Harry's gitzwarte A2
- foppe
- 3L Vriendenteam

- Echte naam: hou ik lekker geheim
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 14 nov 2001
- Kilometerstand: 506.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
- Brandstof: Normale diesel
Re: Harry's gitzwarte A2
Dat is wel spannend hoor, een rood olielampje. Als de druk wegvalt, heb je meteen schade.
Maar zo te lezen hou je het wel goed in de gaten. Laat de uitkomst maar weten.
Maar zo te lezen hou je het wel goed in de gaten. Laat de uitkomst maar weten.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs 
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
-
Harry00
- 3L Maat

- Echte naam: Harry
- Productiedatum: 0- 0-2003
- Kilometerstand: 313.000km
- Kleur: Ebonyschwarz Perleffekt, 4Z - LZ9W
Ja, de ombouw doe ik zelf, altijd nog alles zelf gedaan aan al mijn auto's. En een grotere tank uit hetzelfde model auto is natuurlijk geen rakettechnologie. Achteras los om ruimte te maken voor de tankwissel stelt op zich niet zoveel voor en het nieuwe tankvolume inleren zal ook wel lukken.
Inderdaad, met dat oliedrukverhaal ben ik niet zo blij, daar moet echt even naar gekeken worden en snel ook. Vanavond naar mijn werk toe kostte het ineens veel moeite om het weg te krijgen dus er lijkt toch wel iets aan de hand te zijn en erger te worden. Hij kwam en hij ging de eerste 5 kilometer, elke keer stoppen maar voordat ik op 80 km/uur zat was hij er alweer. Dat is dus echt niet goed en duidt toch op iets anders dan een sensor... Je hoort verder niets aan de motor, die blijft heel mooi lopen zonder geluiden die wijzen op te weinig smering. De druk lijkt dus net te laag, maar niet weg te zijn.
Ook al heeft hij bij aflevering een beurt gekregen, toch ga ik nu denken aan een dichtgeslagen oliefilter. Juist ook omdat het probleem er alleen is bij koude motor, dus dikkere olie. Ben benieuwd wat er straks aan het licht komt. Lange tijd goedkope olie gebruikt en nu met synthetische olie alle aangekoekte shit aan het los weken? Altijd op plantaardige brandstof gereden en daardoor nu een blok vol enzymenafzetting wat los komt? Het liefst ben ik er straks zelf bij als een en ander open gaat, maar of ik nu die 300 km naar Kootstertille moet gaan rijden met dit verhaal? Liever voorzichtig aan en op transport denk ik. Morgen overleg hoe we het gaan doen.
Inderdaad, met dat oliedrukverhaal ben ik niet zo blij, daar moet echt even naar gekeken worden en snel ook. Vanavond naar mijn werk toe kostte het ineens veel moeite om het weg te krijgen dus er lijkt toch wel iets aan de hand te zijn en erger te worden. Hij kwam en hij ging de eerste 5 kilometer, elke keer stoppen maar voordat ik op 80 km/uur zat was hij er alweer. Dat is dus echt niet goed en duidt toch op iets anders dan een sensor... Je hoort verder niets aan de motor, die blijft heel mooi lopen zonder geluiden die wijzen op te weinig smering. De druk lijkt dus net te laag, maar niet weg te zijn.
Ook al heeft hij bij aflevering een beurt gekregen, toch ga ik nu denken aan een dichtgeslagen oliefilter. Juist ook omdat het probleem er alleen is bij koude motor, dus dikkere olie. Ben benieuwd wat er straks aan het licht komt. Lange tijd goedkope olie gebruikt en nu met synthetische olie alle aangekoekte shit aan het los weken? Altijd op plantaardige brandstof gereden en daardoor nu een blok vol enzymenafzetting wat los komt? Het liefst ben ik er straks zelf bij als een en ander open gaat, maar of ik nu die 300 km naar Kootstertille moet gaan rijden met dit verhaal? Liever voorzichtig aan en op transport denk ik. Morgen overleg hoe we het gaan doen.
Crono-Yellow Lupo 1.2 TDI 2000.
Black-Black-Black A2 1.2 TDI 2003.
-
Harry00
- 3L Maat

