Edwin's Lupo 3L

Introduceer jezelf en je auto(s). Daarna kun je het topic gebruiken om je onderhoud bij te houden of je modificaties te laten zien!
EdwinHolt
3L Makker
3L Makker
Echte naam: Edwin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 13 okt 2000
Kilometerstand: 259.113
Transmissie: Automaat
Kleur: Zwart - L041
Brandstof: Normale diesel

Lekke koppakking

Bericht door EdwinHolt »

Door het slechte weer nog erg weinig aan mijn auto kunnen doen. Aangezien ik alles in de buitenlucht moet doen, ben ik overgeleverd aan de weergoden. :evil:

Sinds ik de Lupo heb (December 2015) verbruikte de Lupo al minimaal koelwater. Op zicht niet erg, ongeveer een liter per 2000 km.En door het slechte weer kon
ik nooit zien waar het water heen ging: Alles was nat en vies. Ook had ik al gekeken of er water op de olie, of olie op het water lag. Dit was niet het geval.
Voor de zekerheid maar even contact met Ecomotive. Als advies kreeg ik om even in het koelvaatje te kijken met draaiende motor.
Hebbes ! Hier kwamen luchtbelletjes omhoog. Minimaal, maar bij belasting zal dit wel meer worden, totdat het water er uit spuit.
Aangezien ik 3 maanden garantie op motor en versnellingsbak heb, valtl dit onder garantie.
Zaterdag de Lupo naast de groene schade Lupo gezet, zodat David het kan fixen. Ook zullen de waterpomp en distributieriem preventief worden vervangen.

Woensdag is ie weer klaar. :grin:
Pluto
3L Maat
3L Maat
Autotype: non-3L Lupo TDi
Kilometerstand: 333.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Jazzblue - LW5Z

Re: Edwin blij met zwarte Lupo 3L

Bericht door Pluto »

Altijd fijn sleutelen ! Wegbrengen en helemaal klaar weer ophalen ! :mrgreen:
Lang leve de garantie. :banana-dance:
Jazzblue 3L-ish Lupo TDI 208 Kw, 532 Nm
Lupo2002
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Echte naam: Call me Issy
Productiedatum: 28 nov 2002
Kilometerstand: 275000
Kleur: Ravenna Blue - LA5W

Bericht door Lupo2002 »

Lekke koppaking komt niet vaak voor bij een 3L maar laat dan ook meteen de thermostaat mee vervangen aangezien de distributie en waterpomp vervangen worden ;)
Hoofdoorzaak #1 van een lekke koppaking is dat het blokje te warm is geweest en waarschijnlijk is de boosdoener de thermostaat (het niet open willen gaan waardoor de temp blijft oplopen en zn warmte nauwlijks kwijt kan) de thermostaat kost bijna niets en is ook geen moeite om die mee te vervangen als David toch bezig is met de distributieriem
EdwinHolt
3L Makker
3L Makker

Bericht door EdwinHolt »

Thermostaat is toch zo'n tabletje die in het primaire/secundaire watercircuit zit ?
Zal ik zelf z.s.m gaan vervangen. Bedankt voor de tip !
lex84
3L Maat
3L Maat
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Kilometerstand: 269676
Kleur: Ebonyschwarz Perleffekt, 4Z - LZ9W

Bericht door lex84 »

ik zou gewoon David vragen of hij dit meteen mee kan vervangen, een thermostaat kost nieuw 17 euro. Voor die paar tientjes extra incl arbeid zou ik het lekker laten doen. Anders loop je weer te prutsen met koelvloeistof eruit etc
EdwinHolt
3L Makker
3L Makker

Bericht door EdwinHolt »

Zo, de koppakking is onder garantie vervangen. Maar bleek helemaal niet de oorzaak van de lekkage te zijn !
Bij het vervangen van de koppakking en de distributieriem, kwam David er achter dat de waterpomp de veroorzaker was van de water-lekkage. De kop lag er toen al af,
dus toch maar de koppakking vervangen. Ook is de thermostaat gelijk vervangen, maar deze zag er als nieuw uit. Was niet al te lang geleden dus al eens vervangen.

