Voorstellen Dries en de Taftgrüne Lupo

Introduceer jezelf en je auto(s). Daarna kun je het topic gebruiken om je onderhoud bij te houden of je modificaties te laten zien!
Gebruikersavatar
pinkpanter
Trouwe 3L vriend
Trouwe 3L vriend
Berichten: 923
Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
Echte naam: mario
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 270.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: Voorstellen Dries en de Taftgrüne Lupo

Bericht door pinkpanter »

maar het stelt echt niks voor

Het klopt als een bus dat het niets voorstelt om de basisinstellingen te doen , Zeker niet als je weet waar je mee bezig bent.

De melding Read The Fucking Manual (Lees verdomme de handleiding) komt redelijk vaak voor met als gevolg dat de je de auto niet kunt gebruiken.

Ik twijfel geen moment over de capaciteiten die je hebt om onderdelen te wisselen om het weer werkend te krijgen .

Dat is in dit geval het punt niet , Om teleurstellingen en paniek aanvallen te voorkomen heb ik gepost dat het doen van de bassinstellingen niet altijd van een leien dakje gaat.

In de tijd dat de 3L nog redelijk veel op de weg was om dat ze toen wegenbelasting vrij waren heb ik regelmatig van die RTFM problemen mogen oplossen.

Hier een greep uit de bevindingen die ik daar bij gedaan heb ,Boordspanning te laag .Speling op de gangsteller, Achteruitrijlichtschakelaar, Geleidebus/koppeling versleten , Potentiometer koppeling cilinder versleten , Gebroken schakel vork , Te laag hydro olie niveau ,potentiometers gangsteller , Micro switches en potentiometers schakel pook , Remlicht schakelaar ,Gaspedaal, Slechte elektrische verbindingen , slecht werkende relais ,Kabel breuk, Slechte massa punten Enz Can bus storingen door het later inbouwen van After market junk ,Heel zelden een slechte bak ECU.

Wat betreft je donor lupo,s de beste raad die je kunt hebben bij een 3L is voorraad lolll

Zelf vind ik het spijtig dat het economisch niet haalbaar is om de juiste diagnose te stellen , het domweg wisselen van onderdelen haalt wel een beetje de uitdaging weg uit de techniek :angry-cussingblack: .
Wat niet kapot is moet je niet repareren :doh:
Gebruikersavatar
Driez
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 okt 2020, 20:17
Echte naam: Dries
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 235.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Taftgroen - LA6N
Brandstof: Normale diesel

Re: Voorstellen Dries en de Taftgrüne Lupo

Bericht door Driez »

Even een update vanuit mijn kant. Er is ondertussen heel wat gebeurd, maar helaas ben ik ook minder leuke zaken tegengekomen.

Ondertussen iets meer dan 2000 kilometertjes op de Lupo gezet en ik moet zeggen, het bevalt me wel.
Het enige wat minder is is de behoorlijke hoeveelheid onderhoud die eraan komt en de tijd (en geld) die ik kwijt ben aan reparaties lolll .
Begin toch te twijfelen of de Lupo nog wel een verstandigste keuze is om aan te houden gezien de hoop werk/onderhoud die er nog aan zit

