Pagina 1 van 4

Nietsnut introduceert zijn mj2019 Executive lijn Kia e-Niro

Geplaatst: 04 dec 2018, 10:31
door Nietsnut
Zoals de titel aangeeft ga ik een Kia e-Niro rijden, deze auto past helemaal in de strategie ik die uitzet voor de komende jaren. Over 10 tot 15 jaar wil ik verhuizen naar een Nul Op de Meter (NOM) huis, of eigenlijk een PlusHuis en het rijden van een EV is een stap in de goede richting, daar ik reeds deels thuis kan tanken wegens onze 20 zonnepanelen. In de toekomst wil ik meer zonnepanelen hebben.

De e-Niro die ik besteld heb is een blauwe - tweede keus was donkergrijs - uit de Executive lijn. De Dynamic lijn heeft de 39kWh accu en is nog niet leverbaar. Omdat ik op plaats #1 van de wachtlijst sta ben ik ook (een van) de eerste(n) die mag rijden. Mijn broer (directeur van de Kia-Toyota vestiging in Huis ter Heide) belde net dat hij de auto rond 24 januari zal binnenkrijgen. Daarna is het kenteken 1A (het kenteken) aanvragen en bij 1B (tenaamstelling) kan ik me eigenaar noemen en zal ik dus begin februari de weg op kunnen.

Afbeelding

De auto is voorzien van een 64kWh accu en heeft een WLTP-rijbereik van 455km. Eerder werd 485km gecommuniceerd maar dat is naar beneden bijgesteld omdat er gemeten werd met teveel stadskilometers. Overigens heeft de in de EV-wereld bekende Bjørn Nyland er ook al mee gereden en hij haalt die 500 wel maar wel @90km/u.

Een EV wordt nu fiscaal gestimuleerd middels het nultarief MRB in 2019 en 2020, en omdat elektriciteit stukken goedkoper is dan diesel en benzine zal ik over een periode van 5 jaar net zoveel kwijt zijn aan de e-Niro als vijf jaar Mini rijden. Met het verschil dat er dan een auto van vijf jaar oud voor de deur staat ipv een oude Mini. De Mini is van Suzanne en was de tijdelijke auto tussen haar Audi A2 1.2TDi en de e-Niro.
Met een beetje mazzel is de MIA-regeling er ook nog voor deze auto (36% extra aftrek over de netto catalogusprijs van 38.000 is extra 6.000 aftrek, en de rest schrijf je af naar een reële restwaarde over vijf jaar waardoor de auto netto de helft kost ten opzichte van de fiscale waarde).

We gaan de e-Niro inzetten voor de langste rit per dag en de kortere ritten worden met mijn Passat gedaan, en als deze e-Niro na vijf jaar afgeschreven is koop ik weer een volgende BEV. Het hebben van veel zonnepanelen leidt dan tot het deels gratis rijden met de BEV, in de donkere dagen moet je stroom kopen - en dat gebeurt 's-nachts tegen het daltarief - en verder rij je vrij goedkoop.

Als laadpaal heb ik een Zappi besteld, dit is een apparaat die de zonnestroom je auto indrukt ipv het net in te duwen, onder voorwaarde dat de auto kan laden. Omdat we nu met de eerste EV gaan rijden zal ik dus nog niet zoveel van onze eigen zonnepanelen kunnen laden op de weekenden na in de periode maart tot september.
De volgende stap is net zoals de Nissan Leaf een firmware update dat je de auto als huisaccu kan gebruiken, dan hoef ik nog minder stroom te kopen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Films van Bjørn Nyland:






Real world bereik uit de tests van Bjørn:
* 120 km/u: 300km
* 90 km/u: 500km

Daar de auto voor woon werkverkeer ingezet zal worden en je hier niet snel boven de 110 uitkomt is dat helemaal prima, ik kan dus naar mijn werk en terug en alles thuis weer opladen van leeg naar 80% met 7kWh in 10 uur. De auto zal bij terugkomst direct aan de lader gaan en in de ochtend is hij weer vol.

Nu nog ff twee maanden wachten!

Re: Nietsnut introduceert zijn aanstaande Kia e-Niro

Geplaatst: 04 dec 2018, 12:24
door tiemen
Hey Melvin,


Gaaf om te lezen!
Ik ben me de laatste tijd aan het inlezen op een tweedehands Nissan Leaf, ze beginnen betaalbaar te worden en wij rijden gewoon erg weinig. (Eigenlijk alleen in het weekend en op maandag).
Ik las inderdaad ook dat er een software update komt zodat de Nissan Leaf kan terugleveren, het is niet duidelijk of oude Leafs dat straks ook kunnen.