Net weer prettig telefonisch contact gehad met Eldert-Jan. Gezien de klacht denkt hij toch aan de oliedrukschakelaar. Met de oliedruk lijkt het toch wel in orde te zijn. Vanochtend toen ik van mijn werk terug naar huis reed weer geen problemen.
Beetje onzin om alleen voor die sensor naar Friesland te rijden en anders zou het gezien beider agenda's dan nog 3 weken gaan duren voor hij ingepland kan worden. dus hij stuurt me even een nieuwe op die ik er zelf in zet. Hopelijk is het dan weer voor elkaar. Dan zal ik toch ook die thermostaat zelf maar even aanpakken, al zit die niet echt makkelijk weggestopt. Hoe konden ze het toch zo verzinnen...
Voorlopig weer keurig opgelost, ik hou jullie op de hoogte! En EJR natuurlijk ook!
Beetje onzin om alleen voor die sensor naar Friesland te rijden en anders zou het gezien beider agenda's dan nog 3 weken gaan duren voor hij ingepland kan worden. dus hij stuurt me even een nieuwe op die ik er zelf in zet. Hopelijk is het dan weer voor elkaar. Dan zal ik toch ook die thermostaat zelf maar even aanpakken, al zit die niet echt makkelijk weggestopt. Hoe konden ze het toch zo verzinnen...
Voorlopig weer keurig opgelost, ik hou jullie op de hoogte! En EJR natuurlijk ook!
-
Harry00
- 3L Maat

De oliedrukschakelaar is gisteren binnengekomen en vanavond even erin gezet. Eerste indruk is dat de alarmering weg is, maar de motor was nog warm dus dat zegt nog niet zo veel. Bij warme motor bleef de melding met de oude schakelaar immers ook weg. Komende dagen, met name bij kouder weer en koude motor, het resultaat eens afwachten.
-
Harry00
- 3L Maat

Oliedrukmelding is weg en blijft weg: het was dus gelukkig enkel de schakelaar!
En sinds gisteren is ook de koelvloeistoftemperatuur weer op een strakke 90 graden, na plaatsen van een nieuwe thermostaat. Wat een shitklus, totaal geen ruimte om ook maar ergens bij te kunnen!
Ja, het schijnt mogelijk te zijn zonder de dynamo los te maken (als je hele kleine handjes hebt misschien), maar ik zie persoonlijk niet in waarom je jezelf zo zou lopen kwellen. Die dynamo lossen is nauwelijks extra werk, gewoon doen dus.
En sinds gisteren is ook de koelvloeistoftemperatuur weer op een strakke 90 graden, na plaatsen van een nieuwe thermostaat. Wat een shitklus, totaal geen ruimte om ook maar ergens bij te kunnen!
Ja, het schijnt mogelijk te zijn zonder de dynamo los te maken (als je hele kleine handjes hebt misschien), maar ik zie persoonlijk niet in waarom je jezelf zo zou lopen kwellen. Die dynamo lossen is nauwelijks extra werk, gewoon doen dus.
-
Harry00
- 3L Maat