Het to-do lijstje ziet er nu zo uit:
-De claxon blijft claxoneren, maar gaat bij sommige stuurposities uit. Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Ik heb het nettere stuur van de donorauto erin gezet, daarvoor was er ook al gedonderd met de claxon met het vorige stuur dus ik vind het maar raar.
Had gehoopt dat het met het stuur uit de donorauto opgelost zou zijn. Sleepring en contact schoongemaakt en in de contactspray gezet voor montage.
-Voorste aandrijfassen en fuseestukken moeten overgezet gaan worden van de donorauto.
Linker wiellager en homokineet zijn hoorbaar. Rechter ashoes aan de bakzijde is gescheurd kwam ik tot de ontdekking, gelijk deze maar vernieuwen aan beide kanten.
-Kachelmotor
Kwam vandaag tot de ontdekking dat deze een eigen wil heeft, soms doet hij het wel soms niet. Niet leuk voor bij de APK keuring. Wat kan dit zijn? Blaast ook niet erg hard vind ik.
-Distributieriem
Mijn blokje zit nu op iets meer dan 80dkm op een riem en vervangen in 2011. Wil eigenlijk uit voorzorg deze riem en dus ook waterpomp ook vervangen hebben indien ik ermee door ga rijden, ook weer een dagje werk en 130 euro aan onderdelen of 375 euro bij de garage.
-Basisinstellingen
Deze moeten binnenkort echt weer een keer uitgevoerd gaan worden naar mijn mening, helaas alleen geen garage dichtbij hier in Twente die dit even kan doen. Wil de eerste keer toch wel bij een garage of iemand die dit eerder gedaan heeft laten doen en/of meekijken/helpen.

Even opgesomd wat ondertussen al gebeurd is:
- Nieuwe ruitenwissers voor en achter geplaatst
- T5 lampje van de ventilator en verwarmingsknoppen vervangen
- Vier nieuwe ventielen laten plaatsen in de velgen

Overgezet van de donorauto:
- Raammechanisme bestuurderskant
- Raamhendel bestuurderskant
- Afdekkapje hydrauliekpompreservoir
- Stuur (echter nog wel issues met de claxon)
- Linker achterlicht (oude had een barst)
- Gordelkapje rechtsachter (oude was doormidden)
- Sleepoogafdekkap achter (die van mij had er geen)
- Vloermatten
- Kofferbakdeurrubber (die van mij zaten hier en daar een paar kleine scheurtjes in)
- Deurhouder bestuurdersdeur (die van mij maakte zo'n naar knak geluid)
- Deurhouder rubber

Ik heb een nieuw luchtfilter, pollenfilter, oliefilter, blokolie (Eurol Syntence 5W30 VW SPEC), versnellingsbakolie (Eurol MTF 75W API GL-4) en nieuwe ashoezen besteld en wil deze zeer binnenkort vervangen/verversen.

Ondertussen ook het laptopje met Elsawin 6 erop en een VAG KKL werkend, kon helaas de werkelijke kmstad niet uitlezen met de VCDS lite. Vermoed dat mijn ECU niet het juiste type is. Stonden een paar motorfoutcodes intermittent in welke ik gewist heb (meeste grounding issues), volgende week kijken of die weer terug zijn of niet.
Gebruikersavatar
Driez
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 okt 2020, 20:17
Echte naam: Dries
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 235.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Taftgroen - LA6N
Brandstof: Normale diesel

Re: Voorstellen Dries en de Taftgrüne Lupo

Bericht door Driez »

pinkpanter schreef: 22 nov 2020, 08:23 Wat betreft je donor lupo,s de beste raad die je kunt hebben bij een 3L is voorraad lolll
En veel tijd en zin en plezier aan sleutel haha, zo langzamerhand wil ik er ook gewoon mee rijden, het is een beetje een rollende restauratie aan het worden.
Gebruikersavatar
Driez
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 okt 2020, 20:17
Echte naam: Dries
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 235.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Taftgroen - LA6N
Brandstof: Normale diesel

Re: Voorstellen Dries en de Taftgrüne Lupo

Bericht door Driez »

Even een update.
Gister de aandrijfassen en fuseestukken van de donorlupo op mijn daily overgezet. Heb alleen geen inbus H17 dus die ga ik maandag even regelen om de bakolie weer op niveau bij te kunnen vullen. Bij het wisselen van de tripodes is er wat uitgelopen en gezien de fragiliteit van deze bakken wil ik toch zeker weten dat er voldoende olie op zit. Moet hem ook even laten uitlijnen.

Gelijk de 1000km oude remschijven en blokken van de donorlupo ook overgezet toen toch alles los was. Nieuwe ashoezen en homokineten vet gebruikt.

