Even voorstellen!
-
- Nieuwe vriend
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 24 feb 2021, 16:31
- Echte naam: Johan
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 286.000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Planetsilver - LR7V
Even voorstellen!
Hallo,
Ik ben Johan en woon in het noorden van NL (Friesland)
Heb sinds kort een Lupo 3L aangeschaft, een NL auto met nap en al dik 286.000km in de kleur LR7V
Bedoeling is om deze voor dagelijks vervoer te gaan gebruiken.
Daarnaast heb ik een 3L sloper erbij gekocht die is omgebouwd naar handgeschakeld.
Verder heb ik nog een Cambridge staan (groen) met een 1.4 mpi.
En voor de hobby/zomer heb ik een inarisilber 4 deurs golf1 staan waar ik een tfsi ingebouwd heb.
Heb toch nog een aantal vragen mbt de Lupo 3L en daarom leek het me handig om me hier aan te melden zodat ik daar misschien mee geholpen kan worden.
Groeten Johan
Ik ben Johan en woon in het noorden van NL (Friesland)
Heb sinds kort een Lupo 3L aangeschaft, een NL auto met nap en al dik 286.000km in de kleur LR7V
Bedoeling is om deze voor dagelijks vervoer te gaan gebruiken.
Daarnaast heb ik een 3L sloper erbij gekocht die is omgebouwd naar handgeschakeld.
Verder heb ik nog een Cambridge staan (groen) met een 1.4 mpi.
En voor de hobby/zomer heb ik een inarisilber 4 deurs golf1 staan waar ik een tfsi ingebouwd heb.
Heb toch nog een aantal vragen mbt de Lupo 3L en daarom leek het me handig om me hier aan te melden zodat ik daar misschien mee geholpen kan worden.
Groeten Johan
- pinkpanter
- Trouwe 3L vriend
- Berichten: 923
- Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
- Echte naam: mario
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 270.000km
- Transmissie: Automaat
- Brandstof: Normale diesel
Re: Even voorstellen!
Welkom Johan
Je kunt gerust vragen stellen hier hoor plus dat er best veel informatie hier te vinden is over de 3L
Je kunt gerust vragen stellen hier hoor plus dat er best veel informatie hier te vinden is over de 3L
Wat niet kapot is moet je niet repareren
-
- Nieuwe vriend
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 24 feb 2021, 16:31
- Echte naam: Johan
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 286.000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Planetsilver - LR7V
Re: Even voorstellen!
Dankjewel!
Ik heb al even zitten zoeken inderdaad
Wist wel dat ze anders waren de 3L's / FSI maar inderdaad compleet anders dan een een 'gewone' lupo
Ik heb al even zitten zoeken inderdaad
Wist wel dat ze anders waren de 3L's / FSI maar inderdaad compleet anders dan een een 'gewone' lupo
- pinkpanter
- Trouwe 3L vriend
- Berichten: 923
- Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
- Echte naam: mario
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 270.000km
- Transmissie: Automaat
- Brandstof: Normale diesel
Re: Even voorstellen!
Vergeleken met een normale Lupo is een 3L wel een heel stuk complexer .
Gezien de hoge leeftijd van de 3l,s komen er wel wat probleempjes zo nu en dan opduiken .
De motor is redelijk bulllet proof de versnellingsbak met computer gestuurde schakel robot is weer een heel ander verhaal.
Zelf heb ik nooit moeite gehad met het onderhouden of repareren van de versnellingsbak en alles wat er omheen hangt .
Uit ervaring weet ik dat veel problemen bij de Lupo ontstaan door verkeerd of slecht onderhoud en ondeskundige reparaties .
Ombouwen naar een hand geschakelde 3L is mogelijk maar mist wel een beetje zijn doel om super zuinig te rijden daar is de 3L voor ontwikkeld.
Als je de moeite wil nemen hoe het allemaal werkt is het best goed te doen om hem zelf op de weg te houden het is niets anders dan meet en regel techniek.
Omdat de laatste 3L ongeveer in 2005 op de weg is gekomen is het steeds moeilijker geworden om goede onderdelen te vinden .
