Riggard - doortuffen met die hap!

Introduceer jezelf en je auto(s). Daarna kun je het topic gebruiken om je onderhoud bij te houden of je modificaties te laten zien!
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 3978
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 418.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: Riggard - Aandrijfastebarstuh!

Bericht door foppe » 21 jun 2014, 23:55

Mooi man, dat scheelt dat je handig bent hoor. Scheelt je flink wat knaken.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers

Gebruikersavatar
Riggard
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
Echte naam: Richard
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Heemskerk

Re: Riggard - Aandrijfastebarstuh!

Bericht door Riggard » 27 jun 2014, 22:02

Zo, na een wild weekje staat ze weer op de stoep :D

De cruise was al ingebouwd, maar de software moest nog. Hiervoor contact gezocht met Rasselman en zondag zijn kant op gegaan.
Tijdens het installeren van de cruise-software op de ECU trad er een fout op, waarna we de computer niet meer aan konden spreken. Starten ook geen optie meer.
Geprobeerd met de ECU van Wesley z'n eigen lupo met mijn software erop, maar daarvan accepteerde de immo mijn sleutel weer niet.

Na een paar uurtjes en allerlei pogingen toch tot de conclusie gekomen dat rijden er die dag niet meer in zat. Lastig want ik had de auto maandag nodig voor m'n werk. Gelukkig was Wes zo relaxed om z'n eigen blauwe lupo ter beschikking te stellen(!) totdat het probleem kon worden opgelost, met de geruststelling dat mijn auto uiteindelijk weer rijdend weg zou komen.

Maandag met de auto van Wes naar m'n werk, sta ik voor het parkeervak en wil ik 'm in z'n achteruit zetten; knipperende versnelling in het beeld, maar geen ingeschakelde versnelling. Vooruit ging ook niet. Kut! Bleek de gangsteller los te zitten, ANWB gebeld en die hebben de auto opgekrikt en 'm weer vastgezet. Kon ik iig weer naar huis.

'When it rains it pours' zouden de engelsen zeggen ;)

Later de week kwam Wes erachter dat mijn 'EDC15+' ecu eigenlijk een oud type chip heeft, waardoor het flashen mislukte. Hij heeft hiervoor toen speciaal een tooltje besteld om deze toch te kunnen flashen, maar dat liet even op zich wachten, toen dat binnen kwam bleek er een verkeerde chip-klem bij te zitten. (Voor de eeprom ipv het flash geheugen)

In de tussentijd had Wes mijn auto echter al werkend middels een ruil ecu, daarmee staat de auto nu voor de deur en doet alles het prima. Maar Perfectionistisch als Wes is gaat hij nog zorgen dat de ori ECU ook gaat werken.
Leuk detail is wel dat Wes met de geleverde tool wel de eeprom uit kan lezen, en hier de ori kilometerstand op staat. (ondanks dat deze functie niet in vagcom beschikbaar was) Deze blijkt op 246dkm te staan, leuk om te weten en het valt me alles mee. (ca. 75dkm teruggedraaid)


Bij deze wil ik Wes dus nog eens bedanken voor zijn service, een chipje flashen kan iedereen, maar de verantwoordelijkheid nemen wanneer het mis gaat en voor een juiste oplossing zorgen is een ander verhaal. Wes leende mij zijn eigen auto, hield me dagelijks op de hoogte en loste het uiteindelijk ook gewoon op. :banana-dance:

Gebruikersavatar
Riggard
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
Echte naam: Richard
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Heemskerk

Re: Riggard - Aandrijfastebarstuh!

Bericht door Riggard » 28 jun 2014, 23:35

Ik kon via marktplaats een gangsteller kopen voor 40 euro. Deze scheen lek te zijn, de verkoper wist alleen niet precies waar.
Opzich zou mijne nog goed moeten zijn (2009 vervangen) maar het leek me een leuk projectje om eens te kijken hoe zoiets in elkaar zit.

Via Sheriff Topal een pakkingssetje gekocht en vanavond de tijd kunnen vinden om alles eens rustig uit elkaar te halen. Het werk viel me reuze mee, je moet alleen even secuur te werk gaan en goed opletten wat je doet. Vooral de heveltjes in de gangsteller vallen er snel uit, het schijnt dat de positionering hiervan lastig is, volgens mij kan het maar op één manier. Na montage zullen we zien of ik gelijk heb ;)

Hieronder wat foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jeroen
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 415
Lid geworden op: 14 jan 2014, 22:34
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Kilometerstand: 260.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Kobaltblau Metallic, 5F - LZ5Q
Locatie: Haarlem

Re: Riggard - Gangsteller & Cruise

Bericht door Jeroen » 29 jun 2014, 09:00

Wat een top idee!
Je weet nu hoe een gangsteller er van binnen uitziet.
Spannend of het deksel bijvoorbeeld lekt.
Voor 80Euro geen risico, ik zou niet kunnen wachten om het ding te testen.

