadering van de genoemde tuningsfasen. Veel beter dan schromelijk overdreven kroeg-peekaas! :cool:
43LXR9. De Zwarte Magie met razendsnelle dieselmotor. Brengt ons overal naartoe, zowel in binnen- als buitenland. :handgestures-thumbup:
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Demonteren van de turbo

Bericht door Nietsnut »

Vanavond heb ik de turbo gedemonteerd om hem morgen weg te sturen, nu alles er toch uit ligt ben ik eigenlijk ook zo ver om de warmtewisselaar ook eruit te gooien, het nut van dat ding is dat je koelvloeistof sneller opwarmt en dat is vooral in de winter erg handig, ware het niet dat de EGR afgedopt is (= warmtewisselaar buiten bedrijf gesteld) en ik een standkachel in de auto heb. Ik rij zowiezo weg met een warme motor... Ik smijt hem er wel gewoon uit! Ander voordeel is dat ik de turbo beter kan zien dan :mrgreen: :mrgreen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

en hier is de kleine rakker!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben vol met roet, help mij!
Afbeelding


Voorlopig ga ik even met de Quattro rijden omdat de Lupo nu buiten bedrijf gesteld is, das ook leuk, lease-diesels eruit trekken met een oude Audi:
Afbeelding
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
lupocor
Vriendelijke ebay held
Vriendelijke ebay held
Berichten: 1793
Lid geworden op: 14 jan 2014, 11:59
Echte naam: cor
Autotype: Overige autotypes
Kilometerstand: 68.000
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: emmen

Re: Vermogensanalyse en upgrade rapportage

Bericht door lupocor »

wat mij is opgevallen tijdens het rijden is dat de turbo meer moet werken als je in een hoge versnelling met een lage snelheid rijd.
schakel je een versnelling terug en je houd dan dezelfde snelheid aan dan heeft de turbo het gemakkelijker.
dus eco rijden is slecht voor de turbo.
Plaats reactie

Terug naar “Tuning”