Riggard - doortuffen met die hap!

Introduceer jezelf en je auto(s). Daarna kun je het topic gebruiken om je onderhoud bij te houden of je modificaties te laten zien!
Gebruikersavatar
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
Echte naam: David (op zn engels)
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 384.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Riggard

Bericht door 3L-Dnadave » 22 mar 2014, 13:28

hey gefeliciteerd man!
Je hebt een goed verfijnde smaak zie ik!
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic

Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 3978
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 418.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: Riggard

Bericht door foppe » 22 mar 2014, 21:14

Die velgen bedoeld dave lolll

Nou eerst maar lekker aan de klus met dat ding joh, want zo te lezen aan je bestelling heb je nog wel wat te doen.
Veel plezier hoor met je nieuwe aanwinst ;)
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers

Gebruikersavatar
Johan
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2164
Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
Autotype: Overige autotypes
Locatie: Noord-Brabant

Re: Riggard

Bericht door Johan » 22 mar 2014, 22:07

Gefeliciteerd met je Lupo

Gebruikersavatar
Riggard
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
Echte naam: Richard
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Heemskerk

Re: Riggard

Bericht door Riggard » 22 mar 2014, 22:22

foppe schreef:Die velgen bedoeld dave lolll

Nou eerst maar lekker aan de klus met dat ding joh, want zo te lezen aan je bestelling heb je nog wel wat te doen.
Veel plezier hoor met je nieuwe aanwinst ;)
Heb idd wel wat te doen, maar moet er redelijk wat kilometers mee maken, dus het is het ook wel waard om even goed aan te pakken.Dan heb ik in ieder geval een goed 0 punt qua onderhoud, want de historie is (waarschijnlijk met het terugklokken) ook verloren gegaan.

Kwam er vandaag op de snelweg achter dat de auto na ca. 45min in de noodloop springt, gaat dan niet harder dan 120 a 130 (turbo lijkt niet te activeren). Herstarten lost het dan weer voor een tijdje op.

Helaas nog geen OBD kabel, maar het zal me niet verbazen als het de turbo is. Deze binnenkort dus maar even goed schoonmaken. Iemand enig idee hoeveel tijd ik hier ongeveer voor uit moet trekken?

Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 5841
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Riggard

Bericht door Nietsnut » 22 mar 2014, 22:25

Hoe vaardig ben je?
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Huidig: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.

Gebruikersavatar
Riggard
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
Echte naam: Richard
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Heemskerk

Re: Riggard

Bericht door Riggard » 23 mar 2014, 00:16

Nietsnut schreef:Hoe vaardig ben je?
mwja, ik heb het niet eerder gedaan, maar kan wel redelijk met een ratel overweg zeg maar ;)

In het verleden al eens:
- Koppakking van pug 205 vervangen
- Koppeling van pug 205 vervangen
- Distri van pug 205 vervangen

etc. etc.

Maar misschien is het handiger eerst even met het armpje en wd40 aan de slag, daarna wat forté erin en ff lekker doorrijden. Mogelijk lost dat het voor op de korte termijn op.
Ik zit middenin een verhuizing, dus tijd heb ik ook niet in overvloed.

Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 5841
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Riggard

Bericht door Nietsnut » 23 mar 2014, 06:32

1 tip; geen vloeistoffen gebruiken om eea gangbaar te krijgen, je verstelring zit vast en het enige dat helpt is fysiek schoonmaken.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Huidig: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.

Gebruikersavatar
Riggard
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
Echte naam: Richard
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Heemskerk

Re: Riggard

Bericht door Riggard » 25 mar 2014, 21:32

Vandaag de OBD kabel binnen gekregen, dus meteen even de auto aan het infuus gehangen. Kwam gelukkig maar één foutmelding uit de auto. (niks op de bak oid, dus dat stemt me positief)

1 Fault Found: 17965 - Charge Pressure Control: Positive Deviation

Dat duidt dus wel redelijk op de turbo. Deze wil ik schoon gaan maken tezamen met het inlaatspruitstuk. Weet iemand of ik naast de pakking van het spruitstuk nog andere pakkingen nodig heb, bv. tussen de turbo en uitlaat? Via de exploded views kan ik weinig zien.

Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 5841
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Riggard

Bericht door Nietsnut » 25 mar 2014, 21:36

De pakkingen van uitlaat/spruitstuk zijn wel te herbruiken hoor, maar ik zou zeggen als je de turbo demonteert dat je het rustig doet, voldoende imal/wd40 gebruikt om de bouten los te weken en kleine slagen heen en weer doet aangezien de bouten wel eens willen afbreken.