Toen ik toch bij het rechterwiel bezig was gelijk het luchtfilter meegepakt. Ik schrok me dood een sompig, schimmelig, uit elkaar aan het vallen filter. Zegt wat over de staat van onderhoud van deze auto... :shock:
https://imgur.com/czIPzcH

Mijn kachelmotor doet niks meer, met de huidige winterse omstandigheden niet echt pleasant, stroomt wel warme lucht door als gevolg van rijwind maar stand 1-4 blaast gewoon niet.
Vermoed dat dit wellicht een kachelweerstand is of zijn er andere veel voorkomende problemen?
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Voorstellen Dries en de Taftgrüne Lupo

Bericht door Nietsnut »

Doorgaans indien de kachelweerstand het niet doet wil hij alleen nog op de hoogste stand draaien, maat alles kan kapot. Als die donor van je een werkende heeft is overzetten de beste optie.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
Driez
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 okt 2020, 20:17
Echte naam: Dries
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 235.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Taftgroen - LA6N
Brandstof: Normale diesel

Re: Voorstellen Dries en de Taftgrüne Lupo

Bericht door Driez »

Nietsnut schreef: 10 jan 2021, 11:17 Doorgaans indien de kachelweerstand het niet doet wil hij alleen nog op de hoogste stand draaien, maat alles kan kapot. Als die donor van je een werkende heeft is overzetten de beste optie.
Bij mij draait dus helemaal niks meer, heb de kachelweerstand van de donorlupo er al aangehangen.
Die zag er niet meer uit helemaal verroest ook de connecties, dus heb daar ook weinig vertrouwen in dat die wel in orde is.
Morgen maar eerst even de zekering controleren. Als die nog goed is schroef ik de kachelweerstand even los om te zien of die er slecht uitziet of niet. Nieuwe kost 22 euro thuisbezorgd, maar vervang liever geen onderdelen als ik niet zeker weet dat het kapot is. Heb ook nog een kachelmotor liggen van de donorlupo, maar kan me haast niet voorstellen dat zo'n motor gaat taaien.
Gebruikersavatar
Driez
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 okt 2020, 20:17
Echte naam: Dries
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 235.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Taftgroen - LA6N
Brandstof: Normale diesel

Re: Voorstellen Dries en de Taftgrüne Lupo

Bericht door Driez »

Nog een (minder leuke) update:

Vandaag de bakolie bijgevuld. Met inbus H17 de vulopening losgedraaid, met een slang en een spuit met de olie die ik van Nietsnut heb gekregen de bak afgevuld tot deze overliep en vervolgens weer dichtgedraaid en aangehaald volgens het boekje met 25Nm.

Ik start de auto. Wou vervolgens gaan rijden om te kijken hoe de nieuwe aandrijfassen en fuseestukken zijn. Zet hem in zijn R, laat de rem opkomen. gebeurt er niks.
Zet ik de auto vervolgens in zijn E en laat de rem opkomen en schiet deze vooruit en valt uit. dit een keer of 2-3 herhaald en toen wou de auto helemaal niet meer starten.
De hydrauliekpomp bleef heel zachtjes zoemen, maar niet brommend zoals hij normaal doet wanneer je het portier openzet.
Accupool eraf halen stopt de pomp met zachtjes zoemen. Heb dit gedaan, tijdje gewacht en toen ineens deed de hydrauliekpomp het weer wel / niet en wou de auto wel weer starten.
Hydrauliekpomp blijft wel zachtjes zoemen.

Heel raar allemaal gezien ik alleen de aandrijfassen+fuseestukken heb gewisseld en de bakolie heb bijgevuld. Daarvoor schakelde en startte de auto prima. Wat kan het euvel zijn? Iemand enig idee. Rare auto's wel die 3L's lolll :roll:
Gebruikersavatar
Johan
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2647
Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
Autotype: Overige autotypes
Locatie: Noord-Brabant

Re: Voorstellen Dries en de Taftgrüne Lupo

Bericht door Johan »

De symptomen lijken op een aankomend typisch 3L probleem.
Of je bakolie daarop enig invloed op heeft gehad, weet ik niet.
Je hebt er wel goed aan gedaan even de accu los te koppelen.

