Zwarte Lupo 3L in het het oosten.

Introduceer jezelf en je auto(s). Daarna kun je het topic gebruiken om je onderhoud bij te houden of je modificaties te laten zien!
Nander
3L Makker
3L Makker
Berichten: 42
Lid geworden op: 05 dec 2016, 01:42
Echte naam: Nander
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jul 1999
Kilometerstand: 300.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Zwart - L041
Brandstof: Normale diesel

Re: Zwarte Lupo 3L in het het oosten.

Bericht door Nander »

Nou ik ben terug uit parijs. Ik heb denk ik een nieuw verbruik record gehaald op het 3l forum! :P Ik kan zelfs denk ik wel een nieuw forum beginnen het 5lvrienden forum. lolll . Op de heenweg had ik gemiddeld 4.9 en op de terugweg 4.7. Dit was echter niet zo gek want ik heb de hele weg ook 140-150 gereden (op teller). Ben nog wel een keer geflist in Frankrijk maar ik hoor al van iedereen om me heen dat je dan bezwaar moet maken en dat dan je boete vervalt. Altijd het proberen waard en anders gewoon de 45 euro betalen :p. Toen ik frankrijk uitreed stond er zelfs even 5.0 op het gemiddelde verbruik :O.

Maar de franse wegen rijden echt lekker weg. Alles 6 baans en weinig verkeer voor de weg die er is. In Nederland ben je contstant bezig. Was dus echt een relaxt ritje. Ik heb er wel even over gedacht om rustig te gaan rijden en om te kijken hoe ver ik kon komen op 1 tank. Maar dit zou de reis een aardig stukje langer laten duren.

Toen ik in Parijs was aangekomen (670km) was de tank dus ook zo goed als leeg. Ik heb de nippeltruc nog niet gebruikt. Moet hier nog even handigheid in krijgen want kreeg het zo niet voor elkaar. Zal het youtube filmpje nog eens kijken.

Deze week ga ik de boxen inbouwen en de schuur opruimen zodat ik de gele lupo zo ver mogelijk kan demonteren in bruikbare onderdelen voor mijzelf en de verkoop. :)
Nander
3L Makker
3L Makker
Berichten: 42
Lid geworden op: 05 dec 2016, 01:42
Echte naam: Nander
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jul 1999
Kilometerstand: 300.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Zwart - L041
Brandstof: Normale diesel

Re: Zwarte Lupo 3L in het het oosten.

Bericht door Nander »

Ik heb trouwens ook gemerkt dat mijn lupo aardig naar rechts trekt als ik het stuur loslaat. Ik wil hem dus graag binnenkort laten uitlijnen maar dat wordt denk ik in de kerstvakantie. weet iemand wat dit ongeveer mag kosten?
3L-Emiel
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2443
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
Autotype: Overige autotypes
Brandstof: Normale diesel

Re: Zwarte Lupo 3L in het het oosten.

Bericht door 3L-Emiel »

4a5tientjes ongeveer.
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Zwarte Lupo 3L in het het oosten.

Bericht door Nietsnut »

Controleer eerst even dat de spanning in je rechterband niet duidelijk lager is dan links. Scheelt ook hoop...
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Nander
3L Makker
3L Makker
Berichten: 42
Lid geworden op: 05 dec 2016, 01:42
Echte naam: Nander
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jul 1999
Kilometerstand: 300.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Zwart - L041
Brandstof: Normale diesel

Re: Zwarte Lupo 3L in het het oosten.

Bericht door Nander »

Heb de achterbanden 2 weken geleden op 3 bar gezet en voorbanden staan ook op 3 bar. zijn deze week 2 nieuwe ondergekomen. Maar zal het nog even extra checken. Bedankt voor de tip. Het zou kunnen want bij aankoop van de lupo was het volgens mij nog niet..
Nander
3L Makker
3L Makker
Berichten: 42
Lid geworden op: 05 dec 2016, 01:42
Echte naam: Nander
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jul 1999
Kilometerstand: 300.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Zwart - L041
Brandstof: Normale diesel

Re: Zwarte Lupo 3L in het het oosten.

