Maurice en zijn Lupo project

Introduceer jezelf en je auto(s). Daarna kun je het topic gebruiken om je onderhoud bij te houden of je modificaties te laten zien!
Lord Zanza
3L Buddy
3L Buddy
Berichten: 68
Lid geworden op: 29 jan 2017, 22:13
Echte naam: Maurice van der Duim
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 292.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Premium diesel

Van Lupo 3L naar Lupo 2.5L

Bericht door Lord Zanza »

Helemaal top zie ze graag tegemoet
met vriendelijke groet,
Maurice

Wat een genot zelf schakelen in een 3L :banana-dance:
Lord Zanza
3L Buddy
3L Buddy
Berichten: 68
Lid geworden op: 29 jan 2017, 22:13
Echte naam: Maurice van der Duim
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 292.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Premium diesel

Re: Maurice en zijn Lupo project

Bericht door Lord Zanza »

Vandaag inlaat traject grondig schoongemaakt.

Bij het losschieten van de inlaat slang op de smoorklep had ik al gezien dat het nogal smerig was daar binnen.

Na het demonteren van de smoorklep en egr (waren ook erg ranzig), zag mijn inlaat spruitstuk er zo uit.
Afbeelding
Deze gedemonteerd en in een zeer geconcentreerd sopje dasty gelegd te weken.

De inlaat kanalen in het blok zelf waren dan juist weer netjes schoon. Hier zat maar een flinterdun laagje aanslag. Heb dit dan ook laten zitten

Na het schoonmaken van de smoorklep en de egr was het spruitstuk aan de beurt.

Na een tijdje met de tandenborstel en afwas kwast door het spruitstuk te zijn gaan schrobben schoot het niet heel erg op.
Ineens herinnerde ik mij een flessen borstel te hebben :grin:

Handvat eraf en in de accu boormachine gezet. Paste mooi in de openingen en maakt schoon als een malle steeds beetje pure Dasty er op en later ook met remreiniger en het spruitstuk is weer als nieuw

Afbeelding

Alles weer terug geplaatst in omgekeerde volgorde.

Ga hier toch nog eens een delete pijp plaatsen.

Hevel van de turbo beweegt nog heerlijk soepel de de scoops werken gelukkig nog.

De slangen van de inlaat waren wel vet van de olie.
Carter ontluchting moet echt voorzien worden van Een oilcatcher. Ga hier morgen meteen achteraan

Na een testrit vind ik de boel weer wat mooier lopen.
Kortom geslaagde dag
met vriendelijke groet,
Maurice

Wat een genot zelf schakelen in een 3L :banana-dance:
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Maurice en zijn Lupo project

Bericht door Nietsnut »

Goed zo, BBQ reiniger werkt hier ook prima!
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Lord Zanza
3L Buddy
3L Buddy
Berichten: 68
Lid geworden op: 29 jan 2017, 22:13
Echte naam: Maurice van der Duim
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 292.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Premium diesel

Re: Maurice en zijn Lupo project

Bericht door Lord Zanza »

auto rijdt ondertussen heerlijk door.
reinigen van de inlaat is zeker te merken. echt alsof de lucht minder weerstand heeft, betere flow.
ondanks het nog niet hele warme weer de afgelopen weken en hier en daar veel nattigheid toch al de 1400 km kunnen halen met 40 liter. 1/35.

vanaf het begin vond ik bij het remmen toch wel eens dat hij lichtjes aanliep bij de voorwielen. na demontage van het wiel was het probleem snel duidelijk.
zowel aan de bestuurderskant als bijrijder sleten de blokken en schijven enkel aan de buitenkant en was de schijf onregelmatig en verroest aan de binnenzijdes.

vandaag de schijven en blokken vervangen door setje van TRW.

bij demontage van de remklauw bleek wel dat de glij bussen zo droog waren dat ze niet meer functioneerden. ook waren van de blokken aan de buitenzijde die nog niet helemaal af waren toch zo'n 1/3e afgebroken en verdwenen.

alles weer gangbaar gemaakt en de nieuwe set gemonteerd.

komende tijd even rustig laten inremmen.

ook een begin gemaakt met het maken van mallen voor de wielkassen het de grill.

grillblok word 1 met verstelbare gaten zodat er geen winter zomerwissel gedaan hoeft te worden maar dit simpelweg even verschoven kan worden. zit nog in dubio of dit een handmatig dingetje word of dat ik dit ook tijdens het rijden kan verstellen. wellicht mechanisch of elektrisch.

ook de wielkassen achter wil ik dicht maken voor beter aerodynamica

hier zijn wat kiekjes met de ideeën in beginfase.
verbeteringen of andere ideeën zijn uiteraard welkom.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
met vriendelijke groet,
Maurice

Wat een genot zelf schakelen in een 3L :banana-dance:
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Maurice en zijn Lupo project

Bericht door Nietsnut »

Leuk, hou ons op de hoogte!
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Plaats reactie

Terug naar “Introductie”