Vermogensanalyse en upgrade rapportage
Moderator: reichbus
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zwolle
Uitlaatspruitstuk reinigen en verduurzamen
Uitlaatspruitstuk reinigen en verduurzamen:
Ondanks dat het uitlaatspruitstuk er nog prima uitzag heb ik hem toch even gedemonteerd om van dichtbij te kunnen kijken of alles nog gezond was aan het blok zelf, er is overduidelijk niks mis met het blok en het uitlaatspruitstuk en heb het uitlaatspruitstuk daarom alleen gereinigd en verduurzaamd.
Na een kennismaking met de staalborstel...
en de zincspray...
En werd het blok aan de achterzijde nog even meegenomen, inclusief de binnenzijde van de inlaatpoorten. daar kwam nog best een hoop aangekoekte roet en olie af, ik schat dat ik daar een halve tot hele millimeter aan troep weggehaald heb.
Ondanks dat het uitlaatspruitstuk er nog prima uitzag heb ik hem toch even gedemonteerd om van dichtbij te kunnen kijken of alles nog gezond was aan het blok zelf, er is overduidelijk niks mis met het blok en het uitlaatspruitstuk en heb het uitlaatspruitstuk daarom alleen gereinigd en verduurzaamd.
Na een kennismaking met de staalborstel...
en de zincspray...
En werd het blok aan de achterzijde nog even meegenomen, inclusief de binnenzijde van de inlaatpoorten. daar kwam nog best een hoop aangekoekte roet en olie af, ik schat dat ik daar een halve tot hele millimeter aan troep weggehaald heb.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
- Bresjee99
- 3L Vriend voor het leven
- Berichten: 1423
- Lid geworden op: 17 jan 2014, 21:45
- Echte naam: Robbin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 410.000
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Reflexsilver - LA7W
- Brandstof: Mix diesel / biodiesel
- Locatie: Hillegom
Re: Vermogensanalyse en upgrade rapportage
Netjes hoor allemaal! Bijna alles wordt onder handen genomen!
Helaas geen Lupo meer in bezit, wel een mooie Polo Bluemotion 1.2 TDI voor de deur!
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zwolle
Kleppendeksel + pakking
Kleppendeksel + pakking:
Omdat ik het hele luchttraject schoonmaak voordat de revisieturbo er weer op teruggebouwd wordt wil ik ook de ingebouwde olienevelscheider reinigen, deze zit in het kleppendeksel ingebouwd.
Om te zorgen dat er niks gaat lekken (herbruik oude pakking) heb ik ook een nieuwe kleppendekselpakking besteld:
Zoals je kan zien zit er een soort kanaal in het deksel die de oliedampen eruit moeten halen maar zoals ik eerder geconstateerd heb (olie in het inlaattraject / EGR) werkt dat niet super. Dit kan zijn doordat het ding vervuild is of gewoon slecht functioneert en het idee achter deze ontluchting is het milieu, de dampen mogen niet de vrije natuur in namelijk maar de olie wil ik ook liever niet in het VNT-gedeeltje van de turbo hebben want wat daar van komt is welbekend; een vastgekoekte verstelring...
Omdat ik het hele luchttraject schoonmaak voordat de revisieturbo er weer op teruggebouwd wordt wil ik ook de ingebouwde olienevelscheider reinigen, deze zit in het kleppendeksel ingebouwd.
Om te zorgen dat er niks gaat lekken (herbruik oude pakking) heb ik ook een nieuwe kleppendekselpakking besteld:
Zoals je kan zien zit er een soort kanaal in het deksel die de oliedampen eruit moeten halen maar zoals ik eerder geconstateerd heb (olie in het inlaattraject / EGR) werkt dat niet super. Dit kan zijn doordat het ding vervuild is of gewoon slecht functioneert en het idee achter deze ontluchting is het milieu, de dampen mogen niet de vrije natuur in namelijk maar de olie wil ik ook liever niet in het VNT-gedeeltje van de turbo hebben want wat daar van komt is welbekend; een vastgekoekte verstelring...
