Pagina 3 van 4

Re: Nietsnut introduceert zijn aanstaande Kia e-Niro

Geplaatst: 09 feb 2019, 10:22
door Nietsnut
Klinkt interessant Jacco, ik wil wel bouwen maar er is nog iemand hier in huis die dat nu niet ziet zitten.

Re: Nietsnut introduceert zijn mj2019 Executive lijn Kia e-Niro

Geplaatst: 09 feb 2019, 23:54
door Nietsnut
Vanmiddag heb ik de auto opgehaald, we zijn er met ons gezin heengereden en na een kwartier is mijn vrouw met de kinderen weggegaan naar mijn broer en zijn gezin, waarmee we later die avond uit eten zijn gegaan. Ondanks dat Gravity Blue relatief saai is vind ik het mooier dan verwacht want hij neigt tegen zwart aan, met een twist. Ik zal niet snel voor een zwarte kiezen want ieder stofje zie je er op. Wit idem dito en iedere week dat je een witte auto niet wast wordt hij 1 tint donkerder. Wellicht dat daar de inspiratie voor het vrouwenromannetje '50 Shades of Grey' vandaan komt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Nadat we van Huis ter Heide naar Maarssen zijn gegaan en daar gegeten hebben ben ik weer naar huis gereden, de cruisecontrol kreeg ik niet gelijk aan, pas na een tijd op knopjes drukken deed hij het. Iedere keer kwam de melding 'CCS conditions not met' of iets dergelijks. RTFM! Jaja, morgen... De dealer heeft het wel verteld maar hij heeft nog honderd andere dingen verteld en dit ben ik vergeten...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Een verbruik van 167Watt per km vind ik zeer acceptabel, dat komt op een svelte € 3.49 per 100km rijden, brandstoftechnisch. Voor een flinke gezinsauto die 1712 kilo weegt vind ik dit zeer netjes. Voor mijn werk rij ik meestal met de stroom mee op de snelweg en echt veel boven de 110km/u haal ik niet. Rijden doe ik doorgaans op de rechterbaan want op de 50 km scheelt het wel drie hele minuten als ik ga jakkeren. Als je mijn leeftijd hebt vind je dat gewoon niet meer relevant...

Bij aankomst na wat regeneratie de woonwijk door was het verbruik op 164W uitgekomen. Prima.
Afbeelding




De nieuwe aanwinst in de voortuin, waar binnenkort de Zappi ook afgemonteerd zal worden, tot die tijd laad ik wel via de 230V aansluiting.
Afbeelding


Mijn bevindingen tot nu toe zijn 100% positief - op de verschrikkelijke geur na die nieuwe auto's hebben - en ik ben tevreden. Het enige is dat de OEM-velgen lelijk zijn, maar die zie ik niet als ik in de auto zit. Dussss.........

Re: Nietsnut introduceert zijn mj2019 Executive lijn Kia e-Niro

Geplaatst: 10 feb 2019, 10:10
door jos_br
Nietsnut schreef: 09 feb 2019, 23:54





Een verbruik van 167Watt per km vind ik zeer acceptabel, dat komt op een svelte € 3.49 per 100km rijden, brandstoftechnisch. Voor een flinke gezinsauto die 1712 kilo weegt vind ik dit zeer netjes. Voor mijn werk rij ik meestal met de stroom mee op de snelweg en echt veel boven de 110km/u haal ik niet. Rijden doe ik doorgaans op de rechterbaan want op de 50 km scheelt het wel drie hele minuten als ik ga jakkeren. Als je mijn leeftijd hebt vind je dat gewoon niet meer relevant...


Euheuh, wat nu dan, zo oud ben je toch niet ?? :mrgreen:

Jos.

Re: Nietsnut introduceert zijn mj2019 Executive lijn Kia e-Niro

Geplaatst: 10 feb 2019, 11:11
door Koos Koets
Gefeliciteerd, nu nog alle knopjes ontdekken en testen.
Een doordachte keuze als ik alle info lees.
Ben en blijf nieuwsgierig naar alle ervaringen, en om maar in het rijtje aan te sluiten;

Zo oud ben je toch niet :auto-swerve:

Re: Nietsnut introduceert zijn mj2019 Executive lijn Kia e-Niro

Geplaatst: 10 feb 2019, 11:16
door Johan
wat een plaatje
en de lak glans wel hel erg

en over de geur van nieuwe auto's gesproken, ik heb daar zelfs een spuitbusje van, zodat je een gebruikte auto als nieuw kan laten ruiken.
eerlijk gezegd slechts een keer gebruikt nadat ik en auto tiptop had gemaakt.

