Speakers achterin

Heb je een vraag over je autoradio, heb je een storing of wil je een upgrade? Hier lees je alles!

Moderators: atg, reichbus

Plaats reactie
peterpan
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 324
Lid geworden op: 21 mar 2014, 18:56
Echte naam: Peter
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 211.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Brandstof: Normale diesel

Speakers achterin

Bericht door peterpan »

Ik ben bezig met een speakerupgrade en een andere radio. Had een Becker gekocht maar was er niet tevreden over, radio-ontvangst was niet je van het en naar de radio luister ik het meest. De Becker is weg en ik denk erover om gewoon de gamma (nieuw) te kopen.
Wat me opviel was dat alle speakeruitgangen in het bruine aansluitblokje aanwezig zijn dus ik heb een achterpaneel eraf gehaald en daar zitten speakergaten in... :banana-dance: .
Alleen zit er geen rooster in de achterpanelen dus daar ga ik naar op zoek...wil graag zoveel mogelijk origineel hebben.

- wie weet waar ik de achterpanelen met speakerrooster kan vinden, behalve bij de dealer (ik geloof dat ze daar meer dan 200 euro vragen!!)?
- alle witte "dopjes" die af kunnen breken zijn afgebroken maar ook een paar van die zelfklevende houders voor die "dopjes", is dit allemaal los te koop of zijn alleen de "dopjes" te koop?
- ik heb de luidsprekerdraden opgevist en ze zien er niet echt super uit, kan ook gezichtsbedrog zijn, maar er kan toch niet zoveel aan de hand zijn met die draden, dat moet toch gewoon nog werken?
Gr,
Peter
3L-Emiel
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2443
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
Autotype: Overige autotypes
Brandstof: Normale diesel

Re: Speakers achterin

Bericht door 3L-Emiel »

peterpan schreef: 1- wie weet waar ik de achterpanelen met speakerrooster kan vinden, behalve bij de dealer (ik geloof dat ze daar meer dan 200 euro vragen!!)?
2- alle witte "dopjes" die af kunnen breken zijn afgebroken maar ook een paar van die zelfklevende houders voor die "dopjes", is dit allemaal los te koop of zijn alleen de "dopjes" te koop?
3- ik heb de luidsprekerdraden opgevist en ze zien er niet echt super uit, kan ook gezichtsbedrog zijn, maar er kan toch niet zoveel aan de hand zijn met die draden, dat moet toch gewoon nog werken?


1 bij de dealer. of een gti kopen met deze achterpanelen. ze zijn niet veel geleverd. dus verwacht er niks van.. je kan beter je huidige panelen van achter vrij dremelen of een poort maken ala dave.

2 witte plugjes zijn gewoon te koop, de rest even met kit/lijm weer bevestigen..

3 als de draden extreem gecorrodeerd zijn kan je beter of de aansluiting vernieuwen, of een nieuwe kabel trekken. door je beperkte ruimte is een andere kabel vermoedelijk makkelijker..
peterpan
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 324
Lid geworden op: 21 mar 2014, 18:56
Echte naam: Peter
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 211.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Brandstof: Normale diesel

Re: Speakers achterin

Bericht door peterpan »

Oke, alvast bedankt.
Gr,
Peter
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Speakers achterin

Bericht door Nietsnut »

Peter,

je radio ontvangst was zeer waarschijnlijk slecht omdat OEM-radio's 12 Volt op de Coax hebben om de antenneversterker in de antennevoet van voeding te voorzien. De Becker heeft dat niet dus moet je een tussenoplossing hiervoor aanwenden.

Waarom wil je de luidsprekers origineel hebben? Voor 130 euro koop je een set die op een standaard autoradio je enorm verbaasd zal staan in positieve zin. Bijna niemand is tevreden met het geluid van de originele, zeker in combinatie met een betere radio. Heb je inmiddels de dempmat al in je deuren geplakt?

Witte dopjes: die koop je per 25 bij de dealer.
Afbeelding

Luidsprekerdraden kunnen op de terminals gecorrodeerd zijn maar wellicht ook het begin van de draad zelf. Ook is de OEM-kabelboom niet echt 'je van het' dus als je het goed wil doen trek je gewoon een set nieuwe, dikkere draden naar het paneel toe. Je trekt dan een tweede draad en laat de OEM-kabelboom intact maar je plakt deze wel met wat dempmat aan de carosserie om trillingen te voorkomen.

Succes!
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
peterpan
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 324
Lid geworden op: 21 mar 2014, 18:56
Echte naam: Peter
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 211.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Brandstof: Normale diesel

Re: Speakers achterin

Bericht door peterpan »

Oke, van de radio wist ik niet maar goed, de Becker is al weg. De speakers worden idd niet oem, het achterpaneel zou ik wel oem willen, maar niet tegen elke prijs.

Demping nog niet gedaan, achter komt er nu ook bij dus dat wordt een extra matje. Ik hoef geen boem-boem-auto, die tijd is geweest maar wil wel in 1x klaar zijn.
Gr,
Peter
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Speakers achterin

Bericht door Nietsnut »

Dempmat heeft alleen maar te maken met het elimineren van onnodige trillingen waardoor je geluid beter wordt. Bij boem-noem auto's en normale 'af-fabriek' installaties.

Koop een set Gladen voor de voorkant en je hebt gelijk achter niks meer nodig.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
peterpan
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 324
Lid geworden op: 21 mar 2014, 18:56
Echte naam: Peter
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 211.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Brandstof: Normale diesel

Re: Speakers achterin

Bericht door peterpan »

Voorin komt een composetje van Pioneer, achterin komt een 2-weg speaker van Pioneer (dus geen composet). Achter is meer voor het "ruimtelijk effect" zoals ik het zelf noem. Ben nu een lijstje aan het maken wat ik nog nodig heb en hoop eind november klaar te zijn.
Gr,
Peter
peterpan
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 324
Lid geworden op: 21 mar 2014, 18:56
Echte naam: Peter
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 211.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Brandstof: Normale diesel

Re: Speakers achterin

Bericht door peterpan »

Ik was vandaag even bij de dealer voor de clipjes maar die moeten ze bestellen...daar kijk ik wel even op internet naar. Gelijk gevraagd wat de zijpanelen met speakerrooster kosten...165 euro per stuk... :shock: ...dat wordt toch zelf even freubelen.
Gr,
Peter
peterpan
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 324
Lid geworden op: 21 mar 2014, 18:56
Echte naam: Peter
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 211.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Brandstof: Normale diesel

Re: Speakers achterin

Bericht door peterpan »

Toch nog even een vraag; voor en achter kan een composet worden gemonteerd. De woofer en tweeter hebben een eigen connector maar waar en hoe wordt de kabel vanaf de radio gesplitst naar 2? Het is toch zo dat het geluid alleen bij/op de tweeter wordt gefilterd? Dus als ik alleen de "grote" connector tbv de woofer, voor bijv een 2-weg speaker), gebruik heb ik dan volledig bereik?
Gr,
Peter
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Speakers achterin

Bericht door Nietsnut »

Er zit een condensatortje achter de terminals van de basspeaker die het hoog af de draden filtert.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
peterpan
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 324
Lid geworden op: 21 mar 2014, 18:56
Echte naam: Peter
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 211.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Brandstof: Normale diesel

Re: Speakers achterin

Bericht door peterpan »

Oke, dus met nieuwe speakers ben ik de filtering ook kwijt, dank je wel :clap:
Gr,
Peter
Plaats reactie

Terug naar “Audio en Navigatie”