Dan hier de aftrap:
In de voet van de antenne op het dak zit volgens ELSA win het werkplaats handboek van o.a. VW een antenne versterker.
Te herkennen aan een symbool van een transistor.
Hoe wordt deze antenne versterker van spanning voorzien.
Als er een versterker in de voet zit moet er een stroomdraad aanwezig zijn (dacht een blauwe)
Dit is bij mijn lupo niet het geval
Maar slechte radio ontvangst kan veroorzaakt worden door :
Verouderde / slechte connectie achter de radio of voet bij de antenne , advies is dan vervangen van antenne voet en kabel
Sinds de brand van de zendmast in lopik hebben ze uit veiligheids overwegingen het voltage omlaag geschroefd met als gevolg dat de kwaliteit maar ook de dekkingsgraad achteruit is gegaan
Er bestaat vast een versterkte buiten antenne
Maar wij hebben hem niet.
De enige kabel die naar je antenne loopt is de antennekabel. Geen stroomkabel.
En ik kan het weten: want bij mijn panoramadak inbouw heb ik de antenne in mn hand gehad
Bij veel 3Ls vond ik wel een origineel vw antenneversterker ergens achter de radio weggestopt.
Maar bij oem vw radios zit er ook dikwijls een versterker in de radio zelf. Die krijgt dan zijn spanning van een speciale draad in de radio kabelboom, die volgens elektrische schemas ook echt bedoeld is voor radioversterking. Maar 12v is 12v dus eigenlijk kan je hem overal mee voeden
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow]topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raamstopic
OK Dnadave,
Dat is duidelijk jij hebt je hemeltje eruit gehad en geen aparte voedingsdraad maar de antennevoet zien lopen.
Dat is wat ik wou weten.
Zie je Johan dat is de bedoeling geen spelletjes gewoon info uitwisselen.
Ok. bedankt makkers dan moet het voetje maar een keer verwisselt worden tijdens een garage meeting
Wat denk je dan te bereiken met het plaatsen van een nieuwe voet?
Kheb dst namelijk ook gedaan; tevergeefs...radio bereik bleef hetzelfde.
kijk....daar zit 'ie
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow]topic
Nou ik vermoed dat de overgang van de kabel naar naar de bevestiging van de spriet misschien onderbroken zou kunnen zijn of slecht contact maakt.
Dacht eerst nog dat er een antenne versterker in zat maar dat is dus niet zo.
Alleen ik bedenk me nu dat in het grijze verleden een telefoon aansluiting heb laten maken waarvoor een extra kabel naar achteren moest worden getrokken naar de antennespriet.
Dat gebeurde toen op een vrijdag in het weekend geen auto wat het was nog niet klaar want het hemeltje moest er toen nog ingeplakt worden.
Volgens jou hoeft er voor het hemeltje niet geplakt worden of heb ik het mis ??
bij het hemeltje komt in principe geen lijm aan te pas nee....Maar het is wel zo dat er een niet-noodzakelijk afstandhoudertje aan de achterzijde van de hemel zit, en die zit standaard wel gelijmd maar laat los na 1 demonteren. Doet er verder niet zo veel toe, maar misschien dat ze daar mee bezig waren. als je vermoed dat de overgang van kabel naar antenne slecht is dan zou je je hemeltje even half kunnen demonteren. De overgang zit in de hoek aan je passagierszijde achter.
Als ik het goed begrijp alleen aan de achterkant en van achteren gezien aan de rechterkant loshalen zou voldoende zijn om de antennevoet los te halen.
Kan ik gelijk het rubbertje meenemen wat op het dak zit dat begint ook scheurtjes te vertonen.
Bij mij A2 zit de antenne in de bumper ook met een antenneversterker.
Auto gekocht zonder radio.
Na wat geklooi (rare stekers)er achter gekomen dat er een
audio versterker standaard in zit en ook zij 12v aansturing nodig heeft.
Na een tijdje met beroerd ontvangst rond gereden, gelezen dat er een antenneversterker in zat die dus 12v aansturing nodig heeft.
De originele radio geeft 12v door via de antenne kern en mijn nieuwe radio niet.
Bij Berezan speciaal tussenstukje gekocht en nu haarzuivere ontvangst.
ppo'r schreef:Bij mij A2 zit de antenne in de bumper ook met een antenneversterker.
Auto gekocht zonder radio.
Na wat geklooi (rare stekers)er achter gekomen dat er een
audio versterker standaard in zit en ook zij 12v aansturing nodig heeft.
Na een tijdje met beroerd ontvangst rond gereden, gelezen dat er een antenneversterker in zat die dus 12v aansturing nodig heeft.
De originele radio geeft 12v door via de antenne kern en mijn nieuwe radio niet.
Bij Berezan speciaal tussenstukje gekocht en nu haarzuivere ontvangst.
Beste wat voor tussen stukje heeft uw aangeschaft ? ook mijn A2 heeft een belabberde radio ontvangst heb er namelijk ook geen standaart audi radio in...
Ik heb een originele concert II. En het ontvangst is beter dan toen in mijn luup.
Wybren heeft wel zo'n kabeltje gekocht, voor zijn A2, hoe dat afgelopen is weet ik niet.
Volgens mij hoeft een antenneversterker helemaal niet dicht bij de antenne te zitten.
Een after markt ding bouw je gewoon achter de radio weg.
Heen overbodige luxe trouwens, ik had vreselijk slechte ontvangst in de Lupo op de originele antenne.
I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.