Re: Nietsnut introduceert zijn mj2019 Executive lijn Kia e-Niro

Geplaatst: 10 feb 2019, 12:01
door Nietsnut
Nou, ik ben al 25 jaar lang 18, een prima leeftijd hoor... En deze Kia trekt wel als een beer, hij is lekker vlot maar dan ga je als een speer nieuwe voorbanden nodig hebben en dat is ook niet de bedoeling.

De BMW is mijn privéspeelgoed en daar zal ik wel mee gaan jakkeren, maar dan is er een mooie scheiding tussen woon-werk verkeer en hobby.

En de lak glanst zeker mooi, ben benieuwd wanneer de eerste deuken en krassen er op komen en vooral, door wie.

Re: Nietsnut introduceert zijn mj2019 Executive lijn Kia e-Niro

Geplaatst: 12 feb 2019, 19:41
door Adamski
Ha geweldig, hij is er.
Knopjes ontdekken, dingen aanzetten en niet weten hoe je het in hemelsna weer uit moet zetten (lane/drive assist, blijkbaar had ik die tijdens de proefrit aangezet. Pas na dik kwartier optie gevonden en weer uitgezet 🤪🤪😁)
Heel veel fijne en veilige kilometers toegewenst👍
Jacco

Re: Nietsnut introduceert zijn mj2019 Executive lijn Kia e-Niro

Geplaatst: 12 feb 2019, 20:34
door Koos Koets
En wat zijn je ervaringen tot nu toe? Ik weet kort dag maar toch nieuwsgierig.

Re: Nietsnut introduceert zijn mj2019 Executive lijn Kia e-Niro

Geplaatst: 12 feb 2019, 22:45
door Nietsnut
Het is een fantastische auto die heerlijk rijdt, de vering is wat zachter dan mijn Passat maar dat kan ook aan de banden liggen. Dat zijn nu 17" banden en de spanning is vrij laag, 2.3 tot 2.6 en ik rij meestal op 3 atm. Daarnaast heeft de Passat 18" banden en die zijn iets platter en stugger.

Het geluidssysteem is best goed voor een af-fabriek systeem. De bassen zijn wat onnauwkeurig, vocalen komen niet echt los en de kanaalscheiding is ook niet super, maar voor een meegeleverd systeem beter dan veel andere autoi's die ik gereden heb.

De meegeleverde app kan niet heel veel op de acculading in % laten zien en daarmee gekoppeld het rijbereik, de bandenspanning en je gereden ritten.

Stoelen zijn comfortabel en koelen en verwarmen naargelang. Ik ben erg tevreden, dit is echt de toekomst; ja kan deels thuis laden van je eigen zonnepanelen in de zomer waardoor een deel van je kilometers zo goed als gratis is, er zitten minder bewegende delen in dus onderhoud aan de aandrijflijn zal ook hopelijk meevallen. En als je de wagen niet als rallyeauto gebruikt zal alles vast lang mee gaan, wat ook de bedoeling is.
Wij hebben deze auto voor de komende 10 jaar gekocht namelijk.

Als ik over MRB nadenk, die is twee jaar € 0 en zal misschien daarna € 1044 per jaar zijn (tarief Overijssel, benzine, 1712kg) of mogelijk een paar jaar het lagere halftarief (CO2 uitstoot 1-50gr) met € 520 per jaar. Laat het 2 jaar € 0 zijn, 3 jaar € 520 en 5 jaar € 1044 waardoor ik een gemiddeld MRB-tarief van € 678 betaal, dat is ongeveer wat een Lupo 3L met € 632 per jaar nu ook kost na alle half- en nultarieven van vroeger.

