Pagina 1 van 63

Nietsnut's 1999 Lupo 3L

Geplaatst: 07 jul 2010, 11:12
door Nietsnut
Hallo allemaal,

dit is mijn eerste post op dit forum, ik zal me introduceren: Ik ben 34 jaar oud, woonachtig in Overijssel en omdat ik binnenkort ergens anders ga werken waardoor ik meer zal gaan rijden heb ik besloten een Lupo 3L aan te schaffen. Het is een zilveren model geworden uit 1999 met 137.600 km op de teller. Hij is voorzien van de meest basic standaarduitvoering dus er kan ook weinig aan kapotgaan verwacht ik.
De auto heb ik uit Duitsland geïmporteerd wegens een gebrek aan betaalbare Lupo's in Nederland die ook nog eens voorzien zijn van veel hogere kilometerstanden.
Nadat de auto bij de RDW geweest is om een kenteken te krijgen krijgt hij een onderhoudsbeurtje en kan ik er lekker mee gaan tuffen.
Wat de eerste rit van Duitsland naar Nederland betreft heb ik heerlijk zuinig gereden, 3.5L per 100, oftewel 1 op 28,57.

Als iemand nog tips heeft over de auto hoor ik het graag!

Pics:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L

Geplaatst: 07 jul 2010, 15:00
door Nietsnut
MarcelHLX schreef:Beste Nietsnut (wat een opening!),

Proficiat met een mooie aanschaf en welkom op dit forum.

Ik las het niet in jouw verhaal Heb zelf de ervaring) is de auto juist door de RDW keuring gekomen en dan bedoel ik dat hij de juiste gegevens op de papieren heeft staan waardoor deze belastingvrij is?

Groeten,

Marcel

Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L

Geplaatst: 07 jul 2010, 16:41
door Nietsnut
Robin schreef:De RDW registreert een 3L nogal makkelijk als een gewone Lupo, dus niet belastingvrij! Let er dus goed op dat het goed gaat. Heb je wel een COC? Deze heb je wel nodig om het goed te laten gaan! :!:

Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L

Geplaatst: 07 jul 2010, 16:49
door Nietsnut
Robin schreef:De RDW registreert een 3L nogal makkelijk als een gewone Lupo, dus niet belastingvrij! Let er dus goed op dat het goed gaat.
Ik ga hier zeker op letten, bedankt voor je advies! (Ik zal de RDW-keurmeester er op wijzen dat het een 3L Lupo betreft ipv een gewone)
Robin schreef:Heb je wel een COC? Deze heb je wel nodig om het goed te laten gaan! :!:
Wat is een COC?

Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L

Geplaatst: 07 jul 2010, 17:14
door 3L-Dnadave
COC is het witte papiertje van je auto waar je framenummer, motornummer, maar belangrijker nog : de co2 waarden opstaan.
met dit papiertje zet je dus de bijbehorende co2 waarden erbij bij de kentekenregistratie, waardoor je wegenbelastingvrij wordt.
heb je dit formulier niet, dan is het geen drama. eventjes naar de VW dealer toe, en dit papiertje bestellen.

leuke auto heb je!
bijzonder dat je een 99'er hebt gevonden met slechts 130.000!

Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L

Geplaatst: 07 jul 2010, 17:15
door Nietsnut
3L Pim schreef:Oei !
Jij boft weer even dat je op tijd bij het 3-Liter Forum bent aanbeland !
Ga maar eens even HEEL SNEL zoeken op COC-certificaat...

Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L

Geplaatst: 07 jul 2010, 17:40
door Nietsnut
3L Pim schreef:Oei !
Jij boft weer even dat je op tijd bij het 3-Liter Forum bent aanbeland !
Ga maar eens even HEEL SNEL zoeken op COC-certificaat...
Soms heb je idd mazzel, maar ik denk dat DnaDave me een heel eind de goede richting op helpt. Wat ik trouwens wel merkwaardig vind over het COC-briefje, er is voor deze auto een typegoedkeuring uitgegeven, dat betekent dat alle auto's die daar aan voldoen gelijk zijn (typekloning). Ik vind het dus bijzonder vreemd dat terwijl de CO2 waarden van deze auto bekend zijn bij de RDW dit dan evengoed per voertuig 'aangetoond' moet worden.