Hoe moeilijk is het monteren? Olie weer op druk brengen, resetten van de computer neem ik aan, afstellen?

Gebruikersavatar
Riggard
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
Echte naam: Richard
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Heemskerk

Re: Riggard - Gangsteller & Cruise

Bericht door Riggard » 29 jun 2014, 09:22

Jeroen schreef:Wat een top idee!
Je weet nu hoe een gangsteller er van binnen uitziet.
Spannend of het deksel bijvoorbeeld lekt.
Voor 80Euro geen risico, ik zou niet kunnen wachten om het ding te testen.

Hoe moeilijk is het monteren? Olie weer op druk brengen, resetten van de computer neem ik aan, afstellen?
Schijnt inderdaad triviaal te zijn om te (de)monteren, maar met dit soort dingen neem ik nooit teveel risico, mocht het mis gaan op een zondag dan kom ik de dag erna nogal lastig op werk ;)
Doe ik het op een vrijdagavond heb ik de zaterdag nog om onderdelen oid. te kopen.

Hij gaat er dus gerust onder, maar alles op z'n tijd.

Staat ook een koppelingswissel ergens op de agenda; misschien dat sneller doen en de gangsteller meteen meenemen.

Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 5841
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Riggard - Gangsteller & Cruise

Bericht door Nietsnut » 29 jun 2014, 09:32

In dat geval zou ik gelijk de lagers en keerringen van de versnellingsbak mee (laten) nemen.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Huidig: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.

Gebruikersavatar
Rasselman
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 243
Lid geworden op: 06 feb 2014, 19:41
Echte naam: Wesley
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 15 okt 2001
Kilometerstand: 260.604
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: 100% biodiesel

Re: Riggard - Gangsteller & Cruise

Bericht door Rasselman » 29 jun 2014, 14:29

Thanks voor je reply man ;)

Ik baalde er behoorlijk van maar ben blij dat we het uiteindelijk zo hebben kunnen regelen.
Ik wacht nog op de juiste stekker/klem en dan gaan we kijken of je orginele ecu er weer in kan.

Btw ziet er weer top uit die gangsteller!!
Koppelingetje voel je wel he ?

ik zou eerst ff bakolie aftappen om te kijken hoe je olie eruit komt (desnoods even de olie door een zeef laten lopen) weet je direct in welke staat die verkeerd.

Gr Wesley
Lupo 1.2TDI Reflex Zilver =Airco, Stuurbekrachtiging, Centrale vergrendeling, CC + 87pk 180NM
Ibiza 1.9TDI (Soon, 285pk/520nm)
Golf2 MK2 VR6 "Turbo in progress" =Totaal aangepast.

Gebruikersavatar
Riggard
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
Echte naam: Richard
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Heemskerk

Re: Riggard - Gangsteller & Cruise

Bericht door Riggard » 29 jun 2014, 16:21

Rasselman schreef:Thanks voor je reply man ;)

Ik baalde er behoorlijk van maar ben blij dat we het uiteindelijk zo hebben kunnen regelen.
Ik wacht nog op de juiste stekker/klem en dan gaan we kijken of je orginele ecu er weer in kan.

Btw ziet er weer top uit die gangsteller!!
Koppelingetje voel je wel he ?

ik zou eerst ff bakolie aftappen om te kijken hoe je olie eruit komt (desnoods even de olie door een zeef laten lopen) weet je direct in welke staat die verkeerd.

Gr Wesley
vooral bij accelereren op 120 km/h lijkt het heel soms wat te slippen en vergeleken met jouw lupo is het gewoon een wereld van verschil. Jouwe pakt echt goed door, deze hikt soms en pakt iets minder strak op.
Daarnaast is de koppeling + bus toch iets wat vroeg of laat komt. Er staat nu 246dkm op en de koppeling is hoogstwaarschijnlijk nooit gedaan. Dus of ik het nu doe of later maakt ook weinig uit.

@nietsnut, bedankt voor de tip, zoals Wes echter al aanraadde heb ik de bakolie recent ververst; precies dezelfde kleur als de olie die erin ging, geen slijpsel of andere gekkigheid.
Daarnaast is zo'n bak (m.i.) ook niet per se een slijtagedeel dat altijd staat, maar een onderdeel dat stuk gaat als de rest van het schakelsysteem slecht is en het sloopt.

Om bovenstaande reden laat ik de lagers dus maar even voor wat het is.