Laten we eens een beetje updaten: De A2 heeft inmiddels 313.000 km op de teller staan. Pakweg 40.000 erbij dus sinds de aankoop, en niet geheel zonder slag of stoot. Binnen vrij korte tijd begin 2017 2 keer afgesleept; koppelingscilinder kapot. Na de eerste keer, waarbij de heren bergers meteen maar de onderkant van de voorbumper aan gort trokken (bedankt mannen!) gekozen voor de gewijzigde koppelingscilinder van Msstona. Schakelde daarna echt heel veel fijner maar helaas had ik niet veel geluk. Na 2 maanden opnieuw aan de kant met opnieuw een kapotte koppelingscilinder. De mijne bleek achterin een lek te hebben, waardoor olie in de Hallsensor terecht is gekomen en deze kapot ging.
Onder garantie meteen een nieuwe gekregen en sindsdien gaat het prima. Ook weer lering voor degene die ze aanpast: vanaf dit moment worden alle aan te passen koppelingscilinders extra op deze lekkage gecontroleerd.
Bij 298.000 tijd voor een beurt en distributiewissel, natuurlijk inclusief waterpomp. Toen ook die hele EGR-toestand eraf gegooid en de koelvloeistofleiding bij de kachel doorverbonden met een pijpje.
Inmiddels 313.000 km. Sinds vorige week te kampen met een dalend koelvloeistofniveau. Kachelradiateur blijkt lek, althans ik verdenk de O-ringen van de verwarmingspijpjes waar met de EGR-verwijdering natuurlijk aan gemanipuleerd is. Kan ik natuurlijk pas zien als de zaak open ligt en in het kader van "het is veel werk en het ligt er straks toch uit", alles maar in 1 keer vernieuwen. De mat aan bestuurderszijde is nat en de koelvloeistof ligt in de dubbele bodem. Er ligt een fijn klusje te wachten waar ik eigenlijk helemaal geen tijd en zin in heb, maar het moet maar weer. Als hij daarmee zonder grote problemen nog een paar jaar verder kan is het ook goed. Prijs valt me trouwens erg mee voor een Behr (zit er origineel ook in maar bij mij komt hij niet in een Audi doosje van €100,-
)
Ik zal hem waarschijnlijk wel oprijden en dit is mijn laatste 3L. Hierna ga ik weer benzine rijden.
Gemiddeld verbruik blijft stabiel tussen 1 op 23 en 1 op 25 zonder op zuinigheid te rijden. Exact hetzelfde als de Lupo deed trouwens.
Onder garantie meteen een nieuwe gekregen en sindsdien gaat het prima. Ook weer lering voor degene die ze aanpast: vanaf dit moment worden alle aan te passen koppelingscilinders extra op deze lekkage gecontroleerd.
Bij 298.000 tijd voor een beurt en distributiewissel, natuurlijk inclusief waterpomp. Toen ook die hele EGR-toestand eraf gegooid en de koelvloeistofleiding bij de kachel doorverbonden met een pijpje.
Inmiddels 313.000 km. Sinds vorige week te kampen met een dalend koelvloeistofniveau. Kachelradiateur blijkt lek, althans ik verdenk de O-ringen van de verwarmingspijpjes waar met de EGR-verwijdering natuurlijk aan gemanipuleerd is. Kan ik natuurlijk pas zien als de zaak open ligt en in het kader van "het is veel werk en het ligt er straks toch uit", alles maar in 1 keer vernieuwen. De mat aan bestuurderszijde is nat en de koelvloeistof ligt in de dubbele bodem. Er ligt een fijn klusje te wachten waar ik eigenlijk helemaal geen tijd en zin in heb, maar het moet maar weer. Als hij daarmee zonder grote problemen nog een paar jaar verder kan is het ook goed. Prijs valt me trouwens erg mee voor een Behr (zit er origineel ook in maar bij mij komt hij niet in een Audi doosje van €100,-
Ik zal hem waarschijnlijk wel oprijden en dit is mijn laatste 3L. Hierna ga ik weer benzine rijden.
Gemiddeld verbruik blijft stabiel tussen 1 op 23 en 1 op 25 zonder op zuinigheid te rijden. Exact hetzelfde als de Lupo deed trouwens.
-
Harry00
- 3L Maat

