Project: ombouw Lupo 3L naar 1.4 tdi handbak

Introduceer jezelf en je auto(s). Daarna kun je het topic gebruiken om je onderhoud bij te houden of je modificaties te laten zien!
Gebruikersavatar
Hans
Vriendelijke particuliere 3L klusser
Vriendelijke particuliere 3L klusser
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:27
Echte naam: Hans
Autotype: Overige autotypes
Transmissie: Handgeschakeld
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Friesland

Project: ombouw Lupo 3L naar 1.4 tdi handbak

Bericht door Hans »

M'n trouwe Lupo 3L krijgt een tweede jeugd. Ik heb het wagentje sinds 2006 in m'n bezit en er al veel plezier mee gehad. Nu gaan we er nog meer plezier mee maken, het karretje wordt van een andere motor voorzien. Er komt een 1.4 tdi uit een Lupo in, kompleet met bijbehorend subframe en 5-versnelling handbak. De 1.4 tdi heeft standaard 75 pk. De meegeleverde boordcomputer is gechipt naar ca. 100 pk. Als extraatje komt er een GT1749V turbo op, ARL-verstuivers en een grotere intercooler. Hiermee is het vermogen te vergroten naar ca. 150 pk. Het maximum koppel wordt afgestemd op de koppeling/bak, want alles moet wel heel blijven. Ook de uitlaat en remmen worden aangepast.
Afgelopen zaterdag zijn de onderdelen opgehaald.

Afbeelding

Afbeelding

De versnellingsbak van de 1.4 tdi draait standaard wat meer toeren dan de bak van de 1.2 tdi. Bij 2.000 tpm rijdt de 1.2 tdi 95 km/uur. De 1.4 tdi rijdt 85 km/uur bij 2.000 tpm. Dat willen we niet, want we hebben vermogen en koppel genoeg. Daarom wordt de bak aangepast; de tandwielen van de 3e, 4e en 5e versnelling worden vervangen door die uit de bak van een T5. Daarmee zal de Lupo 1.4 tdi bij 2.000 tpm maar liefst 106 km/uur rijden. Dat maakt 'm zuiniger, stiller en laat een hogere topsnelheid toe. Het feestje kan beginnen!
Met vriendelijke groet,
Hans

VW Golf SportsVan 1.5 TSI '19
VW Golf GTE 1.4 TSI '15
VW T5 Karmann Colorado 2.5 TDI '05
(sorry, geen Lupo of A2 meer...)
Lupos
3L Buddy
3L Buddy
Berichten: 60
Lid geworden op: 20 dec 2014, 21:17
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Kilometerstand: 266.528
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel

Re: Project: ombouw Lupo 3L naar 1.4 tdi handbak

Bericht door Lupos »

Ik vraag me altijd af waarom we een zuinigheidsmonster op moeten voeren voor meer pk's.
Aan de andere kant vind ik het ook heel gaaf dat je dit gaat doen.
Ik ben heel benieuwd naar je bevindingen en lees graag mee.
Heel veel succes!
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Project: ombouw Lupo 3L naar 1.4 tdi handbak

Bericht door Nietsnut »

Deze ga ik ook met veel plezier volgen, ik wacht rustig af op wat komen gaat :)

Hans heeft de Lupo inmiddels niet meer voor zuinigheid maar nostalgie, zijn kinderen hebben er mee gereden en de auto is toe aan een tweede leven of inzet eigenlijk. En als je dan voor een leuk bedrag er een GTI-killer van kan maken; waarom niet? Wel vind ik dat je dan een grote 'Vmax 90' sticker op je kofferbak moet plakken zodat mensen het echt niet gaan snappen.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Lupos
3L Buddy
3L Buddy
Berichten: 60
Lid geworden op: 20 dec 2014, 21:17
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Kilometerstand: 266.528
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel

Re: Project: ombouw Lupo 3L naar 1.4 tdi handbak

Bericht door Lupos »

