Handgeschakelde lupo Tim

Introduceer jezelf en je auto(s). Daarna kun je het topic gebruiken om je onderhoud bij te houden of je modificaties te laten zien!
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Handgeschakelde lupo Tim

Bericht door Nietsnut »

Dat zier er gaaf uit, je voorkomt hiermee dat cylinder drie tegen de twee andere zit te ademen. Ik ben benieuwd wanneer hij getest is op jouw auto en wat de resultaten zijn.

Als het goed werkt zal er vast interesse zijn voor een serieproductie.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
Bart81
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 107
Lid geworden op: 18 jan 2014, 15:06
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Yde

Re: Handgeschakelde lupo Tim

Bericht door Bart81 »

Gaaf. Ik ben ook wel eens bezig geweest hiermee, maar gestopt ergens in het proces door tijdgebrek. Als ik naar je ontwerp kijk vraag ik me af of je genoeg ruimte hebt aan de bovenkant. Het uitlaatspruitstuk zit erg dicht bij het inlaatspruitstuk. En je wil ze ook niet strak tegen elkaar hebben vanwege de temperatuur. Wel goed om dit nog even te controleren.
3L-Tim
3L Makker
3L Makker
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 dec 2015, 22:43
Echte naam: Tim
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 mei 2003
Kilometerstand: 230000
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Normale diesel

Re: Handgeschakelde lupo Tim

Bericht door 3L-Tim »

Nietsnut schreef:Dat zier er gaaf uit, je voorkomt hiermee dat cylinder drie tegen de twee andere zit te ademen. Ik ben benieuwd wanneer hij getest is op jouw auto en wat de resultaten zijn.

Als het goed werkt zal er vast interesse zijn voor een serieproductie.
Geen idee nog wanneer ik dit verder op ga pakken. Ik had nog een uitlaatpakking liggen welke ik na heb getekend en de rest zijn maten welke uit de losse pols zijn gemeten.
Moet eigenlijk een uitlaatspruitstuk hebben maar vind zonde om te kopen als ik het niet gebruik haha.

Denk zelf dat het verschil te zien zal zijn in geleverde turbodruk, dat deze eerder zal oppakken.
Bart81 schreef:Gaaf. Ik ben ook wel eens bezig geweest hiermee, maar gestopt ergens in het proces door tijdgebrek. Als ik naar je ontwerp kijk vraag ik me af of je genoeg ruimte hebt aan de bovenkant. Het uitlaatspruitstuk zit erg dicht bij het inlaatspruitstuk. En je wil ze ook niet strak tegen elkaar hebben vanwege de temperatuur. Wel goed om dit nog even te controleren.
Thanks voor dit tips, hoe ik hem nu heb getekend past hij op een AYZ motorblok/inlaatspruitstuk. Ik heb ook een ANY spruitstuk liggen maar daar heb je erg weinig ruimte boven het uitlaatspruitstuk :shock: .

Bart, had jij al een idee hoe je op een goedkope manier van ovaal (uitlaatspruitstuk plaat welke op het blok wordt gebout) naar een ronde buis(uitlaat) gaat?
Gebruikersavatar
Bart81
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 107
Lid geworden op: 18 jan 2014, 15:06
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Yde

Re: Handgeschakelde lupo Tim

Bericht door Bart81 »

Uitlaatspruitstuk heb ik nog liggen. En ik heb zelfs een keer een soort lasmal gemaakt voor de flens....

Van rond naar ovaal heb ik gewoon gedaan door een bocht van 38x2 aan een kant plat te knijpen. Dat werkt aardig goed en je komt aardig op maat.

Afbeelding2016-09-12_10-28-11 by Bart Harkema, on Flickr
3L-Tim
3L Makker
3L Makker
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 dec 2015, 22:43
Echte naam: Tim
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 mei 2003
Kilometerstand: 230000
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Normale diesel

Re: Handgeschakelde lupo Tim

Bericht door 3L-Tim »

Bart81 schreef:Uitlaatspruitstuk heb ik nog liggen. En ik heb zelfs een keer een soort lasmal gemaakt voor de flens....

Van rond naar ovaal heb ik gewoon gedaan door een bocht van 38x2 aan een kant plat te knijpen. Dat werkt aardig goed en je komt aardig op maat.

Afbeelding2016-09-12_10-28-11 by Bart Harkema, on Flickr
Stoer! Heb ook 38x2 gebruikt inderdaad in het model. Ik heb een uitlaatspruitstuk kunnen regelen via Rob-3l maar bedankt :cool: .

Ik denk dat ik een lasmal maak door twee platen van 20 dik te laten vlakken en een plaat haaks op de ander plaat te bouten met daarin de tapgaten voor de uitlaatflens en turbo flens.

Over een tijd verder ermee, eerst een inlaatadapter maken ipv de standaard AYZ inlaatbuis met die nokjes.. dingen zijn zo slecht.. :mad:
Gebruikersavatar
Bart81
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 107
Lid geworden op: 18 jan 2014, 15:06
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Yde

Re: Handgeschakelde lupo Tim

Bericht door Bart81 »

Succes! Ik ben benieuwd naar al je plannen.
3L-Tim
3L Makker
3L Makker
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 dec 2015, 22:43
Echte naam: Tim
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 mei 2003
Kilometerstand: 230000
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Normale diesel

Re: Handgeschakelde lupo Tim

Bericht door 3L-Tim »

Bart81 schreef:Succes! Ik ben benieuwd naar al je plannen.

