Pagina 1 van 1

Introductie van Lupinski aka Mathias

Geplaatst: 30 apr 2017, 19:28
door Lupinski
Goedemiddag fellow 3L enjoyers,

Ik stel me voor als Lupinski, ben 22 jaar oud en luister ook naar de naam Mathias en ben woonachtig in Wezep. IK ben iemand die veel van auto rijden houd en van de techniek die ermee gepaard gaat. Iets waar de 3L mooie toepassingen van heeft! Om het diesel in mijn tank te verdienen ben ik dan ook internationale vrachtwagenchauffeur. iets wat ik sinds 3 jaar met plezier doe. Een kleine 3 weken geleden begon het verhaal over het begin van mijn zilvergrijze VW Lupo 3L uit 10-1-2000.
Nu was ik op het besluit gekomen om een 3L aan te schaffen omdat ik mij nog goed kon herinneren welke voordelen Nietsnut mij een aantal jaar geleden vertelde over de 3L.
Nietsnut aka Melvin heeft me vaak verteld over dit forum met vriendelijke mensen die veel kennis hebben op het gebied van deze auto. Want ik begin me er wel bewust van te worden dat dit echt een unieke auto is met zijn eigen manieren van behandeling kwa preventief onderhoud en het onderhoud zelf.

Afgelopen Januari heb ik tijdens het karten in Maarssen, de gelegeheid gehad om een paar forumleden te ontmoeten en zelfs gelijk een heuze krachtmeting te beoefenen tijdens een paar heats karten,
In de loop van de dag ontmoette ik Richard S. die ook een (misschien wat minder actief) lid is van het forum.
Hij vertelde mij dat hij tegenwoordig een Audi A2 1.2 TDI rijd, Voor de Audi reed hij met een zilvergrijze Lupo 3L uit bouwjaar 2000. Hij had er vele ritten mee gereden en de kilometerteller stond toendertijd op 555,000 gereden kilometers.
Ik vond het interessant om te horen dat iemand met een auto zoals de Lupo, zonder fabrieks af geleverde cruise control en eigenlijk geen geleverde luxeopties. Door de kilometers heen heeft hij het nodige onderhoud netjes bijgehouden tot op elke tankbeurt toe!
De auto heeft hem helaas wel een keer laten staan toen de gangsteller het begaf, maar voor de rest was het een betrouwbare auto naar zijn beleving.
Later stuurde hij mij deze lijst die terug tot 400k kilometers gaat over het volgende gebeurd aan onderhoud.

400K- Verstuivers gereinigd + nieuwe rubberen ringen en de wiellagers zijn achter aan beide kanten vervangen.
463k- Originele bak vervangen voor een gereviseerde bak door Willies in Breda.
477k- Distributie en waterpomp vervangen.
489k- Rem cilinders, remschijven, rubbers en remklauwen.
521k- Gangsteller en hydraulische pomp.
534k- Nieuwe turbo, 2 nieuwe voorbanden en olie ververst.


Naarmate het gesprek vorderde liet Richard doorschemeren dat hij eigenlijk een nieuwe eigenaar voor de Lupo zocht. Het liefste aan iemand die de auto nog een kans zou geven om er nog jaren plezier van te hebben. Door al het onderhoud dat er aan de auto was gebeurd leek het me een mooie kans om aan het zuinig rijden te beginnen.

Zodoende kwam op 7 April het moment dat ik de Lupo van Nietsnut met een volle tank op weg ging naar Richard in Zeeland om mijn eigen Lupo te ontmoeten.
Daar stond ie dan, nog in een veel betere staat dan ik verwacht had. hij had wel wat kleine gebruikerssporen maar geen storende dingen, Aangezien ik in Nietsnut's Lupo naar Zeeland was gereden was, had ik wel hoge verwachtingen. Maar afgezien van wat minder vermogen en wat meer schommelende bewegingen in bochten deed de auto zeker niet onder aan rijkwaliteiten, Chiptunen en het verlagen van de auto waren ideëen voor een later stadium.
Met zo een mooie prijs was ik snel overtuigd en hebben we de handen gedrukt en kreeg ik de sleutels overhandigt,

in deze staat heb ik hem in ontvangst genomen.

Afbeelding

Afbeelding

Op de terugreis heeft hij zich prima gedragen en dat goede werk heeft hij tot 2 en halve week doorgezet.
maar helaas.. na zo'n 1500 kilometer gereden te hebben is er iets mis gegaan in de transmissie.

Natuurlijk was ik al langer van plan om mijzelf in te wijden op dit forum. Ik had gisteren graag deel willen nemen aan de klus meeting om jullie echt de hand te kunnen schudden als nieuw lid maar helaas. het word even op deze manier.