Door het slechte weer, heb ik helaas nooit echt gezocht naar het waterprobleem, omdat alles toch steeds nat en vies was. :oops:

Nu dus vervangen:

- Koppakking,
- Waterpomp,
- Distributieriem,
- Spanrollen,
- Thermostaat.

Nu wachten op mooi weer, zodat ik eindelijk zelf aan mijn Lupo-tje kan klussen.
lupocor
Vriendelijke ebay held
Vriendelijke ebay held
Echte naam: cor
Autotype: Overige autotypes
Kilometerstand: 68.000

Bericht door lupocor »

EdwinHolt schreef:Zo, de koppakking is onder garantie vervangen. Maar bleek helemaal niet de oorzaak van de lekkage te zijn !
Bij het vervangen van de koppakking en de distributieriem, kwam David er achter dat de waterpomp de veroorzaker was van de water-lekkage. De kop lag er toen al af,
dus toch maar de koppakking vervangen. Ook is de thermostaat gelijk vervangen, maar deze zag er als nieuw uit. Was niet al te lang geleden dus al eens vervangen.

Door het slechte weer, heb ik helaas nooit echt gezocht naar het waterprobleem, omdat alles toch steeds nat en vies was. :oops:

Nu dus vervangen:

- Koppakking,
- Waterpomp,
- Distributieriem,
- Spanrollen,
- Thermostaat.

Nu wachten op mooi weer, zodat ik eindelijk zelf aan mijn Lupo-tje kan klussen.
mooi dat het is opgelost.
maar heb je geen motor beschermplaat (kunststof)onder de motor zitten.
ik heb niks geen last van een vieze natte motor doordat deze plaat eronder zit.
motor blijft mooi droog en schoon.
EdwinHolt
3L Makker
3L Makker

Update..

Bericht door EdwinHolt »

Vrienden,

Eindelijk wat mooier weer, zodat ik wat aan mijn 3L kon klussen. Hierbij een update van mijn klusjes 2016:

- 06-02-2016: Interieurfilter vervangen (Pffff wat was die vies !Lag zelfs een bultje modder op !)
- 10-03-2016: Heel klein chromen 3D Turbo logootje ontvangen voor achterop :dance: Weet nog niet of ik hem plaats..
- 15-05-2016: Zwarte VW-stickertjes voor in de sleutel besteld,
- 6-03-2016: Pioneer buetooth radio in gebouwd. Microfoon aan klepje achter de binnenspiegel geplaatst. (Via Marktplaats voor 20 euro :lol: )
- 12-03-2016: Reservesleutel bij laten maken (Was een klein drama, maar uiteindelijk gelukt)
- 10-05-2016: Zowel L als R de knoppen aan de stoelen om naar voren te klappen (Nieuw antraciet interieur van Mark geplaatst )
- 28-04-2016: Noodpakketje om de banden op te pompen. Tevens plug-setje voor tubeless banden er bij gedaan (Compressor & spuitbus overgenomen van Frans)
- 18-05-2016: Afstandsbediening voor de sloten inbouwen + knipperlich signaal. :grin: (Aachterklep wacht nog op de juiste friemel. Draad is alreeds getrokken en aangsloten)
- 25-02-2016: Distributieriem, waterpomp en thermostaat vervangen. Tevens de koppakking vervangen. (bij David)
- 12-03-2016: Reservesleutel bij laten maken (Was een klein drama, maar uiteindelijk gelukt)
- 07-03-2016: VAGCOM set van Johan overgenomen om periodiek de basisafstelling te kunnen doen.

Nu nog een friemel voor de achterklep zien te vinden....
Op de sloop in Uden heb ik een gele Lupo 3L gespot met een gaaf spatbord. Als ik deze mee neem moet deze nog wel even overgespoten worden. (Uitdaging)
tiemen
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Echte naam: Tiemen Harte
Contacteer:

Re: Edwin's Lupo 3L

Bericht door tiemen »

Hey Edwin,

Lekker bezig!
Wat was het drama van een reserve sleutel maken eigenlijk? Ik wil ook een reserve sleutel hebben en hier in Utrecht zit een zaakje waar ik dat wil laten doen? Wellicht kan ik leren van jou ervaring daarmee.