Het ding is eruit en zoals verwacht is niet de kachelradiateur zelf lek, maar een van de O-ring afdichtingen drupte.
Ik vind de A2 NIET leuk op het moment. Wat een achterlijk martelwerktuig is het als je er iets aan moet doen, zeker als je dit klusje te pakken hebt. Eind van de week wordt de nieuwe kachelradiateur verwacht. Dan zien we weer verder.
Ik vind de A2 NIET leuk op het moment. Wat een achterlijk martelwerktuig is het als je er iets aan moet doen, zeker als je dit klusje te pakken hebt. Eind van de week wordt de nieuwe kachelradiateur verwacht. Dan zien we weer verder.
-
3L-Emiel
- 3L Vriendenteam

- Autotype: Overige autotypes
dashboardklusjes zijn in geen enkele auto leuk..
maar mooi dat het gelukt is, heel veel suc6 met het weer opbouwen van de audi
maar mooi dat het gelukt is, heel veel suc6 met het weer opbouwen van de audi
-
Harry00
- 3L Maat

Nee klopt, dasboarklusjes zijn bijna altijd waar-de-loos. De A2 moet daarbij wel een van de meest waardeloze van allemaal zijn hoor
Maar komt wel weer goed. Fijn dat ik nu even een paar dagen in de wacht zit.
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder

- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Kleur: Moonsilver - LR7X
Schouderklopje voor jezelf 
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Mijn YouTube kanaal.
- foppe
- 3L Vriendenteam

Als ik ooit een dergelijke lekkage heb, weet ik nu wie ik moet vragen 
-
3L-Emiel
- 3L Vriendenteam

foppe schreef:Als ik ooit een dergelijke lekkage heb, weet ik nu wie ik moet vragen
Dat wist je al toch?
- foppe
- 3L Vriendenteam

correctie 2 mensen, nu weet ik helemaal zeker dat ik dan rustig aan het bier kan 
-
A2rijder
- 3L Maat

- Echte naam: Anton
- Kilometerstand: 999.999km
- Brandstof: Mix diesel / biodiesel
Slepen of laten slepen.... er hoorde in de kofferbak een sleepoog te zitten dat je zowel voor als achter kan inschroeven.
Achter het kapje van de mistlamp rechts zit een groot schroefgat, extra groot dus gewone VAG groep past niet.
Met dit punt kun je elke auto slepen, met sleepstang 7 Km van Zwitserse grens een defecte auto gekocht met vele berg passen, ging perfect en met kabel had ik deze vele uren niet overleeft.....
Bumperschade hoeft niet, de aandrijf assen of achteras kan ook maar zomaar ergens aan vast klooien, de bumper balk is ook te licht.
Maar gebruik altijd de officiële sleepogen uit je A2, de Lupo 3L kan elk sleepoog op sloop halen maar wij A2 rijders moeten extra dikke hebben!
Achter het kapje van de mistlamp rechts zit een groot schroefgat, extra groot dus gewone VAG groep past niet.
Met dit punt kun je elke auto slepen, met sleepstang 7 Km van Zwitserse grens een defecte auto gekocht met vele berg passen, ging perfect en met kabel had ik deze vele uren niet overleeft.....
Bumperschade hoeft niet, de aandrijf assen of achteras kan ook maar zomaar ergens aan vast klooien, de bumper balk is ook te licht.
Maar gebruik altijd de officiële sleepogen uit je A2, de Lupo 3L kan elk sleepoog op sloop halen maar wij A2 rijders moeten extra dikke hebben!
-
Harry00
- 3L Maat