Wie weet meer over het verschijnsel dat iedere import-3L een COC-briefje moet tonen bij de RDW?

alvast bedankt,

Melvin

Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L

Geplaatst: 07 jul 2010, 18:01
door Nietsnut
(na op het forum gezocht te hebben naar "coc + certificaat")...

Heren 3L Pim en dnadave bedankt!

ik ben even naar https://coc.volkswagen-logistics.de/jctvwtp/portal/vw/vwtt/ gegaan en mijn chassisnummer ingevoerd, de doorlooptijd (aanvraag op de website tot ontvangst vh certificaat thuis) schijnt tussen de 1 a 2 weken te liggen, ik zal tegen de tijd dat de RDW mijn keuringsafspraak bevestigt 'm maar doorschuiven totdat ik het CVO (Nederlands) of COC (Engels) ontvangen heb.

Volgens mij heb ik direct al baat van mijn inschrijving op het 3L-forum :)

Ben ik behoed van een hoop achterafgedoe! Thanks!

Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L

Geplaatst: 07 jul 2010, 18:13
door Nietsnut
3L Pim schreef:Nu alleen nog maar even lid worden van de club als de keuring rond is... :wink:

Nette Lupo... mijn 1999-exemplaar is ook weer helemaal in nieuwstaat.
Blijft een feest om in te rijden.

Nu hij toch nog even stilstaat, zou ik alsvast preventief de accumulator vervangen en het peil van de hydraulische vloeistof controleren.

Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L

Geplaatst: 07 jul 2010, 23:19
door Nietsnut
3L Pim schreef:Nu alleen nog maar even lid worden van de club als de keuring rond is... :wink:
Hoe word ik lid en wat kost dit?
3L Pim schreef:Nette Lupo... mijn 1999-exemplaar is ook weer helemaal in nieuwstaat.
Blijft een feest om in te rijden.

Nu hij toch nog even stilstaat, zou ik alsvast preventief de accumulator vervangen en het peil van de hydraulische vloeistof controleren.
Ja bedankt, het is idd een net karretje, ik zal eens op onderzoek uitgaan naar waar de accumulator zit en hoe ik erachter kom of het ding aan vervanging toe is.

Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L

Geplaatst: 08 jul 2010, 02:34
door Nietsnut
3L Pim schreef:De antwoorden op al je vragen vind je hier op het Forum...

Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L

Geplaatst: 08 jul 2010, 08:39
door Nietsnut
MarcelHLX schreef:Beste Nietsnut,

Het COC is een soort paspoort wat het DNA van de auto weergeeft. In Duitsland zijn deze gegevens standaart bekend, maar zo gauw deze de grens over gaat worden deze door diegene die deze auto importeert niet overgenomen. En dan zou je denken, er rijden nu in Nederland zat van die 3L modellen dus zal dat wel bekend zijn, maar helaas. RDW is daarin heel strikt en bekrompen.
Wij kwamen er pas achter op het moment dat wij de blauwe brief (wegenbelasting) in de bus kregen met wat wij zouden gaan betalen. Ik kan je zeggen dat zoiets heel verrassend is.
Ik ben meteen de belastingdienst gaan bellen en die verwezen mij weer naar de RDW omdat de balstingdienst de gegevens van de RDW overnemen. Bij de RDW aangekomen kreeg ik daar te horen dat dit via de VW-importeur geregeld moest worden. Dat de volgende dag gedaan en ik moet zeggen dat ik daar heel netjes ben geholpen.
Ik kreeg netjes in de mail een internet adres (zie hiervoor een eerder antwoord) en ook de opmerking dat bij een eerste keer opvragen dit kostenloos is en als dit al een keer opgevraagd is kan dat € 40,00 gaan kosten of dat nog dit bedrag is weet ik niet.

Nadat we eindelijk (1 week later) het COC-formulier in het bezit hadden konden we wederom naar de RDW voor een herkeuring en waren ook weer € 50,00 armer.

Dus keuren kan nu wel maar dan kom je later nog een keer voor kosten. Maar dan is het alleen een controle en aanpassing van de papieren.

Succes,

Marcel

Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L

Geplaatst: 10 jul 2010, 00:54
door Nietsnut
3L Pim schreef:Grappig dat jouw 3L chassisnummer ZYW000910 heeft.

Het is dus NET WEL een Model 2000, maar hij is al op de 10e dag gebouwd (de productiecapaciteit was 100 aluminium Lupo's per dag).

Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L

Geplaatst: 10 jul 2010, 01:35
door 3L-Dnadave
dat klinkt als een welkome verrassing, een bouwjaar 99 met modeljaar 2000. Alleen Zit je alleen wel met allemaal speciaal gedoe als je vloermatten of een dashboardkastje met bekerhouder wil, omdat je een tussenmodeljaar te pakken hebt. Mocht je dus gaan knutselen, in het techniek topic heb ik speciaal voor het 2000 model (wat ik zelf ook heb) eea uitgelegd. veel plezier met je lupotje in ieder geval.

de coc formulieren schijnen trouwens soms angstaanjagend snel door vw duitsland opgestuurd te worden

Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L

Geplaatst: 10 jul 2010, 03:03
door Nietsnut
3L Pim schreef:Mijn zilveren 3L van november 1999 heeft een DS-kenteken en is dus als ex-demo 1 van de allereerste Lupo's 3L in NL.
Zijn serienummer is 3066.

Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L

Geplaatst: 10 jul 2010, 21:28
door Nietsnut
3L Pim schreef:De antwoorden op al je vragen vind je hier op het Forum...
ik ben in de tussentijd veel wijzer geworden :)

Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L

Geplaatst: 10 jul 2010, 21:31
door Nietsnut
MarcelHLX schreef:Beste Nietsnut,

Het COC is een soort pasp..(knipperdeknip)....g is weet ik niet.

Nadat we eindelijk (1 week later) het COC-formulier in het bezit hadden konden we wederom naar de RDW voor een herkeuring en waren ook weer € 50,00 armer.

Dus keuren kan nu wel maar dan kom je later nog een keer voor kosten. Maar dan is het alleen een controle en aanpassing van de papieren.

Succes,

Marcel
Marcel,

bedankt voor deze goede tip. Ik zal mijn auto pas laten keuren als het certificaat binnen is, dat scheelt mij 50 euro en omdat ik de auto pas in augustus nodig heb is er zowiezo geen haast bij. Dat gaat helemaal goed komen.

Groet,

Melvin

Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L

Geplaatst: 10 jul 2010, 21:39
door Nietsnut
3L Pim schreef:Grappig dat jouw 3L chassisnummer ZYW000910 heeft.

Het is dus NET WEL een Model 2000, maar hij is al op de 10e dag gebouwd (de productiecapaciteit was 100 aluminium Lupo's per dag).
Betekent dit dat mijn Lupo # 910 is? Dus bij de eerste 1000 zit van de productieaantallen? Zou wel leuk zijn.
Hij is op 29 juli 1999 voor het eerst op kenteken gesteld in Duitsland. Kan ik aan de VIN de productiedatum zien dan?
Of is het een geval van 000910 = 9 is 10e dag, 10 is 10e auto van de 10e dag, pak de eerste dag van productie, tel er 10 werkdagen bij op en voila... Maar wat is de productiedatum van serie 0001 t/m 0100 geweest dan? Als 3l-afficionado weet jij dat misschien wel...

groet,

Melvin

Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L

Geplaatst: 10 jul 2010, 21:42
door Nietsnut
dnadave schreef:dat klinkt als een welkome verrassing, een bouwjaar 99 met modeljaar 2000. Alleen Zit je alleen wel met allemaal speciaal gedoe als je vloermatten of een dashboardkastje met bekerhouder wil, omdat je een tussenmodeljaar te pakken hebt. Mocht je dus gaan knutselen, in het techniek topic heb ik speciaal voor het 2000 model (wat ik zelf ook heb) eea uitgelegd. veel plezier met je lupotje in ieder geval.
Als ik een dashboardkastje kan inbouwen zou dat een welkome upgrade zijn.
dnadave schreef:de coc formulieren schijnen trouwens soms angstaanjagend snel door vw duitsland opgestuurd te worden
Laat maar komen dat formulier! Zit het soms op watermerkpapier ofzo? Anders zouden ze toch ook gewoon een pdf-je kunnen sturen... heb je het 2 minuten na het indienen van de aanvraag in je inbox zitten.

Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L

Geplaatst: 11 jul 2010, 00:10
door Hans
Grappig, mijn Lupo heeft nr ZYW003295. Is dat dan de 3295-ste Lupo die gemaakt is?