Bericht door Nander »

Nou ik ging vandaag de bandenspanning controlleren en de band rechts achter had maar 0.6 bar :shock: . Deze heb ik een maand geleden nog op 3 bar gezet dus dit vond ik wel vreemd. Opgepompt en het stuur trekt nu nog nauwelijks naar rechts. Ook is het verbruik alweer een stukje lager. Volgende week maar even opnieuw controlleren hoe het er mee staat en of die echt lek is of dat er gewoon een vuiltje bij het ventiel zat ofzo.
Nander
3L Makker
3L Makker
Berichten: 42
Lid geworden op: 05 dec 2016, 01:42
Echte naam: Nander
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jul 1999
Kilometerstand: 300.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Zwart - L041
Brandstof: Normale diesel

Re: Zwarte Lupo 3L in het het oosten.

Bericht door Nander »

Er moest een prop in de band! Het verbruik is nu van 5.1 gemiddeld naar 4.7 gemiddeld gegaan. Vandaag op en neer geweest naar de jaarbeurs Utrecht en op de heenweg een gemideld gebruik van 4.6 terwijl ik 120-130 op teller reed. Op de terugweg meer 110 gereden en ook een heel stuk achter een touringcar. Toen ik thuis kwam had ik een gemiddeld verbruik over de rit van 4.3. Zeer tevreden over :) Ik hoop deze week de plaat onder de motor ruimte te monteren. Daarnaast zit ik bijna op 300k nog 1000 te gaan. Binnenkort distrubie vervangen en de komende 10 weken ga ik elke dag op en neer naar Groningen vanaf Almelo voor mijn studie. Hoop op de mooie wegen in het noorden een nieuw verbruik record neer te zetten :duhpompom:
Ik heb de gele lupo bijna helemaal uit elkaar en in onderdelen op marktplaats.
rob.showa
Goede 3L vriend
Goede 3L vriend
Berichten: 578
Lid geworden op: 13 jan 2014, 03:08
Echte naam: Rob
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 28 feb 2000
Kilometerstand: 329.035km
Transmissie: Automaat
Kleur: Zwart - L041
Brandstof: 100% biodiesel
Locatie: Dodewaard

Re: Zwarte Lupo 3L in het het oosten.

Bericht door rob.showa »

Nander schreef:Vandaag op en neer geweest naar de jaarbeurs Utrecht en op de heenweg een gemideld gebruik van 4.6 terwijl ik 120-130 op teller reed. Op de terugweg meer 110 gereden en ook een heel stuk achter een touringcar. Toen ik thuis kwam had ik een gemiddeld verbruik over de rit van 4.3. Zeer tevreden over :) Binnenkort distrubie vervangen en de komende 10 weken ga ik elke dag op en neer naar Groningen vanaf Almelo voor mijn studie. Hoop op de mooie wegen in het noorden een nieuw verbruik record neer te zetten :duhpompom:
Advies om een record te rijden ...... blijf van het gas en de rem af lolll
Maar met een enkeltje van ruim 100km moet het wel te doen zijn om een record te rijden.
Zorg er voor dat je onder de 100 blijft en je weet niet wat er met je verbruik gebeurt.
I drive my car as I Q my meat ..... Low & Slow

Hyundai Ioniq Electric White 28kWh '18
Mazda MX6 2.5V6 KLZE antraciet '92 2x3cyl
Yamaha XJ 900 '92
Quest ligfiets
Nander
3L Makker
3L Makker
Berichten: 42
Lid geworden op: 05 dec 2016, 01:42
Echte naam: Nander
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jul 1999
Kilometerstand: 300.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Zwart - L041
Brandstof: Normale diesel

Re: Zwarte Lupo 3L in het het oosten.

Bericht door Nander »

Haha ja die hele weg is bijna maximaal 100 met laatste stukje snelweg en met veel vrachtwagens. Dus dat gaat automatisch al goed :P Toen ik vanmiddag trouwens achter de toeringcar op de snelweg zat heb ik echt mijn ogen uitgekeken. Ik reed 2.5L op het metertje terwijl ik 110 reed. Was helemaal enthousiast en reed er nog niet eens heeel dicht op.
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: Zwarte Lupo 3L in het het oosten.