Mijn conclusie is dat een Leaf van de 2e generatie (vanaf 2013) 24 KWH accu een optie is, deze kunnen ook geleverd zijn met een thuis laad optie van 6,6KW.
Nog mooier zou de 3e generatie zijn, die heeft een 30KWH accu.
Eerste generatie (en de 2e generatie "Visia" uitvoering) heeft een ouderwetse verwarming.

Ik ben ook lid geworden van de "Nissan Electric Club", leuk om te zien dat ze daar ook bezig zijn met speciale wieldoppen (net zoals een aantal mensen hier op het forum).
https://nissanelectricclub.nl/forums/topic/dichte-wieldoppen-nissan-leaf/
Daar kwam ik ook deze tegen, met de Audi A2 in de hoofdrol:
https://tiemenharte-my.sharepoint.com/:b:/g/personal/tiemen_tiemenharte_nl/ESpGurawzLBOpyPC60FSCcMB0KogxHteylAGI6AHJJSyFA?e=WyzJo9


Groetjes, Tiemen

Re: Nietsnut introduceert zijn aanstaande Kia e-Niro

Geplaatst: 04 dec 2018, 15:46
door Nietsnut
Die Leafs zijn in Frankrijk relatief betaalbaar:

Afbeelding

Ze hebben volgens mij alleen stekkertype 1 en laden net als de e-Niro met maximaal 7kWh aan een AC aansluiting. DC weet ik niet maar je zou als je op DC relatief snel 200km bereik kunt laden best een wagen uit het buitenland kunnen halen en op eigen as mee naar huis nemen.

Coole studie over luchtweerstand inderdaad, zojuist even gelezen.

Re: Nietsnut introduceert zijn aanstaande Kia e-Niro

Geplaatst: 04 dec 2018, 18:08
door Wolf
Mooie auto. Veel veilige kilometers ermee.

Re: Nietsnut introduceert zijn aanstaande Kia e-Niro

Geplaatst: 04 dec 2018, 19:56
door Johan
Zo!
da's niet niks
Go for it!

ik zie heel graag alle vorderingen, met of zonder 3L

Re: Nietsnut introduceert zijn aanstaande Kia e-Niro

Geplaatst: 04 dec 2018, 21:18
door Koos Koets
Mooi en het verhaal klinkt ook goed m.b.t.de kilometers.
Ben benieuwd naar jouw ervaringen.

Re: Nietsnut introduceert zijn aanstaande Kia e-Niro

Geplaatst: 05 dec 2018, 19:42
door foppe
hij ziet er ook nog mooi uit zeg. :!:

Ik zal voorlopig nog wel even moeten blijven dieselen ben ik bang. Maar niet getreurd hoor, doe het nog met veel plezier.

Re: Nietsnut introduceert zijn aanstaande Kia e-Niro

Geplaatst: 05 dec 2018, 22:18
door Koos Koets
Daar kan ik mij bij aansluiten, ik heb juist weer een diesel gekocht omdat ik nog meer kilometers maak.
Hier in de wijk zijn wij de enige die in oud spul rijden young en oldtimers de oudste is van 1966 en ik moet zeggen dat is genieten, onthaasten, de auto aanvoelen.
Aan de andere kant is het leuk om te zien hoe de ontwikkelingen op auto gebied verlopen dus Melvin zijn verhaal en ervaringen daar ben ik erg nieuwsgierig naar😀

Re: Nietsnut introduceert zijn aanstaande Kia e-Niro

Geplaatst: 11 dec 2018, 09:55
door erikvb
Gaaf Melvin!

Re: Nietsnut introduceert zijn aanstaande Kia e-Niro

Geplaatst: 11 dec 2018, 09:56
door erikvb
erikvb schreef: 11 dec 2018, 09:55 Gaaf Melvin! wij rijden sinds een tijdje 2 elektrische Auto's naast de 3L en wat blijkt?......de 3L heeft in de laatste 2 maanden nog geen 100 km gereden, en dat is inclusief een ritje naar de garage voor APK en beurt.

Ik denk dat de A2 er definitief uitgaat binnenkort.

Voor wie meer wil weten; ik heb een Renault uit Frankrijk geïmporteerd

Zappi is trouwens een goede bekende van me. Is een Engelse fabrikant. Leuk bedrijf!