Tot 2014 was de 3L wegenbelastingvrij omdat hij zo milieuvriendelijk was dat is jammer genoeg niet meer en krijg je nu straf als je een oude diesel bezit.
Om die reden heb ik nu zelf ook geen 3L meer op de weg alleen nog een bergje goede onderdelen .
Gezien de hoge leeftijd van de 3l,s komen er wel wat probleempjes zo nu en dan opduiken .
De motor is redelijk bulllet proof de versnellingsbak met computer gestuurde schakel robot is weer een heel ander verhaal.
Zelf heb ik nooit moeite gehad met het onderhouden of repareren van de versnellingsbak en alles wat er omheen hangt .
Uit ervaring weet ik dat veel problemen bij de Lupo ontstaan door verkeerd of slecht onderhoud en ondeskundige reparaties .
Ombouwen naar een hand geschakelde 3L is mogelijk maar mist wel een beetje zijn doel om super zuinig te rijden daar is de 3L voor ontwikkeld.
Als je de moeite wil nemen hoe het allemaal werkt is het best goed te doen om hem zelf op de weg te houden het is niets anders dan meet en regel techniek.
Omdat de laatste 3L ongeveer in 2005 op de weg is gekomen is het steeds moeilijker geworden om goede onderdelen te vinden .
Tot 2014 was de 3L wegenbelastingvrij omdat hij zo milieuvriendelijk was dat is jammer genoeg niet meer en krijg je nu straf als je een oude diesel bezit.
Om die reden heb ik nu zelf ook geen 3L meer op de weg alleen nog een bergje goede onderdelen .
Wat niet kapot is moet je niet repareren
-
- Nieuwe vriend
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 24 feb 2021, 16:31
- Echte naam: Johan
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 286.000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Planetsilver - LR7V
Re: Even voorstellen!
Leuke info! Dankje!
Dat hij behoorlijk anders is was ik al achter. En die sloper kocht ik voor weinig maar die heeft al genoeg opgeleverd. 1 draagarm bijvoorbeeld en nog een aantal andere delen :D
Verder had hij wat achterstallig onderhoud als remmen, slechte achterschokbrekers en nog wat kleine dingen.
Maar waar ik het meest nieuwsgierig naar ben is dus hoe dat gedaan wordt met ombouw naar handbak. Ik lees overal dat het niet lekker schakelt omdat wss de keuzestang in de bak anders is dan bijv. Die van een sdi of een mpi.
Is er geen mogelijkheid een andere bak achter de any te zetten? Een kabelgeschakelde bijvoorbeeld van een 1.4 tdi of een nieuwe 1.2tdi uit een polo 6r?
Dan is het simpelweg een kabelbox onder de auto, Koppelings pedaal erin en dan heb je wel een goed schakelende auto.
Dat hij behoorlijk anders is was ik al achter. En die sloper kocht ik voor weinig maar die heeft al genoeg opgeleverd. 1 draagarm bijvoorbeeld en nog een aantal andere delen :D
Verder had hij wat achterstallig onderhoud als remmen, slechte achterschokbrekers en nog wat kleine dingen.
Maar waar ik het meest nieuwsgierig naar ben is dus hoe dat gedaan wordt met ombouw naar handbak. Ik lees overal dat het niet lekker schakelt omdat wss de keuzestang in de bak anders is dan bijv. Die van een sdi of een mpi.
Is er geen mogelijkheid een andere bak achter de any te zetten? Een kabelgeschakelde bijvoorbeeld van een 1.4 tdi of een nieuwe 1.2tdi uit een polo 6r?
Dan is het simpelweg een kabelbox onder de auto, Koppelings pedaal erin en dan heb je wel een goed schakelende auto.
- Johan
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2647
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
- Autotype: Overige autotypes
- Locatie: Noord-Brabant
Re: Even voorstellen!
Welkom Johan uit het hoge noorden.
