Cuprani's 3L | VB39 | 107 PK 245 NM by VVT | Nu handschakel!

Introduceer jezelf en je auto(s). Daarna kun je het topic gebruiken om je onderhoud bij te houden of je modificaties te laten zien!
peterpan
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 324
Lid geworden op: 21 mar 2014, 18:56
Echte naam: Peter
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 211.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Brandstof: Normale diesel

Re: Cuprani's 3L | KKK VB39 | 107 PK 245 NM by VVT

Bericht door peterpan »

Hoe is het met de verlaging, nog steeds tevreden of ben je toch aan een complete set aan het denken?
Gr,
Peter
marcelsonar
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 feb 2014, 22:37
Echte naam: Marcel
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 430.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Planetsilver - LR7V
Brandstof: Normale diesel

Re: Cuprani's 3L | KKK VB39 | 107 PK 245 NM by VVT

Bericht door marcelsonar »

Hallo Niels,

ik heb met veel belangstelling de upgrade van de motor van jouw 3L gevolgd.
Heb je ondertussen al inzicht gekregen in het gebruik.
Ben heel benieuwd.

Groet,
Marcel
Cuprani
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 210
Lid geworden op: 15 mei 2014, 21:29
Echte naam: Nils
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 20 dec 2001
Kilometerstand: 170.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel

Re: Cuprani's 3L | KKK VB39 | 107 PK 245 NM by VVT

Bericht door Cuprani »

Onderstel bevalt nog prima. Ben blij dat ik voor deze setup heb gekozen. Minimale investering en maximaal resultaat.
Het enige waar ik vooraf bang voor was is dat ik niet zelf de hoogte kan afstellen, maar achteraf vind ik hem eigenlijk wel perfect zoals hij is.

Ja hij is stugger, maar ik vind het meevallen. Als ik het zo van iedereen lees is een FK AK Street schroefset die veel duurder is nog veel stugger.

@Marcel

Van de turbo conversie heb ik ook nog geen dag spijt.
Ik merk dat hij onderin iets meer moeite heeft met op gang komen, maar dat kan ook tussen de oren zitten omdat hij boven de 2.000 toeren nu zo hard er aan trekt. Op de snelweg rijdt het gewoon heerlijk.
Ik heb 2 weken terug nog van mijn werk naar huis gereden, 80 km in de spits, 5% binnen bebouwde kom, 30% N-weg en 65% snelweg met een gemiddeld verbruik van 2,7L op 100 km.

Uiteraard deed ik toen mijn best. Ik ben normaal niet zo'n zuinige rijder.
Vóór de setup zat ik vaak op ongeveer 4,0L op 100 km, nu op 4,2L op 100 KM. Ik trap dan wel vaak even vol het gas in bij inhaal acties op de snelweg en ik rij veel 140 km/h op de teller.
Cuprani
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 210
Lid geworden op: 15 mei 2014, 21:29
Echte naam: Nils
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 20 dec 2001
Kilometerstand: 170.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel

Re: Cuprani's 3L | KKK VB39 | 107 PK 245 NM by VVT

Bericht door Cuprani »

Nieuwe update hier
@185.000 km m'n bak laten reviseren.

Heb geen ruilbak gekozen maar gekozen om m'n eigen bak te laten reviseren.
Baklagers waren defect. Rijdt nu weer perfect. Direct geleidebus van m'n koppeling vervangen. Koppeling zelf was nog heel erg goed dus die is blijven zitten.
Cuprani
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 210
Lid geworden op: 15 mei 2014, 21:29
Echte naam: Nils
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 20 dec 2001
Kilometerstand: 170.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel

Re: Cuprani's 3L | KKK VB39 | 107 PK 245 NM by VVT

Bericht door Cuprani »

Normaal doe ik dat niet, planken vanuit stilstand, maar om het verschil meetbaar te kunnen maken even filmpje geschoten van 0-100.
Automaat in D en ECO mode uit.

Omdat ik op 185/60R14 banden rij is mijn tellerafwijking zeer minimaal. Ongeveer 2 km/h.