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zwolle
Reinigen bovenblok
Reinigen bovenblok:
Omdat ook dit schoon mag worden heb ik hier ook een doekje overheen gehaald, alle aangekoekte olie is van de aansluitende vlakken afgehaald waardoor de nieuwe pakking op metaal zal aansluiten en niet op olie, vooral in de hoekjes naast de ronding zat wat uitgedroogde olie. Maar nu niet meer!
Omdat ook dit schoon mag worden heb ik hier ook een doekje overheen gehaald, alle aangekoekte olie is van de aansluitende vlakken afgehaald waardoor de nieuwe pakking op metaal zal aansluiten en niet op olie, vooral in de hoekjes naast de ronding zat wat uitgedroogde olie. Maar nu niet meer!
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
- Lupo2002
- 3L Vriend voor het leven
- Berichten: 1081
- Lid geworden op: 20 jan 2014, 18:26
- Echte naam: Call me Issy
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 28 nov 2002
- Kilometerstand: 275000
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Ravenna Blue - LA5W
- Brandstof: Normale diesel
Re: Vermogensanalyse en upgrade rapportage
Prachtig, mooi om te zien hoe je te werk gaat. als ik de middelen en het geld had, had ik precies hetzelfde gedaan met mijn lupo. maar die heb ik niet
- foppe
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 4120
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
- Echte naam: hou ik lekker geheim
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 14 nov 2001
- Kilometerstand: 506.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: North of Holland
Re: Vermogensanalyse en upgrade rapportage
Dit is pas reinigen man , deze luup is een van de oudste maar rijdt straks als een van de jongsten
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
- Lupo2002
- 3L Vriend voor het leven
- Berichten: 1081
- Lid geworden op: 20 jan 2014, 18:26
- Echte naam: Call me Issy
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 28 nov 2002
- Kilometerstand: 275000
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Ravenna Blue - LA5W
- Brandstof: Normale diesel
Re: Reinigen bovenblok
Om hier nog even op terug te komen.. ik had altijd gedacht dat onze 3L's zelf stellende klepstoters had...
maar ik zie hier duidelijk een borgmoer en stel mogelijkheden maar nog nergens iets hierover gelezen over in alle 3L forums
maar ik zie hier duidelijk een borgmoer en stel mogelijkheden maar nog nergens iets hierover gelezen over in alle 3L forums
Nietsnut schreef:
- Andreas
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 419
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:32
- Autotype: Overige autotypes
- Locatie: BMW 130i LSE
Re: Vermogensanalyse en upgrade rapportage
Supernetjes allemaal! En Foppe, +1
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zwolle
Re: Vermogensanalyse en upgrade rapportage
Valt wel mee hoor, revisie kost de wereld niet en de rest is vooral tijd, diverse gereedschappen, een staalborstel, 2 bussen remmenreiniger om alles te ontvetten en 1 bus zincspray.Lupo2002 schreef:Prachtig, mooi om te zien hoe je te werk gaat. als ik de middelen en het geld had, had ik precies hetzelfde gedaan met mijn lupo. maar die heb ik niet
Thx! En dat voor een opagrijze saaimansbak!foppe schreef:Dit is pas reinigen man , deze luup is een van de oudste maar rijdt straks als een van de jongsten
Dat is voor mij ook nieuw, misschien dat er iets in een SSP te vinden is hier over. Ik zal straks even kijken in de 3L Vrienden bibliotheek.Lupo2002 schreef:Ik had altijd gedacht dat onze 3L's zelf stellende klepstoters had...
maar ik zie hier duidelijk een borgmoer en stel mogelijkheden maar nog nergens iets hierover gelezen over in alle 3L forums
Kom maar een keertje proefrijden Andreas, kan je het verschil ervaren tussen hoe hij met oude turbo en nu is.Andreas schreef:Supernetjes allemaal! En Foppe, +1
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zwolle
Luchtslangen terugbouwen
Luchtslangen terugbouwen:
Eerder had ik de klemmen al verduurzaamd en de slangen gereinigd, nu is alles weer in elkaar gebouwd en kan het weer gemonteerd worden, met de gereinigde intercooler. De boutjes van de intercooler zijn zelfs verduurzaamd
Wat de aanvoer van de koude lucht naar de turbo toe betreft: de O-ring was aardig afgeplat en is ook meevervangen. Deze O-ring schuift over de rotor van de turbo heen, aan de aanzuigkant en zit in de dikke luchtbuis waar de luchtmassameter ook zit.