Komt dit probleem vaker voor, dan zoek maar eens op dit forum. Staat veel over geschreven.
Gebruikersavatar
Driez
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 okt 2020, 20:17
Echte naam: Dries
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 235.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Taftgroen - LA6N
Brandstof: Normale diesel

Re: Voorstellen Dries en de Taftgrüne Lupo

Bericht door Driez »

Johan schreef: 12 jan 2021, 16:48 De symptomen lijken op een aankomend typisch 3L probleem.
Of je bakolie daarop enig invloed op heeft gehad, weet ik niet.
Je hebt er wel goed aan gedaan even de accu los te koppelen.

Komt dit probleem vaker voor, dan zoek maar eens op dit forum. Staat veel over geschreven.
Welke van de vele typische 3L problemen?

Er is echt een minimale hoeveelheid bakolie weggelekt en ververst.

Dit probleem komt vaker voor? Hij wil nu gewoon helemaal niet rijden, is onbruikbaar momenteel gezien hij niet schakelt. Blijft gewoon lopen in de R en E stand, kan gas gaven maar is alsof hij in z'n neutraal staat. Wil dit graag zo snel mogelijk oplossen zodat ik er weer mee kan rijden.

Gangensteller zat weinig speling op heeft Nietsnut gevoelt toen ik een tijdje terug bij hem was.
Kon met de hydrauliekbol bij aankoop een paar maanden geleden nog 5x schakelen voordat ie moest bijpompen.

Koppeling en geleidebus kunnen slecht zijn, alleen die gaan niet van het wisselen van aandrijfassen van de een op de andere dag taaien lijkt mij? Voordat ik de assen wisselde reed de auto prima op een tikkende homokineet en hoorbaar wiellager na.

Weet even niet meer waar ik het nou moet zoeken om het op te lossen. Wellicht even uitlezen met VAGCOM, waar moet ik dan op letten?
Gebruikersavatar
Johan
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2647
Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
Autotype: Overige autotypes
Locatie: Noord-Brabant

Re: Voorstellen Dries en de Taftgrüne Lupo

Bericht door Johan »

Oh jee
Je kijkt op van mijn vraag?

Dan vrees ik toch dat je zo snel mogelijk moet laten uitlezen.
Daaruit blijkt mogelijk waar het probleem zit.

Dat je wel kan starten, maar verder alleen maar gas kan geven zonder dat er iets gebeurt?
Dan heb je helaas dit forum niet een beetje doorgespit.
Dit is toch echt een van de overbekende symptomen die aangeeft dat er (behoorlijk) wat mis is met je Lupo.

In zeldzaam voorkomende gevallen, wil het een kleinigheidje zijn, maar vaak een voorbode voor hoge kosten.
Sorry, misschien hoor je dat niet graag, maar er zit voor nu niets anders op dan even de tijd nemen -Rutte kondigt zojuist 3 weken verlenging van de Lockdown aan- om eens goed te lezen op het forum.
In NL zijn enkele 3L specialisten (info hierover ook op het forum aanwezig).
Bel die eens, en probeer een afspraak te maken.
Realiseer je, dat de kosten flink kunnen oplopen.
Ga, bij voorkeur, niet naar de VW dealer bellen. Zij weten doorgaans niet wat te doen met deze auto's. Of je adviseren torenhoge reparaties.
In een voorkomend geval adviseerden ze een nieuwe versnellingsbak voor een defecte Lupo van € 3000,00. Wat bleek het euvel? De hydrolische olie moest bijgevuld (€ 2,50).