Verzekeren is niet goedkoper of duurder dan elke andere auto, de voordelen zitten vooral in het tanken. Bij een gemiddelde van 165Watt per km zit je aan € 3.50 per 100 km, en dat is weer exact wat de 3L verbruikt, en gezien de dieselprijzen van tegenwoordig, zal dat al enigszins tegen de € 4 per 100 km zitten. Voor een auto die twee maal zo zwaar is als de 3L vind ik het niet verkeerd.

Bang zijn dat je je rit niet haalt hoeft ook niet want iedere ochtend is je auto volgetankt want hij gaat van 0 tot 100% vulling in 9 uur aan de wallbox thuis en als je meer dan 400km moet rijden kan je bij je werk laden, of in nood, bij Fastned.
Dit is ook exact de reden dat ik nooit zakelijk op LPG gereden heb want dan sta je iedere tweede dag bij de pomp een paar minuten te verprutsen.

Dit weekend gaat Suzanne met de kinderen van Zwolle naar Nispen en terug, dus dat wordt de eerste test of hij het haalt / Suzanne het aandurft zonder bij te laden. Het is twee keer 192 km dus als je met een volle tank start moet het geen problemen geven. Wel hebben we ieder een laadpasje zodat we bij Allegro kunnen laden. Misschien voor de geestelijke rust wel handig om de auto in Nispen aan de laadpaal te koppelen, weet ik ook zeker dat er niets zal gebeuren.

Re: Nietsnut introduceert zijn mj2019 Executive lijn Kia e-Niro

Geplaatst: 13 feb 2019, 11:36
door Johan
een brok, maar wel nuttige, informatie

Re: Nietsnut introduceert zijn mj2019 Executive lijn Kia e-Niro

Geplaatst: 13 feb 2019, 11:46
door Koos Koets
Mooi omschreven voor de eerste dagen, dat klinkt erg goed, ik ben onder de indruk van wat Kia neerzet in de markt. Het vergelijk met de Lupo is ook leuk om te lezen.
En goede rij eigenschappen een statement van Kia.

Bij ons denk ik dat mijn vrouw als eerste electrisch gaat rijden via de Lease van haar werkgever.
Als ik voor dagelijks gebruik in mijn zo veel mogelijk zelf onderhoud Lupo door tuf ben ik denk ik niet verkeerd bezig.

En de klassiekers erbij voor het plezier, deze staan binnen.
Hoe gaat het met de Beamer?

Re: Nietsnut introduceert zijn mj2019 Executive lijn Kia e-Niro

Geplaatst: 13 feb 2019, 16:34
door Nietsnut
De Hyundai Ionic van Rob is zuiniger dan deze Kia alleen rijdt die wagen 200km op een lading, dat vind ik weer net te weinig.

De BMW staat in onderdelen in de schuur en dat gaat nog wel even duren, maar liever langzaam en goed dan prutsen.

Re: Nietsnut introduceert zijn mj2019 Executive lijn Kia e-Niro

Geplaatst: 13 feb 2019, 21:38
door foppe
Proficiat ouwe, geniet er nog maar van zolang je nog mag rijden.



Hoe verhoudt het verbruik zich met de opel ampera? ik heb ergens gelezen in een amerikaans lijstje, dat de ampera (of chevrolet volt) de meeste kilometers halen.


:edit: gevonden: https://pushevs.com/2017/05/23/electric ... able-nedc/

De amerikanen geven veel realistischer cijfers dan hier in Europa

Re: Nietsnut introduceert zijn mj2019 Executive lijn Kia e-Niro

Geplaatst: 14 feb 2019, 11:13
door Bresjee99
Mooie wagen zeg! Ik ben zeer benieuwd naar je ervaringen op de langere termijn.
Nietsnut schreef: 12 feb 2019, 22:45 Het geluidssysteem is best goed voor een af-fabriek systeem. De bassen zijn wat onnauwkeurig, vocalen komen niet echt los en de kanaalscheiding is ook niet super, maar voor een meegeleverd systeem beter dan veel andere autoi's die ik gereden heb.
Wat houdt je tegen om hier aanpassingen in te doen? ;-)

Trouwens, ik ben nooit zo van het auto's namen geven, maar ik zou deze sowieso Robert genoemd hebben!