Gebruikersavatar
BYM
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Berichten: 1560
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:52
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 300067km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zaanstad

Re: Riggard - Gangsteller & Cruise

Bericht door BYM » 01 jul 2014, 02:24

Als je hulp nodig hebt bij de bak ... hoor ik het wel.
Niet dat ik het ooit eerder heb gedaan, maar wil dat graag leren ;)
Principes zijn geweldig ... Iedereen zou ze moeten hebben ......

Mijn rekord: Afbeelding
Tegenwoordig 4,0 gemiddeld
VW Lupo 3L 2001 - captain (s)low!
Tips voor kopen op eBay Duitsland

Gebruikersavatar
Riggard
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
Echte naam: Richard
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Heemskerk

Re: Riggard - Gangsteller & Cruise

Bericht door Riggard » 05 jul 2014, 16:39

@BYM, thanks voor het aanbod, ik moet het even aanzien, het meeste red ik zelf wel, maar de bak opnieuw vastmaken zal wel een rotklus worden.

Gebruikersavatar
Riggard
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
Echte naam: Richard
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Heemskerk

Re: Riggard - Gangsteller & Cruise

Bericht door Riggard » 05 jul 2014, 16:43

Vandaag ook weer wat TLC aan de lupo besteed;
- Nieuwe remvloeistof, dat was ook wel nodig. De oude vloeistof was bijna fluo-oranje en de ontluchtingsnippels hadden ook wat overtuiging nodig om los te komen. (gelukkig niet gebroken :mrgreen: ). Nu elke 2j vervangen
- De achter-as was redelijk verroest; (voorbeeld van tdiclub.nl):
Afbeelding
Deze heb ik zo goed als het kon roestvrij gemaakt, met anti-roest behandeld en daarna overspoten met tectyl.
- De airbag gaf steeds een waarschuwingslampje, teveel weerstand. Heb de ring nog eens nagekeken en opnieuw aangesloten, maar weinig kunnen vinden. Binnenkort maar eens naar de sloop voor een nieuw ringetje.
- Boven m'n voorraam en op de motorkap waren redelijk wat kleine lakbeschadigingen te vinden, sommigen waren al wat gaan corroderen. Dit heb ik afgeplakt, met de dremel schoongeslepen en met een lakstift bijgewerkt. Binnenkort nog even polijsten en dan de blanke laklaag over de plekjes.

Gebruikersavatar
Rick-3L
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 1147
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:20
Echte naam: Rick
Autotype: non-3L Lupo TDi
Productiedatum: 07 nov 2000
Kilometerstand: 325.200km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Planetsilver - LR7V
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Alkmaar

Re: Riggard - Gangsteller & Cruise

Bericht door Rick-3L » 17 jul 2014, 14:12

Jij bent wel echt goed bezig Richard! Dat met die gangsteller is wel slim inderdaad!

Klein risico (40,-) maar als het lukt echt een aanwinst!
Misschien hierna een kapotte bak kopen en zelf reviseren? :mrgreen:

-Rick
Lupo 3l
165 PK
350 NM

Gebruikersavatar
Riggard
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
Echte naam: Richard
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Heemskerk

Re: Riggard - Zoemm.... wiellager!

Bericht door Riggard » 17 jul 2014, 22:16

Rick-3L schreef:Jij bent wel echt goed bezig Richard! Dat met die gangsteller is wel slim inderdaad!

Klein risico (40,-) maar als het lukt echt een aanwinst!
Misschien hierna een kapotte bak kopen en zelf reviseren? :mrgreen:

-Rick
Er ligt hier nog een turbo in stukken ;) (maar die komt wrsch. niet meer in elkaar ivm. dolgedraaide bout van schoepenverstelling)

Ik had al een tijdje last van een zoemend achterwiel, vorig weekend bleek het nogal korrelig te lopen. Lagertje besteld dus en vandaag gewisseld. Volgens mij echt het makkelijkste klusje dat je kunt doen aan zo'n lupo. Was binnen 30 min klaar en het rijdt weer heerlijk:
Afbeelding

Bij Wesley vanavond een motorsteun gehaald. Ga morgen beginnen met de koppeling en geleidebus. Eens kijken of dat ook zo snel gaat ;)

Gebruikersavatar
Riggard
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
Echte naam: Richard
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Heemskerk

Re: Riggard - Gangsteller & Cruise

Bericht door Riggard » 19 jul 2014, 19:57

Nieuwe koppeling hangt er weer onder. Zal nooit m'n favoriete klusje worden denk ik. Vooral niet met 30 graden hitte... ben maar in m'n zwembroek gaan werken en zag er aan het eind van de dag uit als een surinamer, maar de koppeling zat er weer onder. De motorsteun die ik van wes geleend had kwam hierbij wel echt goed van pas, superhandig!