Succes, en heb je nog meer vragen? Stellen!
Gebruikersavatar
Driez
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 okt 2020, 20:17
Echte naam: Dries
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 235.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Taftgroen - LA6N
Brandstof: Normale diesel

Re: Voorstellen Dries en de Taftgrüne Lupo

Bericht door Driez »

Johan schreef: 12 jan 2021, 19:09 Oh jee
Je kijkt op van mijn vraag?

Dan vrees ik toch dat je zo snel mogelijk moet laten uitlezen.
Daaruit blijkt mogelijk waar het probleem zit.

Dat je wel kan starten, maar verder alleen maar gas kan geven zonder dat er iets gebeurt?
Dan heb je helaas dit forum niet een beetje doorgespit.
Dit is toch echt een van de overbekende symptomen die aangeeft dat er (behoorlijk) wat mis is met je Lupo.

In zeldzaam voorkomende gevallen, wil het een kleinigheidje zijn, maar vaak een voorbode voor hoge kosten.
Sorry, misschien hoor je dat niet graag, maar er zit voor nu niets anders op dan even de tijd nemen -Rutte kondigt zojuist 3 weken verlenging van de Lockdown aan- om eens goed te lezen op het forum.
In NL zijn enkele 3L specialisten (info hierover ook op het forum aanwezig).
Bel die eens, en probeer een afspraak te maken.
Realiseer je, dat de kosten flink kunnen oplopen.
Ga, bij voorkeur, niet naar de VW dealer bellen. Zij weten doorgaans niet wat te doen met deze auto's. Of je adviseren torenhoge reparaties.
In een voorkomend geval adviseerden ze een nieuwe versnellingsbak voor een defecte Lupo van € 3000,00. Wat bleek het euvel? De hydrolische olie moest bijgevuld (€ 2,50).

Succes, en heb je nog meer vragen? Stellen!
Dag Johan, bedankt voor de reactie.

Ik kijk niet op van de vraag, ik waardeer dat je de tijd neemt om te antwoorden en vragen te stellen.

Ik heb goed (en slecht) nieuws!

Het goede nieuws is dat ik een stuk heb gereden in de auto! hij schakelt lekker omhoog in de versnellingen. 130 gereden en geen hoorbare wiellagers en homokineten meer! Heb de auto even op zijn staart getrapt en geen slippende koppeling in ieder geval. Die overzetten van mijn donorlupo is dus in ieder geval zinvol geweest.

Nu het slechtere nieuws. Het schakelen in de achteruit na starten gaat vrij moeizaam, hier had ik voor het wisselen van de aandrijfassen gek genoeg nog nooit last van gehad. Het wil zoals ik op het forum gelezen heb helpen om hem in de D te zetten en vervolgens naar de R te schakelen. Wel gaat dit dan met enig geweld voor mijn gevoel en schakelt de bak dan lang niet zo mooi soepel als voorheen. Kan geen logische oorzaak gevolg koppeling maken met het wisselen van de aandrijfassen en dit fenomeen.

Ook het terugschakelen van hogere snelheid naar een lagere versnelling maakte een aantal keer een naar knarsend geluid alsof hij niet goed het gas losgekoppeld had, maar al wel schakelde en de tanden in de bak elkaar knuffelden. Ik weet zeker dat er voldoende bakolie op zit, ook dit is raar.

Na terugkomst van het ritje wou de auto weliswaar 3 keer van de drive naar de 3 schakelen in stilstand voordat de letter R in het dashboard begon te knipperen. Ik vermoed te weinig druk op dat moment.

Ondertussen al heel wat gelezen op dit forum. Wordt er helaas niet positiever op gestemd :roll:
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Voorstellen Dries en de Taftgrüne Lupo

Bericht door Nietsnut »

Klinkt niet goed kerel.

@Johan: hij is bijzonder vaardig met sleutelen en uitlezen.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
Johan
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2647
Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
Autotype: Overige autotypes
Locatie: Noord-Brabant

Re: Voorstellen Dries en de Taftgrüne Lupo

Bericht door Johan »

Dank je voor je aanvullende toelichting Melvin.