Ik kijk er naar uit om jullie beter te leren kennen en ik zal mijn best doen om een leuke toevoeging te zijn aan dit forum!

met vriendelijke groet,

Lupinski.

Re: Introductie van Lupinski aka Mathias

Geplaatst: 30 apr 2017, 19:46
door reichbus
Hoi, hartelijk welkom. Je naam zoemde al rond. Op de foto zie je er nog wel wat jong uit voor je leeftijd. Veel plezier hier.

Re: Introductie van Lupinski aka Mathias

Geplaatst: 30 apr 2017, 20:38
door Activate
Hallo Mathias,

Tip voor de schakelproblemen..bren hem niet naar de dealer in Wijchen..dan ben ik nog weer meer Ducttape nodig :grin: :grin:

Welkom en veel plezier met de Luup!

Re: Introductie van Lupinski aka Mathias

Geplaatst: 30 apr 2017, 22:47
door Nietsnut
Ha Mathias,

leuk dat je je introduceert, wij kennen elkaar al een paar weken en Hepburn kent je nog langer. Ik heb vertrouwen in dat jouw auto weer goed gaat komen al denk ik dat er minimaal een schakelvork aan zit te komen wegens de foutcodes die we gezien hebben.
Saturday,29,April,2017,08:14:33:62939
VCDS Version: Release 12.12.0 (x64)

Address 01: Engine Labels: 045-906-019-ANY.clb
Control Module Part Number: 045 906 019 Q
Component and/or Version: 1,2l R3 EDC 0001DS 0903
Software Coding: 00002
Work Shop Code: WSC 01286
VCID: 23450907B1202306A91-4A3A
5 Faults Found:

16485 - Mass Air Flow Sensor (G70)
P0101 - 35-10 - Implausible Signal - Intermittent
17958 - Charge Pressure
P1550 - 11-10 - Control Deviation - Intermittent
17571 - Fuel Temp Sensor (G81)
P1163 - 35-10 - Open or Short to Plus - Intermittent
00741 - Brake Pedal Monitoring
27-10 - Implausible Signal - Intermittent
18060 - Please check DTC Memory of Transmission Controller
P1652 - 35-00 -

Readiness: 0 0 X X X


Saturday,29,April,2017,08:16:07:62939
VCDS Version: Release 12.12.0 (x64)

Address 02: Auto Trans Labels: None
Control Module Part Number: 6N0 927 735 C
Component and/or Version: DS085 Getriebe 1070
Software Coding: 00000
Work Shop Code: WSC 00000
VCID: 387FCE6B18A650DE6C3-0960
5 Faults Found:

00263 - Transmission
27-10 - Implausible Signal - Intermittent
00838 - Valve 3 for Gear Selection (N286)
35-10 - - - Intermittent
00839 - Valve 4 for Gear Selection (N287)
35-10 - - - Intermittent
00789 - Backup Switch (F41)
27-10 - Implausible Signal - Intermittent
00297 - Gearbox Speed Sensor (G38)
03-10 - No Signal - Intermittent
Dit zijn de codes die we kregen op zaterdagochtend, ik heb ze voor je gewist en daarna ben je die dag een stukje gaan rijden. Je meldde dat het schakelen niet verbeterd is waardoor ik nog steeds denk dat het de schakelvork zou kunnen zijn, wat de andere sensoren betreft kunnen we het beste beginnen door de stekkers los te halen, reinigen met remmenreiniger en conserveren met WD40, terugbouwen en kijken wat er daarna plaatsvindt.

G38: metaal in de bak waardoor de sensor geen signaal krijgt?
G70 MAF: zit hij los of is 'ie vies?
G81: brandstoftempretoursensor: doorgesleten draden, die gaan we solderen. Is een standaard probleem bij iedere 3L
F41: achteruitrijschakelaar op de bak vervangen
N286/N287: reinigen/verduurzamen

Daarna kijken we wat er nog mis is, ik rij morgen even langs en lees nogmaals uit.

Re: Introductie van Lupinski aka Mathias

Geplaatst: 30 apr 2017, 23:46
door foppe
Activate schreef:Hallo Mathias,

Tip voor de schakelproblemen..bren hem niet naar de dealer in Wijchen..dan ben ik nog weer meer Ducttape nodig :grin: :grin:
Welkom en veel plezier met de Luup!
en een supergezellige klusmeeting lolll



Oh ja, welkom Mathias,
volgens mij heb ik je auto al gezien, toen ik de trekhaak bij Melvin aan het monteren was. Je kwam er net mee aanrijden toch :?:

Re: Introductie van Lupinski aka Mathias

Geplaatst: 01 mei 2017, 12:20
door Lupinski
Bedankt voor jullie reacties!
Activate schreef:Hallo Mathias,