Re: Nietsnut introduceert zijn mj2019 Executive lijn Kia e-Niro

Geplaatst: 14 feb 2019, 12:47
door Nietsnut
foppe schreef: 13 feb 2019, 21:38 Proficiat ouwe, geniet er nog maar van zolang je nog mag rijden.



Hoe verhoudt het verbruik zich met de opel ampera? ik heb ergens gelezen in een amerikaans lijstje, dat de ampera (of chevrolet volt) de meeste kilometers halen.


:edit: gevonden: https://pushevs.com/2017/05/23/electric ... able-nedc/

De amerikanen geven veel realistischer cijfers dan hier in Europa
Geen idee nog, maar dat zal ik eens gaan bekijken. Wat dit lijstje betreft, het zijn NEDC-waarden en vooral bij zuinige auto's wijken ze behoorlijk af wanneer de auto de WLTP-typegoedkeuring ontvangen heeft. Dit is ook de reden dat veel brandstofauto's meer BPM moesten afdragen bij de overschakeling. Sommige merken hebben daar een potje voor waarbij de fabriek het verschil betaalt om de klant niet te benadelen.

Re: Nietsnut introduceert zijn mj2019 Executive lijn Kia e-Niro

Geplaatst: 14 feb 2019, 12:49
door Nietsnut
Bresjee99 schreef: 14 feb 2019, 11:13 Mooie wagen zeg! Ik ben zeer benieuwd naar je ervaringen op de langere termijn.
Nietsnut schreef: 12 feb 2019, 22:45 Het geluidssysteem is best goed voor een af-fabriek systeem. De bassen zijn wat onnauwkeurig, vocalen komen niet echt los en de kanaalscheiding is ook niet super, maar voor een meegeleverd systeem beter dan veel andere autoi's die ik gereden heb.
Wat houdt je tegen om hier aanpassingen in te doen? ;-)

Trouwens, ik ben nooit zo van het auto's namen geven, maar ik zou deze sowieso Robert genoemd hebben!
Wat me tegen houdt? Ik vind het redelijk goed en tot ik het vervelend vind worden blijft het zo. De Passat heeft al een prima systeem en in de woonkamer staat ook een mooie installatie.

Re: Nietsnut introduceert zijn mj2019 Executive lijn Kia e-Niro

Geplaatst: 25 feb 2019, 14:52
door NicoTDI
Leuk te lezen dat jij ook bent overgestapt op een E voertuig. Wij hebben ook een i-pace echter alleen voor de bijtelling ( tja eerlijkheid ... ).
Nu we deze auto er bij hebben rijden merk ik dat ik persoonlijk nog niets voel voor E voertuig, puur omdat ik te afhankelijk ben van een iets hogere actieradius. Mochten er in de toekomst voertuigen komen die 600km WLTP elektrisch rijden kunnen ben ook ik om.

Re: Nietsnut introduceert zijn mj2019 Executive lijn Kia e-Niro

Geplaatst: 25 feb 2019, 21:42
door Nietsnut
Ha Nico,

dat kan ik me voorstellen, de iPace laadt enorm langzaam en verbruikt veel meer dan de e-Niro dus ik kan je frustratie wel begrijpen. Ik rij zelden meer dan 240 km per dag en dan is deze auto prima te doen zonder tussentijds bij te hoeven laden. Het verbruik tot nu toe over 1345km is 16.2kWh per 100km, dat is volgens mij in vergelijking met Jaguar. Die doet rond de 26kWh per 100 volgens mij.

Momenteel pendel ik tussen Zwolle en Groningen overigens.

Re: Nietsnut introduceert zijn mj2019 Executive lijn Kia e-Niro

Geplaatst: 26 feb 2019, 23:09
door foppe
Autoweek heedt een mooie dubbeltest gedaan https://www.nu.nl/264708/video/eerste-d ... ctric.html


Je hebt tov de hyundai een goede keuze gemaakt.

Re: Nietsnut introduceert zijn mj2019 Executive lijn Kia e-Niro

Geplaatst: 27 feb 2019, 19:02
door Nietsnut
Even het filmpje bekeken: ik wist niet da de Hyundai zo'n hoof middenconsole had, juist het ontbreken van een homp plastic in de Kia, dat zeer ruimtelijk werkt vind ik heel fijn.

Hij rijdt trouwens fenomenaal!