Niets is mooier dan een wolfje in schaapskleding.
Gebruikersavatar
Hans
Vriendelijke particuliere 3L klusser
Vriendelijke particuliere 3L klusser
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:27
Echte naam: Hans
Autotype: Overige autotypes
Transmissie: Handgeschakeld
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Friesland

Re: Project: ombouw Lupo 3L naar 1.4 tdi handbak

Bericht door Hans »

Dit is de boodschappenlijst:
1.4 tdi motor (AMF) met nieuwe koppakking en distributie.
5-versnellingsbak (ESP) met tandwielen 3e, 4e en 5e versnelling uit de bak van een T5.
Turbo GT1749V.
3x ARL verstuivers.
High flow inlaatspruitstuk.
Intercooler slangen/buizen stelsel met mapsensor aansluiting 50 mm.
Front mount intercooler met 50 mm aansluitingen.
Bumperbalk aangepast voor intercooler.
Schutbord met koppelingsdoorvoer.
Schakelbakje en hydroliekcircuit.
ECU (045 906 019L).
Cruisecontrol.
Stuurbekrachtiging.
Subframe met grotere remmerij 256 mm.
Motorsteunen.
Uitlaat met 1.4 einddemper en downpipe van een Fabia.

Alleen nog op zoek naar de twee aandrijfassen van een Lupo 1.4 tdi. Lupo heeft al een H&R onderstel, originele wielen en banden blijven er eerst nog onder.

Op maat tuning tot ca. 150 pk en 250 Nm. Doel: vlotte soepele Lupo, door aangepaste bak nog redelijk zuinig op normale snelheden, geen roetbak van maken.
Met vriendelijke groet,
Hans

VW Golf SportsVan 1.5 TSI '19
VW Golf GTE 1.4 TSI '15
VW T5 Karmann Colorado 2.5 TDI '05
(sorry, geen Lupo of A2 meer...)
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Project: ombouw Lupo 3L naar 1.4 tdi handbak

Bericht door Nietsnut »

Ik zeg doen!
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
Wolf
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Berichten: 1174
Lid geworden op: 13 jan 2014, 14:03
Echte naam: Dirk
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 03 jan 2005
Kilometerstand: 257.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Sagegreen met. - LA6Q
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Drenthe !
Contacteer:

Re: Project: ombouw Lupo 3L naar 1.4 tdi handbak

Bericht door Wolf »

Zijn die aandrijfassen gelijk aan die van de polo en arosa ? Wat ik zo lees op google wel. Er staan verschillende op marktplaats en ook staat er wel een demontage polo amf

http://link.marktplaats.nl/m1099521272

http://www.allround-autodemontage.nl/gedemonteerd/volkswagen/polo/%286n2%29/hatchback/1.4/tdi/%28amf%29/2001&ID=A1000046ZG
Mijn Lupo 3L - 2005 - Sagegroen ! http://www.3lvrienden.nl/viewtopic.php? ... stelt#p375



Na 8 jaar en 170.000km komt het afscheid dichterbij :cry:
Activate
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 feb 2015, 23:19
Echte naam: Erik
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 0-12-2001
Kilometerstand: 203.208km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: 0546
Contacteer:

Re: Project: ombouw Lupo 3L naar 1.4 tdi handbak

Bericht door Activate »

Ben benieuwd!
Gebruikersavatar
Pluto
3L Maat
3L Maat
Berichten: 163
Lid geworden op: 15 feb 2016, 21:20
Autotype: non-3L Lupo TDi
Kilometerstand: 333.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Jazzblue - LW5Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Fryslân

Re: Project: ombouw Lupo 3L naar 1.4 tdi handbak

Bericht door Pluto »

Goed zo Hans, Lupo-powerrrrrrrrrrrr. :clap:
Het blijven best zuinige wagentjes hoor, en het rijdt echt vreselijk fijn met een bom onder het rechter pedaal ! :grin:
Jazzblue 3L-ish Lupo TDI 208 Kw, 532 Nm
lupocor
Vriendelijke ebay held
Vriendelijke ebay held
Berichten: 1793
Lid geworden op: 14 jan 2014, 11:59
Echte naam: cor
Autotype: Overige autotypes
Kilometerstand: 68.000
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: emmen