[youtube][/youtube]
Als ik hem zo vanaf het filmpje klok kom ik steeds op ongeveer 12,2 seconde.
Gebruikersavatar
pinkpanter
Trouwe 3L vriend
Trouwe 3L vriend
Berichten: 923
Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
Echte naam: mario
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 270.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: Cuprani's 3L | KKK VB39 | 107 PK 245 NM by VVT

Bericht door pinkpanter »

Dat vermoeden had ik al vandaar dat ik zei de hoofd lagers secundaire as van je bak zijn op en die maken dat rare geluid als je een bak met 170.000 op de klok zo zwaar gaat belasten kun je wachten op lager problemen het is maar goed dat je nu verse lagers in je bak heb. :mrgreen:
Wat niet kapot is moet je niet repareren :doh:
luposuctie
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 331
Lid geworden op: 21 jan 2014, 21:48
Echte naam: Marcello
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 04 aug 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Planetsilver - LR7V
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Haarlem

Re: Cuprani's 3L | KKK VB39 | 107 PK 245 NM by VVT

Bericht door luposuctie »

pinkpanter schreef:Dat vermoeden had ik al vandaar dat ik zei de hoofd lagers secundaire as van je bak zijn op en die maken dat rare geluid als je een bak met 170.000 op de klok zo zwaar gaat belasten kun je wachten op lager problemen het is maar goed dat je nu verse lagers in je bak heb. :mrgreen:
hoi bedoel je daar de lagers van je dif mee?
Gebruikersavatar
pinkpanter
Trouwe 3L vriend
Trouwe 3L vriend
Berichten: 923
Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
Echte naam: mario
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 270.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: Cuprani's 3L | KKK VB39 | 107 PK 245 NM by VVT

Bericht door pinkpanter »

@marcel
Nee daar bedoel ik niet de lagers van het differentieel mee die gaan rete lang mee veel bak revisie boeren gebruiken die lagers weer ook omdat die nogal kostbaar zijn :mrgreen:
Wat niet kapot is moet je niet repareren :doh:
Cuprani
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 210
Lid geworden op: 15 mei 2014, 21:29
Echte naam: Nils
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 20 dec 2001
Kilometerstand: 170.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel

Re: Cuprani's 3L | KKK VB39 | 107 PK 245 NM by VVT

Bericht door Cuprani »

Ik weet wel dat alle lagers vervangen zijn nu, volgens mij ook gewoon van het differentieel.

Hier even een foto van vanochtend voordat ik naar Marum reed..

Afbeelding

Toen ik in Marum was..

Afbeelding

En toen ik er weer weg reed.

Afbeelding

Nu de Luup achter gelaten in Zeist.... :grin:

Ik weet het, het is een beetje schmutzich onder de kap. Hij lekt olie op de aansluiting van de carter dampen slang op de turbo inlaat. Toch maar een keer een catchcan fabriceren dan..
Cuprani
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 210
Lid geworden op: 15 mei 2014, 21:29
Echte naam: Nils
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 20 dec 2001
Kilometerstand: 170.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel

Re: Cuprani's 3L | KKK VB39 | 107 PK 245 NM by VVT

Bericht door Cuprani »

Eindelijk een versnellingsbak die doet wat ik wil :duhpompom: :duhpompom: :duhpompom:

Sam, bedankt!
Mijn stuurbekrachtiging gaf flink wat meer werk, maar het is toch goed gelukt.

Ik ben er blij mee!
Gebruikersavatar
Bresjee99
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Berichten: 1423
Lid geworden op: 17 jan 2014, 21:45
Echte naam: Robbin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 410.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Mix diesel / biodiesel
Locatie: Hillegom

Re: Cuprani's 3L | VB39 | 107 PK 245 NM by VVT | Nu handscha

Bericht door Bresjee99 »

* is stiekem best benieuwd naar het verschil in 0-100 tov de automaat... Zou die onder de 10 gaan? :oops:
Helaas geen Lupo meer in bezit, wel een mooie Polo Bluemotion 1.2 TDI voor de deur!
Cuprani
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 210
Lid geworden op: 15 mei 2014, 21:29
Echte naam: Nils
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 20 dec 2001
Kilometerstand: 170.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel

Re: Cuprani's 3L | VB39 | 107 PK 245 NM by VVT | Nu handscha

Bericht door Cuprani »

Ik ook, maar eerst maar is gewoon de bak leren kennen. Dat filmpje volgt later zeker :grin:
3L-Emiel
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2443
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
Autotype: Overige autotypes
Brandstof: Normale diesel