Johan, uit het lage zuiden
Johan, uit het lage zuiden
- pinkpanter
- Trouwe 3L vriend
- Berichten: 923
- Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
- Echte naam: mario
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 270.000km
- Transmissie: Automaat
- Brandstof: Normale diesel
Re: Even voorstellen!
Joh@n schreef: ↑24 feb 2021, 19:02 Leuke info! Dankje!
Dat hij behoorlijk anders is was ik al achter. En die sloper kocht ik voor weinig maar die heeft al genoeg opgeleverd. 1 draagarm bijvoorbeeld en nog een aantal andere delen :D
Verder had hij wat achterstallig onderhoud als remmen, slechte achterschokbrekers en nog wat kleine dingen.
Maar waar ik het meest nieuwsgierig naar ben is dus hoe dat gedaan wordt met ombouw naar handbak. Ik lees overal dat het niet lekker schakelt omdat wss de keuzestang in de bak anders is dan bijv. Die van een sdi of een mpi.
Is er geen mogelijkheid een andere bak achter de any te zetten? Een kabelgeschakelde bijvoorbeeld van een 1.4 tdi of een nieuwe 1.2tdi uit een polo 6r?
Dan is het simpelweg een kabelbox onder de auto, Koppelings pedaal erin en dan heb je wel een goed schakelende auto.
De DSK of FLE bak is in feiten een oude polo bak een 085 . Het schakel patroon zit bij deze bakken een heel stuk dichter bij elkaar zodat de gangsteller een kortere weg hoeft af te leggen , Met een hand pook gaat dat prima je moet er wel aan wennen dat de versnellingen dicht bij elkaar zitten .
Hei is mogelijk om dat te veranderen maar dan moet je wel ervaren zijn in het reviseren van bakken plus dat je wat speciaal gereedschap moet hebben .
Naar mijn idee past een bak van een 1,4 tdi PD motor wel op de ANY motor zelfde blok alleen korter dacht ik .
Verder snap ik het probleem niet echt het is heerlijk rijden met een automaat dus hou het lekker zo .
Wat niet kapot is moet je niet repareren
-
- Nieuwe vriend
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 24 feb 2021, 16:31
- Echte naam: Johan
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 286.000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Planetsilver - LR7V
Re: Even voorstellen!
Ja hij rijdt ook fantastisch hoor, niks mis mee en heerlijk relaxed. Schakelmomenten zijn niet altyd zoals ik het graag zie, maar dat is natuurlijk om zo zuinig mogelijk te rijden.
Ik heb zelf vcds thuis en wil nog wel na de apk de basis instellingen doen en een nieuwe db riem erom zetten.
Zijn er verder nog dingen waar je op moet letten qua onderhoud? of wat handig is om te weten? Trommels en draagarmen zijn ook alu zag ik. En die draagarmen zijn echt heeel duur. 1 fuseekogel rubber is wat droog dus die vervang ik van de week direct ook maar even :D
Ik heb zelf vcds thuis en wil nog wel na de apk de basis instellingen doen en een nieuwe db riem erom zetten.
Zijn er verder nog dingen waar je op moet letten qua onderhoud? of wat handig is om te weten? Trommels en draagarmen zijn ook alu zag ik. En die draagarmen zijn echt heeel duur. 1 fuseekogel rubber is wat droog dus die vervang ik van de week direct ook maar even :D
- pinkpanter
- Trouwe 3L vriend
- Berichten: 923
- Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
- Echte naam: mario
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 270.000km
- Transmissie: Automaat
- Brandstof: Normale diesel
Re: Even voorstellen!
Veel 3L onderdelen zijn duur achter remtrommels ,koppeling set , koppeling cilinder , schokbrekers voor ,ENZ ENZ
Wat is er mis met het schakel moment ?
En welke dingen bedoel je met waar je op moet letten ?
Wat is er mis met het schakel moment ?
En welke dingen bedoel je met waar je op moet letten ?
Wat niet kapot is moet je niet repareren
-
- Nieuwe vriend
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 24 feb 2021, 16:31
- Echte naam: Johan
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 286.000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Planetsilver - LR7V
Re: Even voorstellen!