Afbeelding

2D werktekening is gemaakt en nu nog kijken wat het moet gaan kosten om te laten maken uit rond aluminium. Het is een draai deel maar door de nokken moet er aan gefreesd worden.

Bedoeling is om de oude "kapotte" slang her te gebruiken of een ANY turbo slang te gebruiken.
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: Handgeschakelde lupo Tim

Bericht door foppe »

wat ga je ermee doen Tim ?

lijkt me niet voor je uitlaat.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
3L-Tim
3L Makker
3L Makker
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 dec 2015, 22:43
Echte naam: Tim
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 mei 2003
Kilometerstand: 230000
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Normale diesel

Re: Handgeschakelde lupo Tim

Bericht door 3L-Tim »

foppe schreef:wat ga je ermee doen Tim ?

lijkt me niet voor je uitlaat.
Ha Foppe,

Ik zie net dat ik een heel duidelijk verhaal heb neergezet hierboven :roll: haha

Veel 3L AYZ rijders hebben last van een kapotte inlaat/turboslang welke op de Anti shutter valve is aangesloten.
Dit ivm met een nokje van 1/1.5 mm plaatstaal welke kapot gaat na x dkm.

Voorbeeld motorruimte 3l:
Afbeelding

Slang welke bij mij kapot is gegaan:
Afbeelding
Afbeelding

Bart[81] heeft toen een inlaatbuis gemaakt zodat je van dit probleem af bent:
Afbeelding

Ik wil alleen mijn ASV klep behouden: voorbeeld:
Afbeelding

Daarom heb ik het volgende onderdeel getekend :
Afbeelding

Hier kan de oude "kapotte" AYZ slang op worden gemonteerd, voordeel is dat dit onderdeel massieve nokken heeft en niet bestaat uit 1.5mm plaatstaal.
Ik ga ervan uit dat ik dan niet meer hoef om te kijken naar die slang!
3L-beuk en ik gaan er beide 1 testen als ze gemaakt zijn.
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: Handgeschakelde lupo Tim

Bericht door foppe »

aha duidelijk. Ik heb altijd een ANY motor gehad, dus ken dat probleem niet met dat nokje.

Ik heb nu precies dezelfde EGR delete pipe als die van de foto Bart, klopt ook wel, want die van mij is ook door Bart gemaakt.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
3L-Tim
3L Makker
3L Makker
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 dec 2015, 22:43
Echte naam: Tim
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 mei 2003
Kilometerstand: 230000
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Normale diesel

Re: Handgeschakelde lupo Tim

Bericht door 3L-Tim »

Een hele drukke periode verder maar de auto rijdt nog als een trein! 2 weken geleden is hij gechipped naar 80pk en we zijn nu 15 Dkm verder en het zelf ontwikkelde inlaatstuk wat hierboven staat beschreven werkt top. :cool:
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Handgeschakelde lupo Tim

Bericht door Nietsnut »

Goed om te horen dat het jullie test goed doorstaat. Heb je ook foto's van de delen?
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
3L-Tim
3L Makker
3L Makker
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 dec 2015, 22:43
Echte naam: Tim
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 mei 2003
Kilometerstand: 230000
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Normale diesel

Re: Handgeschakelde lupo Tim

Bericht door 3L-Tim »

Nietsnut schreef:Goed om te horen dat het jullie test goed doorstaat. Heb je ook foto's van de delen?
6E0145790E inlaatslang oplossing. Geen speling meer en hergebruik van onderdelen, erg circulair :grin:
Inlaatslang adapter voor de AYZ 1.2 tdi motor.

Jazeker :

Stap 1
Afbeelding

Stap 2 oude flens eraf zagen.
Afbeelding

Stap 3 Nieuwe adapter erop drukken en het oude rubber kun je hergebruiken
Afbeelding

Stap 4 monteren en slangklem monteren zodat slang niet van adapter afschiet.
Afbeelding


Adapter zit erg netjes en strak dus geen gelubber meer of losschieten met hoge turbo druk. ( 3L-Beuk rijdt met 1,6 bar )

Heb er nog 6 liggen welke voor een forumprijs van 65 euro per stuk weg mogen! :cool: Is een behoorlijk bewerkelijk product..
Laatst gewijzigd door 3L-Tim op 14 okt 2019, 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Handgeschakelde lupo Tim

Bericht door Nietsnut »

Dat ziet er goed uit Tim, mooi werk geleverd. Stuur anders Rick 3L even een PB, hij heeft mss interesse daar hij ook met een hoge druk rijdt.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
3L-Tim
3L Makker
3L Makker
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 dec 2015, 22:43
Echte naam: Tim
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 mei 2003
Kilometerstand: 230000
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Normale diesel

Re: Handgeschakelde lupo Tim

Bericht door 3L-Tim »

Nietsnut schreef:Dat ziet er goed uit Tim, mooi werk geleverd. Stuur anders Rick 3L even een PB, hij heeft mss interesse daar hij ook met een hoge druk rijdt.
Dank je wel ! zal ik doen, afhoewel ik denk dat hij geen ASV valve heeft op zijn 1,4 blok.
Plaats reactie

Terug naar “Introductie”