Pagina 13 van 20

Re: rob.showa - groot onderhoud.

Geplaatst: 20 mar 2016, 12:45
door rob.showa
Donderdag even op en neer geweest naar EJR voor een nieuwe APK en een paar kleine dingetjes.
Koppelingscylinder even af laten stellen (is er een half jaartje geleden nieuw ingekomen) en de freeflowuitlaat tikte af en toe ergens tegenaan en ook dat is opgelost.
Tevens een nieuwe multiriem geplaatst, begon nu toch wel erg droog te worden, kan ook niet anders na 150.000km :oops:
En dan na te gaan dat er vanaf december al 1 in de schuur ligt te wachten die ik dus glad vergeten was...
Het schakelstangetje van de gangsteller bleek ook niet ideaal meer te zijn.
Als laatste voor de eerste keer de versnellingsbakolie ververst.
Ruim 4 jaar geleden de auto aangeschaft met 184k op de teller en op dat moment was er door Pim net een gereviseerde bak gemonteerd, nu 309k op de teller, dus 125k km later eens kijken hoe het er uit zag.
Vooral bij het laatste deel kwam er toch redelijk wat metallic met de olie mee.
Sinds de nieuwe koppelingscylinder schakelt de auto wel een stuk beter, dus volgend jaar nogmaals de olie checken.

Re: rob.showa - groot onderhoud.

Geplaatst: 24 mar 2016, 14:30
door Pluto
rob.showa schreef: Vooral bij het laatste deel kwam er toch redelijk wat metallic met de olie mee.
Niet te geloven, DAT zou voor mij toch echt de reden zijn om een 3L handgeschakeld te maken !
Mijn handgeschakelde 3L had een half miljoen kilometer gereden met de originele bak, die is nooit open geweest.
Bij JB in dieverbrug hebben we na 450.000 km de bakolie vervangen, die zag er nog uit alsof het er net was ingegoten, goudgeel en volledig transparant, brandschoon !
Eigenlijk was het onzin om de olie te vervangen. De auto heeft inmiddels 6 ton gelopen en de bak is nog altijd origineel en niet gereviseerd.

Hydraulisch schakelen is gewoon gevoelloos schakelen, het past niet bij een gesynchroniseerde handgeschakelde bak, hoe vaak je de basisinstelling ook doet.

Re: rob.showa - Eco-projectje.

Geplaatst: 03 jun 2016, 20:53
door rob.showa
Pluto schreef:
rob.showa schreef: Vooral bij het laatste deel kwam er toch redelijk wat metallic met de olie mee.
Niet te geloven, DAT zou voor mij toch echt de reden zijn om een 3L handgeschakeld te maken !
Mijn handgeschakelde 3L had een half miljoen kilometer gereden met de originele bak, die is nooit open geweest.
Bij JB in dieverbrug hebben we na 450.000 km de bakolie vervangen, die zag er nog uit alsof het er net was ingegoten, goudgeel en volledig transparant, brandschoon !
Eigenlijk was het onzin om de olie te vervangen. De auto heeft inmiddels 6 ton gelopen en de bak is nog altijd origineel en niet gereviseerd.

Hydraulisch schakelen is gewoon gevoelloos schakelen, het past niet bij een gesynchroniseerde handgeschakelde bak, hoe vaak je de basisinstelling ook doet.
Heb er wel eens aan zitten denken maar pas 1x me gereden en ik moet bekennen .... vond het zwaar K rijden.
Weet niet of het bij iedereen zo beroerd schakeld maar vond het zelf niks.
Toen dus besloten om orgineel verder te gaan.

Inmiddels met een projectje begonnen om zelf maar eco-wieldoppen te gaan maken.
Ga ze maken van 3mm pvc met een centerbout.
Materiaal laat ik met een waterjet snijden om er zeker van te zijn dat ze 100% rond zijn.
Tevens wordt het centergat en een gaatje voor het ventiel er ook in gesneden.
Voor de aanhanger laat er ook een paar plaatjes maken maar dan wel met 4 gaten voor bindstrips.
Laat ook meteen een setje alu dopjes draaien.
M.b.v het setje van DNA-dave maak ik een mal om de bolling er in te kunnen maken (m.b.v. een fohn / verfstripper).
Als dit klaar is de grillblock aan de beurt en een setje afdekkappen voor de achterwielen.

Mochten er meer gegadigden zijn dan is het altijd mogelijk oom de sets te copieren, prijzen laat ik t.z.t. wel weten.
Zit nu te wachten op het plaatmateriaal, de tekeningen zijn inmiddels af.

Re: rob.showa - groot onderhoud.

Geplaatst: 07 jun 2016, 21:45
door ralph
Ik houd me aanbevolen rob maar dat wist je al binnen kort ff een kopje koffie doen :grin:

Re: rob.showa - Eco-projectje.