Re: Project: ombouw Lupo 3L naar 1.4 tdi handbak

Bericht door lupocor »

pas maar op dat die bom niet afgaat he, het kan je dood worden.
maar mooi project hoor, heb je weer wat om handen en hoef je je niet te vervelen.
Gebruikersavatar
Hans
Vriendelijke particuliere 3L klusser
Vriendelijke particuliere 3L klusser
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:27
Echte naam: Hans
Autotype: Overige autotypes
Transmissie: Handgeschakeld
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Friesland

Re: Project: ombouw Lupo 3L naar 1.4 tdi handbak

Bericht door Hans »

Wolf schreef:Zijn die aandrijfassen gelijk aan die van de polo en arosa ? Wat ik zo lees op google wel. Er staan verschillende op marktplaats en ook staat er wel een demontage polo amf

http://link.marktplaats.nl/m1099521272

http://www.allround-autodemontage.nl/gedemonteerd/volkswagen/polo/%286n2%29/hatchback/1.4/tdi/%28amf%29/2001&ID=A1000046ZG
Ja, maar er zijn verschillende afmetingen. Voor de Lupo, de AMF motor en de ESP versnellingsbak is er een specifieke maat. Beide assen zijn voor 250 euro nieuw te bestellen bij Mr Auto. Dan ga ik niet op goed geluk voor 100 euro een oude set assen kopen...
Met vriendelijke groet,
Hans

VW Golf SportsVan 1.5 TSI '19
VW Golf GTE 1.4 TSI '15
VW T5 Karmann Colorado 2.5 TDI '05
(sorry, geen Lupo of A2 meer...)
Gebruikersavatar
Hans
Vriendelijke particuliere 3L klusser
Vriendelijke particuliere 3L klusser
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:27
Echte naam: Hans
Autotype: Overige autotypes
Transmissie: Handgeschakeld
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Friesland

Re: Project: ombouw Lupo 3L naar 1.4 tdi handbak

Bericht door Hans »

lupocor schreef:pas maar op dat die bom niet afgaat he, het kan je dood worden.
maar mooi project hoor, heb je weer wat om handen en hoef je je niet te vervelen.
Die bom gaat niet meer af hoor Cor... M'n wilde haren ben ik wel kwijt (de rest ook bijna). Ja, waarom 150 pk in een Lupo van 800 kilo? Die vraag heb ik ook dikwijls gesteld, want ik ben in principe een rustige rijder. Ik denk inderdaad om me niet te vervelen en vanwege de technische uitdaging. Iets doen omdat het kan. Waarom gaat iemand een berg beklimmen? Niet omdat het nou zo nuttig is, maar om te kijken of het mogelijk is.
Het klinkt misschien vreemd, maar ik zal ook met de nieuwe setup regelmatig zuinig gaan proberen te rijden. Vandaar ook dat de versnellingsbak wordt aangepast. Minder toeren bij 120 km/uur op de snelweg; daar wordt het verbruik gerealiseerd.
Met vriendelijke groet,
Hans

VW Golf SportsVan 1.5 TSI '19
VW Golf GTE 1.4 TSI '15
VW T5 Karmann Colorado 2.5 TDI '05
(sorry, geen Lupo of A2 meer...)
Gebruikersavatar
3L-Beuk
3L Makker
3L Makker
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 sep 2015, 13:58
Echte naam: Robin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 20 dec 2001
Kilometerstand: 196.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Nijmegen

Re: Project: ombouw Lupo 3L naar 1.4 tdi handbak

Bericht door 3L-Beuk »

Leuk project, ben benieuwd hoe je dit allemaal gaat aanpakken. volg het graag.

ben wel benieuwd hoe je de bak aanpast met andere tandwielen uit de T5, lijkt me wel mooi om 110 te rijden met 2000toeren.