Groetjes, Tiemen
Geen Lupo meer boehoeooohoeeee.
EdwinHolt
3L Makker
3L Makker

Bericht door EdwinHolt »

Hoi Tiemen,

Volgens de zaken waar ik geweest ben is de Lupo sleutel een lastig model om in te spannen. Ook zijn ze nooit echt blij met de baarden die je bij een CV setje krijgt. Deze zijn
in de meeste gevallen van vrij hard, minder homogeen staal, welke lastig te verwerken zijn.
Daarnaast moet het transponder ID ingeleerd worden. Hiervoor dient de garage een laptop aan te sluiten op jou luup, en dan de nieuw ID toe te voegen.

Dat eerste ging in mijn geval redelijk, maar het programeren was een drama. Uiteindelijk, na 2 uur wel een oplossing gevonden....

Als je een zaak vind die goed is met VAGCOM, dan moet het allemaal goed gaan. Ook is het beter om een baard van hun te nemen, en deze bij te aanpassen, zodat deze in jou sleutel
past. Zo kunnen ze jou baard niet de schuld geven.

Succes,

Edwin.
EdwinHolt
3L Makker
3L Makker

Bericht door EdwinHolt »

Vreemde knak opgelost. Bij het optrekken en afremmen, maar vooral bij rotondes kwam er vaak een akelige knak naar voren. Bleek uiteindelijk een bout van het subframe te zijn, welke los zat. Hierdoor zat er een speling van zo'n 2 mm tussen het subframe en de carrosserie. Twijfel nu of ik de lupo opnieuw moet uitlijnen, aangezien het subframe mogelijk 2 mm verdraaid zit.....
Kanerr
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Echte naam: Kaner
Productiedatum: 20 okt 2001
Kilometerstand: 309.015km
Kleur: Overig / gespoten / gewrapt

Bericht door Kanerr »

Als ie gewoon rechtdoor gaat wanneer je 80/90/100 rijdt, midden op de weg, dan hoeft het niet. Als ie naar links of rechts gaat, dan wel ;)

Low is a lifestyle..
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z

Bericht door foppe »

Dat kan ik beamen, De askanteling is dit. Dit mag wel een klein beetje afwijken en als links iets verschilt met rechts, dan is dat helemaal niet erg.

als je linker wiel meer naar voren is geplaatst, dan kan ie iets naar rechts trekken.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
EdwinHolt
3L Makker
3L Makker

Wil niet automatisch schakelen bij kou..

Bericht door EdwinHolt »

Sinds de kou in ons landje is gekomen, wil mijn 3L niet meer automatisch schakelen. Wanneer de temperatuur van de motor wat aangenamer wordt, dan doet hij het wel weer.
De eerste keer kwam het toerental met de koude motor op 3000 toeren. Echt niet goed lijkt mij. Vervolgens zet ik hem in tip-tronic, en dan schakelt hij wel.
Vandaag kwam ik er achter dat hij ook goed schakelt wanneer ik hem in ECO-modus zet. (?)

Het is geen fout in mijn schakelpook, want het display gaat niet naar een andere mode.

Zal hem dit weekend eens aan de computer hangen.

Wat kan dit zijn ?
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Echte naam: Melvin
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Kleur: Moonsilver - LR7X

Bericht door Nietsnut »

Mooi gedaan Edwin! Rijdt de auto verder naar wens?
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
EdwinHolt
3L Makker
3L Makker

Bericht door EdwinHolt »

Het is een heerlijke auto, die me boven verwachting comfortabel dagelijks naar Eindhoven brengt.

Maar hoop niet dat het bovenstaande schakelprobleem zich verergert.
Plaats reactie

Terug naar “Introductie”