Maar goed, de veren: ik ben vandaag bezig geweest de achterdempers aan te passen naar mijn smaak, ik heb ze uitgebouwd en nieuwe doorslagrubbers in nieuwe schotels geplaatst. De oude schotels waren verroest en dat vind ik onacceptabel, Monteer ik nieuwe dempers dus ga ik daar geen roestwater op laten druipen. Waarom schotels met een doorslagrubber? Omdat ik van mening ben dat de bovenkant van de demper niet goed genoeg geschermd is anders, de schockboot hoort over de top waar de seal voorzien van veer ligt te gaan zodat er weinig rotzooi op komt te liggen. Omdat mijn auto niet verlaagd is blijft de shockboot aan de bovenzijde van de achterbinnenpoot hangen waardoor de top van de buitenpoot geen bescherming geniet.
Dit zit standaard over de top van de af-fabriek achterbuitenpoot heen als bescherming
Ook wilde ik weten hoeveel draad er aan de binnenzijde van de buitenpootbevestiging zit om te weten wat de fabrikant een minimaal aantal draadgangen acht om de buitenpoot veilig vast te zetten vindt
Nu naar het afstelgedeelte:
ik heb de buitenpoot ongeveer 2 cm hoger gezet dan uit de doos, ik heb nu 24 cm gerekend vanaf de buitenpootbevestiging
En het aanslagrubber is niet heel veel meer van over, op zich had ik de oude ook nog wel kunnen gebruiken want ik gebruik dit alleen om de shockboot verder naar beneden te krijgen. Als ik het volledige rubber zou gebruiken (er zit af fabriek ook al een doorslagrubber bij van +- 4 cm hoog) dan heb je niks meer aan de verstelling van de olieflow in de poot omdat hij altijd in het aanslagrubber zit te werken, daarom is hij ingekort tot dit.
De stelpotten van de veren heb ik 5mm naar beneden gedraaid (ik had ze 4 dagen terug uit de doos 30mm verhoogd), de dempers zijn dus 20mm naar boven gedraaid dus nu zit ik weer op de af-fabriek hoogte.
Uiteraard ben ik daarna wat proefrondjes wezen maken met de (achter) dempersettings op 1, 30 en 8. Op deze wijze kon ik mooi de verschillen testen tussen comfort, erg hard en er tussenin;
1: comfortabel op het bijna niks doen af waardoor de veer de overhand krijgt
30: kneiterhard. gevaarlijk. de achterkant kwam los bij een felle drempel bij +- 60 km per uur.
8: prima stand, comfortabel
Ik heb de dempers nu op 6 staan om mee te testen, de hoogte ben ik wel tevreden mee, het is gewoon zoals het hoort, af fabriek, netjes, geen rare uitstraling. Ik weet dat ik hier mensen op de tenen trap maar ik kan simpelweg niet aankomen met een verlaagde auto op mijn werk. Past gewoon niet bij mij en ook niet bij mijn functie. Dus, ik heb een schroefset die heerlijk rijdt maar gewoon op OEM hoogte blijft.
Binnenkort met weer andere dempersettings testen.