Met de originele banden lijkt me wel een beetje veel met 150pk. ik heb met 107pk al flink slippende bandjes, als ik wil uiteraard.
Gebruikersavatar
Wolf
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Berichten: 1174
Lid geworden op: 13 jan 2014, 14:03
Echte naam: Dirk
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 03 jan 2005
Kilometerstand: 257.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Sagegreen met. - LA6Q
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Drenthe !
Contacteer:

Re: Project: ombouw Lupo 3L naar 1.4 tdi handbak

Bericht door Wolf »

Als die Hans maar niet de nieuwe AP wordt...straks wil hij nog 4motion :mrgreen:
Mijn Lupo 3L - 2005 - Sagegroen ! http://www.3lvrienden.nl/viewtopic.php? ... stelt#p375



Na 8 jaar en 170.000km komt het afscheid dichterbij :cry:
3L-Tim
3L Makker
3L Makker
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 dec 2015, 22:43
Echte naam: Tim
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 mei 2003
Kilometerstand: 230000
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Normale diesel

Re: Project: ombouw Lupo 3L naar 1.4 tdi handbak

Bericht door 3L-Tim »

Ga het ook met veel interesse volgen! De grotere remmerij waar komt dat vanaf? En van welke auto gaan de fusee's komen? :cool:
Gebruikersavatar
Hans
Vriendelijke particuliere 3L klusser
Vriendelijke particuliere 3L klusser
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:27
Echte naam: Hans
Autotype: Overige autotypes
Transmissie: Handgeschakeld
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Friesland

Re: Project: ombouw Lupo 3L naar 1.4 tdi handbak

Bericht door Hans »

3L-Tim schreef:Ga het ook met veel interesse volgen! De grotere remmerij waar komt dat vanaf? En van welke auto gaan de fusee's komen? :cool:
Alles komt van een donor Lupo 1.4 tdi. Het gehele subframe met remmerij is overgenomen. De remschijven van de 1.4 tdi hebben een doorsnede van 256 mm en zijn 20 mm dik. Die van de 3L zijn 239 mm en 15 mm dik. Dat is qua oppervlakte niet veel 'groter', maar de hoeveelheid metaal in zo'n schijf is toch aanzienlijk groter.
Tja, over die banden kun je discussiëren. Banden van 155 mm breed hebben een grotere druk per cm2 dan banden van bijv. 195 mm breed. Dus met welke bandbreedte ga je eerder aan de schuif? De Lupo blijft ongeveer hetzelfde wegen en ik ben niet van plan mijn rijstijl geheel te veranderen. Met andere woorden; waarom zou ik met meer motorvermogen bredere banden moeten nemen?
Met vriendelijke groet,
Hans

VW Golf SportsVan 1.5 TSI '19
VW Golf GTE 1.4 TSI '15
VW T5 Karmann Colorado 2.5 TDI '05
(sorry, geen Lupo of A2 meer...)
Gebruikersavatar
Pluto
3L Maat
3L Maat
Berichten: 163
Lid geworden op: 15 feb 2016, 21:20
Autotype: non-3L Lupo TDi
Kilometerstand: 333.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Jazzblue - LW5Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Fryslân

Re: Project: ombouw Lupo 3L naar 1.4 tdi handbak

Bericht door Pluto »

Hans schreef: Die bom gaat niet meer af hoor Cor... M'n wilde haren ben ik wel kwijt (de rest ook bijna). Ja, waarom 150 pk in een Lupo van 800 kilo? Die vraag heb ik ook dikwijls gesteld, want ik ben in principe een rustige rijder.
Het rijdt gewoon superfijn met een dikke bult koppel onder je pedaal, dat is gewoon zeer prettig rijden.
Mijn lupo loopt ook 110 km/uur bij 2000 toeren (in zijn 6). Als ik wil inhalen van 80 naar 120 dan hoef ik alleen een beetje gas bij te geven en in een paar seconden ben je er omheen, in zijn 6 ! Dat grote koppel rijdt echt super in zo'n licht autootje.
Je kunt het vergelijken met een behoorlijk snelle motorfiets, inhalen kan bijna altijd.
En dan al die dikke BMW's en audi's die je helemaal zoek rijdt, dat blijft geweldig, hoe oud je ook wordt ! :mrgreen:

