Pagina 4 van 4

Re: Nietsnuts 6-serie BMW

Geplaatst: 15 mei 2020, 09:25
door Nietsnut
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Re: Nietsnuts 6-serie BMW

Geplaatst: 15 mei 2020, 12:40
door Johan
Ook een giga klus

Re: Nietsnuts 6-serie BMW

Geplaatst: 15 mei 2020, 19:40
door jos_br
Mooi klus, maar wat komt er toch altijd een partij rottigheid naar boven zeg. En dat het op financieel vlak wat langzamer gaat kan ik me alles bij voor stellen, dit kost serieus geld! Vind de modificaties wel gaaf!

Jos.

Re: Nietsnuts 6-serie BMW

Geplaatst: 15 mei 2020, 21:15
door Nietsnut
Johan schreef: 15 mei 2020, 12:40Ook een giga klus
Nogal ja, binnenkort heb ik een straalkast staan om ALLE delen van het onderstel te gaan kaalmaken en te coaten met waarschijnlijk Cerakote.

jos_br schreef: 15 mei 2020, 19:40 Mooi klus, maar wat komt er toch altijd een partij rottigheid naar boven zeg. En dat het op financieel vlak wat langzamer gaat kan ik me alles bij voor stellen, dit kost serieus geld! Vind de modificaties wel gaaf!

Jos.
Nogal ja... Wat moet er absoluut niet gebeuren qua verstevigen en wat moet ik niet vergeten?

Ik heb er lang en hard over na moeten denken wat te doen met deze auto, dit is de auto die ik al wilde hebben toen ik nog naar de Berenboot keek en sinds 2003 bezit ik deze al, en ik weet dat ik niet zo van het 'kort' houden van auto's ben. Wanneer je naar make-over shows kijkt waarin ze in de tijd van enkele weken/maanden een auto opnieuw opbouwen maar zonder intensieve bodyreparaties / verstevigingen wanneer er een sterkere motor in komt heb ik altijd zo mijn bedenkingen.

Er is slechts een manier om dit goed te doen en dat is alle rot eraf en dan in een chemisch bad ontroesten en verduurzamen, nadat al het verspanende werk afgerond is. Helaas is het ook een enorm dure manier van werken maar het geeft je wel een auto die daarna weer 40 jaar (en hopelijk meer) mee kan gaan. Een voordeel van deze manier van werken is dat mijn auto als een van de weinigen in goede staat overblijft.

Veel delen in de auto wil ik met can-bus aansturen, het hele elektrische systeem zal dus op de kop gaan. Alle componenten wil ik van ECUMaster gaan betrekken inclusief de programmeerbare PMU zekeringkast. Hierdoor is de auto ook voorbereid om straks in de verre toekomst omgebouwd te worden naar een BEV mocht dat perse nodig zijn. De enige voorwaarden om dat te doen zijn dat er geen benzine meer te koop is en dat de energiedichtheid het tienvoudige is van nu, oftewel, ik kan met een normale brandstoftank qua grootte rijden en toch 500km bereik hebben. Ik heb geen zin in 400kg accu's mee te slepen en de auto zwaarder te maken dan strikt noodzakelijk.

De ADU wil ik ook gebruiken omdat je dan een programmeerbaar scherm hebt die je eruit kan laten zien als een klassieke BMW en de andere schermen kan je gebruiken voor andere informatie zoals EGT-info, bandenspaning, oliedruk en temp, en wat er allemaal voor sensoren bijkomen of welke informatie er maar handig is om te weten. Foppe heeft al eens de Foppereader geproduceerd met vele parameters die getoond werden en in de ECUMaster Black zit nog meer dan in een VW ECU.

Er zal dan bijna niets meer van de jaren 70/80 techniek over zijn in deze auto, alleen de vorm is onmiskenbaar een echte Sharknose, maar dan een met een kleine verrassing onderhuids.

Kortom, duur, langzaam, hopelijk duurt het niet te lang en kan ik over pak 'm beet drie jaar rijden!

Re: Nietsnuts 6-serie BMW

Geplaatst: 18 jun 2020, 09:09
door sjoerd
Mooi concept! Al met al wel een vrij stevige Restomod. Veel succes!

Re: Nietsnuts 6-serie BMW

Geplaatst: 06 okt 2020, 09:06
door Nietsnut
Er zijn weer stappen ondernomen met de BMW, de donorauto is weer verkocht en het onderstel, motor en versnellingsbak staan nu op een frame om in de 6-serie in te passen.
signal-2020-09-28-133805-1 (Custom).jpg
signal-2020-09-28-133805-1 (Custom).jpg (180.78 KiB) 3706 keer bekeken
signal-2020-10-01-121519-10 (Custom).jpg
signal-2020-10-01-121519-10 (Custom).jpg (220.68 KiB) 3706 keer bekeken
signal-2020-10-05-120614_001 (Custom).jpeg
signal-2020-10-05-120614_001 (Custom).jpeg (264.88 KiB) 3706 keer bekeken

Re: Nietsnuts 6-serie BMW

Geplaatst: 06 okt 2020, 09:17
door Nietsnut
Alles qua aandrijflijn en accessoires is uit de E39 gehaald behalve de interieur, klima en de kabelboom/stekkers want de klima en stekkers ga ik uit een 540 halen ivm dat het donorchassis verkocht is inclusief volledige kabelboom om de waarde niet teveel te laten zakken.