Geplaatst: 11 jun 2016, 12:18
door Wybren
Hoever was je met de doppen....

Re: rob.showa - Eco-projectje.

Geplaatst: 11 jun 2016, 23:20
door rob.showa
Programma is getekend, was alleen nog op zoek naar plaatmateriaal.
Bestel het via de winkel bij 1 van onze vaste leveranciers (Milder, Vink).
Was afgelopen paar weken alleen een gekkenhuis in de winkel, mooi weer betekend dat het vijverseizoen is begonnen en dan kom je wat tijd tekort.
Mochten er meer gegadigden zijn dan hoor ik het graag, per 4 wieldoppen gaat er 1m2 plaat doorheen.
Voorlopig maak ik een set voor Ralph en voor mij (en voor de aanhanger) ;)

Re: rob.showa - Eco-projectje.

Geplaatst: 12 jun 2016, 21:54
door foppe
Wat ik me nu af zit te vragen hè, hoe zet je de doppen vast met die centerbout?
Je moet toch iets aanpassen aan de velg lijkt mij, waar die bout dan ingedraaid wordt.

Bij de tuneko doppen, die dave nu heeft, is het het voordeel dat je ze vast zet met 4 tie-raps. Mocht er eentje los gaan, dan zit ie altijd nog met 3 vast.
Bij één centerbout, heb je wel een groter risico.

Re: rob.showa - Eco-projectje.

Geplaatst: 15 jun 2016, 17:37
door rob.showa
foppe schreef:Wat ik me nu af zit te vragen hè, hoe zet je de doppen vast met die centerbout?
Je moet toch iets aanpassen aan de velg lijkt mij, waar die bout dan ingedraaid wordt.

Bij de tuneko doppen, die dave nu heeft, is het het voordeel dat je ze vast zet met 4 tie-raps. Mocht er eentje los gaan, dan zit ie altijd nog met 3 vast.
Bij één centerbout, heb je wel een groter risico.
Voordat je het wiel er op zet komt er een plaat in het naafgat, 5mm dik met een gat met schroefdraad (M8).
Op de achterzijde van de wieldop komt rondom wat foam (net zoals die van Tuneko).
De centerbout (M8) heeft een vlakke bol-kop met inbus.
Bij het vastzetten druk je uiteindelijk de dop wat tegen de velg en voor de zekerheid doe ik op de schroefdraad nog wat Loctite-nutlock.
Dit zou afdoende moeten werken, maar daar ga ik achter komen.
Voor de looks vind ik het het stuk mooier staan dan met die 4 doppen.
Op de wintervelgen past dit systeem echter niet dus daar komt de Tuneko versie op te zitten met een serie doppen en tie-wraps.

Re: rob.showa - Eco-projectje.

Geplaatst: 16 jun 2016, 00:55
door foppe
aha, ok

locktite rules :cool:

en het staat idd veel beter met 1 bout in het midden.

Re: rob.showa - Eco-projectje.

Geplaatst: 29 jun 2016, 23:09
door rob.showa
2 weken geleden eindelijk weer overgestapt op de biodiesel en ondertussen zit er al weer bijna 1200km op.
Helaas niet zo zuinig als voorheen, maar kan ook bijna niet anders als je in gedachten houdt dat er bijna 400km met aanhanger is gereden lolll
Afgelopen vrijdag afgereisd naar het zonnige Zeeland (den Osse) om gedurende het weekend een aantal keer te gaan duiken in het Grevelingenmeer.
Blijft toch altijd weer leuk ondanks dat het zicht niet altijd even goed is.
Maar tijdens deze reis met 2 personen + aanhanger gevuld met 2 duikuitrustingen (+/- 50kg p.p.) en de nodige proviant gaf de meter toch gemiddeld 3.7 aan en dat met 97km/h op de teller op de snelweg.
Vanavond weer bij onze thuisbasis (strandpark Slijk-Ewijk) gedoken, beter zich maar dan weer minder te zien.
De volgende tank eens kijken wat het verbruik doet zonder aanhanger ;)

Re: rob.showa - Eco-projectje.

Geplaatst: 30 jun 2016, 09:05
door steevo
Had ff gebeld man, vaste stek voor mij! Al een tijd geleden dat ik gedoken heb maar woon in Bergen op Zoom dus hadden we mooi ff kunnen meeten

Re: rob.showa - Eco-projectje.

Geplaatst: 01 jul 2016, 23:32
door rob.showa
steevo schreef:Had ff gebeld man, vaste stek voor mij! Al een tijd geleden dat ik gedoken heb maar woon in Bergen op Zoom dus hadden we mooi ff kunnen meeten
Was er samen met de duikvereniging en reed niet alleen, anders had het inderdaad wel leuk geweest.
Maar is heus niet de laatste keer dat ik die richting uit ga ;)

Verbruik is gestrand op 1212.8km op 40lt met +/- 400km aanhangerkilometers, en niet onbelangrijk ..... op biodiesel :cool:

Re: rob.showa - Eco-projectje.