Als je verder alleen schoonmaakt heb je geen andere meuk nodig in je turbo, maar gebruik wel nieuwe boutjes als je hem weer in elkaar zet.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Huidig: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.

Gebruikersavatar
Riggard
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
Echte naam: Richard
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Heemskerk

Re: Riggard

Bericht door Riggard » 25 mar 2014, 22:37

Nietsnut schreef:De pakkingen van uitlaat/spruitstuk zijn wel te herbruiken hoor, maar ik zou zeggen als je de turbo demonteert dat je het rustig doet, voldoende imal/wd40 gebruikt om de bouten los te weken en kleine slagen heen en weer doet aangezien de bouten wel eens willen afbreken.

Als je verder alleen schoonmaakt heb je geen andere meuk nodig in je turbo, maar gebruik wel nieuwe boutjes als je hem weer in elkaar zet.
Geloof gerust dat ze te herbruiken zijn, maar wil er voor die paar euro eigenlijk geen risico mee nemen.

Het enige nadeel is dat die pakkingen -nergens- in de catalogi te vinden zijn. (vagcat.com) Ik ben dus op zoek naar de onderdeelnummers

Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 5841
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Riggard

Bericht door Nietsnut » 25 mar 2014, 22:43

Dan geef je de dealer opdracht om ze te bestellen, dan komt het wel goed. Beschrijf wel duidelijk wat je zoekt zodat ze het juiste bestellen.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Huidig: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.

Gebruikersavatar
Riggard
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
Echte naam: Richard
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Heemskerk

Re: Riggard

Bericht door Riggard » 29 mar 2014, 23:25

Zo, dat was me het dagje wel. Distributie gedaan (wat een pokkeklus met die motorsteun zeg, kun je echt slecht bij!), interieurfilter gedaan, magnesium velgjes eronder, brandstoffilter, luchtfilter gedaan etc.

Wil ik dat ding starten, geen beweging in te krijgen. Vanalles geprobeerd, geen foutmeldingen niks.

Blijkt dat je bij een diesel dus eerst het filter moet vullen :oops: toen dus maar alle slangen ontlucht en het filter bijgevuld. Toen even doorstarten en gaan :D Rijdt weer heerlijk.
Morgen nog even de motor & bakolie doen + filters. Dan volgende week als ik m'n huis heb de basisinstellingen. Mocht dat dan mislukken staat ie in ieder geval ergens waar ik er wat mee kan.

Gebruikersavatar
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
Echte naam: David (op zn engels)
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 384.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Riggard

Bericht door 3L-Dnadave » 30 mar 2014, 10:36

De truc is dat je tijdens/na het loshalen van de motorsteun het blokje flink omhoog krikt, dan kan je er goed bij

Dieselfilter moet je inderdaad helemaal vullen.
Zo een flesje doesel cleaner is vaak een goede hoeveelheid en makkelijk te gebruiken
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic

Gebruikersavatar
NicoTDI
3L Speurvriend
3L Speurvriend
Berichten: 1530
Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:15
Echte naam: Nico
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: GLD

Re: Riggard

Bericht door NicoTDI » 30 mar 2014, 13:22

Gelijk alles even goed aangepakt dus top! Schakelt hij nog niet helemaal lekker omdat je basisinstellingen wilt doen ?
Handschakel = Probleemloos!

Gebruikersavatar
Riggard
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
Echte naam: Richard
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Heemskerk

Re: Riggard

Bericht door Riggard » 30 mar 2014, 21:38

NicoTDI schreef:Gelijk alles even goed aangepakt dus top! Schakelt hij nog niet helemaal lekker omdat je basisinstellingen wilt doen ?
Tsja, hij schakelt stukken beter dan de lupo's die ik heb proefgereden, dus tov het referentiemateriaal gaat alles goed. Ik ben echter benieuwd of het nog beter kan :mrgreen:

Gebruikersavatar
Riggard
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
Echte naam: Richard
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Heemskerk

Re: Riggard

Bericht door Riggard » 11 apr 2014, 22:18

Vandaag maar eens geprobeerd te basisinstellingen te doen. Eerst wat ruzie met de vag-com en pc waardoor het een paar keer niet helemaal liep. Daarna nog een keer RTFM 12, ik had bij het vastzetten van de moer de hevel verdraaid, domdom. De auto even laten staan omdat er wat tussendoor kwam.