Volgens mij heeft de Niro een enkelfase AC onboard lader, als je meer wilt weten over huisaansluiting en maximale laadsnelheid kan ik je wel e.e.a. vertellen

Re: Nietsnut introduceert zijn aanstaande Kia e-Niro

Geplaatst: 11 dec 2018, 10:26
door Nietsnut
Hi Erik,

van wat ik begrepen heb kan de Niro op slechts 7,2kWh laden op 31A, wel zal ik een vijfdraads kabel trekken naar de lader buiten zodat de volgende auto wel 3-fase aangesloten kan worden. Dan hoef ik alleen de 1x 35A aansluting om te laten zetten naar 3x 25A a raison de 250 euro en de andere twee draden in de meterkast aan te sluiten.

Dit bedoel je toch?

Re: Nietsnut introduceert zijn aanstaande Kia e-Niro

Geplaatst: 11 dec 2018, 10:52
door erikvb
:) Ja. Ik heb al een 3x25A hoofdaansluiting. Maar normaal ga je dan voor de groep naar 1 nivo daaronder; 3x16A en dat is ongeveer 11kW

Maar dan moet je onboardlader wel 3-fase ondersteunen en ik weet niet zeker of de Niro dat kan. Er zijn maar weinig EV's met een 3-fase onboard.

Re: Nietsnut introduceert zijn aanstaande Kia e-Niro

Geplaatst: 11 dec 2018, 10:56
door erikvb
tiemen schreef: 04 dec 2018, 12:24 Hey Melvin,


Gaaf om te lezen!
Ik ben me de laatste tijd aan het inlezen op een tweedehands Nissan Leaf, ze beginnen betaalbaar te worden en wij rijden gewoon erg weinig. (Eigenlijk alleen in het weekend en op maandag).
Ik las inderdaad ook dat er een software update komt zodat de Nissan Leaf kan terugleveren, het is niet duidelijk of oude Leafs dat straks ook kunnen.

Mijn conclusie is dat een Leaf van de 2e generatie (vanaf 2013) 24 KWH accu een optie is, deze kunnen ook geleverd zijn met een thuis laad optie van 6,6KW.
Nog mooier zou de 3e generatie zijn, die heeft een 30KWH accu.
Eerste generatie (en de 2e generatie "Visia" uitvoering) heeft een ouderwetse verwarming.

Ik ben ook lid geworden van de "Nissan Electric Club", leuk om te zien dat ze daar ook bezig zijn met speciale wieldoppen (net zoals een aantal mensen hier op het forum).
https://nissanelectricclub.nl/forums/topic/dichte-wieldoppen-nissan-leaf/
Daar kwam ik ook deze tegen, met de Audi A2 in de hoofdrol:
https://tiemenharte-my.sharepoint.com/:b:/g/personal/tiemen_tiemenharte_nl/ESpGurawzLBOpyPC60FSCcMB0KogxHteylAGI6AHJJSyFA?e=WyzJo9


Groetjes, Tiemen
Er is zelfs een Nederlandse start-up onder de naam Muxsan die bezig is om een range extender te bouwen voor de eerste serie Leaf. Let wel op: vanaf 2013 is Nissan betere accu's in de Leaf's gaan monteren. Eigenlijk moet je de 2010-2012 laten staan. Vanaf 2013 is de produktie naar UK verplaatst en toen zijn er een aantal relevante updates aan de auto gedaan. Google ook op "Leafspy", daarmee kun je de Accuconditie via de OBD-poort uitlezen
Ik weet ook het ''een-en-ander"over terugleveren en hoe dit kan met een Leaf. Let me know :razz:

Re: Nietsnut introduceert zijn aanstaande Kia e-Niro

Geplaatst: 11 dec 2018, 11:13
door Nietsnut
De Zappi staat in de doos in de garage te wachten, ik moet de vijf-aderige kabel nog bestellen.

Afbeelding

De Niro kan inderdaad slechts 1-fase AC laden, daarom heb ik ook een 1-fase laadstation gekocht. De 3-fase laadstations zijn 400 euro duurder en dat ga ik nu niet gebruiken, dus dat zou zonde van mijn geld zijn. Ik zal dus vooral 's nachts gaan laden en ervoor zorgen dat de auto warm is wanneer ik weg moet rijden.

Er is volgens mij nog geen Kia app om de auto remote te kunnen bedienen, dat komt later dan wel. Moet er wel een kastje bijgeplaatst worden in de auto maar dat moet dan maar.