Eerder had ik de klemmen al verduurzaamd en de slangen gereinigd, nu is alles weer in elkaar gebouwd en kan het weer gemonteerd worden, met de gereinigde intercooler. De boutjes van de intercooler zijn zelfs verduurzaamd
Wat de aanvoer van de koude lucht naar de turbo toe betreft: de O-ring was aardig afgeplat en is ook meevervangen. Deze O-ring schuift over de rotor van de turbo heen, aan de aanzuigkant en zit in de dikke luchtbuis waar de luchtmassameter ook zit.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
-
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2050
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
- Echte naam: Guus
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 06 jun 2000
- Kilometerstand: 245.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Taftgroen - LA6N
- Locatie: Wijchen
Re: Vermogensanalyse en upgrade rapportage
Respect hoor, dat ziet er sjiek uit.
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zwolle
Re: Vermogensanalyse en upgrade rapportage
Thx Guus!
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zwolle
Revisieturbo - 1
Revisieturbo - 1:
Op 4 maart stuurde Willem mij deze foto: zo had hij hem van de reviseur teruggekregen, met 150.000 kilometer garantie!
Op 4 maart stuurde Willem mij deze foto: zo had hij hem van de reviseur teruggekregen, met 150.000 kilometer garantie!
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zwolle
Revisieturbo - 2
Revisieturbo - 2:
En een goede week later heb ik hem weer in de garage...
Het olieretourslangetje heb ik van de andere turbo afgehaald (nogmaals bedankt Jack / msstona), even gepoetst met de staalborstel inclusief de boutjes en de boutjes ook verduurzaamd.
Serienummer / model:
En een goede week later heb ik hem weer in de garage...
Het olieretourslangetje heb ik van de andere turbo afgehaald (nogmaals bedankt Jack / msstona), even gepoetst met de staalborstel inclusief de boutjes en de boutjes ook verduurzaamd.
Serienummer / model:
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
- EJR Autotechniek
- Bevriend 3L garagebedrijf
- Berichten: 353
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 19:41
- Echte naam: Eldert-Jan
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 26 feb 2002
- Kilometerstand: 231545
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Candy Wit - LB9A
- Locatie: Drogeham (Friesland)
- Contacteer:
Re: Vermogensanalyse en upgrade rapportage
Poeh Melvin je maakt er serieus werk van wel makkelijk voor mij straks hoef niet bang te zijn dat de boutjes niet los willen
Ben nu al benieuwd naar de volgende resultaten.
Ben nu al benieuwd naar de volgende resultaten.
Mvrgr Eldert-Jan
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zwolle
Re: Vermogensanalyse en upgrade rapportage
Haha, nee, ik denk dat de boutjes zeer meegaand van karakter zijn en niet tegenstribbelen Die uitlaat is er straks zo onderuit!
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zwolle
Terugbouwen turbo
Terugbouwen turbo:
Ik wil eerst de turbo terugbouwen en daarna pas de warmtewisselaar (uitlaatgas/koelvloeistof) demonteren want als alles gemonteerd is kan ook nergens koelvloeistof in komen, ik begin met schone contactvlakken en bouw de turbo weer aan de motor. De bout onder de turbo, aan de steun aan de motor past niet lekker dus draai ik die nog even los en dan past alles weer prima.