Geplaatst: 14 sep 2016, 09:49
door rob.showa
Nieuw persoonlijk record gereden.
Vorige week een dagje naar Belgie en Zeeuws-Vlaanderen geweest en de dag erop naar Wildlands in Emmen.
Bij thuiskomst op 2.9 maar de tank nog niet leeg.
Met het woon-werk zaten we al snel weer op 3.0 maar daar is het dan ook bij gebleven.
Resultaat 1320.9km op 39.66lt diesel, 1 op 33.31 oftewel 3.002lt/100km.

Binnenkort bij Bart langs de WMI op te halen samen met de vlakke bodemplaat, en gisteren is ook de pvc plaat bezorgt waar we de eco-wieldoppen uit gaan halen.
Voorlopig echter nog bezig om een droge klusplek te bouwen in de vorm van een carport naast het huis (8.0 x 3.7m).
Te veel dingen in de planning en te weinig tijd :shock:

Re: rob.showa - Eco-projectje.

Geplaatst: 18 sep 2016, 23:00
door rob.showa
Vandaag "effe" op bezoek geweest bij Bart om wat spulletjes op te halen.
Had de WMI gereserveerd en de compleet vlakke bodemplaat van polycarbonaat.
Na wat uitleg over de werking van de WMI installatie toch afgezien ervan.
Werkt leuk op het moment dat je gas geeft, maar aangezien ik dat amper doe zat ik aardig in dubio en ik heb geleerd "bij twijfel ... niet doen".
Het is misschien wel een mooi systeem voor de track-car, maar daar is inmiddels een vraag voor naar de leverancier gestuurd.
Ben uiteindelijk niet voor niets op en neer gereden naar het hoge noorden.
Buiten de polycarbonaat bodemplaat heb ik nog wel een paar kleine dingetjes meegenomen zoals een kap voor de stuurkolom, een VW-logo voor de achterklep en het stukje gril tussen de knipperlichten voor.
Die laatste ga ik gebruiken om het front te egaliseren, alleen nog effe kijken wat ik er precies mee ga doen, carbon net zoals Bart had of gewoon plamuren en zwart spuiten...
Binnenkort eerst met de doppen aan de gang..

Re: rob.showa - Eco-projectje.

Geplaatst: 20 sep 2016, 16:57
door Bart81
Genoeg te doen Rob.. :mrgreen:

Re: rob.showa - Eco-projectje.

Geplaatst: 29 sep 2016, 13:17
door rob.showa
Momenteel bezig met het stukje gril tussen de knipperlichten in.
Wil dit stukje vlak hebben maar ben er wel achter dat het met plamuur aardig zwaar gaat worden.
Eerst nu in model brengen en daarna eens kijken of ik er 2 mallen van kan maken om daarna 2 holle plaatjes er van te kunnen maken.
Verder worden momenteel eindelijk de wieldoppen gesneden, het zal me benieuwen hoe ze er uit komen te zien.
Daarna de bolling er in fohnen.
Hiervoor heb ik een mal gemaakt m.b.v. 1 van de doppen van Willemvee/DNADave.
Moet alleen nog effe op zoek naar een mooie m8 bout met een vlakke bolkop met inbus.
Voorlopig weer zat te doen lolll

Re: rob.showa - Eco-projectje.

Geplaatst: 06 okt 2016, 12:27
door Bart81
Ik had de eerste versie gemaakt met schuim (twee componenten: http://www.polyservice.nl/P.U.-Schuim-H-35-p-16240.html ) direct op het originele frontje. Daarna in model schuren en als laatste de epoxy erover. Dan valt het qua gewicht wel mee.

Re: rob.showa - Eco-projectje.

Geplaatst: 06 okt 2016, 15:00
door rob.showa
Bart81 schreef:Ik had de eerste versie gemaakt met schuim (twee componenten: http://www.polyservice.nl/P.U.-Schuim-H-35-p-16240.html ) direct op het originele frontje. Daarna in model schuren en als laatste de epoxy erover. Dan valt het qua gewicht wel mee.
Ga nu 2 mallen er van maken, dus mochten er straks gegadigden zijn die ook een vlak frontje willen ..... ;)

Re: rob.showa - Eco-projectje.

Geplaatst: 06 okt 2016, 18:47
door Nietsnut
Nou..... wie weet :)

Re: rob.showa - Eco-projectje.

Geplaatst: 06 okt 2016, 19:31
door 3L-Emiel
Nietsnut schreef:Nou..... wie weet :)
ik weet het, ja graag :) lolll lolll