Aan dit autootje ga jij veel plezier beleven Hans, het wordt je favoriete vervoermiddel, let maar op.
En zeker weten dat je er (later) een dikke Sachs koppeling in wilt hebben zodat je er nog 50 pk en 100 Nm bij kan "maken", het motortje kan het wel hebben en als je de bak een klein beetje ontziet blijft die ook wel heel.
Tip; zet er meteen al vast een sterkere koppeling in, dan hoeft de boel later niet weer uit elkaar.animals-frog:

Over de grip van de banden hoef je je niet druk te maken, zolang de weg droog is en je eenmaal in z'n twee rijdt gaat het best wel, die van mij heeft nog een keer dubbel zo veel koppel en dat gaat ook.
(bij mij moet hij alleen in z'n drie staan op een droge weg voor je het pedaal in kunt drukken) :drool: :
Jazzblue 3L-ish Lupo TDI 208 Kw, 532 Nm
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Project: ombouw Lupo 3L naar 1.4 tdi handbak

Bericht door Nietsnut »

Ja ik heb eens meegereden in de jouwe toen hij nog bij Jorrit te koop stond, wat een beest zeg!
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
Pluto
3L Maat
3L Maat
Berichten: 163
Lid geworden op: 15 feb 2016, 21:20
Autotype: non-3L Lupo TDi
Kilometerstand: 333.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Jazzblue - LW5Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Fryslân

Re: Project: ombouw Lupo 3L naar 1.4 tdi handbak

Bericht door Pluto »

Nietsnut schreef:Ja ik heb eens meegereden in de jouwe toen hij nog bij Jorrit te koop stond, wat een beest zeg!
En toch went het snel, tot je dan weer eens een stukje in de 1.7 SDI van mijn zoon of het Arosaatje van mijn vrouw rijd.
Dan is het net of daar ergens iets kapot aan is, de rechter pedalen functioneren nauwelijks... :grin:

Wordt de boel er bij Jos in gebouwd Hans ? Ga je het zelf doen of laat je het doen ?
Jazzblue 3L-ish Lupo TDI 208 Kw, 532 Nm
Gebruikersavatar
Hans
Vriendelijke particuliere 3L klusser
Vriendelijke particuliere 3L klusser
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:27
Echte naam: Hans
Autotype: Overige autotypes
Transmissie: Handgeschakeld
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Friesland

Re: Project: ombouw Lupo 3L naar 1.4 tdi handbak

Bericht door Hans »

Pluto schreef: Wordt de boel er bij Jos in gebouwd Hans ? Ga je het zelf doen of laat je het doen ?
Het inbouwen zal bij Jos in de garage gebeuren. Zal op een aantal zaterdagen gaan plaatsvinden. Ik kan goed slopen en ook wel wat in elkaar zetten. Maar om het subframe met motor en bak te monteren heb ik absoluut hulp nodig... Verder is het sleutelen op een goede brug met goed gereedschap, onderdelen, etka etc. in de buurt errug fijn :lol:
De Lupo is mijn tweede autootje, dus ik kan 'm een paar weken missen. We hebben er geen haast mee en dan kun je 'm ook netjes en goed opbouwen. Chippen op maat als alles in elkaar zit.
Met vriendelijke groet,
Hans

VW Golf SportsVan 1.5 TSI '19
VW Golf GTE 1.4 TSI '15
VW T5 Karmann Colorado 2.5 TDI '05
(sorry, geen Lupo of A2 meer...)
Plaats reactie

Terug naar “Introductie”