Dat is wel meteen een van de grote nadelen van alleen maar mensen kennen vanaf het beeldscherm.
Nou, dan kunnen we in ieder geval verdere uitleg over de problematiek wel achter de wegen laten.

Dan even terug naar je huidige probleem.
Het schakelen naar b.v. de R gaat moeizaam.
Nou denk ik dan gelijk aan een niet lekker afgestelde gangsteller.
Heb je daar al eens over nagedacht, of dat een veroorzaker kan zijn?
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Voorstellen Dries en de Taftgrüne Lupo

Bericht door Nietsnut »

Begrijpelijk Johan, inmiddels hebben we bijna 1100 mensen mogen inschrijven hier en lang niet allemaal hebben wij persoonlijk leren kennen, ook zijn de meesten die 'problemen' komen melden armlastig en voorzien van twee linker handen.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
pinkpanter
Trouwe 3L vriend
Trouwe 3L vriend
Berichten: 923
Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
Echte naam: mario
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 270.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: Voorstellen Dries en de Taftgrüne Lupo

Bericht door pinkpanter »

"Bij het wisselen van de tripodes is er wat uitgelopen"
Er kan geen bak olie uit lopen met het verwisselen van de tripodes wel als je de bak flensen los haalt .
Wat niet kapot is moet je niet repareren :doh:
Gebruikersavatar
Driez
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 okt 2020, 20:17
Echte naam: Dries
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 235.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Taftgroen - LA6N
Brandstof: Normale diesel

Re: Voorstellen Dries en de Taftgrüne Lupo

Bericht door Driez »

pinkpanter schreef: 15 jan 2021, 00:03 "Bij het wisselen van de tripodes is er wat uitgelopen"
Er kan geen bak olie uit lopen met het verwisselen van de tripodes wel als je de bak flensen los haalt .
Ik heb de bakflenzen ook meegewisseld met de aandrijfassen en toen is er olie uitgelekt inderdaad. Nieuw komt een aandrijfas ook met bakflens. Die van de donorlupo had ik meer vertrouwen in.
Gebruikersavatar
Driez
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 okt 2020, 20:17
Echte naam: Dries
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 235.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Taftgroen - LA6N
Brandstof: Normale diesel

Re: Voorstellen Dries en de Taftgrüne Lupo

Bericht door Driez »

Johan schreef: 13 jan 2021, 10:45 Dank je voor je aanvullende toelichting Melvin.

Dat is wel meteen een van de grote nadelen van alleen maar mensen kennen vanaf het beeldscherm.
Nou, dan kunnen we in ieder geval verdere uitleg over de problematiek wel achter de wegen laten.

Dan even terug naar je huidige probleem.
Het schakelen naar b.v. de R gaat moeizaam.
Nou denk ik dan gelijk aan een niet lekker afgestelde gangsteller.
Heb je daar al eens over nagedacht, of dat een veroorzaker kan zijn?
Text heeft zo zijn beperkingen inderdaad, in deze huidige tijd lopen we daar steeds vaker tegenaan.

Het zou best goed een slecht afgestelde gangensteller kunnen zijn. De laatste keer dat de basisinstellingen zijn uitgevoerd is mij namelijk onbekend. Ik rijd momenteel in de Audi A2 1.2 van mijn vader naar mijn werk en deze schakelt een heel stuk soepeler dan mijn Lupo 3L sinds ik hem heb ooit heeft gedaan. Alsnog verklaart dit niet het gigantische verschil in schakelgedrag na het enkel wisselen van de fuseestukken en aandrijfassen zou je zeggen?

Ik had het oliepijl van de hydrauliek al gecontroleerd en deze stond keurig middenin het bereik drukloos.