Bericht door foppe »

Goed oppompen die bandjes hoor, dan rij je nóg zuiniger.
Die van mij staan op 3,1 bar.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
Activate
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 feb 2015, 23:19
Echte naam: Erik
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 0-12-2001
Kilometerstand: 203.208km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: 0546
Contacteer:

Re: Zwarte Lupo 3L in het het oosten.

Bericht door Activate »

Ik pomp ze op tot 3,5 bar....en gaat al heeeel lang goed... :mrgreen: :mrgreen:
Nander
3L Makker
3L Makker
Berichten: 42
Lid geworden op: 05 dec 2016, 01:42
Echte naam: Nander
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jul 1999
Kilometerstand: 300.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Zwart - L041
Brandstof: Normale diesel

Re: Zwarte Lupo 3L in het het oosten.

Bericht door Nander »

auto trok nogsteeds naar rechts dus weer naar het tankstation alle banden stonden op 2.8-2.9 bar en de band waar de prop was ingeschoten op 2.7 bar dus dat mocht het verschil ook niet maken. Alle bandjes weer op 3 bar gezet en vanochtend de auto laten uitlijnen omdat de vorige banden ook helemaal scheef afgesleten waren. Door het uitlijnen heb ik wel het gevoel dat de auto weer wat zuiniger rijdt maar als ik het stuur op de snelweg loslaat wil die nog steeds vrij snel naar de vluchtstrook. Nog maar ff verder zoeken naar oplossingen.

Verder heb ik mijn zelfgemaakte mdf hoedeplank nu in de auto zitten en de speakers aangesloten. :)

Dit weekend ga ik de volgende dingen voor elkaar proberen te krijgen.

de knopjes van de eco stand etc verplaatsen naar de plek waar ze op de nieuwere modellen ook zitten (lager) (hoop dat de kabels lang genoeg zijn)
Zodat er ruimte is voor de bekerhouders van de gele sloper uit 2000.
Centrale deurvergrendeling van ebay inbouwen bij de 2 voordeuren (het setje werkt buiten de auto).
als er nog tijd over is: Beginnen met eagle setje inbouwen voor de dagelijkse Groningen ritten die ik vanaf 14 februari gaan maken.

Verder wil ik het brandstof systeem van de auto een keer reinigen met Forte of Wynn. Iemand daar ervaring mee?
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: Zwarte Lupo 3L in het het oosten.

Bericht door foppe »

ik had laatst van mijn toyo de bandjes van voor naar achter verplaatst. Toen trok ie ook naar de berm.

Terugplaatsen van achter naar voor en het probleem was opgelost.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
Nander
3L Makker
3L Makker
Berichten: 42
Lid geworden op: 05 dec 2016, 01:42
Echte naam: Nander
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jul 1999
Kilometerstand: 300.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Zwart - L041
Brandstof: Normale diesel

Re: Zwarte Lupo 3L in het het oosten.

Bericht door Nander »

Ik heb er net twee nieuwe banden op laten zetten voor en achter hadden ze nog wel wat profiel dus draai ze liever niet om. Denk dat ik dus nog even doorrij zo tot maart en dan kijk of het met de zomerbanden opgelost is ;)
Nander
3L Makker
3L Makker
Berichten: 42
Lid geworden op: 05 dec 2016, 01:42
Echte naam: Nander
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jul 1999
Kilometerstand: 300.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Zwart - L041
Brandstof: Normale diesel

Re: Zwarte Lupo 3L in het het oosten.

Bericht door Nander »

Afgelopen week de auto een paar keer in noodloop gehad vooral toen het heel koud was.
Net tijdens het rijden de auto uitgelezen en kreeg de volgende foutcode: P1550 http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-17958.html

Deze week maar de slangen controlleren en anders de turbo uit de sloop lupo halen en deze in mijne zetten. Kijken of het dan verholpen is.

Iemand anders nog tips of ervaringen met dit probleem?

Ik gebruik trouwens voor het uitlezen vcds-lite maar ik vindt dit programma behoorlijk beperkt. Iemand anders nog aanbevelingen op dit gebied?
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Zwarte Lupo 3L in het het oosten.

