De e-Niro die ik besteld heb is een blauwe - tweede keus was donkergrijs - uit de Executive lijn. De Dynamic lijn heeft de 39kWh accu en is nog niet leverbaar. Omdat ik op plaats #1 van de wachtlijst sta ben ik ook (een van) de eerste(n) die mag rijden. Mijn broer (directeur van de Kia-Toyota vestiging in Huis ter Heide) belde net dat hij de auto rond 24 januari zal binnenkrijgen. Daarna is het kenteken 1A (het kenteken) aanvragen en bij 1B (tenaamstelling) kan ik me eigenaar noemen en zal ik dus begin februari de weg op kunnen.

De auto is voorzien van een 64kWh accu en heeft een WLTP-rijbereik van 455km. Eerder werd 485km gecommuniceerd maar dat is naar beneden bijgesteld omdat er gemeten werd met teveel stadskilometers. Overigens heeft de in de EV-wereld bekende Bjørn Nyland er ook al mee gereden en hij haalt die 500 wel maar wel @90km/u.
Een EV wordt nu fiscaal gestimuleerd middels het nultarief MRB in 2019 en 2020, en omdat elektriciteit stukken goedkoper is dan diesel en benzine zal ik over een periode van 5 jaar net zoveel kwijt zijn aan de e-Niro als vijf jaar Mini rijden. Met het verschil dat er dan een auto van vijf jaar oud voor de deur staat ipv een oude Mini. De Mini is van Suzanne en was de tijdelijke auto tussen haar Audi A2 1.2TDi en de e-Niro.
Met een beetje mazzel is de MIA-regeling er ook nog voor deze auto (36% extra aftrek over de netto catalogusprijs van 38.000 is extra 6.000 aftrek, en de rest schrijf je af naar een reële restwaarde over vijf jaar waardoor de auto netto de helft kost ten opzichte van de fiscale waarde).
We gaan de e-Niro inzetten voor de langste rit per dag en de kortere ritten worden met mijn Passat gedaan, en als deze e-Niro na vijf jaar afgeschreven is koop ik weer een volgende BEV. Het hebben van veel zonnepanelen leidt dan tot het deels gratis rijden met de BEV, in de donkere dagen moet je stroom kopen - en dat gebeurt 's-nachts tegen het daltarief - en verder rij je vrij goedkoop.
Als laadpaal heb ik een Zappi besteld, dit is een apparaat die de zonnestroom je auto indrukt ipv het net in te duwen, onder voorwaarde dat de auto kan laden. Omdat we nu met de eerste EV gaan rijden zal ik dus nog niet zoveel van onze eigen zonnepanelen kunnen laden op de weekenden na in de periode maart tot september.
De volgende stap is net zoals de Nissan Leaf een firmware update dat je de auto als huisaccu kan gebruiken, dan hoef ik nog minder stroom te kopen.

Films van Bjørn Nyland:
Real world bereik uit de tests van Bjørn:
* 120 km/u: 300km
* 90 km/u: 500km
Daar de auto voor woon werkverkeer ingezet zal worden en je hier niet snel boven de 110 uitkomt is dat helemaal prima, ik kan dus naar mijn werk en terug en alles thuis weer opladen van leeg naar 80% met 7kWh in 10 uur. De auto zal bij terugkomst direct aan de lader gaan en in de ochtend is hij weer vol.
Nu nog ff twee maanden wachten!