Re: Cuprani's 3L | VB39 | 107 PK 245 NM by VVT | Nu handscha

Bericht door 3L-Emiel »

mooi dat het goed gelukt is, ondanks de sb.
heel veel goede kms toegewenst.
Gebruikersavatar
Joch3m
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 1275
Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:26
Echte naam: Jochem
Autotype: Overige autotypes
Productiedatum: 21 aug 2012
Kilometerstand: 101000
Locatie: Purmerend

Re: Cuprani's 3L | VB39 | 107 PK 245 NM by VVT | Nu handscha

Bericht door Joch3m »

welkom bij de subclub :)
Seat Mii Sport met drive pakket
VW Lupo 3l moonsilver
Gebruikersavatar
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 3490
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
Echte naam: David (op zn engels)
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 384.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Cuprani's 3L | VB39 | 107 PK 245 NM by VVT | Nu handscha

Bericht door 3L-Dnadave »

Mooi werk !
Als je bak ooit losgaat meteen een polo-schakelas er in zodat ie helemaal oem schakelt!

Kheb je maar meteen een handschakel rang gegeven !
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
Rich@rd
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 211
Lid geworden op: 15 jan 2014, 22:52
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 350.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Zwart - L041

Re: Cuprani's 3L | VB39 | 107 PK 245 NM by VVT | Nu handscha

Bericht door Rich@rd »

Bresjee99 schreef:* is stiekem best benieuwd naar het verschil in 0-100 tov de automaat... Zou die onder de 10 gaan? :oops:
Ik ook wel,vooral om het verschil te zien met mijn auto en originele setup(behalve chiptuning dan)
Cuprani
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 210
Lid geworden op: 15 mei 2014, 21:29
Echte naam: Nils
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 20 dec 2001
Kilometerstand: 170.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel

Re: Cuprani's 3L | VB39 | 107 PK 245 NM by VVT | Nu handscha

Bericht door Cuprani »

3L-Dnadave schreef:Mooi werk !
Als je bak ooit losgaat meteen een polo-schakelas er in zodat ie helemaal oem schakelt!
Dat zeg je nu pas.... Hij zit net weer in elkaar na revisie.. Had ik dat maar eerder geweten.. :doh:
Cuprani
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 210
Lid geworden op: 15 mei 2014, 21:29
Echte naam: Nils
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 20 dec 2001
Kilometerstand: 170.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel

Re: Cuprani's 3L | VB39 | 107 PK 245 NM by VVT | Nu handscha

Bericht door Cuprani »

Cuprani schreef:
3L-Dnadave schreef:Mooi werk !
Als je bak ooit losgaat meteen een polo-schakelas er in zodat ie helemaal oem schakelt!
Dat zeg je nu pas.... Hij zit net weer in elkaar na revisie.. Had ik dat maar eerder geweten.. :doh:
Ik heb vernomen dat hij met een polo schakel as beter schakelt, maar niet OEM.
Bij een normale auto trek je eerst de pook naar links voor de 1 en 2. Bij de 3L niet, ook niet met de polo schakelas. Het schakel patroon wordt bepaalt door de positie van de versnellingen en die veranderd niet. (heb ik vernomen van een 3L specialist).

Nu paar dagen verder ben ik nog steeds blij met het handschakelen.
Het schakelpatroon was ik na 1 dag al wel aan gewend. Alleen de koppelingsbediening kan ik nog niet aan wennen.
Loopt erg zwaar.
Bij normaal gebruik geen probleem, alleen bij file rijden niet prettig.
Ik ben aan het informeren geweest voor ombouw naar hydraulisch, maar dat lijkt helaas niet mogelijk te zien.

Als iemand er hier anders over denkt hoor ik dat graag :mrgreen:
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Cuprani's 3L | VB39 | 107 PK 245 NM by VVT | Nu handscha

Bericht door Nietsnut »

Hydraulisch kan heel goed, bouw er gelijk een gangsteller bij in #geheimtip!
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2050
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
Echte naam: Guus
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jun 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N
Locatie: Wijchen

Re: Cuprani's 3L | VB39 | 107 PK 245 NM by VVT | Nu handscha

Bericht door reichbus »

Cuprani schreef:
Nu paar dagen verder ben ik nog steeds blij met het handschakelen.
Het schakelpatroon was ik na 1 dag al wel aan gewend. Alleen de koppelingsbediening kan ik nog niet aan wennen.
Loopt erg zwaar.
Bij normaal gebruik geen probleem, alleen bij file rijden niet prettig.
De koppeling moet gewoon goed lopen. Misschien moet die nog even nagesteld worden?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Introductie”