Ik monteer de turbo losjes op het uitlaatspruitstuk en monteer dit gezamelijk aan het bovenblok. De uitlaat zit een beetje in de weg maar de 2 extra bouten had ik bij demontage al losgehaald dus terugplaatsen is geen probleem. Aangezien ik geen chirurg ben zit er hier en daar wat smeer aan de pas gespoten delen
De warmtewisselaar moet er ook nog tussenuit en daarom zaag ik de hard kunststof binder los die de slangen samenhoudt. Hierdoor kan ik de slang die aan de achterzijde van het blok zit 180 graden omdraaien, afkorten en aansluiten op de standkachelslang.
En nog een blik op de gereviseerde turbo
Ik wil eerst de turbo terugbouwen en daarna pas de warmtewisselaar (uitlaatgas/koelvloeistof) demonteren want als alles gemonteerd is kan ook nergens koelvloeistof in komen, ik begin met schone contactvlakken en bouw de turbo weer aan de motor. De bout onder de turbo, aan de steun aan de motor past niet lekker dus draai ik die nog even los en dan past alles weer prima.
Ik monteer de turbo losjes op het uitlaatspruitstuk en monteer dit gezamelijk aan het bovenblok. De uitlaat zit een beetje in de weg maar de 2 extra bouten had ik bij demontage al losgehaald dus terugplaatsen is geen probleem. Aangezien ik geen chirurg ben zit er hier en daar wat smeer aan de pas gespoten delen
De warmtewisselaar moet er ook nog tussenuit en daarom zaag ik de hard kunststof binder los die de slangen samenhoudt. Hierdoor kan ik de slang die aan de achterzijde van het blok zit 180 graden omdraaien, afkorten en aansluiten op de standkachelslang.
En nog een blik op de gereviseerde turbo
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zwolle
Warmtewisselaar verwijderen
Warmtewisselaar verwijderen:
Prominent in beeld: de warmtewisselaar. De reden dat hij er uit gaat is deze:
1: EGR is afgedopt
2: Standkachel
Als de EGR afgedopt is komt er geen uitlaatgas meer door de WW heen maar wel koelvloeistof. Vanuit de koelvloeistof bezien is dit ding dus een obstructie in het systeem.
De WW zorgt ervoor dat de uitlaatgassen de koelvloeistof sneller doet opwarmen, als ik wegrij heeft mijn standkachel al 30 minuten aangestaan en is de koelvloeistof reeds 87 graden. Dat is dus te verkiezen boven een warmtewisselaar.
De slangen heb ik met een scherp mes doorgesneden en op het huidige systeem ingebonden.
Net zoiets als een kind die trots zijn eerste tandwissel laat zien
Prominent in beeld: de warmtewisselaar. De reden dat hij er uit gaat is deze:
1: EGR is afgedopt
2: Standkachel
Als de EGR afgedopt is komt er geen uitlaatgas meer door de WW heen maar wel koelvloeistof. Vanuit de koelvloeistof bezien is dit ding dus een obstructie in het systeem.
De WW zorgt ervoor dat de uitlaatgassen de koelvloeistof sneller doet opwarmen, als ik wegrij heeft mijn standkachel al 30 minuten aangestaan en is de koelvloeistof reeds 87 graden. Dat is dus te verkiezen boven een warmtewisselaar.
De slangen heb ik met een scherp mes doorgesneden en op het huidige systeem ingebonden.
Net zoiets als een kind die trots zijn eerste tandwissel laat zien
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
- Lupo2002
- 3L Vriend voor het leven
- Berichten: 1081
- Lid geworden op: 20 jan 2014, 18:26
- Echte naam: Call me Issy
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 28 nov 2002
- Kilometerstand: 275000
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Ravenna Blue - LA5W
- Brandstof: Normale diesel
Re: Revisieturbo - 1
Ik vraag me af hoe ze dit controlerenNietsnut schreef:Revisieturbo - 1:
Op 4 maart stuurde Willem mij deze foto: zo had hij hem van de reviseur teruggekregen, met 150.000 kilometer garantie!
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zwolle
Re: Revisieturbo - 1
Met al die terugklokboeren wordt dat lastig, ik gok daarom het volgende: vertrouwen?
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.