Bericht door Nietsnut »

Ik heb VCDS 12.12 en als je een log maakt van kanaal 3, 8 en 11 (motor) kan je prima zien in grafiekvorm wat er speelt.
Hoe voelt het verstelstangetje van je turbo? Kan je die makkelijk naar helemaal beneden drukken of gaat hij stroef. De foutcode geeft aan dat er verschil zit tussen gevraagd en geleverde turbodruk, dat de schoepen vol zitten wil nog wel eens gebeuren. Dan moet de turbo even gereinigd worden.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
3L-Emiel
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2443
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
Autotype: Overige autotypes
Brandstof: Normale diesel

Re: Zwarte Lupo 3L in het het oosten.

Bericht door 3L-Emiel »

Nander schreef:Ik gebruik trouwens voor het uitlezen vcds-lite maar ik vindt dit programma behoorlijk beperkt. Iemand anders nog aanbevelingen op dit gebied?

wat vind je er beperkt aan?

enige andere optie is een licentie kopen voor the real deal. maar goed dan ben je 500euro verder
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2050
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
Echte naam: Guus
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jun 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N
Locatie: Wijchen

Re: Zwarte Lupo 3L in het het oosten.

Bericht door reichbus »

Dat had ik bij mijn Peugeot ook. Daar moest de turbo schoon gemaakt worden. Daarna trok hij de straatklinkers weer uit de straat.
Afbeelding
Nander
3L Makker
3L Makker
Berichten: 42
Lid geworden op: 05 dec 2016, 01:42
Echte naam: Nander
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jul 1999
Kilometerstand: 300.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Zwart - L041
Brandstof: Normale diesel

Re: Zwarte Lupo 3L in het het oosten.

Bericht door Nander »

Vandaag het lampje in de koplamp links voor vervangen. hele accu eruit moeten halen. Heb wel eens auto's gehad waar het minder werk was. maar hij doet het weer!

Ik heb aan het turbostangetje gevoeld maar heb geen idee hoeveel deze moet meegeven. Heb er even filmpje van gemaakt. Misschien dat Nietsnut of iemand anders weet of dit voldoende is? https://www.dropbox.com/s/io8mud2s6vw72 ... 2.mp4?dl=0

Via ebay.nl kon ik trouwens geen egr delete pipe vinden voor de any motor maar op de engelse ebay wel! Vandaag dus besteld. voor 45 euro in huis. Volgende week dus de egr en warmtewisselaar eruit halen. kan ik ook meteen bij de Turbo.
Nander
3L Makker
3L Makker
Berichten: 42
Lid geworden op: 05 dec 2016, 01:42
Echte naam: Nander
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jul 1999
Kilometerstand: 300.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Zwart - L041
Brandstof: Normale diesel

Re: Zwarte Lupo 3L in het het oosten.

Bericht door Nander »

Vandaag samen met mijn broertje weer lekker bezig geweest met de lupo.

Eerst hebben we het tanknippeltje weg gehaald dus nu wat minder vaak naar de pomp :).

Daarna het stangetje van de turbo ingespoten met wd40 en de turbo bespoten met:

[youtube]www.youtube.com/watch?v=_09bUZMgTh4[/youtube]

Zoals in de video wordt aangegeven gaf ik gas tot 3000 toeren en liet toen het gas los. De auto schoot zelf door naar 5000 toeren en begon heftig te roken. Daarna lag er dikke zwarte vlek onder de uitlaat. Tijdens dit stijgen in toeren waren er ook rare geluidente horen. Maar liep daarna verder wel prima stationair.

Ik denk dus dat de turbo ernstig vervuild was? :P

Toen ik toch bezig was met de turbo gelijk de egr verwijderd.
Afbeelding

De warmtewisselaar zit er nog maar had even geen pijpje bij de hand om de slang aan elkaar te verbinden. Deze ga ik morgen even halen om het af te maken.

Dan kan ik vervolgens gelijk bij de turbo om deze te verwijderen omdat na een testrit de auto niet meer boven de 3500 toeren uit kan komen zonder in de noodloop te gaan. De turbo maakt een raar geluid en ik kan de schoepen horen (niet goed). De auto heeft nu ook helemaal geen power meer bovenin de toeren. Ik doe tijdenlijk de turbo uit mijn gele sloop lupo erin. Dan ben ik iedergeval voorzien voor het woon/werk verkeer terwijl ik de turbo eens ga proberen open te maken ;)
Plaats reactie

Terug naar “Introductie”