Basisinstellingen nu weer gedaan en het rijdt als een zonnetje.

Oude koppeling bleek achteraf nog in redelijke staat, geleidebus zag er ondanks een beetje slijtage ook goed uit.

Alleen het druklager was stuk; 1 van de klemveertjes waarmee deze aan de koppelingshevel-stift-pootjes zit was afgebroken, daardoor kwam het lager waarschijnlijk niet altijd goed terug, wat verklaarde dat de auto soms een beetje hikte bij het schakelen. Drukgroep had ook wat slijtage van het lager.

al met al niet echt schokkende dingen tegengekomen, waarschijnlijk had ik er nog wel 100.000 mee kunnen doen, maar het gevoel dat alles nu weer tiptop is is ook wat waard.

Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 5841
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Riggard - Gangsteller & Cruise

Bericht door Nietsnut » 19 jul 2014, 20:08

Ik wou net zeggen, ik heb de hele dag in de schaduw van de parasol in de tuin op de bank gezeten en dat vond ik al zwaar, laat staan dat ik aan de auto moest werken.

Restecp!

Afbeelding
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Huidig: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.

Gebruikersavatar
Riggard
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
Echte naam: Richard
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Heemskerk

Re: Riggard - Gangsteller & Cruise

Bericht door Riggard » 20 jul 2014, 10:54

Hier nog wat plaatjes van gister:
Bijna alle hydraulika e.d. eraf:
Afbeelding
Startmotortje los en de rest van de bak vrij:
Afbeelding
Geleidebus in goede staat:
Afbeelding
Koppeling (oude dus)
Afbeelding
Drukgroep (aardig onregelmatig versleten)
Afbeelding
Druklager (veertje rechts ontbreekt dus, dat verklaart mogelijk het soms hikkerige schakelen)
Afbeelding

Overigens kwam ik bij m'n 'research' ook het volgende artikel tegen:
http://www.lupo3lklub.dk/pdf/guide_til_ ... sskift.pdf
Wel in het deens, maar een uitstekende uitleg over hoe je de bak eraf haalt. (google translate is your friend ;) )

Gebruikersavatar
Rasselman
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 243
Lid geworden op: 06 feb 2014, 19:41
Echte naam: Wesley
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 15 okt 2001
Kilometerstand: 260.604
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: 100% biodiesel

Re: Riggard - Gangsteller & Cruise

Bericht door Rasselman » 20 jul 2014, 13:10

Toppie man!

Je kon na het vervangen van je koppeling wel kunnen zwemmen in je put lolll
Wat een temperaturen om zo te klussen man.. Respect hoor

Steuntje is echt een uitkomst hea ? ;)
Lupo 1.2TDI Reflex Zilver =Airco, Stuurbekrachtiging, Centrale vergrendeling, CC + 87pk 180NM
Ibiza 1.9TDI (Soon, 285pk/520nm)
Golf2 MK2 VR6 "Turbo in progress" =Totaal aangepast.

Gebruikersavatar
BYM
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Berichten: 1560
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:52
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 300067km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zaanstad

Re: Riggard - Koppelingetje, begint wat te worden!

Bericht door BYM » 21 jul 2014, 10:28

Respect Riggard hahaha .. ik had het al moelijk afgelopen vrijdag en zaterdag bij vervangen van mn downpijp op mn andere auto ... jij knutselt er gewoon zelf ff een andere koppeling in :mrgreen:
Principes zijn geweldig ... Iedereen zou ze moeten hebben ......

Mijn rekord: Afbeelding
Tegenwoordig 4,0 gemiddeld
VW Lupo 3L 2001 - captain (s)low!
Tips voor kopen op eBay Duitsland

Gebruikersavatar
Riggard
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
Echte naam: Richard
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Heemskerk

Re: Riggard - Koppelingetje, begint wat te worden!

Bericht door Riggard » 21 jul 2014, 22:32

Ach, laten we zeggen dat ik blij ben dat het achter de rug is ;) Heb de nodige litertjes water gedronken en had een badlaken hangen om af en toe het zweet van m'n hoofd te vegen lolll

Nu nog steeds één probleempje, het getril linksvoor is niet weg, ik gok erop dat de flens van de aandrijfas aan de bakzijde ook versleten is. Had gegokt dat dat niet zo zou zijn. Zijn er mensen die dit al eens vervangen hebben? Watvoor gereedschap is daarvoor nodig?

gr Rich

Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 5841
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Riggard - Koppelingetje, begint wat te worden!

Bericht door Nietsnut » 21 jul 2014, 22:44

Een waterpomp en een imbus.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Huidig: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.

Plaats reactie

Terug naar “Introductie”