Re: Nietsnut introduceert zijn aanstaande Kia e-Niro

Geplaatst: 11 dec 2018, 13:52
door erikvb
Top Melvin! Ik vraag we wel af of het zin heeft om naar 3x25A te gaan. Als je nu 1x32A hebt kun je voor de lader naar 1x25A = 6kW. Met 3x25A ga je naar 1x16A op je lader en dat is maar 3,7 kW. Met die accu van jou moet je echt niet minder dan 6kW hebben want dat is al 12 uur voor een volle accu(!)

Dit zijn de mensen van Zappi.


Re: Nietsnut introduceert zijn aanstaande Kia e-Niro

Geplaatst: 11 dec 2018, 14:09
door erikvb
Nietsnut schreef: 04 dec 2018, 15:46 Die Leafs zijn in Frankrijk relatief betaalbaar:

Afbeelding

Ze hebben volgens mij alleen stekkertype 1 en laden net als de e-Niro met maximaal 7kWh aan een AC aansluiting. DC weet ik niet maar je zou als je op DC relatief snel 200km bereik kunt laden best een wagen uit het buitenland kunnen halen en op eigen as mee naar huis nemen.

Coole studie over luchtweerstand inderdaad, zojuist even gelezen.
Range van de Leaf is 120-130km, hij heeft een 1 fase 3,6kW aansluiting + CHAdeMO snellaadaansluiting (50kW DC --> FastNED)

Re: Nietsnut introduceert zijn aanstaande Kia e-Niro

Geplaatst: 11 dec 2018, 14:26
door Nietsnut
Erik,

ik heb geschreven dat ik een voorziening tref om LATER over te kunnen naar 3-fasen, wanneer de volgende BEV op 3-fasen geladen kan worden. Nu hou ik 1x 35A ivm de beperking van de laadcapaciteit van de Kia.

Re: Nietsnut introduceert zijn aanstaande Kia e-Niro

Geplaatst: 11 dec 2018, 15:56
door erikvb
Nietsnut schreef: 11 dec 2018, 14:26 Erik,

ik heb geschreven dat ik een voorziening tref om LATER over te kunnen naar 3-fasen, wanneer de volgende BEV op 3-fasen geladen kan worden. Nu hou ik 1x 35A ivm de beperking van de laadcapaciteit van de Kia.
Sorry, ik had er overheen gelezen. Ik denk wel dat je je tot 1x25A moet beperken in de meterkast voor de groep waar je lader op zit

Re: Nietsnut introduceert zijn aanstaande Kia e-Niro

Geplaatst: 11 dec 2018, 18:56
door Nietsnut
Geen probleem. Hoe bedoel je beperken tot 25A in de meterkast? Ik ga hem aansluiten op 31A en zekeren op iets hoger, maar dat staat in de handleiding en de achterbuurman zal dat uiteindelijk bepalen, hij is elektricien van beroep.
De Zappi meet de actuele belasting op de meterkast hoofdader en stemt het actuele laadvermogen hier op af. Ook kan je je groene stroom van je dak in de BEV kwijt met de Zappi. Dat betekent dus deels gratis rijden in de zomer :)

Mijn zonnepanelen liggen nu drie jaar op het dak en over twee jaar zijn ze terugverdiend, heel groen en vooral heel economisch!

Re: Nietsnut introduceert zijn aanstaande Kia e-Niro

Geplaatst: 14 dec 2018, 09:27
door erikvb
Nietsnut schreef: 11 dec 2018, 18:56 Geen probleem. Hoe bedoel je beperken tot 25A in de meterkast? Ik ga hem aansluiten op 31A en zekeren op iets hoger, maar dat staat in de handleiding en de achterbuurman zal dat uiteindelijk bepalen, hij is elektricien van beroep.
De Zappi meet de actuele belasting op de meterkast hoofdader en stemt het actuele laadvermogen hier op af. Ook kan je je groene stroom van je dak in de BEV kwijt met de Zappi. Dat betekent dus deels gratis rijden in de zomer :)

Mijn zonnepanelen liggen nu drie jaar op het dak en over twee jaar zijn ze terugverdiend, heel groen en vooral heel economisch!
OK. Ik ben geen elektricien, maar groepzekeringen zijn verkrijgbaar als 16A, 25A en 32A, en de elektricien kiest altijd 1 nivo lager dan de hoofdzekering om te zorgen dat die er niet eerder uitklapt dan de groep. In mijn geval --> hoofdzekering 25A, dus groepzekering is 16A.