Nou of er bijvoorbeeld misschien nog dingen het beste preventief vervangen kunnen worden, andere onderhoudspunten waar ik op zou kunnen letten.pinkpanter schreef: ↑24 feb 2021, 21:21 Veel 3L onderdelen zijn duur achter remtrommels ,koppeling set , koppeling cilinder , schokbrekers voor ,ENZ ENZ
Wat is er mis met het schakel moment ?
En welke dingen bedoel je met waar je op moet letten ?
En wat betreft het schakelmoment, daar bedoel ik meer mee dat hij gewoon naar de 5 schakelt als je langzamer dan 80 rijdt. Ik hou meestal 1800 of 2000 toeren aan. Nu zet ik m dan in de handmatige modus en rij ik 80 in de 4 met ong . 2000 toeren.
- pinkpanter
- Trouwe 3L vriend
- Berichten: 923
- Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
- Echte naam: mario
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 270.000km
- Transmissie: Automaat
- Brandstof: Normale diesel
Re: Even voorstellen!
waarom zou je 80 in zijn 4 willen rijden de Pd motor heeft koppel genoeg omdat te kunnen doen
En preventief onderhoud is bij een oude auto zo,n beetje alles of het ouderhoud moet bekend zijn het ouderhoud van een gebruikte lupo is meestal sterk verwaarloost
En preventief onderhoud is bij een oude auto zo,n beetje alles of het ouderhoud moet bekend zijn het ouderhoud van een gebruikte lupo is meestal sterk verwaarloost
Wat niet kapot is moet je niet repareren
-
- Nieuwe vriend
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 24 feb 2021, 16:31
- Echte naam: Johan
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 286.000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Planetsilver - LR7V
Re: Even voorstellen!
Buiten dat de motor nou wel of niet genoeg koppel heeft, ik vind m veel lekkerder rijden met zo'n 1800 toeren.
Bij 50km/u gooit ie m ook al snel een versnelling omhoog.
Zal miss wel zuinig zijn waar die natuurlijk ook voor ontworpen is en de motor die trekt dat ook wel, maar ik vraag me af wat uiteindelijk beter voor de bak is.
Ik zet m dan gewoon ook weer vast in de versnelling en op de cruise control.
Dat continue rijden met zo'n extreem laag toerental heb ik niks mee, dat gaat er met mijn werktuigbouwkundige achtergrond niet in.
Bij 50km/u gooit ie m ook al snel een versnelling omhoog.
Zal miss wel zuinig zijn waar die natuurlijk ook voor ontworpen is en de motor die trekt dat ook wel, maar ik vraag me af wat uiteindelijk beter voor de bak is.
Ik zet m dan gewoon ook weer vast in de versnelling en op de cruise control.
Dat continue rijden met zo'n extreem laag toerental heb ik niks mee, dat gaat er met mijn werktuigbouwkundige achtergrond niet in.
- pinkpanter
- Trouwe 3L vriend
- Berichten: 923
- Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
- Echte naam: mario
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 270.000km
- Transmissie: Automaat
- Brandstof: Normale diesel
Re: Even voorstellen!
Het zal het tandwiel van de 5e versnelling wel tegoed doen als je in zijn 4 gaat rijden .
De DSK en FLE bak hadden de grootste overdrive van alle Vw bakken of dat nog zo is weet ik niet .
Een groter probleem voor de bak met name in de 5e versnelling is rijden met een hoge snelheid zo tussen de 110 en 140 Km/h daardoor slijten deze tandwielen af.
Als de Bak door een 3L specialist is onder handen genomen is de schakelvork voor de 3e versnelling door gelast en zijn er gaten olie gaten voor de overdrive opgeruimd zo dat die meer olie krijgt er zit ook speciale olie in de bak
De DSK en FLE bak hadden de grootste overdrive van alle Vw bakken of dat nog zo is weet ik niet .
Een groter probleem voor de bak met name in de 5e versnelling is rijden met een hoge snelheid zo tussen de 110 en 140 Km/h daardoor slijten deze tandwielen af.