Later toen ik wat meer tijd had het nogmaals geprobeerd, rustig alle stappen doorlopen en toen kwam de auto (vanzelfsprekend ;) ) keurig door de basisinstellingen.

Qua schakelgedrag weinig verschil, koppelen -lijkt- ieeeets soepeler te gaan, maar verder weinig.

Maak nu bijna 750km per week (en rij dan rond de 3,2 op 100 :mrgreen: ), dus dan is het fijn om te weten dat alles onder de motorkap het doet.

Gebruikersavatar
NicoTDI
3L Speurvriend
3L Speurvriend
Berichten: 1530
Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:15
Echte naam: Nico
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: GLD

Re: Riggard

Bericht door NicoTDI » 14 apr 2014, 10:27

Nou, mooi dat hij toch nog door de basisinstellingen kwam! Heb je er nog een 3l bij gekocht ?
Handschakel = Probleemloos!

Gebruikersavatar
Riggard
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
Echte naam: Richard
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Heemskerk

Re: Riggard

Bericht door Riggard » 23 mei 2014, 21:21

Weer even een uitgebreide update, ik ben niet zo van de foto's, maar vond dat die er wel moesten komen, dus dan duurt het even ;)

Inmiddels heeft mijn vriendin ook een luup 3l, de oude van fuzz. Ze is ook actief op het forum (sndg) en we zullen morgen ook naar de meeting gaan.

Het auto'tje bevalt nog steeds super, zoals gezegd rij ik ruim 750km per week. Laatst ben ik voor mijn werk nog even naar Kaiserslautern (Dld) geweest, daar lekker autobahn gereden en 190 op de teller aan kunnen tikken. Ging allemaal prima. Alleen bij de terugrit schoot de slang van de intercooler los, gelukkig kon ik bij een pompstation een tang lenen en de slang weer goed vastgemaakt.

Vanavond de auto gepoetst en in de wax gezet, klaar voor de meeting morgen, foto's:
Bekerhouder type 2 gemonteerd:
Afbeelding

Bodemplaat besteld en gemonteerd:
Afbeelding

Passend mattensetje neergelegd (toch wat veiliger dan zo'n mat die tussen je gasvoet gaat zitten)
Afbeelding

Met de oude van Fuzz op de achtergrond
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat er verder nog is gebeurd;
  • Nieuwe aandrijfas RV
    Nieuw wiellager RV
    Ventilatierooster-kapje was een ribbel uit gebroken, dus die ook vernieuwd
    Lampje interieurverlichting gefixt
    Oliedruksensor vervangen
Wat nog moet gebeuren
  • CV installeren
    Cruise aansluiten en activeren
    Ruitenwisserhandle achter fixen
    Roestplekjes in raamrand voorruit (laten) fixen.
    Wielboutkappen instaleren
Genoeg te doen dus.

Gebruikersavatar
Riggard
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
Echte naam: Richard
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Heemskerk

Re: Riggard

Bericht door Riggard » 25 mei 2014, 22:28

Tankdopje wilde al een tijdje niet sluiten. Opzich niet zo'n issue omdat de auto meestal naast m'n huis staat, of in de parkeergarage van m'n werk, maar toevallig had ik laatst een tankdesel op de sloop gescoord.

Deze dus even uit elkaar gehaald aan de hand van de foto's op de volgende website:
http://www.lupoclub.info/wbb3/index.php ... stid=49076

Hier een detailfoto
Afbeelding

Het witte palletje onderaan het slot zit samen met de slotcilinder in een grotere cilinder, als je de sleutel omdraait trek je het palletje naar binnen en grijpt dat witte palletje niet in de behuizing van de tankdop. Daardoor kan de tankdop dus niet los.

bij mij was het witte palletje stuk, waardoor dit niet meer naar binnen ging met het draaien van de sleutel, waardoor de dop altijd los ging. Ongeacht de positie van het slot.

Gelukkig zat in de andere dop een goed palletje, dit dus omgewisseld en het werkt weer.

Don 3L Jose
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 1431
Lid geworden op: 18 jan 2014, 00:34
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Locatie: Haaglanden

Re: Riggard

Bericht door Don 3L Jose » 25 mei 2014, 22:36

Zo'n tankdop had ik ook. Echter ligt die ergens langs de autoweg tussen de A12 Zeist en Sam zijn schuurtje lolll
Mooi dat je het hebt kunnen fixen. Misschien een aparte topic/how to zodat men in de toekomst dit terug kan vinden?

Plaats reactie

Terug naar “Introductie”