Graag zou ik thuis in Albergen de basisinstellingen een keer gaan uitvoeren. Ik durf momenteel niet een eind te rijden naar de dichtbijzijnde specialist (80+ kilometer) om het daar te laten doen al zou ik de eerste keer graag de basisinstellingen (laten) doen met iemand die het vaker heeft gedaan en weet waar de stelmechanismen zich bevinden en hoe de veelvoorkomende problemen tijdens deze procedure opgelost kunnen worden.

Niemand die toevallig een specialist of forumlid kent die dichterbij Albergen/Almelo in de buurt zit?

Ik heb dus een laptop met VAGCOM lite erop en een Chinees kabeltje, dus in principe zou het daarmee moeten kunnen als ik me niet vergis.
Gebruikersavatar
Johan
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2647
Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
Autotype: Overige autotypes
Locatie: Noord-Brabant

Re: Voorstellen Dries en de Taftgrüne Lupo

Bericht door Johan »

Mij lijkt inderdaad het probleem niet af te komen van je wissel van de fusee en aandrijfas.
Zeker, zoals je al aangeeft, de basisinstellingen lang niet zijn gedaan. Dat is echt een must en ik zou er toch niet zo bang voor zijn.
Zeker als ie verder wel gewoon doet wat ie doen moet.

Of probeer het bij een van de specialisten te laten doen, mocht er iets mis zijn, kan hij je mogelijk gelijk verder helpen.
Spreek dat eventueel al tevoren af.
Gebruikersavatar
Driez
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 okt 2020, 20:17
Echte naam: Dries
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 235.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Taftgroen - LA6N
Brandstof: Normale diesel

Re: Voorstellen Dries en de Taftgrüne Lupo

Bericht door Driez »

Johan schreef: 17 jan 2021, 10:10 Mij lijkt inderdaad het probleem niet af te komen van je wissel van de fusee en aandrijfas.
Zeker, zoals je al aangeeft, de basisinstellingen lang niet zijn gedaan. Dat is echt een must en ik zou er toch niet zo bang voor zijn.
Zeker als ie verder wel gewoon doet wat ie doen moet.

Of probeer het bij een van de specialisten te laten doen, mocht er iets mis zijn, kan hij je mogelijk gelijk verder helpen.
Spreek dat eventueel al tevoren af.
Wel raar dat het probleem pas begonnen is na het wisselen van de fuseestukken en aandrijfassen. Ook raar dat hij soms niet wil starten momenteel en soms de hydrauliek pomp niet bromt maar blijft zoemen.

Ik heb vandaag de koppeling afgesteld van 1,76V --> 1,95V. Heeft helaas niets veranderd aan het gedrag.

Vervolgens wou ik de gangensteller gaan doen alleen is mijn VCDS-lite versie die met de chinese kabel kwam blijkbaar niet gerechtigd daarvoor. Moet achter een versie aan die dit wel kan.
Wel even onder de auto gekeken en zag dat de gangensteller voor mijn gevoel al vrij aan het eind van zijn spanbereik zit: Afbeelding.

Vraag me dus af hoeveel het losmaken van de stelmoer gaat hebben gezien die al vrij hoog of tegen de max van de stelsleuf aan zit. De boel zag er ook niet al te lekker uit daar:
Afbeelding

Wat denken jullie? Einde verhaal (economisch gezien) van deze auto?
Zou het zonde vinden dat deze auto ook op de sloop eindigt, helemaal gezien ik er al een voor heb opgeofferd om hem weer op dit punt te krijgen en best veel tijd in heb gestoken ondertussen.
Gebruikersavatar
pinkpanter
Trouwe 3L vriend
Trouwe 3L vriend
Berichten: 923
Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
Echte naam: mario
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 270.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: Voorstellen Dries en de Taftgrüne Lupo

Bericht door pinkpanter »

De basis instellingen zou gewoon moeiten gaan met een chineese dongle je moet dan wel de software gebruiken die er bij geleverd is
Wat niet kapot is moet je niet repareren :doh:
Plaats reactie

Terug naar “Introductie”