Tip voor de schakelproblemen..bren hem niet naar de dealer in Wijchen..dan ben ik nog weer meer Ducttape nodig :grin: :grin:

Welkom en veel plezier met de Luup!
Ik zal het onthouden! Nu maak je me wel nieuwsgierig naar welke ervaring je daar gehad hebt?
foppe schreef:
Activatie schreef:

Oh ja, welkom Mathias,
volgens mij heb ik je auto al gezien, toen ik de trekhaak bij Melvin aan het monteren was. Je kwam er net mee aanrijden toch :?:]
Hi Foppe, daar hebben wij inderdaad ook even kennis gemaakt. Die trekhaak hadden jullie vrij vlot gemonteerd!
Nietsnut schreef:Ha Mathias,

leuk dat je je introduceert, wij kennen elkaar al een paar weken en Hepburn kent je nog langer. Ik heb vertrouwen in dat jouw auto weer goed gaat komen al denk ik dat er minimaal een schakelvork aan zit te komen wegens de foutcodes die we gezien hebben.
Hi Melvin, dat is voor nu helaas het grootte probleem. Er zal het e.e.a. moeten gebeuren in de komende tijd voor de Lupo weer plezierig op weg is. Hier ga ik zometeen een topic voor openen.

Bedankt voor het warme welkom :grin:

Lupinski.

Re: Introductie van Lupinski aka Mathias

Geplaatst: 01 mei 2017, 13:32
door Activate
Ik zal het onthouden! Nu maak je me wel nieuwsgierig naar welke ervaring je daar gehad hebt?
Kijk hier maar even : http://www.3lvrienden.nl/viewtopic.php? ... 4&start=80

Groetuuh,

Erik.

Re: Introductie van Lupinski aka Mathias

Geplaatst: 02 mei 2017, 23:01
door BYM
Welkom hier Mathias :)

Volgens mij was je al eens meegeweest met karten en hadden we elkaar al eens gezien toch?

Re: Introductie van Lupinski aka Mathias

Geplaatst: 01 apr 2018, 12:05
door Nietsnut
Inmiddels rijdt Mathias al sinds augustus 2017 met mijn inmiddels voormalige Lupo, hier even een plaatje: Mathias heeft hier een dag op staan polijsten, chapeau! Inmiddels zijn er al 23.000 km extra onder de wielen door waardoor de stand rond de 365.000 dkm zal zijn.

Afbeelding

Re: Introductie van Lupinski aka Mathias

Geplaatst: 16 okt 2020, 09:47
door Nietsnut
De Lupo was kapotgegaan en moest in het schakeldomein gerepareerd worden en aangezien onderdelen nu schaars beginnen te worden is er besloten om over te gaan tot ombouw naar handschakel bij Sam in Zeist.
Mathias heeft de Lupo met mijn Passat bij Sam afgeleverd en kan hem over een poos weer ophalen zonder hydraulisch systeem en een koppelingspedaal rijker.
signal-2020-10-15-160601_001 (Custom).jpeg
signal-2020-10-15-160601_001 (Custom).jpeg (236.28 KiB) 2321 keer bekeken
signal-2020-10-15-160601_002 (Custom).jpeg
signal-2020-10-15-160601_002 (Custom).jpeg (299.78 KiB) 2321 keer bekeken

Re: Introductie van Lupinski aka Mathias

Geplaatst: 22 okt 2020, 10:35
door Bresjee99
Goed om te lezen dat deze Lupo nog steeds rondrijdt en op deze manier ook blijft rijden!

Er is natuurlijk (ook alweer een aantal jaar geleden) flink aan verspijkerd motorisch. Hij moet dus volgens mij nog wel na deze operatie een aantal jaartjes meekunnen.

Ook goed om te zien dat die andere stinkdiesel :grin: van je nog steeds rijdt! Die heb je ook alweer een jaar of 3 volgens mij. Verder nog wijzigingen in het wagenpark?

Re: Introductie van Lupinski aka Mathias

Geplaatst: 22 okt 2020, 12:37
door Nietsnut
Hi Robin,

de Passat heb ik nu drie jaar inderdaad en hij zal opgevolgd worden door de Aptera, een electrische auto met drie wielen. En ik heb natuurlijk het andere uiterste, de BMW 6 die gerestaureerd wordt. Verder geen wijzigingen op het oog want de Kia wil ik zeker 15 jaar rijden.

Re: Introductie van Lupinski aka Mathias

Geplaatst: 23 okt 2020, 08:52
door Homer
Ah mooi... Sam is ook nog in bedrijf lees ik... leuk. Zal hem weer eens een bericht sturen.

Inderdaad leuk om te zien dat jouw oude nog steeds rijd. :))