Als part of the deal heb ik een goede 540 bedongen naast cash voor de donor, de koper van mijn chassis zal van de 540 het onderstel gebruiken en zijn eigen motor en versnellingsbak inbouwen, en ik kan de klima en stekkers van de 540 gebruiken om zaken als klima, ABS, differentieel, motorkabelboom etc in te bouwen. Ook hebben we de 540 nodig om de inbouwpunten van het onderstel over te zetten in de 6.

Al met al gaat iemand flink met een hamer aan de slag voor mij binnenkort.

Re: Nietsnuts 6-serie BMW

Geplaatst: 06 okt 2020, 09:19
door Nietsnut
Deze had er eigenlijk voor moeten staan maar er is eea gestraald aaan het chassis:
signal-2020-06-10-163615 (Custom).jpg
signal-2020-06-10-163615 (Custom).jpg (192.51 KiB) 3703 keer bekeken
signal-2020-06-10-163615-11 (Custom).jpg
signal-2020-06-10-163615-11 (Custom).jpg (159.87 KiB) 3702 keer bekeken
signal-2020-06-10-163615-12 (Custom).jpg
signal-2020-06-10-163615-12 (Custom).jpg (154.54 KiB) 3702 keer bekeken
signal-2020-06-10-163615-1 (Custom).jpg
signal-2020-06-10-163615-1 (Custom).jpg (185.3 KiB) 3702 keer bekeken

Re: Nietsnuts 6-serie BMW

Geplaatst: 06 okt 2020, 16:22
door Johan
Ik denk dat er ook iemand met een lasapparaat aan de slag gaat....

Re: Nietsnuts 6-serie BMW

Geplaatst: 13 okt 2020, 20:18
door foppe
zo zeg, hij wordt flink aangepakt. Krokant beamertje zo.

Re: Nietsnuts 6-serie BMW

Geplaatst: 14 okt 2020, 09:24
door Nietsnut
En dan valt het nog mee want de eerste serie die bij Karmann gebouwd is was nog slechter beschermd tegen roest en de modellen met schuifdak hebben vaak last gehad van lekkende afvoerslangen met doorkijk tussen de wielen tot gevolg. Maar, er zijn zeker betere auto's te vinden in vergelijking met deze maar ontevreden ben ik niet voor een bijna veertigjarige auto.

Re: Nietsnuts 6-serie BMW

Geplaatst: 04 nov 2020, 09:47
door Nietsnut
Hier een plaatje van de donor motor:
signal-2020-11-03-171446_001.jpeg
signal-2020-11-03-171446_001.jpeg (1015.51 KiB) 3543 keer bekeken

Re: Nietsnuts 6-serie BMW

Geplaatst: 04 nov 2020, 11:11
door Johan
Leuk motortje om eens in een Lupo te stoppen.
Beetje wringen, past vast wel.

Re: Nietsnuts 6-serie BMW

Geplaatst: 04 nov 2020, 13:32
door Nietsnut
Zolang het schutbord een stukje naar binnen toe verplaatst wordt zal het vast passen... En de cardan-as hoeft ook niet heel erg lang te zijn.

Hier is in ieder geval iemand die een V8 uit een Audi A8 er in gelepeld heeft, dat het past is verbazingwekkend!
https://www.autoblog.nl/nieuws/deze-vw- ... pers-79427

Re: Nietsnuts 6-serie BMW

Geplaatst: 04 nov 2020, 14:22
door Bresjee99
Ik geloof dat onze Finse wieldoppenvriend ook een project precies andersom gedaan heeft. Een dikke Audi A8 met de 1.2 TDI erin...

Leuke projecten!

Dit wordt ook een leuk project zo, hoeveel PK komt er nou uit zo'n 540 blok? Is dit nou ook een M5 blok? Of zit die er nog een stap boven?

Re: Nietsnuts 6-serie BMW

Geplaatst: 04 nov 2020, 16:04
door Nietsnut
Robbin,

het is inderdaad een M5 blok die er inkomt en die heeft 394pk als het goed is, op Wikipedia is nog wel eea te lezen: https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M5#Engine

Re: Nietsnuts 6-serie BMW

Geplaatst: 05 nov 2020, 11:02
door Nietsnut
En zo ongeveer ziet het eruit als de motor in het chassis ligt:
signal-2020-11-04-161235_004.jpeg
signal-2020-11-04-161235_004.jpeg (223.23 KiB) 3520 keer bekeken

Re: Nietsnuts 6-serie BMW

Geplaatst: 05 nov 2020, 19:24
door Johan
plekzat

Re: Nietsnuts 6-serie BMW

Geplaatst: 05 nov 2020, 19:49
door Driez
Wat een giga (tof) project!

Re: Nietsnuts 6-serie BMW

Geplaatst: 06 nov 2020, 10:59
door Nietsnut
Plek zat inderdaad Johan.
signal-2020-11-05-133749_001.jpeg
signal-2020-11-05-133749_001.jpeg (194.08 KiB) 3506 keer bekeken