Ehhh, slepen???
O, het gaat over die twee bergingen die ik kort achter elkaar had neem ik aan? De eerste werd gedaan met een bergingswagen: Trekbalk eronder, voorwielen los van de grond, boel opsluiten en gaan. Bij het thuis afleveren was de balk nét te hoog voor de voorbumper en trokken ze de boel hup, zo uit zijn fatsoen. Knoeiers van een officieel bergingsbedrijf.
De tweede keer een maand later. ANWB man vond het prachtig dat ik zelf de diagnose stelde (die ANWB man de eerste keer toonde zich iets minder sportief trouwens maar kon uiteindelijk niet anders dan bevestigen dat er inderdaad iets mis was met de waarde van de koppelingscilinder) en besloot me persoonlijk 50 km naar huis te slepen. MET het originele A2 sleepoog trouwens, wat gewoon in de pechkit zit.
O, het gaat over die twee bergingen die ik kort achter elkaar had neem ik aan? De eerste werd gedaan met een bergingswagen: Trekbalk eronder, voorwielen los van de grond, boel opsluiten en gaan. Bij het thuis afleveren was de balk nét te hoog voor de voorbumper en trokken ze de boel hup, zo uit zijn fatsoen. Knoeiers van een officieel bergingsbedrijf.
De tweede keer een maand later. ANWB man vond het prachtig dat ik zelf de diagnose stelde (die ANWB man de eerste keer toonde zich iets minder sportief trouwens maar kon uiteindelijk niet anders dan bevestigen dat er inderdaad iets mis was met de waarde van de koppelingscilinder) en besloot me persoonlijk 50 km naar huis te slepen. MET het originele A2 sleepoog trouwens, wat gewoon in de pechkit zit.
-
Harry00
- 3L Maat

Wel, alle uren werk voor niets. Lekkage is nu na het installeren van de nieuwe kachelradiateur 5 keer zo erg als voorheen.
Dus met een lijf vol frustratie (Wát een smerig kloteding is zo'n A2 toch eigenlijk...) opnieuw op zoek. Door de lekkageplek op het verkeerde been gezet. Nu op video te zien waar het nu echt vandaan komt. Lekkage in de toe-afvoerleidingen. Nu dus niet alleen meer de onderkant van het dashboard los, maar het HELE dashboard moet eruit om daarbij te komen.
Op dit moment mag je me de allerlaatste A2 ter wereld laten zien... En ik steek hem met plezier voor je in de fik.
Dus met een lijf vol frustratie (Wát een smerig kloteding is zo'n A2 toch eigenlijk...) opnieuw op zoek. Door de lekkageplek op het verkeerde been gezet. Nu op video te zien waar het nu echt vandaan komt. Lekkage in de toe-afvoerleidingen. Nu dus niet alleen meer de onderkant van het dashboard los, maar het HELE dashboard moet eruit om daarbij te komen.
Op dit moment mag je me de allerlaatste A2 ter wereld laten zien... En ik steek hem met plezier voor je in de fik.
Laatst gewijzigd door Harry00 op 09 mar 2018, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
-
3L-Emiel
- 3L Vriendenteam

Dacht dat je al bezig was met het totale dahsboard los te maken...
Nou nee dus. Suc6 ermee. Idd een klote klusje
Nou nee dus. Suc6 ermee. Idd een klote klusje
- foppe
- 3L Vriendenteam

Balen man, succes met je klus.
Heb je al je aanstekers vantevoren wel ingeleverd?
Heb je al je aanstekers vantevoren wel ingeleverd?
-
Harry00
- 3L Maat

Ik heb er een poosje over nagedacht en besloten deze reparatie niet meer uit te voeren. Heb er domweg de tijd niet voor. Hij staat nu als defect te koop voor 1700 euro. Ik heb de kachel gebypassed zodat er gewoon mee te rijden is (proefrit en desnoods de hele zomer door, geen verwarming nodig) en ga nu rustig op zoek naar een kleine zuinige benzinewagen met niet teveel kilometers, a la Up!/Mii/Citigo, Alto, C1/107/ GÉÉÉÉN Aygo (lelijk!) De extra ruimte heb ik inmiddels toch niet meer nodig.
En hiermee komt dan voor mij voortijdig een einde aan het 3l-tijdperk.
En hiermee komt dan voor mij voortijdig een einde aan het 3l-tijdperk.
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder

- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Kleur: Moonsilver - LR7X
Aan alles komt een eind zoals je weet, is er niemand op dit forum die de reparatie voor je kan uitvoeren? Heb je Mario of Emiel al benaderd?
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Mijn YouTube kanaal.
Mijn YouTube kanaal.