Als de Bak door een 3L specialist is onder handen genomen is de schakelvork voor de 3e versnelling door gelast en zijn er gaten olie gaten voor de overdrive opgeruimd zo dat die meer olie krijgt er zit ook speciale olie in de bak
Wat niet kapot is moet je niet repareren
- Johan
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2647
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
- Autotype: Overige autotypes
- Locatie: Noord-Brabant
Re: Even voorstellen!
Ieder zijn toerental. Ik vond het heerlijk om rond de 1200 toeren te tuffen.
Dat en -uiteraard- het automatisch rijden, was voor mij echt de stap om deze Lupo's (en later A2 3L) te gaan rijden.
Dat en -uiteraard- het automatisch rijden, was voor mij echt de stap om deze Lupo's (en later A2 3L) te gaan rijden.
- pinkpanter
- Trouwe 3L vriend
- Berichten: 923
- Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
- Echte naam: mario
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 270.000km
- Transmissie: Automaat
- Brandstof: Normale diesel
Re: Even voorstellen!
Dat vond ik ook Johan maar als de motor steunen door gezakt zijn kan een hoger toerental wel lekkerder zijn .
Bij een goed werkende motor heb je voldoende koppel om veilig in te halen
Bij een goed werkende motor heb je voldoende koppel om veilig in te halen
Wat niet kapot is moet je niet repareren
-
- Nieuwe vriend
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 24 feb 2021, 16:31
- Echte naam: Johan
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 286.000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Planetsilver - LR7V
Re: Even voorstellen!
Ding rijdt verder echt fantastisch. Loopt en start goed, vermogen genoeg.
Blijf eerst lekker rijden en ik zie wel als er iets met de automaat komt. En repareren kan ook altijd nog.
Als het schakelen zou klote gaat als bij die omgebouwde sloper die ik heb staan dan laat ik deze lekker zo.
Blijf eerst lekker rijden en ik zie wel als er iets met de automaat komt. En repareren kan ook altijd nog.
Als het schakelen zou klote gaat als bij die omgebouwde sloper die ik heb staan dan laat ik deze lekker zo.
- pinkpanter
- Trouwe 3L vriend
- Berichten: 923
- Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
- Echte naam: mario
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 270.000km
- Transmissie: Automaat
- Brandstof: Normale diesel
Re: Even voorstellen!
Het schakelen gaat prima je moet er alleen even aan wennen zit in de sloper de zelfde motor als in de lupo waar je nu mee rijdt er zijn 2 types in ANY en AYZ zo uit mijn hoofd ??
Wat niet kapot is moet je niet repareren
-
- Nieuwe vriend
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 24 feb 2021, 16:31
- Echte naam: Johan
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 286.000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Planetsilver - LR7V
Re: Even voorstellen!
Beide any inderdaad.
Alleen mijne heeft de accu achterin en die van de sloper heeft hem nog voorin.
En die heeft wat meer km gelopen. 450.000 afgelezen volgens de teller. Maar tik en lopen. Die motoren zijn wel prima.
Alleen mijne heeft de accu achterin en die van de sloper heeft hem nog voorin.
En die heeft wat meer km gelopen. 450.000 afgelezen volgens de teller. Maar tik en lopen. Die motoren zijn wel prima.
- pinkpanter
- Trouwe 3L vriend
- Berichten: 923
- Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
- Echte naam: mario
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 270.000km
- Transmissie: Automaat
- Brandstof: Normale diesel
Re: Even voorstellen!
Als je de lupo wil ombouwen naar hand geschakeld moet je ook de ecu van de motor over zetten en de chip in de sleutel
Wat niet kapot is moet je niet repareren
-
- Nieuwe vriend
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 24 feb 2021, 16:31
- Echte naam: Johan
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 286.000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Planetsilver - LR7V
Re: Even voorstellen!
Iemand die toevallig weet op welke plek het relais zit voor de achterruitverwarming?
Lupo van 2002 met de accu achterin. en met de kleine ecu zegmaar.
gr. Johan
Lupo van 2002 met de accu achterin. en met de kleine ecu zegmaar.
gr. Johan